×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
فراخوان بازار مسکن به خانه اولی ها

به گزارش تجارت گردان ، تحقیقات میدانی خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، از آخرین وضعیت بازار معاملات مسکن نشان می دهد هم اکنون برخی فروشنده ها و مالکان گروه بخصوصی از واحدهای مسکونی، نسبت به ورود مجدد خانه اولی ها به بازار ملک فراخوان داده اند.

بررسی ها حاکی است در بازار معاملات مسکن شهر تهران طی روزهای اخیر تعداد محسوسی فایل فروش مسکن با قیمت کمتر از ۹۰۰ میلیون تومان به بازار معاملات مسکن عرضه شده است که عرضه کننده این واحدها از آن ها با عنوان فایل مناسب خرید از سوی «خانه اولی ها» یاد کرده است.

این در حالی است که طی یک سال و نیم گذشته تقریبا عبارت «خانه اولی ها» از متن فایل های عرضه واحدهای مسکونی به بازار مسکن حذف شده بود. تحقیقات میدانی نشان می دهد عمده واحدهایی که طی روزهای اخیر با عبارت « مناسب برای خرید از سوی خانه اولی ها» به بازار مسکن عرضه شده اند دست کم چند مشخصه عمده و مهم دارند که آن ها را از سایر فایل هایی که با این عبارت عرضه شده اند متمایز می کند.

علاوه بر مشخصات قیمتی این واحدها که عمدتا با قیمت کل کمتر از ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان به بازار عرضه شده اند، همه این واحدها مساحتی تا ۴۰ مترمربع و در برخی موارد معدود بین ۴۰ تا ۵۰ مترمربع دارند که واحدهای ریزمتراژ محسوب می شود.

از سوی دیگر این گروه از واحدهای مسکونی عمدتا عمربنایی حول و حوش ۱۰ سال و بیشتر دارند و در مناطق نیمه جنوبی شهر تهران واقع شده اند. هر چند در این میان برخی موارد استثناء وجود دارد که ممکن است قیمت آن ها کمتر یا بیشتر از بازه قیمتی اعلام شده باشد و یا مساحت وعمربنای آن نسبت به آنچه گفته شد کمتر یا بیشتر باشد.

اما آنچه در این میان از اهمیت زیادی برخوردار است موضوع عرضه بخشی از واحدهایی مسکونی به بازار مسکن با عنوان مناسب برای خانه اولی هاست که دست کم طی یک سال و نیم گذشته از متن آگهی های ملکی حذف شده بود. طی یک سال و نیم گذشته بازار معاملات مسکن بازاری غیرمصرفی و سرمایه گذاری بود و عملا خانه اولی ها و بخش زیادی از سایر متقاضیان مصرفی از بازار حذف شده بودند. علت این موضوع تداوم جهش های پی در پی در بازار معاملات مسکن از یک سو و فعالیت های سرمایه ای از سوی سرمایه گذاران از سوی دیگر بود. هم اکنون به دلیل کاهش انتظارات تورمی در بازار معاملات مسکن تحت تاثیر عوامل غیر اقتصادی، فعالیت سرمایه گذاران در بازار مسکن کاهش یافته است و آگهی ها ملکی بار دیگر خانه اولی ها و متقاضیان مسکن را خطاب قرار داده اند.

این در حالی است که تحقیقات میدانی نشان می دهد بخشی از متقاضیان مصرفی که پیش از این در حاشیه بازار در انتظار رسیدن بازار مسکن به ثبات بودند هم اکنون جست و جوی خود را از بازار معاملات مسکن مناطق جنوبی پایتخت آغاز کرده اند هر چند هنوز این تحرک ها چندان صورت عملیاتی به خود نگرفته است اما به نظر می رسد در صورت ایجاد ثبات در بازار مسکن، گروهی از خانه اولی ها که تاکنون موفق به استفاده از تسهیلات خود برای خرید مسکن نشده اند وارد بازار شوند.

بررسی ها حاکی است در سایر شهرها نیز طی روزهای اخیر آگهی های زیادی با خطاب قرار دادن خانه اولی ها، اقدام به اعلام مشخصات فایل های فروش مسکن کرده اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.