×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
فرابورس خط مقدم مبارزه با فعالیت‌های غیرقانونی در فضای مجازی

تجارت گردان | فرابورس خط مقدم مبارزه با فعالیت‌های غیرقانونی در فضای مجازی

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، دو روز پیش بود که در میان انبوه کانال‌های فعال در فضای مجازی که با محتوای بازار سرمایه فعالیت می‌کنند، کانالی تحت عنوان «ارتقای سلامت بازار سرمایه» شروع به کار کرد. کانالی که از سوی فرابورس ایران راه‌اندازی شده و می‌کوشد موجب بهبود امنیت و کاهش مخاطرات سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه از طریق برخورد با فعالیت‌های غیرقانونی در فضای مجازی مانند دستکاری قیمت، معامله متکی بر اطلاعات نهانی، سیگنال‌فروشی، سبدگردانی و مشاوره سرمایه‌گذاری بدون مجوز شود.

باگذشت کمتر از دو روز از راه‌‌اندازی این کانال، تعداد اعضای آن به حدود ۱۵ هزار نفر رسیده و آنطور که فرابورس می‌گوید آی‌دی معرفی‌شده در کانال برای اعلام شکایات سهامداران و فعالان بازار میزبان دریافت بالغ بر ۲۵۰۰ پیام بوده است. این تعداد پیام و اعلام شکایت نسبت به ادمین کانال‌ها و صفحه‌هایی که در حوزه بازار سرمایه فعالیت می‌کنند در نوع خود یک رکورد جالب و عجیب به حساب می‌آید که مهر تاییدی است بر سوء استفاده­هایی که طی این سال‌ها باعث مسموم شدن فضای سالم بازار سرمایه شده است و از این منظر باید گفت جای خالی چنین رسانه­ای برای اطلاع‌رسانی خیلی زودتر از دوشنبه هجدهم فروردین‌ماه ۱۳۹۹ حس می‌شد.

سروش خواجه حق‌وردی مدیر نظارت بازار و بازرسی فرابورس ایران در گفت‌و‌گو با بورس ۲۴ در زمینه چرایی تشکیل این کانال و هسته اولیه شکل‌گیری آن گفت: دی ماه سال گذشته جلسه‌ای با حضور برخی صاحب نظران و فعالان در حوزه فضای مجازی در فرابورس ایران تشکیل شد و موضوع فعالیت‌های غیرقانونی در فضای مجازی بازار سرمایه از ابعاد مختلف تحت بررسی و مورد تشریح قرار گرفت.

به گفته او با توجه به اینکه اقدامات برخی افراد در فضای مجازی مظنون به سیگنال‌فروشی، سبدگردانی و سایر جرایم مصرحه در فصل ششم قانون بازار بود، فرابورس ایران با استفاده از تمام ظرفیت‌های مقرراتی و اختیارات حاصله خود به مقابله با این جریان پرداخت.

اختیارات فرابورس برای مقابله با اقدامات غیرقانونی چیست؟

خواجه حق‌وردی در پاسخ به این پرسش که فرابورس برای مقابله با این اقدامات غیرقانونی چه اختیاراتی دارد و چه اقدامی می‌کند، گفت: فرابورس با استفاده از اختیارات قانونی موجود در تبصره ماده ۱۲ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، دسترسی آنلاین این افراد به سامانه معاملات در بازارهای فرابورس ایران را مسدود کرده است.

به گفته او اما به این دلیل که موضوع مسدود کردن دسترسی افراد به همه طرق انجام معاملات، در حال حاضر در محدوده اختیارات فرابورس نیست، افرادی که دسترسی آنلاین آن‌ها مسدود شده با مسئولیت کارگزاری مربوطه همچنان می‌توانند اقدام به انجام معامله از طریق معامله‌گران کارگزاری نمایند.

او در عین حال یادآور شد که فرابورس ایران اختیارات محدودی دارد و کوشیده با همین اختیارات محدود در زمینه مقابله با اقدامات غیرقانونی در فضای مجازی که سلامت بازار را به خطر می‌اندازد مقابله و آن‌ها را تا حد ممکن کاهش دهد؛ ضمن آنکه پیگیری‌های لازم برای افزایش اختیارات قانونی از سازمان بورس و اوراق بهادار برای مقابله بیشتر با جریانات نامتعارف و ایجاد محدویت‌‌های مضاعف برای افراد متخلف در جریان است.

مدیر نظارت بازار و بازرسی فرابورس ایران با بیان اینکه پیام‌های بسیاری داشتیم که همواره درخواست برخورد و مواجهه جدی در حوزه فضای مجازی را داشتند در زمینه راه‌اندازی کانال ارتقای سلامت بازار سرمایه توضیح داد: اقدامات نظارتی در این زمینه از مدت‌ها قبل در فرابورس ایران آغاز شده اما تا این لحظه اطلاع رسانی نشده بود. از آنجایی که اینگونه اطلاع‌رسانی ها بازدارندگی هم به همراه دارد و جنبه پیشگیرانه وقوع تخلف را نیز به جریان می‌اندازد کانال تلگرامی «ارتقای سلامت بازار سرمایه» با آدرس @IFBcyber در فضای مجازی ایجاد شد تا از این به بعد اقدامات مرتبط با مباحث ارتقای سلامت بازار سرمایه که در فرابورس از مدت­ها پیش در جریان است از طریق این رسانه به سهامداران محترم اطلاع‌رسانی شود.

او یادآور شد که سرمایه‌گذاران محترم یا بزه‌دیدگان احتمالی می‌توانند شکایات و مستندات خود و یا اطلاعاتی که از متخلفان این حوزه دارند را به منظور رسیدگی توسط فرابورس به آدرس @IFBshoma ارسال کنند و در این مقطع مدیریت ارتباطات فرابورس پس از دریافت پیام‌های مربوطه به بررسی، آنالیز و دسته‌بندی پیام‌ها و شکایات ارسالی می‌پردازد تا پس از جمع‌بندی پیام‌ها، اطلاعات لازم را برای انجام پیگیری‌های بعدی در اختیار مدیریت نظارت بازار و بازرسی این شرکت قرار ‌دهد.

مدیر نظارت بازار و بازرسی فرابورس به تمامی کانال‌های تلگرامی یا صفحات اینستاگرامی فاقد مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار هشدار داد که علاوه بر اقدامات صورت گرفته، رسیدگی کیفری از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار پیگیری خواهد شد. در نتیجه مدیران کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی فرصت دارند در اسرع وقت اقدام به توقف کانال یا صفحه خود نموده و مستندات مربوطه را همراه با تعهدات لازم در خصوص توقف فعالیت به مدیریت نظارت بازار و بازرسی فرابورس ارائه دهند.

او همچنین خاطرنشان کرد که تغییر نام کانال یا صفحه موضوع رسیدگی که اخیراً مطرح شده موثر نیست و ملاک برای برخورد با موارد تخلف، محتوای هر کانال است و فرابورس ایران از مدت­ها پیش اقدام به خواندن و ذخیره خودکار محتوای اکثر کانال­های تلگرامی فعال در حوزه بازار سرمایه کرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.