×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
عدم رونق و فراموشی برخی صنایع‌دستی به علت غیرکاربردی بودن آنهاست

عزت‌الله ضرغامی پنجشنبه ۸ دی‌ماه در شورای اداری شهرستان ملایر، ضمن اشاره به ثبت جهانی مبلمان منبت ملایر خطاب به هنرمندان این صنعت بیان کرد: بخش زیادی از ۲۹۹ رشته صنایع دستی ضمن داشتن همه ارزش های هنری، جنبه تزئینی دارند.

ضرغامی ادامه داد: برخی از این هنرها جنبه ویترینی داشته و تنها حفظ هنر ارزشمند یک هنرمند است اما در زندگی مردم و دنیای مصرف مردم حضور ندارد.

وی با اشاره به احیای ۲۰ رشته هنری که به علت غیرکاربردی بودن به فراموشی سپرده شده بود، مطرح کرد: مبلمان منبت ملایر کاربردی است و مردم به آن نیاز دارند؛ هم زیبایی دارد و هم هنر است و هم به عنوان یک نیاز طبیعی مردم در همه جای کشور و دنیا اثر ارزشمند است. 

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر اینکه حلقه تولید، فروش و مصرف کاملا در مبلمان منبت ملایر قابل مشاهده است، افزود: این کار بسیار ارزشمندی است و من به همه هنرمندان در حوزه مبلمان منبت و همه رشته های صنایع دستی در ملایر ادای احترام می کنم. 

ضرغامی در ادامه مرواربافی را هنری بسیار ارزشمند و از زیباترین و کاربردی ترین صنایع دستی دانست و گفت: زمینه کار در این حوزه زمینه بسیار خوبی بوده و این هنر جزء افتخارات ملایر است.

وی هماهنگی و کارآمدی بین مسئولان در ملایر را نعمتی خواند که ریشه در فرهنگ و گذشته تاریخی این منطقه دارد و مطرح کرد:  این شهرستان زمینه و ظرفیت فراوانی دارد. 

مینی ورلد به تنهایی می تواند یک جاذبه توریستی باشد

ضرغامی در ادامه مینی ورلد را یکی از ایده های مهم وزارتخانه دانست که در ملایر عملیاتی شده است و گفت: مینی ورلد کار ارزشمندی است که می تواند به تنهایی یک جاذبه خوب توریستی و گردشگری در این شهرستان ایجاد کند. 

وی به جاذبه های گردشگری این شهرستان به علت وجود هنرهایی چون مبلمان منبت و مروار اشاره و خاطرنشان کرد: این توانمندی ها، می‌تواند جاذبه های گردشگری بسیاری ایجاد کند.

ضرغامی مینی ورلد را جاذبه گردشگری دانست که در صورت تقویت و توسعه یکی از جاذبه های جدی کشور خواهد شد و گفت: نمونه اینکارها باید انجام شود ما نیز پشتیبانی می کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از علاقمندان به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دعوت کرد تا در این شهرستان سرمایه گذار کنند و افزود: این شهرستان آینده و جایگاه ویژه ای دارد و می تواند قطب بزرگ گردشگری کشور باشد.

ضرغامی با بیان اینکه بی توجهی به شادی، سرگرمی و اوقات فراغت مردم یکی از کم کاری ها در این حوزه است، تصریح کرد: عزاداری ها در سطح بالایی برگزار می شود اما مردم به شادی، تنوع و سرگرمی هم نیاز دارند.

هنرمندان رشته های صنایع دستی از پیمان‌سپاری ارزی معاف می شوند

وی با تاکید بر توجه به نیازهای مردم گفت: در هیات دولت مصوب شد که هنرمندان رشته های صنایع دستی از پیمان‌سپاری بارزی معاف شوند، در صورتی‌که در مجلس رای بیاورد، می تواند در رونق صادرات و تولید موثر باشد. 

ضرغامی با تاکید بر اهمیت کاربردی بودن صنایع دستی، به هنرمندان صنعت مبلمان منبت توصیه کرد که تنوع طراحی ها را بالا ببرند و کاربری تر کار کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه دانش بنیان نیاز به تحول داریم، خواستار استفاده از طرح های جدید و نوآورانه، بسنده نکردن به طرح های قدیمی، حمایت از زوج‌های جوان و افراد کم بضاعت در بحث خرید مبلمان، استفاده از ظرفیت دانشگاه ها برای طرح های جدید و سبک و قابل حمل بودن مبلمان شد.

ضرغامی ایجاد بازارچه‌های دائمی و موقت را یکی از برنامه های وزارتخانه برشمرد و یادآور شد: این بازارچه ها زمینه برای معرفی و فروش ملی و جهانی صنایع دستی و مبلمان منبت ملایر را در آینده فراهم خواهد کرد.

تجارت گردان | عدم رونق و فراموشی برخی صنایع‌دستی به علت غیرکاربردی بودن آنهاست

به گزارش ایسنا، طی این مراسم از قالیچه جوزان که از سازمان یونسکو مهر اصالت و نشان ملی دریافت کرده است، رونمایی شد.

این قالیچه در کارگاه جوزان پیچ با پشم دست ریس و با رنگ کاملا گیاهی توسط “اشرف چگینی‌جوزانی” طی یک سال بافته شده است. رنگرز این اثر هنری “اسماعیلی حسینی” و طراح آن “محمد حسینی‌نصب” است.

تجارت گردان | عدم رونق و فراموشی برخی صنایع‌دستی به علت غیرکاربردی بودن آنهاست

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.