به گزارش تجارت گردان به نقل از روابطعمومی سازمان توسعه تجارت ایران، سیدعلی امامی درباره اهمیت صادرات غیرنفتی برای توسعه اقتصادی کشور اظهار کرد: صادرات اکنون شریان حیاتی یک اقتصاد است، هرچه صادرات و گردش مالی یک کشور در حوزه تجارت بیشتر و بازتر باشد، آن اقتصاد توسعهیافتهتر و یا درمسیر توسعه بیشتری قرار دارد. بنابراین ضرورت دارد که تمام ارکان و اجزای اقتصادی کشور در راستای کمک به صادرات باشد.
معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید براینکه بحثهای پشتیبانی صادرات از اهمیت ویژهای برخوردار است، ادامه داد: در حوزه آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت ایران، وظیفه حمایتگری و پشتیبانی از تجار را بهعهده داریم. هرچه این پشتیبانی دقیقتر و روان تر باشد، صادرات کشور بهتر انجام میشود.
به گفته وی: دو حوزه جدی در این بخش وجود دارد، یکی بخش حمل و نقل و دیگری بخش استانداردها و شرایط فنی کالای صادراتی است که باید به آن توجه شود. یکی از جدیترین موضوعات در حوزه صادرات این است که مسایل فنی و استاندارد برای کالا به دقت تعریف نشده و گاه صادرکنندگان ما آسیبهای جدی از این موضوع خوردهاند.
امامی در ادامه با بیان اینکه، تقویت زیرساختهای صادراتی و تجاری به افزایش صادرات کمک میکند، تصریح کرد: گرهها و موانعی در بخش گمرک برای صادرات کالا وجود دارد که نیاز است کسی به عنوان مطالبهگر این مسایل را پیگیری کند که جزو وظایف سازمان توسعه تجارت ایران محسوب میشود.
معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه باید نگاه ما در تجارت از نگاه خردمحوری به کلان محوری تغییر یابد، افزود: ما باید با شرکتهای بزرگ که توانایی رقابت با شرکتهای جهانی را دارند، فعالیت خود را در صادرات گسترش دهیم. شرکتهای خرد در مواجهه با بازارهای بینالمللی نمیتوانند توان رقابت داشته باشند. بنابراین پیشنهاد اصلی ما در حوزه صادرات این است که شرکتها به سمت بزرگ مقیاسی و بزرگ شدن بروند.
این مقام مسئول افزود: اتفاق خوبی که برای شرکتهای بزرگ میافتد این است که کل زنجیره در حوزه لجستیک و… پوشش داده میشود.
امامی در پایان تصریح کرد: شرکتهای بزرگ مقیاس، قدرت و توان رقابتی بیشتری در بازارهای بینالمللی دارند، این درحالی است که شرکتهای کوچک مقیاس نمیتوانند محدودیتهای صادراتی کشورهای مقصد را به درستی مدیریت کنند و با چالشهای جدی مواجه میشوند.