×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ضرورت ترخیص به موقع کالاها از گمرک/فرآیند طولانی ترخیص یکی از دلایل بی‌انگیزگی تجار

محسن علیزاده  در گفت‌وگو با خانه ملت درباره ضرورت ترخیص به موقع کالاها از گمرک، گفت: ۱۵ سال پیش تحول عظیمی در بخش گمرکات کشور گرجستان شکل گرفت، به این معناکه پس از ورود کالا به گمرک، تنها یک روز طول می‌کشد تا کالا ترخیص شود و در همین یک روز کالا مورد ارزیابی قرار گرفته و تمام فرآیند بررسی این کالا ثبت و ضبط و در شفافیت کامل کالا ترخیص می‌شود که اهمیت این موضوع موجب تحول عظیم در اقتصاد گرجستان شده است.

نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما در موضوعات اقتصادی به این امر مهم بی‌ توجهی می‌شود، ادامه داد: یکی از دلایل بی‌انگیزه بودن تجار و بازرگان ما فرآیند بسیار طولانی مسیر گمرکات است؛ گاها فرآیند ثبت سفارش برای تخصیص ارز تا واردات و پس از آن نیز ترخیص کالا، بیش از ۶ ماه به طول می‌انجامد.

وی با بیان اینکه در مسیر ثبت و ترخیص کالا از گمرکات باید به شفافیت نیز توجه شود، اضافه کرد: انتظار می‌رود دولت که تجربه شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی دارد، حتما این مسیر را هم شفاف کند تا موضوع بازرگانی بتواند یک پیشرفت و تحول داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم  تصریح کرد: اگر دولت بتواند ابزارهای لازم برای ایجاد شفافیت در این مسیر را در دستورکار خود قرار دهد و با سیستم های به روز کالا را اسکن و کار را سیستمی جلو ببرد، تحول بسیار خوبی در بخش گمرکات ایجاد می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به سفر رئیس جمهور به کشورهای شرق آفریقا اشاره کرد و یادآورد شد: در این سفر توافقات بسیار خوبی از جمله مبادلات کالایی صورت گرفت که یکی از مهم‌ترین الزامات آن تسریع در انجام تشریفات گمرکی کشور است./

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.