×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
عبور از بحران و صعود به جام جهانی با اتوبوس اسکوچیچ

به گزارش ایسنا، سالی که گذشت، برای تیم ملی ایران مملو از توفیقات بسیار در فوتبال و در انتخابی جام جهانی بود. شاگردان دراگان اسکوچیچ با عملکرد بسیار خوب و عالی خود، بزرگترین بحران فوتبال ایران در چند دهه گذشته را پشت سر گذاشتند و در مرحله نهایی، با عملکردی بی نظیر، سریع‌ترین صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را رقم زدند و توانستند به عنوان اولین تیم آسیایی، حضور در بزرگ‌ترین رویداد فوتبال جهان را قطعی کنند.

درباره عملکرد بسیار خوب شاگردان دراگان اسکوچیچ همین بس که آنها در مجموع ۱۲ بازی رسمی و یک دیدار دوستانه خود در سال ۱۴۰۰، توانستند ۱۱ پیروزی و یک تساوی (کره جنوبی) را کسب کنند و در تنها دیدار دوستانه خود برابر سوریه در فروردین ۱۴۰۰ هم به پیروزی پرگل ۳ بر صفر دست یافتند.

البته این دوره، حواشی مختلفی هم همراه بود؛ از گمانه زنی ها برای جدایی اسکوچیچ از تیم ملی، دعوای رسانه ای طارمی و دراگان، حواشی ایجاد شده برای محمدحسین کنعانی زادگان، شیوع ویروس کرونا، تغییر و تحولات در درون دروازه تیم ملی و رد و بدل شدن شماره یک تیم ملی که در ادامه به برخی از این اتفاقات می پردازیم.

* عبور از بحران تاریخی در منامه

تیم ملی در نخستین روزهای ورود به سال ۱۴۰۰، با بحران به جا مانده از دوران حضور مارک ویلموتس مواجه بود. شیوع کرونا، این بحران را به مدت یک سال و نیم به تعویق انداخته بود و همه چیز در خلأ و نگرانی قرار داشت اما شرایط سخت تر از گذشته شده بود چرا که کنفدراسیون فوتبال آسیا در تصمیمی بحث برانگیز به علت شیوع کرونا، میزبانی بازی های باقی مانده را با وجود درخواست ایران – که از ۴ دیدار باقی مانده خود در ۳ بازی میزبان بود – به بحرین واگذار کرد تا شرایط وخیم تر از گذشته شود.

با تمام این مشکلات از جمله زمین های بی کیفیت بحرین، تیم ملی با اردویی در جزیره کیش، پای به منامه گذاشت. پیروزی ۳ بر یک مقابل هنگ کنگ، ۳ بر صفر مقابل بحرین، ۱۰ بر صفر مقابل کامبوج و در نهایت یک بر صفر مقابل عراق، حکم صدرنشینی و صعود ایران از این مرحله را امضا کرد.

شاگردان اسکوچیچ در همین مسابقات، برای نخستین بار توانستند بحرین را در خاک خود شکست دهند و به چندین سال ناکامی مقابل عراق خاتمه دهند تا خطر حذف زودهنگام از سر ایران باز شود.

* پیروزی‌های متوالی و صعود زودهنگام به جام جهانی

مرحله بعد و نهایی انتخابی جام جهانی به سرعت فرا رسید. ایران با قرار گرفتن در سید یک، با تیم‌های کره جنوبی، امارات، عراق، سوریه و لبنان هم گروه شد و از هشت دیدار انجام شده خود در این مسابقات (تاکنون) به هفت پیروزی و یک تساوی دست یافت و در هفته هفتم، صعودش را به قطر قطعی کرد.

پیروزی یک بر صفر مقابل سوریه، ۳ بر صفر مقابل عراق، یک بر صفر مقابل امارات، ۲ بر یک مقابل لبنان، ۳ بر صفر مقابل سوریه، یک بر صفر مقابل عراق و یک بر صفر مقابل امارات و یک تساوی یک بر یک مقابل کره جنوبی حاصل عملکرد ایران در هشت دیدار گذشته خود بود.

این نتایج، منجر به سریع‌ترین صعود ایران به جام جهانی شد و نام اسکوچیچ با این عملکرد ویژه در تاریخچه فوتبال ایران قرار گرفت.

* نام اسکوچیچ وارد کتاب رکوردهای تیم ملی شد

دراگان اسکوچیچ در همین برهه کوتاه صاحب بهترین عملکرد با تیم ملی ایران شد. او توانست هر دیدار نخست خود به عنوان سرمربی تیم ملی ایران را با پیروزی به اتمام برساند و از رکورد ۹ پیروزی متوالی محمد مایلی کهن عبور کرد.

عبور از بحران و صعود به جام جهانی با اتوبوس اسکوچیچ

* صعود به صدر رده بندی آسیا و رتبه ۲۱ جهان

اسکوچیچ زمانی تیم ملی را در اختیار گرفت که ایران به رتبه دوم آسیا و ۳۲ جهان سقوط کرده بود اما با نتایجی که در این برهه به دست آمد، او و تیمش به رتبه اول آسیا راه یافتند و در حال حاضر یک پله تا جمع ۲۰ تیم برتر جهان فاصله دارند.

* صندلی لرزان اسکوچیچ با اظهارات عزیزی خادم

حضور اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی با ریاست عزیزی خادم همراه بود که هیچ‌گاه اطمینان لازم برای ابقای این مربی روی صندلی تیم ملی را نداد. حتی بعد از عملکرد خوب تیم ملی در بحرین، عزیزی خادم در رسانه ها به گمانه زنی ها برای جدایی اسکوچیچ دامن زد ولی در نهایت قرارداد او برای ادامه همکاری با تیم ملی در مرحله سوم انتخابی جام جهانی، پابرجا بود. با این حال، بعد از صعود زودهنگام به جام جهانی هم عزیزی خادم از گفتن این جمله که دراگان در قطر هم سکان دار تیم ملی خواهد بود، امتناع کرد ولی با برکناری شهاب الدین عزیزی خادم، خیال اسکوچیچ هم با تایید سرپرست جدید فدراسیون راحت شده است و او عهده دار هدایت ایران در قطر است.

* طارمی آقای گل انتخابی جام جهانی

مهدی طارمی  در مجموع هشت دیدار انجام شده مرحله سوم انتخابی جام جهانی، توانست ۴ بار برای تیم ملی ایران گلزنی کند و با این عملکرد، همراه با دو، سه بازیکن دیگر، در صدرجدول بهترین گلزنان قاره آسیا قرار دارد. به جز طارمی، بازیکنانی مانند سردار آزمون و علیرضا جهانبخش هم ۳ بار برای تیم ملی موفق به زدن گل شده‌اند تا خط حمله تیم ملی، در این دوره درخشان‌تر از هر زمان دیگری ظاهر شود.

عبور از بحران و صعود به جام جهانی با اتوبوس اسکوچیچ

* درگیری رسانه‌ای طارمی و اسکوچیچ

یکی از بزرگ‌ترین حواشی این دوره، به ماجرای دلخوری اسکوچیچ و طارمی از همدیگر بود. نقل و قولی از سرمربی تیم ملی در رسانه ها منتشر شد که او بازیکنان ایرانی را دارای مشکلاتی در مباحث تاکتیکی دانسته بود و این موضوع با واکنش تند طارمی همراه بود که در توئیتر نوشت که بازیکنانی ایرانی مشکل تاکتیکی ندارند و مشکل جای دیگری است. در ادامه تلاش هایی برای برقراری تماس و رفع مشکل انجام شد که به نتیجه نرسید و در نهایت طارمی از فهرست تیم ملی برای دیدار با لبنان و سوریه خط خورد.

با ادامه این روند، جمعی از بازیکنان باتجربه تیم ملی، تلاش کردند که با میانجی‌گری، ارتباط لازم را بین طارمی و اسکوچیچ برقرار کنند و در نهایت این مشکل رفع شد و طارمی در بازگشت به تیم ملی، دو گل سه امتیازی را برای تیم ملی به ثمر رساند و نشان داد که از کلیدی ترین مهره های ایران است.

* شماره یک به عابدزاده رسید

علیرضا بیرانوند بعد از سال ها تصاحب شماره یک تیم ملی، به علت عملکرد متزلزل در بازی های باشگاهی و همینطور برخی اشتباهات در بازی های تیم ملی از جمله اشتباهش در دیدار ایران و لبنان که منجر به گل خوردن تیم ملی شد، دستکش های دروازه بانی خود را به یک مدعی فرصت طلب واگذار کرد. امیر عابدزاده که در این سال ها در انتظار فرصت لازم بود، از این اتفاق به بهترین شکل استفاده کرد و در سه بازی اخیر تیم ملی در دیدار با سوریه، عراق و امارات نفر اول تیم ملی بوده و به نظر می رسد فعلا این فرصت را از دست ندهد.

* اتوبوس تیم ملی و محمدحسین کنعانی‌زادگان

آخرین حاشیه تیم ملی به فایل صوتی لو رفته از یکی از مکالمات خصوصی محمدحسین کنعانی زادگان بود که در خلال حضورش در اردوی تیم ملی اتفاق افتاده بود و او قصد شکستن قرنطینه تیم ملی و دیدار با فردی در اتوبوس تیم ملی را داشت!

این ماجرا به حدی خبرساز شد که اهالی فوتبال انتظار داشتند اسکوچیچ شخصا او را از دعوت به تیم ملی محروم کند اما اسکوچیچ مسئولیت رسیدگی به این پرونده را به کمیته اخلاق واگذار کرد و با بیان اینکه نمی خواهد قصاص قبل از جنایت کند، کنعانی زادگان را به تیم ملی دعوت کرد و او در دو بازی اخر مقابل عراق و امارات در ترکیب ایران بازی کرد اما چند روز بعد از مسابقه، از سوی کمیته اخلاق به مدت دو بازی ملی محروم شد.

عبور از بحران و صعود به جام جهانی با اتوبوس اسکوچیچ

* شیوع کرونا و غیبت‌های متوالی

مهم ترین مشکل تیم ملی در این برهه به ابتلای وقت و بی وقت بازیکنان به ویروس کرونا مربوط بود. دراگان اسکوچیچ، سردار آزمون، احسان حاج صفی، مهدی قایدی و بسیاری دیگر از بایکنان تیم ملی در اردوهای اخیر در یک سال گذشته به ویروس کرونا مبتلا شدند و در دیدارهای مختلف غیبت داشتند اما به هر ترتیب ممکن، اسکوچیچ و دستیارانش توانستند این ماجرا را مدیریت کنند و تیم ملی امتیازهای لازم برای صعود زودهنگام را کسب کند.

* اعتراض بازیکنان به وضعیت لباس‌های تیم ملی

بعد از بازی ایران با لبنان، بازیکنان تیم ملی در پستی که به صورت مشترک در صفحات اجتماعی آن ها منتشر شده بود، به وضعیت نامناسب تیم ملی اشاره کردند. آن ها در این پیام، به استفاده از لباس های دست دوم، پرداخت نشدن پاداش ها و برخی مسائل که در حوزه اختیارات مدیران فدراسیون فوتبال بود، اشاره کردند که بعد از طرح این مسائل، تا حدودی زیادی مرتفع شد.

* انتقاد کارشناسان به بازی‌های تیم ملی

نمی توان از موفقیت تیم ملی گفت اما به انتقادهای کارشناسان به عملکرد ایران زیر نظر دراگان اسکوچیچ اشاره نکرد. کارشناسان بسیاری در طول یک سال گذشته، به مشکلات تاکتیکی ایران پرداختند و این موضوع را ناشی از دانش فنی سرمربی کروات تیم ملی می دانستند که در سابقه خود، در تیم باشگاهی بزرگی یا ملی حضور نداشت و اعتقاد داشتند ایران با این مربی، در آینده به مشکل خواهد خورد اما در عمل، پیروزی های پرگل و بعضا اقتصادی تیم ملی تضمین کننده صعود به جام جهانی بود تا انتقادها به این مربی هم رفته رفته کمتر شود اما هنوز هم کارشناسانی هستند که اعتقاد دارند در جام جهانی، ایران با اسکوچیچ به کامیابی نمی رسد.

* در انتظار یک قرعه آسان و صعود از دور گروهی جام جهانی

اهالی فوتبال انتظار دارند که تیم ملی در ششمین تجربه خود در جام جهانی بالاخره طلسم صعود به مرحله دوم مسابقات را بشکند. این اتفاق مستلزم کسب حداقل ۵ امتیاز در دور گروهی است که تا حدودی زیادی کار دشواری به نظر می رسد چرا که با توجه به قرار گرفتن ایران در سید سوم قرعه کشی، احتمالا حداقل دو تیم بسیار با کیفیت در گروه تیم ملی قرار خواهد گرفت که صعود به مرحله بعد را دشوار می کند اما امیدواری ها به این تیم بسیار زیاد است. در نهایت، قرعه کشی جام جهانی دوازدهم فروردین در دوحه برگزار می شود و باید دید ایران با چه قرعه ای روبرو خواهد شد. جام جهانی فوتبال روز ۳۰ آبان در دوحه قطر آغاز می‌شود و انتظار می‌رود که تیم ملی با برنامه ریزی مناسب فدراسیون فوتبال بتواند دیدارهای دوستانه باکیفیتی را برگزار کند.

به گزارش ایسنا، هنوز دو دیدار از انتخابی جام جهانی باقی مانده و تیم ملی در چهارم و نهم فروردین به مصاف کره جنوبی در سئول و لبنان در مشهد می‌رود که با وجود قطعی شدن صعود به جام جهانی، با توجه به تاثیرگذاری در رده بندی فیفا و سیدبندی جام جهانی، برای دراگان اسکوچیچ و شاگردانش از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.