×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
ضرورت تعطیلی مدارس و تجمعات تا پایان امسال

مسعود مردانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در حال حاضر شمار مراجعه کنندگان به مراکز درمانی بصورت سرپایی به دلیل ابتلا به اومیکرون افزایش چشمگیری یافته و بیمارستان هایی که از گذشته بیمار کرونایی پذیرش می کردند، مملو از افراد بستری بویژه در بخش های مراقبت های ویژه شده است.

وی تصریح کرد: پیک ششم کرونا در کشور با سویه اومیکرون آغاز شد و اکنون بسیاری از شهرها از حالت آبی خارج شده و به وضعیت قرمز و نارنجی در آمدند، تا پایان سال اگر مردم شیوه نامه های بهداشتی رعایت و روند واکسیناسیون خود را بویژه تزریق دز سوم را انجام ندهند، دوباره ممکن است به روزهای گذشته تلخ کرونایی برگردیم و محدودیت های بیشتری اعمال شود.

این متخصص بیماری های عفونی تاکید کرد: اومیکرون از تازه ترین سویه های کرونا است که حدود چهار برابر جهش سرایت آن به دیگران بیش از دلتا بوده و شبیه سرماخوردگی بوده و پس از یک هفته شدت می یابد.

وی اظهار داشت: سرفه، آبریزش بینی، گلو درد و بدن درد از علایم اصلی این سویه است که در هفته اول ابتلا به اومیکرون فرد بیمار حالت عادی داشته و در هفته دوم حالش دگرگون شده و شدت می یابد.

مردانی با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی اومیکرون، انتشار به سرعت بالای آن است، تصریح کرد: جهش های متعددی که این سویه پیدا می کند باعث می شود که قابلیت سرایت آن تغییر کرده و شدت بیماری زایی اش هم متفاوت شده و گاهی اوقات شدیدتر و گاهی اوقات خفیف تر می شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: با توجه قدرت سرایت بیشتر اومیکرون، اگر تعداد موارد ابتلا بالا برود، تعداد موارد بستری نیز افزایش می‌یابد و تخت‌های بیمارستانی اشغال می‌شوند و منجر به افزایش موارد مرگ و میر خواهد بود.

به گفته مردانی، تداوم رعایت شیوه نامه های بهداشتی از جمله زدن ماسک، حفظ فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی مرتب دستها، دوری از تجمعات و  دورهمی ها و دریافت دز سوم واکسن علیه کرونا برای در امان ماندن از اومیکرون ضروریست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.