×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
طرح‌های اصلی آب در دولت قبل تعطیل شده بود/ از ابتدای سال ۱۴۰۱ جلوی مصارف غیرضروری آب گرفته می‌شود

به گزارش تجارت گردان به نقل از  ایرنا، ” علی اکبر محرابیان ” روز شنبه در جریان دیدار از موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در جمع خبرنگاران افزود: تعطیلی و رکود در این پروژه ها مشکلات زیادی به همراه داشته است.

وی ادامه داد: براین اساس یکی از برنامه های ما سرعت دادن به اجرای طرح های آبی کشور است که در این باره در چند ماه اخیر طرح ها و پروژه های اصلی شناسایی شده اند.

وزیر نیرو گفت: در بودجه ۱۴۰۱ منابع خیلی خوبی تخصیص داده شده که امید است با این تخصیص ها این پروژه ها فعال شوند.

محرابیان ادامه داد: با فعال شدن و به بهره برداری رسیدن این طرح ها بخش قابل توجهی از مشکلات آبی بخش شرب و کشاورزی سامان خواهد یافت.

وی یکی دیگر از برنامه های محوری خود در بخش آب را اصلاح و تقویت نظام حکمرانی آب برشمرد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: براین اساس قرار است منابعی که مدیریت می شوند بتوان به نحو مطلوب استفاده کرد.

محرابیان افزود: در دولت قبل، سدهای مهم پروژه های انتقال آب و پایاب آب برای بحث کشاورزی متوقف شده بود که ضروری است منابع کشور چه در بودجه چه استفاده از منابع بخش خصوصی صندوق توسعه ملی به این پروژه اختصاص یابد.

محرابیان گفت: در این زمینه کارهای زیادی باید انجام داد که در ۶ ماه گذشته جلسه های مفصلی با مدیران، کارشناسان و نخبگان بخش آب کشور برگزار شده است.

وی ادامه داد: یک برنامه تحولی دربخش اصلاح و تقویت حکمرانی آب در پیش داریم که محورهای زیادی دارد . یکی از محورهای اساسی این برنامه حضور ذینفعان و مشارکت آنها در مدیریت منابع آب است.

محرابیان گفت: براین اساس میزان مصارف و منابع موجود به خوبی مشخص خواهد شد که در یک جلسه با اصحاب رسانه بیشتر در باره زوایای آن اطلاع رسانی خواهد شد.

موسسه تحقیقات آب تقویت و به روزرسانی می شود

محرابیان در باره موسسه تحقیقات آب هم عنوان کرد: موسسه تحقیقات آب در امور پژوهشی، پیش بینی های جوی و نیز استفاده از تکنولوژی های روزآمد و بعضا در اصلاح طرح های اجرا شده نقش بسیار بسیار مهم برعهده دارد.

وزیر نیرو گفت: خیلی از سدها و تاسیسات آبی کشور در این موسسه دارای مدل های آزمایشگاهی است که برخی مواقع در اجرای این سدها و تاسیسات خطاهایی رخ می دهد که سبب ایجاد مشکلاتی شده است.

محرابیان ادامه داد: این طرح ها در مدل های آزمایشگاهی مورد بازبینی قرار گرفته و رفع اشکال می شوند و سپس در طرح اصلی این اشکال ها برطرف خواهند شد.

وی به مدل سد خداآفرین اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: اکنون در این مدل اشکال ها در حال بازبینی است تا در طرح اصلی اصلاح شوند.

وزیر نیرو بخش دیگری از فعالیت موسسه تحقیقات آب را پیش بینی های جوی برشمرد و گفت: یکی از کارهای محوری ما در این موسسه تقویت و توانمند سازی موسسه است.  براین اساس موسسه با استفاده از تکنولوژی ها روز تجهیز خواهد شد و بخشی از تجهیزات آن که نیاز به تقویت شدن و کامل شدن دارد نیز انجام خواهد شد.  اعتبارات خوبی برای این موسسه پیش بینی شده که اختصاص داده خواهد شد.

بارش های امسال بطور متوسط در حد نرمال

وزیر نیرو در باره وضعیت بارش های امسال گفت: بارش های امسال به طور متوسط در حد نرمال است و میزان بارشی که داشتیم معادل متوسط بارش های ۵۴ ساله اخیر است.

محرابیان افزود: اما توزیع بارش ها در کشور نامناسب است به گونه ای که در بخش هایی بارش ها خیلی خوب بوده است.

وی ادامه داد: در استان های جنوب فارس و سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان بارش های خیلی خوبی داشتیم که بیش از حد نرمال بوده است و نقاطی داریم که چند برابر متوسط ایام گذشته بارش داشته اند.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در بخشی هایی نیز کمتر از نرمال بارش داشته اند که امید است در ماه های پیش رو با تداوم بارش ها بخشی از کمبودها جبران شود.

محرابیان میزان کاهش بارش در حوضه های مختلف را متفاوت عنوان کرد و گفت: برخی حوضه های خیلی مشکل دارند و برخی ۲۵ تا ۳۰ درصد با نرمال فاصله دارد.

افزایش پلکانی تعرفه پرمصرف ها

وی در باره تعرفه های برق هم خاطرنشان کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده افرادی که بالاتر از الگوی مصرف استفاده می کنند اینها به صورت پلکانی افزایش قیمت داشته باشند.

وزیر نیرو افزود: نکته اول این است که کسانی که پایین تر از الگو مصرف می کنند مشمول افزایش قیمت نمی شوند و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی با رعایت الگوی  کم مصرف چه در بحث برق و چه بحث آب مشمول قبض رایگان می شوند.

محرابیان در پاسخ به ارسال لیست افراد تحت پوشش گفت: در این موضوع حوزه با حوزه متفاوت است و باید بررسی شود ولی به محض ارسال لیست افراد ما برای قبض رایگان ابلاغ خواهیم کرد و ما منتظر هستیم دستگاه متولی است را ارسال کنند.

وی در باره تعرفه های بخش آب هم گفت: ما آیین نامه این بخش را تدوین و به دولت ارسال کردیم و در دستور تصویب است که به زودی مصوب خواهد شد.

وزیر نیرو  گفت: در این آیین نامه افرادی که زیر الگو مصرف می کنند هیچ نگرانی ندارند افرادی که بالای الگو مصرف می کنند باید مصرف خود را کاهش دهند تا مشمول افزایش قیمت نشوند.

محرابیان خاطرنشان کرد: در بخش  آب ما مصارف غیر ضروری از جمله استخرها،  فضای سبز،  شستشوی خودرو و غیره داریم که باید پرهیز شود مردم تحمل نمی کنند آبی که با اختصاص بودجه فراوان و با خطوط انتقال طولانی منتقل می‌شوند ودر یک  فرایند سخت  تصفیه می‌شوند و به دست مصرف کننده می رسد در مصارف غیر ضروری مصرف شود .

وی افزود: از اول ۱۴۰۱ در یک برنامه خیلی جدی جلوی مصارف غیر ضروری گرفته خواهد شد زیرا مردم این را خواستارند تا توجه شود.

محرابیان در باره مدیریت سدها گفت: در این زمینه درچارچوب اصلاح نظام حکمرانی آب در ۶ ماهه گذشته مدیریت سدها خیلی متحول شده است.

وی ادامه داد: در موضوع تولید برق در سدهای برق آبی امسال صرفه جویی خیلی خوبی شد در زمستان امسال میزان تولید برق خیلی کاهش یافت با وجود محدودیت در تولید برق عمده این سدها آب ذخیره کردند برای فصل کشت و فصل هایی که نیاز به آب بیشتر دارند.  البته همچنان برخی حوضه ها کاهش شدید بارش دارند که موجب نگرانی است .

محرابیان درباره رایگان شدن آب و برق دانشگاه گفت: این موضوع فعلا در دست بررسی مجلس شورای اسلامی است وقتی قانون شد در باره آن اطلاع رسانی می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.