×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
علت سودآوری فولاد مبارکه چیست؟

 محمد یاسر طیب نیا در نشست خبری خود با اصحاب رسانه علت سودآوری این شرکت را اینگونه مطرح کرد:

اولین عامل سود آوری در شرکت فولاد مبارکه، استفاده بهینه و حداکثری از ظرفیت های منصوبه و بهره مندی از مزایای مقیاس اقتصادی تولید و مدیریت موثر همه مشکلات پیش رو همچون تحریم ها، کمبود مواد اولیه، گلوگاه های حمل ونقل، محدودیت ها و قطعی چندماهه گاز وبرق و آب است.

دومین عامل سودآفرینی فولاد مبارکه سرمایه گذاری هوشمندانه در بالا دست و پایین دست و برخورداری از زنجیره متوازن و کاملی، از سنگ آهن تا محصولات نهایی است.
این سرمایه گذاری های هدفمند موجب شکل گیری ارزش‌افزوده کامل در این شرکت و سود آوری بالا شده است.در فولاد مبارکه بعد از تولید فولاد خام بیش از ۲۰ خط نورد گرم، سرد، اسیدشویی، گالوانیزه، رنگی و قلع اندود و خطوط میانی و تکمیلی وجود دارد که به طور کامل در این زنجیره، ارزش افزوده و سودآوری ایجاد می شود.

فولاد مبارکه مفتخر است که در رتبه بندی ۱۰۰ شرکت برتر عنوان شرکت اول و برتر در سودآوری و ایجاد ارزش افزوده را به خود اختصاص داده است. بنابراین سودآوری فولاد مبارکه به خاطر ارزش افزوده ای است که ایجاد می کند و این سود خیلی هم بالا نیست .کسانی که این شائبه را ایجاد می‌کنند که سود فولاد مبارکه زیاد است در حال ایجاد شبهه انحرافی و دادن آدرس غلط هستند.

نکته مهم تر از همه این توضیحات این است که توجه داشته باشیم و از کسانی که این تفکر انحرافی را ترویج می کنند، بپرسیم که فولاد مبارکه این سود و ارزش آفرینی را چه کرده و کجا برده و به چه کسانی داده است؟


آیا سود فولاد مبارکه در خارج از کشور هزینه شده؟

به خاطر داشته باشیم سود فولاد مبارکه در اولین مرحله صرف پرداخت مالیات می شود. بخش دوم آن به سهام‌داران پرداخت می گردد. سهام‌دارانی که ۳۰ درصد آن را جمعیت قریب به ۵۰ میلیون‌نفری سهام عدالت تشکیل می‌دهند. بخش دیگری از سهام‎داران فولاد مبارکه (نزدیک ۲۰ درصد) را عموم مردم و حدود ۳۰ درصد سهام را صندوق‌های، تأمین اجتماعی و بازنشستگی و عشایر و بسیج و… و ۱۷ درصد آن را دولت تشکیل می‎دهند. امروز سود فولاد مبارکه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم میان بیش از ۶۰ میلیون نفر در کشور توزیع می‌شود و افتخار می کنیم که در کنار همه ارزش آفرینی ها بیشترین میزان توزیع سود را در تاریخ بورس و شرکت داری کشور فولاد مبارکه داشته و موجب اقبال و رضایتمندی سهامدارانش شده است.

از دیگر عوامل سود آوری فولاد مبارکه سرمایه انسانی خبره و آموزش دیده، بهره وری بالا توام با اقدامات ارزش آفرین توسط این نیروها شامل بومی سازی بیش از ۹۰ درصدی مواد و تجهیزاد و قطعات مصرفی و… است که موجب شده هزینه های تولید به شدت تا ۳۰ درصد مقادیر وارداتی کاهش یابد.

نسبت دادن سود فولاد مبارکه به رانت، ناشی از یک تفکر انحرافی است / فولاد مبارکه از منابع ملی ارزش‌افزوده می‌آفریند

گفته می شود که میزان سودی که فولاد مبارکه توزیع می کند، بسیار بالا است و این شرکت از رانت یا از منابع ملی استفاده می کند متاسفانه همراستا با رسانه های بیگانه و دشمنان قسم خورده نظام که سعی در کوچک جلوه دادن هر گونه موفقیت امید آفرین در نظام جمهوری اسلامی هستند این تفکر در کشور توسط برخی دوستان نا آگاه در حال ترویج است.

در این جا باید گفت، سودآوری فولاد مبارکه به‌هیچ‌عنوان ناشی از رانت نیست و این یک تفکر انحرافی است که هرکس سود می‌دهد در حال استفاده از رانت است.

امروز باید دست کارآفرین و سرمایه‌گذاری را که در این شرایط اقتصادی در کشور سرمایه گذاری می کند و سودآوری ایجاد می‌کند را بوسید. مادام‌که برخی افراد این نگاه را دارند که در کشور هرجا سودآفرینی مناسب هست سرمایه گذاری انجام می شود ناشی از رانت است، به‌یقین این کشور آباد نخواهد شد. اتفاقا امروز هرکس سود نمی‌دهد تضییع کننده منابع ملی است، نه شرکتی که با ایجاد بالاترین ارزش افزوده در یک زنجیره کامل، بیشترین میزان سود آوری و اشتغال آفرینی را برای کشور به ارمغان می آورد.

استفاده از منابع ملی اگر منجر به سودآوری و ارزش‌افزوده شد، بهترین حالت استفاده از منابع ملی رخ داده است. یارانه‌ها اگر در مسیر تولید، اشتغال‌آفرینی و ارزش‌افزوده در زنجیره ها صرف گردد، می شود یارانه هدفمند و یارانه هدفمند یعنی یارانه ای که صرف ایجاد اشتغال و کارخانه و صنعت و تأمین معیشت و رشد اقتصاد ملی شود.


حال این سوال پیش می آید که با همه این اوصاف آیا فولاد مبارکه یارانه می گیرد؟

سال گذشته شاهد افزایش ۵۰ درصدی قیمت گاز بودیم در چنین شرایطی فولاد مبارکه گاز مورد نیاز خطوط تولید خود را بالاتر از قیمت های جهانی خریداری کرده است.و امسال هم باید گاز را بالاتر از قیمت های جهانی خریداری کنیم. همچنین نرخ برق ۴۴ درصد و هزینه های حمل و نقل ۷۴ و میزان دستمزد نیز به طور متوسط ۴۷ تا ۴۸ درصد و مواد اولیه حدود ۱۴ رشد داشته است همه این افزایش قیمت ها در کنار تورم ۴۶ درصدی در حالی رخ داده که قیمت محصولات فولاد مبارکه در مقاطعی از سال ۱۴۰۱ نسبت به اسفند سال قبل بیش از ۲۰ درصد کاهش داشته و به طور میانگین نسبت به میانگین سال قبل با یک درصد کاهش رو برو بوده است. این نکته ای است که باید مورد توجه کسانی قرار گیرد که اعلام می کنند فولاد مبارکه با رانت وایجاد تورم در جامعه سود بالامی دهد. بگذریم که با طرح های در دست اجرا در حوزه نیروگاه و میادین گازی و انتقال آب فولاد مبارکه ظرف یکی دو سال آینده در همه این حوزه ها مازاد بر نیاز خود به شبکه هم انرژی خواهد داد.

فولاد مبارکه را باید با الگوهای موفق جهانی از جمله پوسکوی کره مقایسه کرد. گفته می شود که بهترین تولید کنندگان فولاد جهان بین ۱۰ تا ۱۳ درصد سود می دهند و چگونه است که فولاد مبارکه با تکنولوژی پایین تر و به مراتب قدیمی تربه طور میانگین ۳۵تا ۴۰ درصد یعنی حدود سه برابر حاشیه سود دارد؟ پس این سود حاصل گران فروشی است و ایجاد شبهه می کنند که این نشات گرفته از همان رانت است. این دوستان مطلبی را در نظر نمی گیرند و آن اینکه عملکرد هر شرکتی را می بایست با اقتضائات و شرایط اقتصادی کشوری که در آن قرار گرفته تحلیل نمود. در اینجا باید میزان سود دهی را کنار تورم ساختاری موجود قرار دهیم. متاسفانه طی سالهای اخیر در کشور ما شاهد تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی هستیم. اگر شرکت پوسکوی کره ۱۳ درصد سود می دهد، در کشوری این میزان سود را دارد که ۲.۵ درصد نرخ بهره و به همین میزان هم نرخ تورم دارد و بیش از ۵ برابر نرخ تورم خود سود داده است و اگر فولاد مبارکه بخواهد ۵ برابر نرخ تورم کشور سود دهد باید بالای ۲۰۰ درصد حاشیه سود داشته باشد.در اینجا این دوستان باید پاسخ دهند که از نظر آنها شرکت موفقی مثل فولاد مبارکه با ارزش بازار سرمایه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی بر اساس قیمت های روز بورس و با نرخ بهره امروز کشور چقدر باید سود داشته باشد؟ یا به عبارتی یک شرکت موفق در ساختار اقتصادی امروز کشور ما چه شرکتی و با چه میزان سود آوری است؟

حال ببینیم چرا فولاد مبارکه از موفق ترین بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی کشور است؟

به‌طورکلی اولین عامل سودآوری فولاد مبارکه استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید و برخورداری از تکنولوژی روز دنیا است. امروزه در صنعت فولاد دنیا به طور متوسط ۷۸ درصد ظرفیت های تولید در حال استفاده است. در کشور ما این رقم، حدود ۶۵ درصد و در فولاد مبارکه ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.