×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ظرفیت بالای کشور در مدیریت مصرف برق/ شرکت های توزیع کمیته مدیریت مصرف تشکیل دهند

به گزارش تجارت گردان به نقل از شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، «علی‌اکبر محرابیان» در جمع مدیران عامل شرکت های توزیع نیروی برق سراسر کشور افزود: برنامه های بسیار خوب و ارزشمندی در این دو سال تدوین شده است و به‌طور حتم از مدیران ارشد صنعت برق می خواهم که بخش قابل توجهی از اوقات خود و همکارانشان را به‌منظور اجرای این برنامه های عظیم، دراز مدت و اساسی به کار گیرند.

وی ادامه‌داد: از طرف دیگر این برنامه های سالیانه زمانی ارزشمند و قابل دفاع است که هر کدام برشی از برنامه های درازمدت باشد، اما اگر قرار است ما اقدام هایی ضربتی انجام دهیم که در رفع مشکلات و نگرانی های اصلی صنعت برق بی‌تاثیر باشد، آنچنان تاثیرگذار نخواهد بود.

وزیر نیرو خاطرنشان‌کرد: در برنامه های «۱۰۰ اقدام»، «۱۴۰ اقدام» و اکنون «۱۸۰ اقدام» تلاش ما این بوده است که برشی از آن برنامه درازمدت را عملیاتی و اجرایی کنیم.

محرابیان گفت: روزی که بنده معرفی شدم با همفکری همکاران یک برنامه چهار ساله را تدوین کردیم و پس از آن برنامه چهار ساله به برنامه هفتم تبدیل شد و کمیته ای هم مامور شد برنامه ۲۰ ساله صنعت برق را تدوین کند.

وی اضافه‌کرد: هر کدام از این برنامه ها تدوین، در جایگاه خود تصویب و برنامه عملیاتی اجرایی آنها نیز آماده شد. پس اگر ما می گوییم برنامه عبور از سال مثلا ۱۴۰۳، موقعی این برنامه ارزشمند است که برشی از برنامه درازمدت باشد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در این جلسه لازم است راجع به مفهومی بیش از گذشته تبادل نظر داشته باشیم و آن، مفهوم ناترازی است؛ ناترازی به فاصله بین تولید و تقاضای مصرف برق اطلاق می‌شود، اما سوال این است که آیا این روش محاسبه درست است یا خیر؟

محرابیان اظهار داشت: در بخش تولید، انواع و اقسام ظرفیت خود را برای تولید مهیا می کنیم، اما در بخش تقاضا آیا هر مصرف کننده ای هر میزان مصرف را در هر ساعتی بخواهد، این تقاضا واقعی محسوب می شود؟ و آیا مجاز هستیم با این معادله ناترازی را محاسبه کنیم؟ و آیا این محاسبه، محاسبه درستی است یا خیر؟

وی گفت: آیا قرار است بخش خانگی، صنایع و کشاورزی هر میزان مصرف را با هر شرایطی و در هر ساعتی درخواست کند و صنعت برق کشور نیز خود را مامور و مسوول پاسخگویی بداند؟ به نظرم اینجا، جای تردید و چالش وجود دارد.

وزیر نیرو اظهار داشت: ما اگر نیازهای بخش‌های مختلف را به انرژی مطابق با یک الگو و برنامه درست، تامین کنیم، این معادلات کلی تفاوت اساسی پیدا می کند، زیرا این ناترازی‌ها روز به روز افزایش می یابد و شما هر چه که می دوید ناترازی از شما جلوتر حرکت می کند، بنابراین در صورت داشتن الگو و برنامه درست، صورت مساله تغییر خواهد کرد.

محرابیان ادامه‌داد: ما در صنعت برق برای رفع ناترازی دو مدل ویژه داریم؛ یک روش این است که ما صنعت را به گونه ای توسعه دهیم که ظرفیت های تولید و توزیع را افزایش دهیم، در کنار آن ما باید مدیریت مصرف را به گونه ای انجام دهیم که با حداقل انرژی، حداکثر تامین انرژی را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در واقع اوج مصرف های لحظه ای و ساعتی را به خطوط به هم متصل در طول شبانه روز تبدیل کنیم که این به معنای تامین انرژی بیشتر و مصرف اقتصادی از کلیات صنعت برق کشور است.

وزیر نیرو گفت: شاید این صحبت های بنده منجر به ترسیم یک بازه زمانی ۲۴ ساعته در ذهن حاضران شود، اما منظور من کل ساعات شبانه روز در طول سال است.

بیش از ۳۲ هزار مگاوات تفاوت مصرف تابستان و زمستان

محرابیان افزود: تفاوت مصرف تابستان و زمستان کشورما بیش از ۳۲ هزار مگاوات است، ۳۲ هزار مگاوات معادل مصرف کشور مصر است و ده ها کشور دیگر حتی از مصر هم کمتر مصرف می کنند.

وی ادامه داد: مصر، کشوری است که ۱۱۰ میلیون جمعیت دارد و جی دی پی این کشور ۶۰ میلیارد دلار بیش از جمهوری اسلامی ایران است، درواقع مصر، کشور فقیری نیست و ۶۰ میلیارد دلار بیشتر از ما تولید می کند. جمعیت آن نیز ۲۰ تا ۳۰ میلیون بیش از جمهوری اسلامی ایران است و اقلیم آن اگر گرم تر نباشد، خنک تر نیست.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: البته منظور من آن نیست که اگر به مردم رفاهی دادیم آن را پس بگیریم، در واقع بیان چنین مقایسه ای برای آن است که ببینیم در جهان و در کشورهای دیگر با این ۳۲ هزار مگاوات چه می کنند.

محرابیان گفت: مهم ترین دستور کار ما این است که بتوانیم به روش صحیح مدیریت مصرف کنیم.

وی افزود: مدیریت مصرف نیز خود دو جنبه دارد، مدیریت مصرف در بخش عرضه و مدیریت مصرف در بخش تقاضا.

وزیر نیرو گفت: اکنون با این رویکردی که عرض کردم می بینیم که آن اعداد و ارقام چه درباره ناترازی و سرمایه گذاری و چه درباره معادلات و مسائلی که به نظر لاینحل می رسیدند، به مسئله ای قابل حل تبدیل می شوند. تفاوت نگاه در گذشته و امروز این است.

محرابیان افزود: البته ممکن است عده ای که فکر کنند ما برای فرار از مسئولیت توسعه این رویکرد را مدنظر قرار داده ایم، که اینچنین نیست و شرایط ایجاب می کند که همانقدر که به مدیریت مصرف توجه می کنیم به بخش افزایش ظرفیت نیز توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: برنامه های توسعه ای که در بخش های مختلف همانند حرارتی، صنایع و تجدیدپذیر داده ایم، اعداد قابل توجهی است و این طرح ها به سرعت در حال پیشرفت است.

وزیر نیرو گفت: مهم ترین کاری که همکاران در بخش توزیع می کنند، موضوع استفاده از آخرین فناوری ها برای مدیریت صحیح مصرف و ارائه یک الگوی صحیح و مناسب به بخش مصرف کشور است.

وی افزود: یک روزی اگر اینگونه صحبت می کردیم در ذهن ها، آگهی بازرگانی و فرهنگسازی متبادر می شد اما امروز این موضوع ها جزء کوچکی از کار است، اکنون این مدنظر است که بتوان از فناوری های مختلف استفاده کرد و اقتصاد و الگو را را طوری طراحی کرد که بتوان با انرژی کمتر بیشترین تامین انرژی را انجام داد.

وزیر نیرو گفت: تابستان ۱۴۰۰ از ۲۹ اردیبهشت تا ۳۱ شهریور خاموشی داشتیم. تازه گرمای آن سال نیز مشابه گرمای سال ۱۴۰۲ نبود، شاید از نظر پیک با آن سال شباهت داشتیم، اما از منظر استمرار گرما، سال ۱۴۰۲ سال ویژه ای بود، مضاف بر آن تا سال ۱۴۰۲ بیش از ۲ میلیون مشترک جدید به شبکه اضافه شد.

وی ادامه داد: عدد مصرف برق از یک خرداد تا ۱۵ مهر سال ۱۴۰۰ در بخش خانگی حدود ۴۸ میلیارد کیلووات ساعت بود، اگر رشد تولید، گرما، جلوگیری از خاموشی ها و عدم تامین، محاسبه شود، حداقل باید ۲۰ درصد به ۴۸ میلیارد کیلووات ساعت اضافه شود.

تامین ۴۶ میلیارد کیلووات ساعت برق برای بخش خانگی

وزیر نیرو گفت: این در حالی است که میزان مصرف از تابستان سال ۱۴۰۰ نیز کاهش داشته است، یعنی در تابستان ۱۴۰۲ کل انرژی تامین شده در بخش خانگی ۴۶ میلیارد کیلووات ساعت بوده است.

محرابیان افزود: در بخش صنعتی در سال ۱۴۰۰، انرژی تامین شده ۳۶.۷ میلیارد کیلووات ساعت بوده، این درحالی است که تابستان ۱۴۰۲، میزان ۴۶.۱ میلیارد کیلووات ساعت بوده است.

وی ادامه داد: حدود ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت معادل حدود ۲۵ درصد برق بیشتری به صنعت تحویل داده ایم، در بخش خانگی به جای آنکه ۲۰ درصد رشد مصرف داشته باشیم، ۴ درصد کاهش مصرف داشتیم، مابه ازای این مقدار صرفه جویی و ظرفیت هایی که به صنعت برق اضافه کردیم، امسال برق بخش صنایع تامین شده است.

وزیر نیرو افزود: ماحصل دو سال کار و تلاش در این دو عدد خود را نشان می دهد.

محرابیان گفت: اکنون سوال من این است که ما از همه ظرفیت های خود به طور کامل استفاده کردیم؟ از ظرفیت های کاهش مصرف به خوبی استفاده کردیم، مهم ترین سیاستی که در بخش خانگی از آن استفاده کردیم، پاداش صرفه جویی بود، پاداش صرفه جویی در واقع استفاده از مدل اقتصادی برای ترغیب مشترکان بود.

وزیر نیرو گفت: همه جا می گویند باید نرخ برق اصلاح شود، اصلاح نرخ به چه معناست، یعنی آنکه دنیا هر قیمتی برق می فروشد ما هم همانگونه برق بفروشیم، این به مصرف کننده علامت می دهد.

وی افزود: در پاسخ به این سوال که آیا این امکانپذیر است باید گفت چنین امکانی وجود ندارد، زیرا باید به این سوال پاسخ داد که این خانواری که قرار است نرخ انرژی آن بین المللی شود آیا سرانه های دیگر آن نیز بین المللی است که با توجه به آنکه اینچنین نیست، بنابراین نه امکانپذیر است و نه جوانمردانه است.

وزیر نیرو ادامه داد: آیا حقوق یک کارگر، کارمند و معلم بین المللی است که نرخ انرژی وی بین المللی محاسبه شود؟

وی افزود: نکته مهم آن است که اکنون بدون دست گذاشتن روی نرخ، از پارامترهای اقتصادی به گونه ای استفاده شده است که همان اثرگذاری را خواهد داشت.

وزیر نیرو اضافه‌کرد: در این مدل به خانوار گفته می شود که با توجه به آنکه نمی شود قیمت برق را بالا برد می توان با صرفه جویی که آن خانوار انجام می دهد با قیمت مناسب آن برق را از آن ها خریداری کرد.

محرابیان خاطرنشان کرد: اما سوال این است که ما از این ظرفیت چقدر استفاده کردیم؟ به نظر من کمتر از ۱۰ درصد از این ظرفیت استفاده شده است، زیرا اطلاع رسانی نشده است، وقتی می توانیم بگوییم اطلاع رسانی صورت گرفته است که هر فردی زمانی که می خواهد برق مصرف کند، اولین مطلبی که در ذهنش متبادر شود پاداش صرفه جویی باشد.

وی گفت: برای بعضی از خانوارها عدد اقتصادی این پاداش مهم است، برای برخی نیز قرار گرفتن در این جرگه مهم است، در واقع آنکه بگوید من ۶۰ هزار تومان پاداش صرفه جویی گرفتم خودش موضوعیت دارد. ظرفیت های ما در مدیریت مصرف فوق العاده بالاست.

وزیر نیرو با اشاره به برگزاری جلسه ای با فعالان صنعت سیمان گفت: تابستان امسال، انرژی موردنیاز این صنعت تامین شد، رشد تولید داشتند، در پایان شهریور ۱۵ میلیون تن کلینگر سیمان ذخیره شد.

محرابیان افزود: فعالان صنعت سیمان در تابستان ۱۴۰۲هم تولید کردند، هم بازار متعادل بود، هم تقاضا را پاسخ دادند، هم انبارشان را پر کردند.

وی گفت: با مدیریتی که انجام شد انرژی را تحویل دادیم اما با محدودیت توان در ساعات اوج مصرف، در واقع برقی که صنعت سیمان نیاز داشته با مدیریت تامین شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: این مثال ها را می توان به همه مصارف تسری داد که در واقع نشان می دهد تا چه میزان می توان مدیریت مصرف کرد، بدون اینکه در رفاه مردم، در رشد تولید و در رشد ارزش افزوده اتفاق منفی بیفتد.

محرابیان خاطرنشان کرد: مثال بارز این مدعا نیز کشورهایی هستند که بالاترین تولید ناخالص داخلی‌ها را دارند، نگاه به آمار این کشورها مبنی بر اینکه با چقدر انرژی چه مقدار تولید می کنند، موید این موضوع است.

وی گفت: این مثال ها نشان می دهد بدون اینکه افزایش نرخ آنچنانی داشته باشیم و بدون آنکه نیاز به روش دست نیافتنی داشته باشیم، با روش های معمول می توانیم به نحو مطلوب مدیریت مصرف کنیم؛ مهم ترین نقش شرکت های توزیع، اجرای این مفهوم است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: برای اجرای این موضوع شرکت های توزیع اقداماتی را در بحث لوازم اندازه گیری، هوشمندسازی و کنترل پذیری داشته اند تا بتوانند ابزار مدیریت را برای خودشان و مصرف کننده به نحو مطلوب تامین کنید، در عین حال در شبکه توزیع نیز نقاط ضعفی وجود دارد که رفع آن ها به عنوان طرح های جاری با اولویت بندی باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی گفت: در دو سال اخیر کار خوبی که انجام شد این بود که ما از N تعداد طرح به تعدادی طرح رسیدیم که این تعداد محدود، اغلب نقاط ضعف شبکه را می تواند رفع کند.

وزیر نیرو افزود: در بخش فوق توزیع به ۷۶ طرح پروژه رسیدیم که بر آن ها کنترل پروژه ساعتی مستقر کردیم به این صورت که در هر جلسه مشخص است چند در صد باید پیشرفت داشته باشد و به چه نقطه ای باید رسیده باشد.

محرابیان ادامه داد: در بخش توزیع پروژه های متعددی داریم که این شرایط را دارد اگر شرکت های توزیع به خوبی مدیریت کنند با حداقل منابع، حداکثر فایده را به دست خواهند آورد، زیرا تقاضا زیاد است، اگر شرکتی، اولویت بندی کند با اعتبار تخصیص یافته می تواند به شرایطی دست یابد که بگوید مشکلی ندارد.

وی گفت: مهم ترین کار یک مهندس در یک بنگاه اقتصادی، تشخیص اولویت ها و مدیریت با حداقل هزینه، حداکثر کیفیت و حداکثر سرعت است.

محرابیان افزود: انجام طرح هنگامی ارزش است که این سه شاخص را داشته باشد درغیراینصورت تبدیل به ضد ارزش می شود.

تشکیل کمیته مدیریت مصرف

وزیر نیرو دستور داد تا در همه شرکت های توزیع، کمیته مدیریت مصرف در هر یک از بخش های کشاورزی، خانگی، صنعتی و اداری تشکیل شود.

محرابیان همچنین از معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر خواست تا جلساتی را با شرکت های توزیع نیروی برق برای ارائه تجارب مثبت خود در دو سال گذشته برگزار کند.

وزیر نیرو افزون بر آن از جمع آوری این تجارب مثبت و تبدیل آن به دستورالعمل خبر داد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.