×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
ظرفیت تولید پروپیلن کشور به ۳ میلیون تن می‌رسد

تجارت گردان | ظرفیت تولید پروپیلن کشور به ۳ میلیون تن می‌رسد

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بهزاد محمدی با اشاره به سیاست افزایش ظرفیت پروپیلن تا ۳ میلیون تن در سال، اظهار کرد: تولید کنونی پروپیلن در کشور حدود ۹۸۰ هزار تن در سال است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد اکنون حدود ۲۰۰ هزار تن و در سال ۱۴۰۴ با ۷۰۰ هزار تن کمبود پروپیلن در کشور روبه‌رو می‌شویم.

وی با بیان اینکه با تولید پروپیلن می‌توان صنایع پایین‌دستی را با جذابیت بیشتری گسترش داد، افزود: برنامه‌ریزی لازم برای جبران کمبود پروپیلن در افق ۱۴۰۴ انجام شده است، به‌طوری‌ که اکنون با مازاد تولید متانول در واحدهای سواحل خلیج فارس روبه‌رو هستیم که می‌توان آن را با روش MTP (متانول به پروپیلن) تبدیل و بخش عمده آن را به مرکز ایران منتقل کرد.

معاون وزیر نفت با اشاره به پروژه انتقال و احداث مخازن ذخیره‌سازی پروپیلن در منطقه مرودشت که برای اطلاع از محل احداث آن هفته گذشته بازدیدی از آنجا داشت، گفت: این محدوده دسترسی خوبی به جاده و خط راه‌آهن دارد و شرایط توزیع پروپیلن به شمال استان فارس و استان‌های اطراف نظیر اصفهان، یزد، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد و… را دارد.

وی با بیان اینکه با دسترسی آسان به پروپیلن می‌توان زمینه احداث طرح‌های پتروشیمی را در مناطق مرکزی بالا برد، ادامه داد: این طرح‌ها می‌توانند شامل طرح‌های زنجیره پایین‌دست پروپیلن باشند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه طرح‌های پیشران در چهار محور متانول، پروپیلن، اتیلن و بنزن اجرا می‌شود، تصریح کرد: این پروژه مربوط به طرح‌های پیشران پروپیلن است.

محمدی با اشاره به تمرکز بیشتر واحدهای متانول در جنوب کشور اظهار کرد: پیش‌بینی شده در پروژه‌های شمال کشور با روش (GTPP) از گاز پروپیلن تولید شود و از طریق خط لوله، پروپیلن تولیدی را به دامغان و ایستگاه ذخیره‌سازی پیش‌بینی‌شده منتقل کرد و در استان‌های همجوار مثل سمنان، خراسان شمالی و دیگر استان‌ها توزیع شود.

وی افزود: به این ترتیب در کنار خزر (از طریق گاز) و در خلیج فارس (از طریق متانول) که دو موقعیت مناسب دریایی است، پروپیلن تولید و به مرکز و استان‌های شمالی منتقل می‌شود. در این مسیر به ایستگاه‌های ذخیره‌سازی پروپیلن نیاز است که هم‌زمان با اجرای پروژه، آنها هم احداث می‌شود.

محمدی با اعلام اینکه خطوط لوله مورد نیاز این پروژه در جنوب و شمال از کنار خط لوله سراسری گاز عبور می‌کند، گفت: برای اجرای این خط لوله نیازی به استحصال زمین و تملک‌ نیست.

وی با بیان اینکه زمین برای ذخیره‌سازی در محدوده‌ای در شرق شهرستان مرودشت انتخاب شده است تا نیازی به جابه‌جایی خط از زمین‌های شخصی نباشد، افزود: برای تأمین این زمین‌ها در حال مذاکره هستیم تا معارض احتمالی برطرف شود.

معاون وزیر نفت ادامه داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی خط لوله و ایستگاه ذخیره‌سازی را اجرا می‌کند و برای احداث پروژه‌ها در مبدأ جنوب و نیز در شمال از حضور سرمایه‌گذار خصوصی استفاده می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.