×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
عملیات بازار باز ابزار مناسبی برای کنترل تورم در نظام اقتصادی است

تجارت گردان | عملیات بازار باز ابزار مناسبی برای کنترل تورم در نظام اقتصادی است

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از خانه ملت، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی عضو کمیسیون صنایع اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره آغاز فعالیت عملیات بازار باز، گفت: یکی از ماموریت‌های بانک‌های مرکزی در دنیا مدیریت و کنترل تورم با استفاده از ابزارهای مناسب است که یکی از این اهرم‌ها تغییر تسهیلات بانکی، نرخ سود سپرده‌های بانکی و سایر مولفه‌های مهم اثرگذار بر تورم است در واقع با استفاده از این ابزارها نقش بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی عملی شود.

کنترل تورم و نقدینگی سال‌ها در ایران مغفول ماند

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کنترل تورم و نقدینگی سال‌ها در ایران مغفول مانده و بانک مرکزی در اجرایی شدن این مهم نقشی نداشته، افزود: تشکیل بازار بدهی برای دولت یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرایی شدن عملیات بازار باز است از سوی دیگر بازار بین بانکی نیز کمک می‌کند تا بانک‌ها در فضایی خارج از نظارت بانک مرکزی به تامین نقدینگی و استقراض بپردازند.

وی اظهار کرد: با اجرایی شدن عملیات بازار باز، بانک مرکزی می‌تواند در مواقع لزوم به عرضه منابع پرداخته و در دوره‌ای که باید منابع مالی و نقدینگی از بازار جمع شود نقدینگی را از بازار جمع کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: عملیات بازار باز می تواند ابزار مناسبی برای کنترل تورم در نظام اقتصادی باشد و منجر به ثبات و اثر مثبت در اقتصاد شود.

بیشترین اثرگذاری عملیات بازار باز در بازه های زمانی بلندمدت و میان مدت است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما نیز از اجرای عملیات بازار باز حمایت می کنیم، ادامه داد: عملیات بازار باز  رویکردهای کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت دارد اما بیشترین اثر آن بلند مدت و میان مدت است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.