×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۸ مهر , ۱۴۰۳
ضرورت تبدیل بانک مرکزی به یک نهاد فنی مستقل

پیمان مولوی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: در بانک داری مرکزی در جهان و در کشورهایی نظیر ژاپن، آلمان، انگلستان، آمریکا، چین و امارات که توانسته‌اند توسعه متوازنی را در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری ایجاد بکنند و یک سیستم بانکی متعالی و نظام بانکداری مطلوبی را دارند، بانک مرکزی مهم‌ترین کاری که انجام می‌دهد، در خصوص نرخ بهره است.
وی افزود: در این کشورها بانک مرکزی با سیاست گذاری در نرخ بهره، و آن هم با ابزارهایی مثل اوراق، اینکار را انجام می‌دهند. برهمین اساس بانکداری ما و بانک مرکزی ما فاصله بسیار زیادی با آن استانداردها دارد، چرا؟ چون ما یک بازار اوراق عمیق نداریم، و از سوی دیگر ما در ایران، بانک مرکزی را استهاله کرده‌ایم و آن را به ابزاری برای دولت‌ها برای رسیدن به منویات خودشان تبدیل کرده‌ایم.
مولوی خاطرنشان کرد: ما امروز شاهد این هستیم که در بانک مرکزی، رئیس کل این بانک در یک ویدئویی اعلام می کند “من با دلار ۴۲۰۰ تومانی مخالف هستم، اما به دلایل مختلف مجبور به اجرای آن بودم” این اولا نشان می دهد ما همانند بانک مرکزی اروپا و کشورهای دیگر که مستقل عمل می‌کنند و در چارچوب یک سری سیاست‌های کلان حرکت می‌کنند، نیستیم؛ بانک مرکزی ما استقلال کافی را ندارد. نتیجه آن هم این است که در اقتصاد ایران دچار یک تفاوت بنیادین با سایر کشورها هستیم.
وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی همواره در جهت رشد اقتصاد، سیاست‌گذاری می‌کند، اظهار داشت: بانک مرکزی در ایران در شرایطی که هر کدام از وزارتخانه‌ها، منویات خودشان را دارند و هر کسی در ایران می‌خواهد قدرت را حوزه اقتصاد به دست بگیرد، دچار مشکل می‌شود.
راهکار چیست؟
به گفته این کارشناس اقتصادی: راهکاری که وجود دارد، تبدیل بانک مرکزی به یک نهاد مستقل و فنی است. مولوی تاکید کرد: بانک مرکزی به هیچ وجه نباید در سیاست ورود کند، یا در مباحث سیاسی دخالت پیدا بکند، اگر بانک مرکزی یک نهاد فنی باقی بماند، آنگاه بانک مرکزی است که باید فصل الخطاب حوزه سیاست‌گذاری پولی قلمداد شود؛ به عبارت دیگر، مثل بقیه دنیا، به دلیل اینکه فنی است، این قدرت را پیدا می‌کند.
وی افزود: ولی در ایران چون ورود پیدا می کند به حوزه هایی که الزاما ممکن هست در جهت درستی نباشد، ما شاهد دور شدن از این فضای فنی هستیم، و حمله ها به سمت بانک مرکزی هست از قبیل دلار ۴۲۰۰ تومانی و … که البته این ها، کارهای عمیقی متاسفانه نبودند و خسران زیادی به اعتبار بانک مرکزی ایجاد کردند.
دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران در پایان اظهار داشت: امیدوارم بانک مرکزی به سمت یک نهاد فنی شدن برود، جاییکه نه دیگران برای آن تعیین تکلیف بکنند، بلکه بانک مرکزی به سبب قدرت فنی که دارد، راهکارهایی را که ارائه می‌دهد، بقیه به عنوان فصل الخطاب آن را قبول بکنند و بتواند رویکرد اغنایی داشته باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.