×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
فائقی: به نظر هیات‌رئیسه فوتبال از پاچه‌خاری رئیس بیرون آمده است

سعید فائقی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره درخواست هیات رئیسه برای برکناری شهاب‌الدین عزیزی‌خادم از ریاست این فدراسیون تا زمان برگزاری مجمع و تصمیم گیری نهایی برای این منظور گفت: به هر صورت برای اولین بار است که در بحث فدراسیون‌ها، هیات رئیسه به اختیارات مصلح خود در اساسنامه عمل می‌کند؛ یعنی از پاچه خاری رئیس بیرون می‌آید. به نظرم این یک جریان مثبت است که می‌تواند منجر به اصلاحاتی شود. اگر واقعا این عزیزانی که به رئیس فدراسیون اعتراض دارند، براساس نقد عملکرد عزیزی‌خادم عمل می‌کنند، پس این اقدام از اختیارات‌شان است. اساسنامه این اختیار را داده که اگر رئیس فدراسیون فوتبال  نتوانست به نیات و اهداف هیات رئیسه عمل کند، این طیف هم می‌توانند ورود کنند.

معاون سابق سازمان تربیت بدنی با اشاره به قانون تجارت اظهارکرد: در قانون تجارت، مدیرعامل توسط هیات رئیسه یا اعضای هیات مدیره انتخاب می‌شود. همچنین هیات مدیره می‌توانند مدیرعامل را عزل کنند. البته در بحث فدراسیون‌ها نهایتا این امر به مجمع فدراسیون واگذار شده است و آن ها می‌توانند این اتفاق را صورت دهند؛ یعنی بعد از عزل موقت، سرپرست انتخاب می‌کنند و در مجمع درباره عزل نهایی و سرپرست قطعی تصمیم ‌گیری می‌کنند.

او با بیان اینکه هیات رئیسه فدراسیون‌ها باید از حالت فرمایشی بیرون بیاید، گفت: هیات رئیسه فدراسیون ها تا به حال تشریفاتی بودند و خیلی به امور اجرایی ورود پیدا نمی‌کردند و رئیس فدراسیون مطلق‌العنان به امور می‌پرداخت. یعنی رئیس فدراسیون اختیارات کامل را از آن خود می‌دانست. الان کار قشنگی صورت گرفته و هیات رئیسه می‌توانند پرسش و پاسخ انجام دهد. در واقع عقل جمعی را به عقل فردی غلبه می‌کند.

فائقی تاکید کرد: امیدوارم این بحث برگرفته از درون فوتبال باشد. یعنی دلایل برکناری او (عزیزی‌خادم) دلایل فوتبالی باشند. مثلا بگویند مسئله استقلال و پرسپولیس، مسائل جادوگری، از دست رفتن جایگاه‌های جهانی و یا ماجرای اساسنامه باعث چنین تصمیمی شده است. منظورم این است که به هر صورت دلایل برگرفته از فوتبال و رسیدگی به عملکرد و به اصطلاح نقد برنامه ایشان باشد. در این صورت اتفاق میمونی رقم خورده است. در غیر این‌صورت موضوع نگران کننده می‌شود که امیدوارم این نباشد.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر در فوتبال گفت: البته نباید نقاط قوت را نادیده گرفت. زودتر از همه تیم‌ها به جام جهانی رفتیم. نقاط مثبتی هم در این فدراسیون وجود داشته است. چطور وقتی لذت آن صعود بسیار قشنگ زیر زبان‌مان است و هنوز شیرینی آن از بین نرفته، چنین واقعه‌ای رخ می‌دهد؟

فائقی توضیح داد: در نهایت اگر اتفاقات اخیر برگرفته از شهامت، رشادت و ژرف نگری اعضای هیات رئیسه باشد، واقعا جای تقدیر دارد و خوشحال کننده است. اگر خدای نکرده خلاف این باشد، خوب نیست. من امیدوارم این تصمیم نو و بکری به صورت اغنایی باشد و اعضای هیات رئیسه با هم بحث و تبادل نظر کنند.

وی درباره محرومیت یک عضو هیات رئیسه فدراسیون از سوی کمیته اخلاق همزمان با درخواست‌ها برای برکناری عزیزی خادم گفت: آیا کمیته اخلاق می‌تواند هیات رئیسه را از اتخاذ تصمیم در ارتباط با هیات رئیسه عزل کند؟ می‌خواهم بگویم نقش این عضو اجرایی نیست و بیشتر نقض تصمیم گیری دارد. از طرفی فیفا هم رئیس فدراسیون گرا است. جهت حمایت فیفا از رئیس است. باید حواس اعضای هیات رئیسه به این مطلب باشد و نامه نگاری‌های مرتبط را از قبل انجام دهند.

فائقی در واکنش به اینکه برای حضور ناظر AFC در این جلسه نامه نگاری شده است گفت: پس عاقلانه رفتار کردند. اگر ناظر AFC بیاید، بسیار جلسه خوبی می‌شود. احتمال دارد ناظر در مورد کمیته اخلاق هم نظر بدهد که این عزیز (مهرداد سراحی) می تواند شرکت کند و رای بدهد یا خیر؟ در نهایت فکر می‌کنم این اتفاق مبارک و خوب است و امیدوارم از بیرون جریانی وجود نداشته باشد. این موضوع مبارک و خوب است اما امیدوارم جریانی از بیرون نباشد.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.