×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | ضرورت اصلاح الگوگیری غلط صنعت دامپروری/ برای جلوگیری از غارت جنگلها، تعرفه واردات چوب را کاهش دادیم

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از وزارت جهاد کشاورزی؛ محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در نشست با معاونان خود و رؤسای موسسات تحقیقات کشاورزی با بیان اینکه وابستگی صنعت دامپروری کشور به خارج روز به روز بیشتر می‌شود، اظهار کرد: در ۵۰ سال پیش صنعت دامپروری کشور کاملاً بومی بود و همه تولیدات آن نظیر پشم در صنعت فرش و منسوجات استفاده و موجب افزایش درآمد و اشتغال در کشور می‌شد.

وی با اشاره به اینکه در صنعت دامپروری از دیگر کشور‌ها مانند آمریکا الگوگیری شده است، افزود: این الگوگیری به دلیل تفاوت اقلیم غلط است و باید اصلاح شود.

در صنعت طیور دنباله رو آمریکا شده‌ایم!

حجتی با بیان اینکه در صنعت طیور دنباله رو آمریکا شده‌ایم، گفت: اروپاییان مانند ما به خاطر محدودیت‌های اقلیمی امکان تولید کنجاله سویا را نداشتند و برای کاهش وابستگی، کنجاله کلزا را جایگزین کنجاله سویا در تغذیه طیور کردند، اما با این موضوع در کشور ما مخالفت شد.

وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت انجام مطالعات و تحقیقات کاربردی برای کاهش وابستگی صنعت دامپروری کشور به خارج با بهره گیری از ظرفیت‌های بومی و اقلیمی تاکید کرد و افزود: برای پایداری تولید انواع گوشت دام و طیور و لبنیات در کشور، توسعه پرورش دام‌های پربازده و بکارگیری روش‌ها و یافته‌های جدید در تامین خوراک دام در داخل ضروری است.

وی با اشاره به جایگزینی کاه حاصل از گندم دیم به جای یونجه و جایگزینی خصیب جو به جای ذرت علوفه‌ای در تغذیه دام‌ها در یک واحد دامداری پیشرو در استان تهران گفت: با این اقدام ضمن بهره گیری از گیاهی که با استفاده از آب باران تولید می‌شود، شیر تولیدی و ارزش غذایی آن در این واحد دامداری افزایش یافته و لازم است محققان ما با مطالعه و بهره گیری از تجارب داخلی و بین المللی در زمینه جایگزینی نهاده‌های مورد نیاز صنعت دامپروری با توجه به ظرفیت‌های بومی و در سازگاری با اقلیم تلاش کنند.

در کشور ما ارزش اقتصادی دام منحصر به گوشت آن شده است

حجتی با بیان اینکه در طبیعت هیچ چیز دور ریختنی نیست، افزود: ارزش اقتصادی دام در کشور ما بیشتر به گوشت آن منحصر شده است در حالی که در کشور‌های پیشرفته از همه اجزای دام در صنایع مختلف استفاده می‌شود و تولیدکنندگان از ارزش افزوده این فعالیت اقتصادی بهره مند می‌شوند.

وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم ترسیم نقشه راه صنعت دامپروری کشور تاکید کرد و خواستار تسریع در انتقال یافته‌های تحقیقاتی مانند استفاده از سرشاخه‌های نیشکر و خرما برای تامین خوراک دام و صنعتی سازی و ترویج این تحقیقات شد.

حجتی در ادامه این نشست، توسعه جنگل‌های دست کاشت در مناطق مستعد را برای حفظ پوشش گیاهی کشور ضروری اعلامکرد و افزود: در مناطقی که میانگین بارش بالای ۳۰۰ میلی متر دارند، امکان ایجاد جنگل‌های دست کاشت، زراعت چوب و گیاهان دارویی وجود دارد و با بهره گیری از ظرفیت‌های یادشده می‌توان به اقتصاد و اشتغال این مناطق کمک کرد.

به گفته وی، امکان زراعت چوب در اراضی منابع طبیعی در مناطق مستعد به ویژه اراضی شیبدار وجود دارد و به این موضوع باید بیشتر پرداخته شود.

تعرفه واردات چوب را کاهش دادیم

حجتی با اشاره به کاهش واردات چوب به کشور گفت: به منظور کاهش فشار و غارت جنگل‌ها توسط سودجویان، تعرفه واردات چوب کاهش یافته است و برای واردات آن ارز نیمایی اختصاص می‌یابد.

وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت مشتری محوری در انجام تحقیقات کشاورزی تاکید کرد و گفت: ایران در گیاهان دارویی ظرفیت‌های بی نظیر و منحصر به فردی دارد و لازم است در زمینه توسعه گیاهان دارویی متناسب با اقلیم‌های مختلف و فرآوری گیاهان دارویی با همکاری شرکت‌های دانش بنیان اقدام شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.