×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ظرفیت‌های بانک توسعه صادرات در حمایت از صادرات غیر نفتی

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، مرتضی ذکاوت در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های این بانک برای کمک به توسعه صادرات، گفت: تأمین مالی تجاری، تأمین مالی پروژه و پوشش ریسک از مهم‌ترین زیرساخت‌های خدماتی بانک هستند که در قالب خدمات ضمانت‌نامه، اعتبار اسنادی، تأمین مالی سرمایه در گردش صادراتی و طرح‌های توسعه بنگاه‌های صادراتی و ایجادی به مشتریان ارائه می‌شود.
وی به تشریح انواع مدل‌های تأمین مالی صادراتی دنیا اعم از مدل آمریکایی اگزیم بانک، مدل اروپایی و ترکیبی پرداخت و گفت: مدلی که بانک توسعه صادرات ایران از آن استفاده می‌کند، مدل ترکیبی است که عمدتاً در کشورهای در حال توسعه استفاده می‌شود و معمولاً به صورت اگزیم بانک و مؤسسات پوشش ریسک در کنار یکدیگر به حمایت از بخش صادرات اقدام می‌کنند.
عضو هیأت مدیره بانک توسعه صادرات ایران در ادامه به تشریح ابعاد نگرش «تأمین مالی متمرکز بر تخصیص با حداقل نرخ سود» حاکم بر بانک توسعه صادرات ایران پرداخت و اظهار داشت: این نگرش متمرکز بر حداکثرسازی سود برای صادرکننده با تخصیص منابعی است که عمدتاً از سوی دولت تأمین شده و با نرخ ترجیهی در اختیار صادرکننده قرار می‌گیرد و تا زمانی می‌تواند ادامه داشته باشد که منابع لازم از سوی دولت تأمین شود.
ذکاوت با تأکید بر اینکه در نگرش یاد شده، بانک توسعه صادرات ایران، نقش کاتالیزور و تسهیل کننده در فرایند صادرات را دارد و سودآوری آن تحت الشعاع تسهیل‌گری قرار می‌گیرد، از «عدم الزام تمرکز منابع و فعالیت مشتریان در بانک توسعه صادرات ایران» و «عدم تمرکز بر سودآوری» به عنوان نتیجه رویکرد تأمین مالی با تمرکز بر تخصیص منابع یاد کرد.
وی در همین رابطه افزود: در این رویکرد بانک منحصرا به ایفای نقش تخصیص دهنده منابع عمدتاً ارزی به پشتوانه منابع غنی حساب ذخیره ارزی صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی است.
ذکاوت خاطرنشان کرد: رویکرد تأمین مالی متمرکز بر تخصیص منابع تبعاتی مانند تأثیرپذیری شدید ناشی از محدودیت‌های تحریم، تمرکز بالای پرتفوی اعتباری بر مشتریان و طرح‌های کلان و کاهش کیفیت دارایی‌های اعتباری و در ادامه علاوه بر چسبندگی در تعداد معدودی از قراردادهای تأمین مالی، کاهش گردش تسهیلات و در نتیجه کاهش نرخ سود مؤثر تسهیلات را به دنبال دارد.
به گفته این عضو هیأت مدیره بانک توسعه صادرات، کاهش بازده دارایی‌ها و به تبع آن بازده حقوق صاحبان سهام، کاهش توان جذب منابع و سهم بانک از بازار پول و همچنین تشدید ضعف در طراحی و تولید خدمت جدید در بانک از دیگر عوارض رویکرد تأمین مالی متمرکز بر تخصیص منابع است.
ذکاوت با تأکید بر اینکه هدف نهایی بانک به عنوان یک بنگاه اقتصادی، حداکثر کردن سود است، گفت: این هدف با تأمین مالی ارزی و ریالی زنجیره ارزش صادرات، مدیریت منابع و مصارف ارتقاء دانش سازمانی و هوشمندسازی فرایند‌های بانک محقق می‌شود.
وی یادآور شد: «ارایه خدمات مالی و اعتباری در راستای کمک به خلق ارزش در بخش صادرات»، «تمرکز بر تأمین سرمایه در گردش و ایجاد ظرفیت‌های جدید صادراتی» و «ارایه خدمات بانکی به‌منظورتسهیل جریان وجوه لازم برای فعالیت‌های صادراتی در زنجیره ارزش» و «استفاده از ظرفیت‌های گروه مالی بانک توسعه صادرات ایران به ویژه از طریق بازار سرمایه» و «توسعه سهم بازار» از اهم راهکارهای تأمین مالی زنجیره ارزش صادرات است.
ذکاوت با تأکید بر اهمیت مدیریت صحیح منابع و مصارف گفت: حفظ سلامت مالی شامل بهداشت اعتباری و بهبود کیفیت دارایی‌ها، ارتقاء کیفیت عملیات مالی، مدیریت هزینه‌ها و درآمد و همچنین تأمین منابع برای انجام فعالیت مالی اعم از منابع سرمایه‌ای و بدهی برای برخورداری از مدیریت منابع و مصارف ضروری است.
عضو هیأت مدیره بانک هوشمندسازی فعالیت‌های بانک را یک نیاز اساسی برای دست یابی به اهداف کلان بانک خواند و گفت: هوشمندسازی و استقرار بانکداری هوشمند، پیش نیاز موفقیت در بانکداری دنیاست و بانک توسعه صادرات ایران برای تسریع در جریان دستیابی به اهداف خود از این ظرفیت بی نیاز نیست.
ذکاوت با طرح نگرش اکوسیستم صادرات و تأمین مالی زنجیره ارزش، گفت: در این رویکرد ارتباط بانک و مشتری( صادرکننده) صرفاً یک سویه نیست بلکه مبتنی بر همزیستی و بقای تمام آحاد اکوسیستم است.
وی با اشاره به اینکه بانک و مشتری در یک ارتباط ارگانیک با یکدیگر قرار دارند، اظهار داشت: بانک و مشتری رقیب یکدیگر در اکوسیستم صادرات نیستند، در واقع تمام اجزای این اکوسیستم ضمن حفظ بقای خود در بهبود و ارتقای یکدیگر تلاش می‌کنند.
عضو هیأت مدیره بانک توسعه صادرات ایران با ابراز امیدواری از بسیج آحاد بانک برای دستیابی به هدف‌گذاری‌های کلان بانک گفت: با بهره‌مندی از سیاستی که در بانک شکل گرفته و حضور خبرگان سیستم بانکی در بانک توسعه صادرات ایران، موفقیت و ارتقاء بانک دور از دسترس نیست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.