×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
علت اجرا نشدن قوانین حوزه پرستاری ظرف ۴ ماه آینده مشخص می‌شود

تجارت گردان | علت اجرا نشدن قوانین حوزه پرستاری ظرف ۴ ماه آینده مشخص می‌شود

رییس قوه قضائیه درباره اجرا نشدن قوانین حوزه پرستاری گفت: سازمان بازرسی ظرف حداکثر ظرف ۴ ماه آینده با همکاری سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت این موضوع را پیگیری و موانع بر سر راه آن را مشخص می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در نشست با اعضای شورای عالی نظام پرستاری با تقدیر از زحمات و تلاش‌های خالصانه پزشکان و جامعه پرستاری در مواجهه با ویروس کرونا و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت افزود: جامعه پرستاری در خط مقدم برخورد با این ویروس بودند و در صیانت از سلامت مردم بسیار خوش درخشیدند.

رئیسی به سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با عدم اجرای قوانین حوزه پرستاری ماموریت داد و گفت: نسبت به قوانین حوزه پرستاری که اجرا نشده یا به صورت کامل اجرا نگردیده است، سازمان بازرسی ظرف حداکثر ۴ ماه با همکاری سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت این موضوع را پیگیری و موانع بر سر راه آن را مشخص کند.

رییس قوه قضائیه اضافه کرد: قابل قبول نیست که مجلس قانونی را تصویب کند و اجرایی نشود؛ باید موانع شناسایی شود و سازمان بازرسی کل کشور با همکاری سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت این موضوع را پیگیری و گزارش کنند تا اقدامی در مورد آن صورت گیرد.

رئیسی گفت: در مسائلی که پرستاران ادعا دارند حق قانونی آن‌ها ضایع شده و به دیوان عدالت اداری مراجعه می‌کنند، دیوان باید موضوع را پیگیری کرده تا به صورت رای وحدت رویه حقوق پرستاران تضمین شود.

وی اضافه کرد: دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی، سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت این موضوع را پیگیری کنند.

رئیسی با تاکید بر اینکه جامعه پرستاری از حضرت زینب کبری(س)  تأسی می‌گیرد، گفت: الگوی حضرت زینب کبری(س) برای پرستاران سبب شد آنها در حرکت حرفه‌ای خود تلاش مومنانه و خالصانه برای سلامت، بهداشت و درمان بیماران ارائه دهند.

امروز کار پرستاران همراه با عشق، ایمان، ایثار و گذشت است
رییس قوه قضائیه با اشاره به سختی‌های کار پرستاری ادامه داد: این شغل، کاری است که عشق، ایمان و ایثار می‌طلبد و کار پرستاران ما امروز همراه با عشق، ایمان، ایثار، گذشت و کار معرفتی و حرفه‌ای است.

رئیسی از پرستاری به عنوان حرفه ای که مکمل کار پزشکی و احیاگری است، یاد کرد و افزود: پرستاران همراهی و مباشرت دائمی با بیمارانی که آسیب دیده جسمی هستند، دارند و این کاربسیار مبارکی است که  پرستاران عهده دار آن هستند.

وی با ذکر جهادگری‌های اقشار ملت در دوران مختلف از جمله دفاع مقدس، دفاع از حرم اهل بیت(ع) به الگوی جدیدی که به عنوان دفاع از سلامت ایجاد شده، اشاره کرد و افزود: الگوی جدیدی که از جهاد و مدافعان سلامت ارائه شد، امر مهمی است.

رییس قوه قضائیه با بیان اینکه شهادت در دفاع و صیانت از سلامت مردم الگویی است که باید پاس داشته شود بر تبیین بیشتر شاخصه‌های آن برای مردم تاکید کرد.
روی افزود: آیندگان باید بدانند که عرصه پرستاری عرصه ایثار، ایمان، از خودگذشتگی و توجه به مردم است.
 

پرستاران نباید به خاطر سختی کار دچار فرسودگی شوند
وی با تاکید بر اینکه پرستاران نباید به خاطر سختی کار و کثرت مشغله دچار فرسودگی جسمی، روحی شوند، گفت: باید ساز و کارهایی ایجاد شود که روحیه پرستار برای خدمتگزاری در صیانت از سلامت حفظ شود.
رئیسی به افزایش سرانه پرستاران را که از سوی مهمانان این نشست مطرح شد،   تاکید کرد و افزود: با توجه به تعداد تخت‌های بیمارستانی و الگوهایی که در این مورد در جهان ارائه شده، افزایش نیروی انسانی کارآمد، با مهارت و با نشاط در حوزه پرستاری مهم است.
 
تاکید بر ضرورت توجه به عدالت در پرداخت‌ها به پرستاران
 رییس قوه قضائیه عدالت در پرداخت‌ها به پرستاران را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: پرداخت عادلانه در رابطه با نظام پرستاری نکته بسیار مهمی است. زیرا جامعه ما باید مبتنی بر عدالت باشد و عدالت در نظام سلامت، هم در توزیع نیروی انسانی و هم امکانات نکته بسیار ضروری است.

رئیسی تصریح کرد: نظام سلامت عادلانه ما ایجاب می‌کند در همه حوزه‌ها عدالت وجود داشته باشد و باید دنبال شود که این نقیصه به طور کامل رفع گردد.
 

تقویت خدمت پرستاری در منزل باعث کاهش جدی هزینه‌ها می‌شود
رییس قوه قضائیه با اشاره به نقش پرستاران در کنار تیم پزشکی افزود: نقش پرستار در خدمت و در کنار تیم پزشکی باید به طور کامل دیده شود.

وی بر تقویت خدمت پرستاری در منزل اشاره کرد و ادامه داد: تقویت خدمت پرستاری در منزل باعث کاهش جدی هزینه‌ها وبسیاری از مرگ و میرها و حفظ سلامت می‌شود. این موضوع در مقررات پیش بینی شده است و در عمل نیز نشان داده تجربه موفقی است که باید حتما تقویت شود.
 

تعارض منافع باید به نفع عدالت حل شود
رییس قوه قضائیه در ادامه به موضوع تعارض منافع که از سوی یکی از حضار مطرح شده بود، پرداخت و اظهار داشت: مسئله تعارض منافع در همه جا وجود دارد؛ ولی حتما باید به نفع عدالت حل شود.
وی اضافه کرد: در هر جا که تصمیم گیری و تصمیم سازی می‌شود، تعارض منافعی وجود دارد؛ اما عدالت نباید تحت الشعاع منافع قرار گیرد.
 

لزوم پیگیری پرداخت‌های معوقه پرستاران
 رئیسی در رابطه با پرداخت‌های معوقه پرستاران که در این جلسه مطرح شد، بر پیگیری آن تاکید کرد.

وی با تاکید بر اجرایی شدن سیاست‌های مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه سلامت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، افزود: حتما باید در جهت اجرایی شدن سیاست نظام سلامت حرکت کرد.
رییس قوه قضائیه گفت: سیاست‌های نظام سلامت به ویژه در رابطه با نظام پرستاری که در حال حاضر به صورت قانون و مصوبه‌ای در اختیار همه است، باید اجرایی شود.

وی با تقدیر از وزیر بهداشت و کادر درمان که امروزه سخت درگیر مبارزه با ویروس کرونا هستند، گفت: جامعه پرستاری و پزشکی ما در این میدان خوش درخشیدند و کارنامه درخشانی ارائه کردند.

نقش برجسته پرستاران در دفاع مقدس
وی افزود: ملت ما هیچ زمانی این گذشت و ایثار را از یاد نخواهد برد و در حافظه و خاطره مردم و تاریخ این کشور این میزان از وفاداری و ایثار و مهارت و ایستادگی و اخلاص باقی خواهد ماند.

رئیسی با یادآوری نقش پرستاران در دفاع مقدس افزود: در دفاع مقدس هم نقش پرستاران برجسته بود. نقش پرستاران در دفاع از حرم و حریم و در همه شرایط به ویژه در این وضعیت که بیشتر از مواقع دیگر دیده شده‌اند، همواره وجود داشته است.

رییس قوه قضائیه با بیان اینکه پرستاران امروز سربازان و افسران خط مقدم میدان مبارزه با کرونا هستند، اضافه کرد: مسئله پیگیری حقوق پرستاران بسیار مهم است که دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: از سازمان نظام پرستاری نیز تیمی در نظر گرفته شود که این موضوع را دنبال کنند. رئیس سازمان پزشکی قانونی و مشاور رییس قوه قضاییه در حوزه سلامت نیز نظرات خودشان را خواهند گفت.

رییس قوه قضائیه اضافه کرد: پرستاران ما در این میدان ضمن اعتقاداتی که به خدا، انقلاب، ارزشها و اجرای امر مقام معظم رهبری دارند، به عشق نظام و کشور و مقام معظم رهبری و مردم کار می کنند؛ پس باید مشکلات و خواسته ها و مسائلی که دغدغه آنهاست، دنبال شود.

آمار بالای بهبودیافتگان کرونا گواه از عملکرد موفق جامعه پرستاری و پزشکی کشور است
وی ادامه داد: در سازمان بازرسی و با اقدامات و پیگیری های مجدانه وزارت بهداشت و درمان موضوعات مطرح شده در این نشست را دنبال می کنیم.

رییس قوه قضائیه با اشاره به آمار بالای بهبودیافتگان کرونا در کشور افزود: بالا بودن تعداد و آمار بهبود یافتگان بیماری کرونا گواه بسیار روشنی بر عملکرد موفق جامعه پرستاری و پزشکی کشور است.
رئیسی با درود بر روح بلند شهدای مدافع سلامت ابراز امیدواری کرد که جامعه پرستاری کشور ما الگویی برای همه جوامع پرستاری عالم باشد.

براساس این گزارش، در پایان این دیدار، رییس قوه قضاییه از خانواده‌های پرستاران شهید مدافع سلامت، نرگس خانعلی‌زاده، رامین عزیزی‌فر و احمد داستانی که در جریان مقابله با ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند، تقدیر کرد.

در این نشست پدر شهید نرجس خانعلی زاده از شهدای مدافع سلامت با بیان اینکه دخترم به جز دلدادگی به نظام و انقلاب و تلاش مضاعف در کار، در مسیر زندگی به موضوع دیگری فکر نمی‌کرد، گفت: شهید خانعلی زاده همواره به قسمی که در پایان تحصیلات خورده بود، پایبند بود.

دکتر عبادی عضو شورای عالی نظام پرستاری و نماینده نیروهای مسلح نیز در این نشست گفت: نیروهای مسلح و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن همیشه آماده خدمت رسانی در حوزه‌های ماموریتی است.
وی از رییس قوه قضائیه خواست تا دستوری صادر کند که سازمان بازرسی بحث مطالبات قانونی پرستاران در سطح کشور را پیگیری کند.

احمدی، عضو دیگر شورای عالی نظام پرستاری نیزبا اشاره به تعارض منافع گفت: همه صنوف فعال حوزه سلامت باید بطور متناسب در روند سیاستگذاری برای سلامت مشارکت داشته باشند تا بسیاری از مشکلات حل شود.

رییس سازمان نظام پرستاری: کرونا فرصتی برای شناخت مردم و رسانه‌ها از جامعه پرستاری شد
محمد میرزابیگی، رییس سازمان نظام پرستاری در ابتدای نشست ضمن قدردانی از رئیسی به جهت برگزاری این نشست و تبریک اعیاد شعبانیه گفت: امروز، روزهای اوج دفاع مقدس در نظام پرستاری است. این روزها در جامعه پرستاری شاهد جانفشانی آن‌ها مانند رزمندگان دفاع مقدس هستیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری ضمن قدردانی از رییس قوه قضائیه و رییس حوزه ریاست قوه قضائیه برای پیگیری وضعیت جامعه پرستاری گفت: امروز جامعه پرستاری را حضوری و قبلا به صورت تلفنی مورد تفقد قرار داده اید.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت جامعه پرستاری از حیث تعداد نیرو افزود: جامعه پرستاری در کل ٢۵٠ هزار نفر برآورد می‌شود که ١١٠ هزار نفر در بیمارستان‌های دولتی برای بیش از ١۴٠ هزار تخت بیمارستانی فعالیت و ارائه خدمت می‌کنند.

میرزابیگی گفت: اکنون ۴٠ هزار نفر از پرستاران در بیمارستان های تامین اجتماعی و نیروهای مسلح مشغول به کار هستند و ۶٠ هزار نفر هم دانشجو داریم که مشغول به تحصیل هستند.

رییس سازمان نظام پرستاری اظهارداشت: ٢٠ هزار نفر نیز بازنشسته شده‌اند و یک هزار و ۲۰۰ مرکز مراقبت در منزل وجود دارد که در حال حاضر فعال است.

وی افزود: در حوزه پرستاری پنج سال است که تخت‌های بیمارستانی گسترش داده شده، اما به تناسب آن پرستار گرفته نمی شود.

میرزابیگی با تاکید بر انقلابی بودن جامعه پرستاری کشور اضافه کرد: کرونا فرصتی شد تا مردم و رسانه‌ها جامعه پرستاری را ببینند و بشناسند. موضوعی که در مورد کرونا متفاوت است، خطرناک بودن و مسری بودن آن است وگرنه نوع و حجم فعالیت های جامعه پرستاری تقریبا در زمان عادی نیز به همین شکل است.

رییس سازمان نظام پرستاری کشور با تاکید بر لزوم جذب و بکارگیری پرستاران به عنوان یک شغل حاکمیتی گفت: در برنامه چهارم و پنجم، باید سالی ٩ هزار پرستار استخدام می شدند و در همین دوران کرونا گفته شد که ١٠ هزار نیروی پرستار دولتی گرفته می‌شود؛ اما متاسفانه تاکنون سه هزار نفر با قرارداد ٨۵ روزه گرفته شده اند.

میرزابیگی در ادامه با اشاره به معوقات پرستاران افزود: متاسفانه در شرایطی که بخاطر کمبود نیرو اضافه کار گذاشته می شود، حتی پرداخت اضافه کارها نیز به شکل مناسب نیست.

رییس سازمان نظام پرستاری با انتقاد از عدم اجرا شدن قانون بهره وری گفت: اگر حتی سه بند از سیاست های مقام معظم رهبری در نظام سلامت اجرا می‌شد، همه مشکلات حل شده بود.

میرزابیگی خاطرنشان کرد: در صورتی که این حداقل‌ها فراهم شود، مراکز مراقبت در منزل قابل توسعه است و بین ٣٠ تا ٧٠ درصد هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. در حال حاضر و در صورت فراهم شدن این حداقل‌ها جامعه پرستاری آمادگی دارد با مراکز مراقبت در منزل به سراغ مردم برود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.