×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ظرفیت صادرات سالانه ۲۰۰ میلیون جفت کفش/ کفش خارجی نمی‌تواند با تولید داخل رقابت کند

رسول شجری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بازار کفش در آستانه مهر ماه، بازار پر رونقی نیست، اظهار کرد: همه منتظر بودند مدرسه بازاری ایجاد شود، اما توقع فروشندگان محقق نشد، علت این وضعیت افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم است.

وی با بیان اینکه قیمت کفش حدود ۳۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است، گفت: در حال حاضر در فصل مدرسه بازار هستیم که فروشنده‌ها منتظر آن بودند. اما برآورد از میزان کاهش تقاضا باید بعد از پایان این فصل گفته شود.

شجری درباره قیمت کفش نیز گفت: قیمتها متناسب با کیفیت و نوع متفاوت است. در کل کالای قاچاق معضلی برای تولیدکنندگان داخلی نیست، چراکه کفش‌های خارجی قدرت رقابت با تولیدکنندگان داخلی ندارند. قیمت کفش داخلی ریالی و قیمت خارجی‌ها دلاری است. از طرف دیگر کیفیت کفش داخلی نیز مناسب است. البته برخی از کفش‌های خارجی به صورت استوک وارد می‌شود و با سوء استفاده همان کالا به قیمت ۱۰ برابر فروخته می‌شود.

گفتنی است از سال ۱۳۹۷ واردات کفش ممنوع است و عمده کفش‌های خارجی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عرضه کفش بیش از تقاضا است، تصریح کرد: بنابراین بازار تعیین کننده قیمت است. البته افزایش قیمت نسبت به سال قبل به دلیل افزایش هزینه‌های تولید بود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش‌های دست‌دوز تهران با بیان اینکه تلاش‌هایی در حوزه صادرات کفش انجام شده، اما همچنان به حدی که بتوان گره کار را باز کرد و تولیدکنندگان را از کم کاری نجات داد نرسیده است، گفت: در حال حاضر اقداماتی در روسیه، آفریقا و کشورهای همسایه انجام شده که امیدواریم به نتیجه نهایی برسد. در مجموع مصرف کننده اطراف ایران زیاد است، اما باید شرایط صادرات فراهم شود.

به گفته وی در حال حاضر ظرفیت تولید سالانه بیش از ۴۵۰ میلیون جفت کفش و انواع پایپوش وجود دارد. اما مصرف کشور در حال حاضر ۲۵۰ میلیون جفت در شرایط عادی است. اگر شرایط فراهم شود و تولیدکنندگان با ظرفیت کامل فعالیت کنند می‌توانیم ۲۰۰ میلیون جفت صادرات داشته باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.