×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
فرآیند توکنایز کردن، تبدیل دارایی های بزرگ به اجزای کوچک

تجارت گردان | فرآیند توکنایز کردن، تبدیل دارایی های بزرگ به اجزای کوچک

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، سعید اسلامی بیدگلی، عضو شورای عالی بورس در گفت و گویی با پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، در خصوص فرایند توکنایز کردن گفت: فرآیند توکنایز کردن برای دارایی هایی با مقیاس بزرگ است که با تبدیل کردن این مقیاس بزرگ به اجزای کوچک، امکان دسترسی به آن آسان تر می شود.

وی گفت: این ایده قبل از اینکه تکنولوژی بلاکچین فراگیر شود، وجود داشته است و پیشنهاد فروش خودروهای شرکت های ایران خودرو و سایپا از طریق برگه هایی در حدود هزار تومان پیش از این هم بوده است. به طور مثال تصور کنید پراید با قیمت ۵۰ میلیون تومان تبدیل به هزار برگه ۵۰ هزار تومانی می شود و معامله آغاز می شود. به این ترتیب، فرد با جمع آوری هزار برگه، می تواند به نمایندگی مراجعه کرده و یک پراید تحویل بگیرد.

 اسلامی بیدگلی ادامه داد: بنابراین به ازای هر ماشین که تولید می شود، کارخانه تولید کننده می تواند به تعداد لازم، برگه های قابل معامله منتشر کند که قیمت آن هم در بورس تعیین می شود.

عضو شورای عالی بورس در ادامه بیان داشت: در گذشته بستر تکنولوژی اجازه نمی داد که این معاملات شفاف باشد و قیمت گذاری ها درست صورت بگیرد و متاسفانه در بسیاری از صنایع مافیای قیمت گذاری اجازه پیشرفت این کار را نداد. اما هم اکنون، بحث این است که در بستر بلاکچین می توان هر دارایی را به اجزای بسیار کوچک تری تقسیم کرد و آن اجزای کوچک تر مورد معامله واقع شوند.

وی در ادامه در خصوص این نوع از دارایی ها ابراز داشت: وقتی که دارایی ها از یک نوع دارایی در بازار است، یا حجم معاملات در مورد یک کلاس یا یک طبقه دارایی خیلی بالا مانند مسکن است می توان، هر دارایی را از به تعداد مشخصی توکن تبدیل کرد و آن توکن را به قیمت در بازار عرضه کرد. در واقع، همان توکن ها تعیین کننده برای تبدیل به دارایی اصلی فیزیکی هستند که باید در این زمینه، یک فرآیندی طی شده و قراردادی وضع شود که ممکن است قیمت نهایی را تنها تا چند درصد تغییر دهد. این کل ماجرای توکنایز است، که البته امروز به لحاظ فنی از بسترهای بلاکچین برای این کار استفاده می کنند.

این عضو شورای عالی بورس در این خصوص خاطرنشان کرد: مثلا در حال حاضر اگر قیمت اتومبیل در کشور ما توکنایز شود و هر اتومبیلی که تولید می شود، از نوع خاص مثلا هر ۲۰۶ که تولید می شود به ۲ هزار توکن تبدیل شود، خود آن توکن ها دانه به دانه و ۱۰ تایی و ۱۰۰ تایی معامله می شود. مثلا اگر فردی نقدینگی لازم را برای خرید این نوع ۲۰۶ در دسترس ندارد، می تواند ۱۰۰ توکن خریداری کند. ۶ ماه بعد، ۱۵۰ توکن دیگر خریداری کند و به این ترتیب، هر زمانی تعداد توکن ها به دو هزار عدد رسید، آن ها را به نمایندگی برده و خودروی مورد نظر را تحویل می گیرد. بنابراین خرید و فروش دارایی ها در موردهای جزئی تر نقد شوندگی را به شدت افزایش می دهد و منجر به کاهش نوسانات می شود.  

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.