×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
ظرفیت صادرات فرش در ارز آوری به کشور / تدوین برنامه های مدون برای حل چالش های موجود در صنعت فرش

تجارت گردان | ظرفیت صادرات فرش در ارز آوری به کشور / تدوین برنامه های مدون برای حل چالش های موجود در صنعت فرش

مرکز ملی فرش ایران فرح ناز رافع در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار شاتا افزود: متاسفانه علی رغم وجود پتانسیل های زیاد، در زمینه (صادرات) فرش دستباف در حال حاضر با مشکلات زیادی روبه رو هستیم که با رفع آنها علاوه بر ارزآوری می توانیم زمینه های اشتغال زیادی را نیز فراهم کنیم.

وی اظهار داشت: صنعت تولید فرش نه تنها پتانسیل زیادی برای ایجاد اشتغال به صورت تمام وقت را دارد بلکه خانوارها می توانند از این صنعت به عنوان مکمل جهت تامین هزینه های زندگی خود نیز استفاده کنند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰۵ هزار نفر از مزایایی قانون بیمه های اجتماعی قالی بافان و صنایع دستی شناسه دار بهره مند می شوند، گفت: از تعداد گفته شده ۲۶۵ هزار نفر در حوزه قالی بافی و مشاغل مرتبط به آن مشغول به کار هستند.

وی اضافه کرد: آمار کل قالی بافان و مشاغل مرتبط به آن در سطح کشور حدود یک و نیم میلیون نفر است که از این تعداد حدود ۸۰۰ هزار نفر از تشکل های مرتبط به فرش دستباف کارت شناسایی دریافت کرده اند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه سالانه در حدود ۳ میلیون متر مربع فرش در کشور تولید می شود، گفت: در چرخه تولید فرش از ابتدایی ترین مرحله تا رسیدن به بازار مصرف در حدود ۳۰ فرصت شغلی ایجاد می شود.

رافع با بیان اینکه باید دید تا چه اندازه با توجه به اهمیت صنعت فرش در اشتغال زایی توانسته ایم به این صنعت توجه کنیم و تا چه اندازه در معرفی و شناساندن آن به جامعه به ویژه نسل جوان موفق بوده ایم، افزود: در حال حاضر درصد بالایی از تولید کنندگان فرش از ساکنین در روستاها هستند و بخشی از بافندگان نیز در کارگاه های شهری متمرکز شده اند.

این مقام مسئول با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اعمال سیاست های اقتصاد مقاومتی و وجود تحریم های ظالمانه دشمنان علیه مردم کشورمان، تاکید کرد: بر همین اساس ضروری است تا مسئولان و دست اندرکاران در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به این کالا که سرمایه و هویت ملی ما است، توجه ویژه ای داشته باشند.

وی اضافه کرد: به همین منظور لازم است تا چالش ها و شکاف هایی که در هنر و صنعت فرش وجود دارد شناخته شود و راهکارهای مناسب و مفید جهت رفع آن ها ارائه شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با دعوت از پژوهشگران، محققان و دست اندرکاران حوزه اقتصادی برای کمک به ارتقا صنعت فرش، گفت: هر چند تاریخ هنر فرشبافی متعلق به ایران است اما در حال حاضر کشورهایی مانند ترکیه، هند، چین، نپال و پاکستان با الگو برداری از طرح های ایرانی توانسته اند سهم بزرگی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهند.

وی افزود: از این رو ضرورت دارد تا مسئولین و دست اندرکاران به ویژه در بخش خصوصی در این زمینه تصمیمات مهمی را اتخاذ و اجرایی کنند.

 وی در ادامه با اشاره به گستردگی صنعت فرش در بخش خصوصی یادآور شد: برای تقویت صنعت فرش باید از ظرفیت استارت آپ ها، ابزارهای نوین بازاریابی و مدیران فروش نیز غافل نشد و آنها را نیز تقویت کرد.

وی در ادامه با اشاره به این که مراحل اولیه زنجیر تولید فرش دستباف از جمله تولید نخ ابریشم و تامین پشم از نظر کمی و کیفیت دچار مشکل است، اظهار داشت: مرکز ملی فرش ایران برای رفع این مشکلات برنامه های مدونی دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.