×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
طرح آهن اسفنجی فولاد اقلید دارای مجوز زیست محیطی است

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد اقلید پارس، مدیرعامل این شرکت با تاکید بر اینکه مخاطرات زیست محیطی در هر کارخانه بستگی به فناوری‌ها و تجهیزات مورد استفاده و همچنین استانداردها و مقررات محیط زیست محلی دارد، تصریح کرد: از همان ابتدای تأسیس شرکت در تمام مراحل محیط زیست را در اولویت قرار دادیم به همین خاطر قبل از هر کاری بنا را بر استفاده از پساب شهری گذاشتیم.

مهندس رضا شریفی با اشاره به اینکه مواد اولیه و مواد تولیدی کارخانه آهن اسفنجی با مواد اولیه، تولیدات و پسماند کارخانه های فولاد سازی کاملاً متفاوت است، گفت: در تولید آهن اسفنجی، ممکن است مخاطرات مربوط به تولید گاز CO و همچنین فرآیند خنک کردن محصول باشد، اما در نورد و فولادسازی، با مسائلی همچون آلودگی هوا، مدیریت آب، مدیریت پسماند و آلودگی صوتی مواجه هستیم.

وی افزود: از هم اکنون که در زمان ساخت کارخانه ایم، تلاش کردیم با همکاری دانشگاه شریف و دانشگاه امیرکبیر، راهکارهای علمی برای کنترل پسماندهای حاصل از تولید و نگهداری محصول شرکت اتخاذ کنیم و مخاطرات زیست محیطی را با توجه به فناوری ها و تجهیزاتی که مورد استفاده قرار خواهیم داد، به حداقل ترین مقدار ممکن برسانیم.

شریفی با اشاره به اینکه میزان تولید منواکسید کربن در کارخانه‌های آهن اسفنجی به عنوان یکی از گازهای زیست محیطی مورد توجه است، گفت: مقدار دقیق گاز CO بسیار وابسته به فناوری‌ها و تجهیزات مورد استفاده در کارخانه است، این میزان نه تنها از فرآیند تولید آهن اسفنجی بلکه از مراحل مختلف مانند استخراج مواد اولیه و فرآیند خنک‌کردن نیز تاثیر می‌پذیرد.

مدیرعامل شرکت فولاد اقلید با برشمردن راهکارهایی برای کاهش یا کنترل میزان منواکسید کربن در کارخانه های آهن اسفنجی، افزود: استفاده از فناوری‌های پاک‌سازی گازها (Gas Cleaning Technologies)، به‌کارگیری تکنولوژی‌ها و تجهیزات بهینه‌سازی فرآیند به منظور افزایش بهره‌وری و کاهش آلاینده‌ها، مدیریت استفاده از سوخت و به کارگیری تجهیزات بهینه‌سازی سوخت از جمله راهکارهای کاهش یا کنترل میزان آلایندگی هایی چون منواکسید کربن است.

شرکت فولاد اقلید پارس در بهمن ‌ماه ۱۴۰۰ با سهام‌داری ۵۱ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، ۳۰ درصدی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و ۱۹ درصدی شرکت بین‌ا‌لمللی مهندسی ایران (IRITEC) تاسیس شد. در ادامه مجوز احداث کارخانه آهن اسفنجی با ظرفیت تولید ۱٫۲ میلیون تن در سال توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در روز ۱۱ فروردین ‌ماه ۱۴۰۱ صادر شد. عملیات اجرایی این پروژه به‌ عنوان یکی از ۴۸ طرح پیشران پیشرفت اقتصادی کشور، مرداد ماه سال گذشته با انتخاب شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (IRITEC) به‌ عنوان پیمانکار (EPC) آغاز شد و ۱۰۰ هکتار زمین در اختیار این شرکت قرار گرفت. با گذشت حدود یک سال از زمان آغاز پروژه، در حال حاضر شاهد پیشرفت فیزیکی ۱۲ درصدی آن هستیم و به دنبال حمایت‌ها و همکاری‌های مسئولان اجرایی استان، کلیه مجوزهای زیربنایی لازم اعم از مجوزهای زیست‌محیطی، آب و برق زمان نصب و بهره‌برداری، احداث جاده دسترسی و… را دریافت کرده‌ایم. در همین راستا، ۴٫۵ کیلومتر دیوارکشی و هفت کیلومتر جاده دسترسی احداث‌شده و کارفرما، مشاور و پیمانکار پروژه در حال فعالیت در سایت‌های مختلف پروژه هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.