×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
طرح اختصاص بنزین به افراد به جای خودروها

به گزارش خبرنگار مهر، افزایش مصرف گاز در پی کاهش محسوس دما، امضای تفاهم نامه وزارت نفت با نهادهای علمی و دانش‌بنیان، واگذاری طرح افزایش ذخیره‌سازی شوریجه به مپنا، اختصاص بنزین به افراد به جای خودروها و انعقاد قرارداد مابین وزارت نیرو و قرارگاه امام حسن(ع) به منظور آبرسانی به بیش از ۱۰ هزار روستا از مهمترین اخبار حوزه آب و انرژی در هفته گذشته بود.

پایداری شبکه برق با وجود کاهش دما

ابتدای هفته‌ گذشته با کاهش محسوس دمای هوا و افزایش مصرف گاز همراه بود. همین موضوع نگرانی‌ها را بابت کاهش تولید برق به علت محدودیت در تأمین سوخت نیروگاه‌ها و اعمال قطعی برق را تشدید کرد. به همین خاطر مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: شبکه سراسری برق در وضعیت پایدار قرار دارد و هیچ محدودیتی در تامین برق مشترکان وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد سوخت نیروگاه‌ها از گاز طبیعی است و مابقی از سوخت مایع است. از میزان سوخت مایع هم حدود ۳۰-۳۵ درصد گازوئیل و ۱۰-۱۵ درصد مازوت است.

سخنگوی صنعت برق صنعت برق اعلام کرد که محدودیتی به صنایع داده نشده است ولی آمادگی برای این بحث وجود دارد.

پیشی گرفتن مصرف از تولید گاز

همانطور که گفته شد کاهش دما موجب افزایش قابل توجه مصرف گاز و پیشی گرفتن مصرف از تولید شد.

در همین راستا مسعود کاظمی، معاون دیسپچینگ شرکت ملی گاز اظهار کرد: اکنون با تولید روزانه حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز، مقدار مصرف در بخش‌های خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاه‌ها و مصارف عملیاتی، حداقل بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون مترمکعب از مقدار تولید بیشتر است که البته این پیشی گرفتن تنها مربوط به فصل‌های سرد سال می‌شود.

وی از مردم خواست با اقدام‌های ساده‌ای مثل پوشیدن لباس مناسب فصل سرد، تنظیم دمای رفاه ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد، استفاده از وسایل گازسوز با بازده بالاتر، محدود کردن فضاهای گرمایشی و خاموش کردن سیستم‌های گرمایشی در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

امضای تفاهم نامه وزارت نفت با نهادهای علمی/ تشریح نیازهای دانش‌بنیان وزارت نفت

طرح اختصاص بنزین به افراد به جای خودروها

روز دوشنبه به مناسبت روز پژوهش چهار تفاهم‌نامه با موضوع‌های تأمین سرمایه برای شرکت‌ها و توسعه بازار، به‌کارگیری زیرساخت شبکه فن بازار ملی ایران در ایجاد و راهبری فن‌بازار صنعت نفت با محوریت پارک نفت، حمایت و توانمدسازی کسب‌وکارها برای رفع نیاز صنعت پتروشیمی و حوزه هوش مصنوعی، هوشمندسازی و IOT به امضای پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت و شرکت‌های دانش‌بنیان رسید.

این تفاهم‌نامه‌ها بین پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت به نمایندگی از وزارت نفت با صندوق نوآوری و شکوفایی، پارک فناوری پردیس، هلدینگ خلیج فارس و گروه داده‌پردازی پارسیان در حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، جواد اوجی، وزیر نفت، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امضا شد.

در این مراسم جواد اوجی با تأکید بر توجه ویژه وزارت نفت به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: افزایش بهره‌وری چاه‌های کم‌بازده، بهینه‌سازی مصرف سوخت، جمع‌آوری گازهای همراه(فلر) و تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی‌ها نیازها و اولویت‌های وزارت نفت در بهره‌گیری از نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وزیر علوم نیز با اشاره به اینکه در شرایط کنونی خام‌فروشی و خام‌سوزی مناسب نیست، اعلام کرد: گازی که می‌سوزانیم، کیمیاست، همچنین خام‌فروشی و خام‌سوزی در کشور مناسب نیست. کشوری که خام می‌فروشد و خام می‌سوزاند در عرصه علم و فناوری سرمایه‌گذاری نکرده است.

محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت نیز با بیان اینکه حدود یک تریلیون دلار نفت از ابتدای انقلاب اسلامی فروخته‌ایم اما پرسش اساسی این است که سهم فناوری چقدر است، افزود: سرمایه زیرزمینی مزیت رقابتی ما نیست، این موضوع زمانی می‌تواند مزیت باشد که بتوانیم از آن تولید کنیم. مخازن نفت و گاز ایران در دنیا پیچیده‌ترین مخازن هستند و دوره تولید آسان نفت تمام شده است.

در پایان این مراسم نیز سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: سالیان سال ساختار نفت این نبود که از تولید داخل استفاده کند و همین ساختار اجازه نمی‌دهد تولیدکننده داخلی محصول خود را عرضه کند. در واقع اگر یک شرکت دانش‌بنیان بخواهد محصول خود را در مناقصه‌ها عرضه کند باید استانداردهایی را اخذ کند که به دلیل تحریم‌ها و انحصارات امکان آن وجود ندارد و برای رفع این مشکل سازمان استاندارد بیاید گواهی تطابق استاندارد را به این شرکت‌های داخلی بدهد.

عرضه بزرگترین مزایده تاریخ بورس و سازمان خصوصی‌سازی

در سیصد و هشتاد و یکمین جلسه هیأت واگذاری، واگذاری ۱۸ درصد سهام باقی مانده دولت در شرکت هولدینگ پتروشیمی خلیج فارس در هیأت واگذاری مصوب شد. باتوجه به ارزش بالای این شرکت، این عرضه بزرگترین مزایده تاریخ بورس و سازمان خصوصی سازی خواهد بود.

حسین قربان‌زاده در این باره گفت: در جلسه هیأت واگذاری، مقرر شد این سهام در سه بلوک یک، دو و پانزده درصدی در قالب مزایده در بورس عرضه شود. بلوک یک درصدی بصورت نقد و بدون اضافه ارزش (پرمیوم) و بلوک دو درصدی با ۵ درصد اضافه ارزش (پرمیوم) عرضه خواهد شد.

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: همچنین بلوک پانزده درصدی اگرچه غیرکنترلی است اما مدیریتی محسوب می‌شود و بنابراین، ۳۰ درصد به قیمت پایه اضافه خواهد شد. سهم نقدی این بلوک ۳۰ درصد خواهد بود و مابقی ثمن در هشت قسط در فواصل شش ماهه و مجموعاً چهار ساله بعلاوه سود مصوب شورای پول و اعتبار اخذ خواهد شد.

واگذاری افزایش ذخیره‌سازی شوریجه به مپنا

روز گذشته شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران طی قراردادی طرح توسعه ذخیره‌سازی گاز در میدان خانگیران (مخزن شوریجه D) را به گروه مپنا واگذار کرد.

به موجب این قرارداد، گروه مپنا ظرفیت ذخیره گاز در مخزن شوریجه را از ۲٫۲۵ به ۴٫۵ میلیارد مترمکعب در سال و افزایش تولید روزانه گاز از این مخزن را از ۲۰ میلیون مترمکعب به ۴۰ میلیون مترمکعب افزایش خواهد داد.

رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی گاز در این رابطه گفت: شرکت ملی گاز برای اولین‌بار مدیریت مخزن را در راستای یکپارچگی زنجیره ارزش بر عهده می‌گیرد و فراتر از آن، این کار را از طریق یک قرارداد برون‌سپاری انجام می‌دهد.

اختصاص بنزین به افراد به جای خودروها

حاشیه‌ساز ترین خبر انرژی این هفته را می‌توان اجرای طرح آزمایشی اختصاص بنزین به افراد به جای خودروها در جزیره کیش و قشم دانست.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ضمن تأیید این خبر گفت: خبرسازی‌ها درباره گرانی بنزین صحت ندارد. آن‌چه که امروز در رسانه‌ها منتشر شده سوءبرداشت از نامه معاون اقتصادی دولت است. قرار نیست بنزین گران شود و دولت تصمیمات یک‌شبه بگیرد.

وی افزود: در این طرح مقررشده به‌صورت آزمایشی در دو جزیره قشم و کیش، سهمیه بنزین به‌جای خودروها به افراد اختصاص پیدا کند و قیمت عرضه هیچ تفاوتی با نرخ فعلی نخواهد داشت. الان اگر کسی خودرو نداشته باشد نمی‌تواند از سهمیه بنزین استفاده کند درحالی‌که سوخت سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است اما کسی که مثلا ۴ خودرو داشته باشد، ۴ برابر از بنزین سهمیه‌ای استفاده می‌کند. طبیعتا این روش ناعادلانه است.

همچنین روز گذشته محمد رضا لواسانی، سرپرست منطقه آزاد کیش نیز سهمیه اعطایی به هر کد ملی را ۲۰ لیتر اعلام کرد و گفت: یارانه سهمیه بنزین از هر کارت بانکی قابل برداشت است و افراد در صورت نداشتن خودرو می‌توانند این یارانه را با اپلیکیشنی که به همین منظور طراحی شده است به فروش برسانند.

آغاز عملیات جهاد آبرسانی در بیش از ۱۰ هزار روستا

چهارشنبه قرارداد بین وزارت نیرو و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) با هدف آبرسانی به روستاهای محروم کشور منعقد شد.

در این مراسم وزیر نیرو با تأکید بر اینکه یک اقدام ویژه و جهادی برای آبرسانی به روستاها باید انجام شود، اظهار کرد: ما در قانون ظرفیت استفاده از قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) را پیدا کرده ایم و در این قرارگاه فرصتی برای گرد هم آوردن همه گروه های جهادی ایجاد شده است و در قراردادی که امشب منعقد شد ۳۱ استان تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.

محرابیان با تاکید بر اینکه طرح آبرسانی به روستاهای محروم، بسیار بزرگ و بی نظیر است، اعلام کرد: در این پروژه ۳۰ هزار میلیارد تومان قرارداد امضا خواهد شد که امشب ۱۸ هزار میلیارد تومان آن عملیاتی شده است و براساس این طرح، آبرسانی به بیش از هفت هزار روستا در گام نخست آغاز می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.