×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
عملکرد شرکت ملی پست در طی سالها عبور از سنتی به مدرنیته

بیش از یک سال پیش اقدامات در بخش تجزیه و مبادلات به صورت دستی انجام میشد، در بهمن ماه ١۴٠٠ سورتینگ هوشمند در مرکز تجزیه و مبادلات پستی کشور در چهارراه لشکر راه اندازی شد که با راه اندازی این سیستم مرسولات به صورت هوشمند مبتنی بر مقصد تفکیک میشوند.
بعد از تهران پنج کلان شهر اصفهان شیراز تبریز مشهد و اهواز مجهز به سورتینگ هوشمند شدند، راه اندازی سیستم های هوشمند در مراکز تجزیه و مبادلات پست استانها علاوه بر ایجاد بهره وری پست را به سمت مدرن شدن میبرد و امروز ارسال مرسولات از روشهای سنتی گذشته فاصله گرفته است.
مرسوله های مردم باید در کمترین زمان ممکن و سالم به دست آنها برسد که راه اندازی سورتینگ هوشمند این دستاورد را به ارمغان آورده و علاوه بر افزایش سرعت کیفیت ارسال مرسولات را نیز افزایش داده است.
با راه اندازی سیستم سورتینگ ،هوشمند در هر ساعت ۸ هزار مرسوله در مرکز تجزیه و مبادلات کشور تجزیه می شود.


برگزاری نمایشگاه صنعت پست
در نمایشگاه صنعت پست تمام اکوسیستم صنعت پست کرد هم آمدند تا ضمن تبادل دانش میان بازیگران فعال آن بازدیدکنندگان نیز با دستاوردهای مهم این صنعت آشنا شوند اکوسیستم ،پست تجارت الکترونیک و لجستیک هوشمند مرکز توجه این نمایشگاه بودند و ما با رویکردی تعاملی سعی کردیم جنبه های مختلف هوشمندسازی دیجیتال مارکتینگ سهولت در انجام خدمات و سرعت عمل را در معرض دید مخاطبین قرار دهیم. هدف از برگزاری این نمایشگاه معرفی جدیدترین فناوریها دستاوردها و خدمات زنجیره تامین صنعت پست و لجستیک خرده فروشی با رویکرد تحول دیجیتال و هوشمندسازی بود که مورد استقبال اقشار مختلف قرار گرفت. نمایشگاه صنعت پست فرصتی برای تعامل همکاری و عرضه به روزترین دستاوردهای اکوسیستم صنعت پست بود. در این نمایشگاه بسترهای متنوعی فراهم شد تا شرکتهای بزرگ داخلی شرکتهای بین المللی و عموم فعالان این صنعت باهم ارتباط برقرار نمایند پاویونها و بخشهای تخصصی و عمومی با توجه به همه مخاطب ها و سلایق فراهم شده بود تا همگی از این رویداد استفاده کافی را ببرند.

هوشمندسازی و تحول دیجیتال در پست
هر چه فرصتهای هوشمندسازی به درستی اجرا شود و شاهد گسترش آن بعنوان یک بحث لجستیکی (ترابری) در پست باشیم تجارت الکترونیک نیز رونق خواهد یافت.
بکار گیری ابزارهای تحول دیجیتال و هوشمندسازی در چهار عمل اصلی پست یعنی قبول تجزیه مبادلات رهسپاری و توزیع مرسولات باعث افزایش سرعت و دقت در ارسال مرسولات و کاهش هزینه و نیروی انسانی می شود. حرکت های خوبی برای هوشمند سازی در بخشهای رهسپاری توزیع و تجزیه مبادلات در شرکت ملی پست انجام شده است راه اندازی سورتینگ هوشمند در مرکز تجزیه مبادلات پست با استفاده از فناوری های جدید و توان متخصصان داخلی از جمله این اقدامات است.
در بخش حمل و نقل و توزیع در شرکت ملی پست نیر فرصتهای زیادی در زمینه هوشمندسازی داریم که از فعالان فناوری از اطلاعات کشور میخواهیم تا برای استفاده از آنها به ما کمک کنند.
قدرتمند بودن تجارت الکترونیک ارتباط تنگاتنگ با سرانه مرسولات دارد و ما برای جبران عقب ماندگی و شکاف عمیق در این زمینه با کشورهای توسعه یافته باید به سمت هوشمندسازی و تحول دیجیتال حرکت کنیم.


نقش پست در اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک
پست ایران برای تبدیل شدن از یک اپراتور پستی ،صرف به یک سکوی ملی برای کسب و کارها و خرید و فروش اینترنتی، از قابلیت و توانمندیهای شرکتهای دانش بنیان بهره گرفته است تا بتوان سهم شرکت ملی پست از تحقق اقتصاد دیجیتال را محقق کند.
به طور کلی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سهم ۱۰ درصدی از اقتصاد دیجیتال کشور در نظر گرفته شده و شرکت پست نیز ۸ درصد از این رقم را پوشش میدهد به بیان دیگر سهم شرکت پست هشت دهم درصد از کل اقتصاد دیجیتال کشور در نظر گرفته شده است که با توجه به رکود سالیان گذشته، قطعا می تواند این مقدار را پوشش داده و تلاش میکند که رقم بالاتری تحقق یابد.
در مسیر این هوشمند سازی به امکانات مکانیزه مبتنی بر هوش مصنوعی و فناوریهای روز پردازش تصویر مانند سیستم های سورتینگ نیاز داشتیم که بخشی از آنها توسط همین شرکت های توانمند داخلی تامین شده است. شرکت هایی که میتوانند در بخشهای مختلف حضوری فعال داشته باشند و البته مردم هم از خدماتی که به واسطه حضور آنان ارائه میشود. استقبال می کنند.

راه اندازی مرکز نوآوری شرکت ملی پست
در دنیای امروز نوآوری یکی از مهمترین مباحث مربوط به کسب و کار و تجارت است که بقا و تداوم فعالیت سازمان ها را تضمین می نماید توسعه اقتصاد دیجیتال وابسته به رشد و توسعه استارت آپهای این حوزه و تحول دیجیتال کسب و کارهای موجود می باشد. بسیاری از کسب و کارها و استارت آپ های حوزه تجارت الکترونیک به دلایلی همچون نداشتن شبکه توزیع مناسب عدم دسترسی به بازار و همچنین کمبود منابع مالی و سرمایه با مشکل مواجه هستند.

به همین منظور و در راستای طرح تحول دیجیتال شرکت ملی پست و به منظور عملیاتی نمودن سکوی تجارت الکترونیک سرویس شتابدهی شرکت ملی پست طراحی .گردید در این طرح با همکاری پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد.

شرکتهای شتابدهنده تخصصی و سازمان نظام صنفی رایانه در کل کشور ضمن حمایت از شرکت های استارت آپی فعال در حوزههای مرتبط با اجزای سکوی تجارت الکترونیک شرکت ملی پست علاوه بر کمک به ایجاد اشتغال به تقویت و گسترش تجارت الکترونیک در کشور کمک خواهیم کرد. این سرویس راهکاری عملیاتی به منظور کمک به شرکتهای استارت آپی فعال خصوصاً در حوزه تجارت الکترونیک است که در آن با استفاده از ظرفیت های موجود شرکت ملی پست امکاناتی در اختیار این شرکتها قرار خواهد گرفت.

استارت آپ های فعال در حوزه پست تجارت الکترونیک حمل و نقل هوشمند و لجستیک پیشرفته که دارای ایده های نوآورانه هستند در مراکز نوآوری شرکت ملی پست ثبت نام و از حمایتهای شتابدهنده ها برخوردار می شوند. از جمله اهداف ایجاد این مرکز توسعه خدمات پستی از طریق توانمندسازی دانشی و مهارتی ظرفیت ها و حمایت و شتابدهی کسب و کارها و محصولات نوآورانه در حوزه صنعت پست و صنایع وابسته به آن است. تاکنون چند رویداد توسط این مرکز برگزار شده است که میتوان به ایده بازار ،پست اینوتکس پست اشاره کرد و در رویدادهای مختلفی نیز از جمله نمایشگاه شهر پایدار حضو داشته است.

معرفی توانمندی و محصولات نوآورانه شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها جذب تیم ها و ایده های خلاق و نوآورانه در حوزه پست حمایت از توسعه شرکتهای دانش بنیان و استارت آپها و اقتصاد دیجیتال در کشور و همچنین شبکه سازی و ایجاد ارتباطات در اکوسیستم نوآوری در حوزه پست را از جمله اهداف برگزاری رویدادهای نوآوری و کار آفرینی است.
با گذشت یکسال و نیم از اجرای طرح مذکور بیش از ۷۰ تفاهم نامه همکاری با پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد و شتابدهندههای تخصصی به امضا رسیده و ۴۴ قرارداد در زمینه ارائه خدمات با شرکت های استارت آپی در سراسر کشور منعقد شده است. همچنین در ۱۲ استان تهران ،اصفهان خراسان رضوی (مشهد) گلستان(گرگان) گیلان (رشت) مرکزی هرمزگان (کیش) سمنان شاهرود یزد و کرمانشاه مازندران و البرز شعبات فعال نوآوری افتتاح شده و استانهای دیگر نیز متقاضی راه اندازی مرکز نوآوری می باشند.


فعالیتهای پست در اربعین
در سال گذشته برای نخستین بار در شرکت ملی پست ستاد اربعین تشکیل و به صورت نظامند اقدامات و فعالیت های شایان توجهی در تکریم زائرین اربعین حسینی ارائه شد. ارائه خدمات ویژه پست به زائرین اربعین، در شرکت ملی پست از چند ماه قبل و با توزیع ۲ میلیون و ۶۷۹ هزار گذرنامه آغاز شد.
افزایش نوبت های فوق العاده جمع آوری مرسولات گذرنامه از اداره گذرنامه به مرکز تجزیه و مبادلات. افزایش ساعت کار مراکز پستی برای ارسال و توزیع گذرنامه ها پیش بینی پیکهای ویژه ارسال پست به مناطق و همچنین امکان رهگیری گذرنامه با کدملی در پورتال شرکت ملی پست از اقدامات شایان توجه پست در این زمینه بود. ارائه خدمات پست یافته در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی پویش نذر خدمت حمل نذورات و اجرای طرح عاشقانه
حسینی از دیگر برنامههای پست در این ایام بود.


فعالیت های شرکت ملی پست در حوزه بین الملل
در راستای سیاستهای دولت سیزدهم مبنی بر تعامل حداکثری و تقویت تعاملات بین المللی با کشورهای همسایه اوراسیا و مشترک المنافع اقدامات و رایزنی های سازنده ای در حوزه تجارت الکترونیک خرد. با کشورهای قزاقستان ،ارمنستان ،قرقیزستان ،چین ،ترکیه عراق و تاجیکستان و سایر کشورهای عضو اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه آغاز شده است.
توافقات صورت گرفته ی بین المللی بیشتر حول محور تجارت الکترونیک برقراری خطوط ارسال زمینی، ایجاد هاب مشترک و فراهم کردن تسهیلات لازم برای ارسال و دریافت کالاهای خریداری شده با نرخهای مقرون به صرفه است که نتیجه این اقدامات منجر به ارسال سریع تر و ارزانتر خریدهای آنلاین مشتریان در مقایسه با سایر خدمات دهندگان خواهد شد.
حضور موثر و فعال در مجامع و اجلاسهای بین المللی و منطقه ای تلاش برای صدور خدمات فنی و مهندسی در قالب اجرا و پیاده سازی پروژه های توسعه ای نظیر GNAF و کدپستی در کشورهای متقاضی تلاش برای بهبود و ارتقای کیفیت سرویس پستی از طریق مشارکت در برنامهها و پروژههای کیفیت سرویس با استفاده از تسهیلات اتحادیه پستی جهانی، از دیگر برنامههای شرکت ملی پست است در حوزه توسعه تعاملات بین المللی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.