×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی ایران شد

به گزارش ایبِنا، علی صالح آبادی، دکترای مدیریت مالی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مدیریت مالی از دانشگاه امـام صادق (ع) دارد و دارای بیش از ۲۰ سال سابقه مدیریت ارشـد در بازار پول و سرمایه کشور است، بنابراین وی را می‌توان از مدیران جـوان، اما با تجربـه دولت سیزدهم دانست. 

وی اولین رئیس سازمان بورس و بنیانگذار این سازمان بود. صالح آبادی در سال ۱۳۸۵، حدودا یکسال بعـد از تصدی سمت دبیرکلی سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران و براساس قانون بازار اوراق بهادار که در سال ۸۴ تصویب شده بود، سازمان بورس و اوراق بهادار را به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه تأسیس کرد و خود، با تصویب شورای عالی بورس به مدت حدود ۹ سال مسئولیت این سازمان مهم را برعهده داشت، از این منظر دوران مدیریت وی را می توان طولانی ترین دوران مدیریت در بین روسـای سازمان بورس کشور دانست.

از مهمترین اقدامات صالح آبادی در دوران طولانی تصدی ریاست سازمان بورس، تاسیس بورس های چهارگانه شامل بورس اوراق بهادار تهران، بورس کالای ایران، فرابورس ایران و بورس انرژی و همچنین تأسیس شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، به عنوان ۵ رکن اجرایی بازار سرمایه بود تا بدین ترتیب، نهاد ناظر بازار سرمایه از ارکان اجرایی این بازار منفک شود. در زمان صالح ابادی، همچنین کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و کانون نهادهای مالی ایران تأسیس شد.

ایجاد کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در بدو تأسیس سازمان بورس که نقش بسیار مؤثری در توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید منطبق بر مبانی شرعـی ایفا نمود، راه اندازی بیش از ۱۰ نوع نهاد مالی جدید از جمله شرکت های تأمین سرمایه، صندوق های سرمایه گذاری، شرکت های سبدگردان، شرکت های مشاوره سرمایه گذاری، معرفی و عملیاتی کردن انواع ابزارهای جدید مالی شامل انواع صکوک (صکوک اجاره، مرابحه، استصناع، منفعت)، اسناد خزانه اسلامی، اوراق اختیار فروش تبعی، قراردادهای آتی سهام و آتی کالا و…، از مهمترین اقدامات رئیس کل جدید بانک مرکزی در دوران تصدی مسئولیت ارشد بازار سرمایـه کشور بود. 

صالح آبادی همچنین در حوزه فناوری اطلاعات نیز اقدامات بنیادین بسیاری در بازار سرمایه انجام داد. راه اندازی سامانه جامـع ناشران بازار سرمایه موسوم به سامانه کدال به منظور ارتقاء سرعت و شفافیت انتشار اطلاعات در بازار سرمایه و جلوگیری از رانت اطلاعاتی در بازار، سامانه هوشمند نظارت بر معاملات بازار سرمایه، ارتقاء سامانه معاملات بازار سهام و راه اندازی معاملات آنلاین، از مهمترین اقدامات صالح آبادی در توسعه فناوری اطلاعات در بازار سرمایه بوده که در افزایش ضریب نفود این بازار در کشور نقش بسیار زیادی ایفا کرده، به نحوی که در حال حاضر بخش عمده معاملات در بورس بصورت آنلاین انجام می شود.

دوره مدیریت صالح آبادی در بازار سرمایه، همچنین مصادف بود با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی. وی که خود، عضو شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی هم بود، با تسهیل فرآیند پذیرش شرکت های مشمول واگذاری در بورس، نقش مهمی در اجرای این قانون ایفا کرد. بسیاری از شرکت های بزرگ بازار سرمایه مانند مخابرات ایران، ملی مس، فولاد مبارکه، هلدینگ خلیج فارس، مپنا، بانک های ملت، صادرات و تجارت و بسیاری از شرکت های دیگر، در دوره مدیریت صالح آبادی در بازار سرمایه عرضه شدند. همین موضوع باعث شد ارزش بازار سرمایه و حجم و ارزش معاملات این بازار و تعداد سهامداران طی این دوره، به نحو چشمگیری افزایش یابـد.

تکمیل قوانین و مقررات موردنیاز برای توسعه بازار سرمایه از جمله قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید مصوب سال ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی و سایر مقررات موردنیاز به منظور توسعـه و عملیاتی کردن ابزارها و نهادهای مالی جدید در بازار سرمایه، از دیگر اقدامات اساسی صالح آبادی در یک دهه مدیریت در بازار سرمایه بوده است.

جوان گرایی و ارتباط نزدیک با رسانه ها را می توان از مهمترین ویژگی های مدیریت صالح آبادی در بازار سرمایـه دانست، ضمن اینکه دوران مدیریت وی علیرغم طولانی بودن، از کم حاشیه ترین و با ثبات ترین دوره های مدیریتـی در این بازار بـوده است.

رئیس کل جدید بانک مرکزی در آذر ماه سال ۱۳۹۳، بعد از حدود یک دهه مسئولیت ارشد در بازار سرمایه، با حکم علی طیب نیا، وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی به سمت رئیس هیات مدیـره و مدیرعامل بانک توسعه صادرات، به عنوان یکی از مهمترین بانک های توسعـه ای کشور منصوب شـد و تا به امروز حدود ۷ سال مسئولیت اداره این بانک را برعهده داشتـه است. پس از افشای صورت های مالی بانک های دولتی با دستور سیداحسان خاندوزی، وزیر جوان اقتصاد، مشخص شد که بانک توسعه صادرات از نظر شاخص هایی مانند میزان سودآوری، نسبت کفایت سرمایه و بازده سرمایه در بین بانک های دولتی، جایگاه نخست را دارد و با نسبت کفایت سرمایه ۱۲.۵ درصدی و سودآوری بیش از ۱۵۰۰ میلیارد ریالی، صدر فهرست بانک های دولتی را به خود اختصاص داده است. در کنار این دو شاخص، افزایش سرمایه بانک از ۲۵۰۰ میلیارد تومان به ۵۵۰۰ میلیارد تومان، سودآوری و رشد قابل ملاحظه در تجهیز و تخصیص منابع ارزی و ریالی و تبدیل شدن به یکی از بزرگترین بانک ها در عاملیت منابع صندوق توسعه ملی و اعطای تسهیلات ترجیحی و ارائه خدمات نقل و انتقالات ارزی به شرکت ها در شرایط تحریم، از مهمترین دستاوردهای صالـح آبادی در بانک توسعـه صادرات بوده است.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط بانک توسعه صادرات، این بانک در دوران مدیریت صالح آبادی در تأمین مالی بیش از ۴ میلیارد دلار طرح و پروژه کلان کشور در بخش های تولیدی و صادراتی مشارکت داشته و از شرکت های دانش بنیان و کوچک و متوسط نیز بصورت پرداخت تسهیلات ترجیحی حمایت کرده است. 

صالح آبادی چندی قبل در مصاحبه ای، گفته بود بانک توسعه صادرات علیرغم رشد قابل توجه تسهیلات پرداختی، کمترین اضافه برداشتـی از بانک مرکزی و یا سپرده پذیری در بازار بین بانکی نداشته و از انضباط مالـی بالایی برخوردار است، ضمن اینکه از نظر اموال مازاد هم طبق ارزیابی بانک مرکزی، هیچگونه اموال مازادی ندارد. وی همچنین اخیرا در نشست خبری خود، ارتقاء سلامت و انتظام بخشی مالی بانک ها و استقلال سیاست های پولی از سیاست های مالی را از اولویت های اصلی ذکر کرده بود که دولت سیزدهم می بایست مدنظر قرار دهد.

 براساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام رئیس‌کل بانک مرکزی به‌پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و بعد از تصویب هیأت دولت، با تأیید و حکم رئیس جمهور نصب می‌شود و دوره تصدی ریاست‌کل بانک مرکزی پنج سال خواهد بود و انتخاب مجدد وی بلامانع است.

ابراهیم کاشانی، علی‌اصغر پورهمایون، مهدی سمیعی، خداداد فرمانفرمائیان، عبدالعلی جهانشاهی، محمد یگانه، حسنعلی مهران، یوسف خوش‌کیش، محمدعلی مولوی، علیرضا نوبری، سید محسن نوربخش، مجید قاسمی، سید محمدحسین عادلی، ابراهیم شیبانی، طهماسب مظاهری، محمود بهمنی، ولی‌الله سیف، عبدالناصرهمتی، علی اکبر کمیجانی رؤسای بانک مرکزی از سال ۱۳۳۹ تا ۱۳۹۹ هستند و با حکم رئیس جمهور نام علی صالح آبادی به‌ عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی در تاریخ ثبت شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.