×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
فرانسوی‌ها صدا‌ی معترضان را بشنوند

نشست خبری ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) با حضور خبرنگاران و تصویربرداران رسانه‌های داخلی و خارجی آغاز شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص هفته حقوق بشر آمریکایی اظهارداشت: ما در سالگرد حادثه تلخ نورد اصابت قرار گرفتن هواپیمای مسافربری ایرانی از سوی آمریکا هستیم که به فرمانده این عملیات هولناک هم آمریکا مدال شجاعت داد. 

وی با بیان اینکه آمریکا برای رسیدن به اهداف نامشروع خود از هیچ گونه اقدامی پرهیز نکرده است، گفت: ملت ایران هیچ گاه این جنایت هولناک آمریکا را فراموش نخواهد کرد. 

آمریکایی ها اهداف نامشروع خودش از ارتکاب هیچ گونه جنایتی ابایی نمی‌کند

کنعانی اضافه کرد: این جنایت هولناک نشان داد رژیم آمریکا علی رغم همه ادعا‌های حقوق بشری برای رسیدن به اهداف نامشروع خودش از ارتکاب هیچ گونه جنایتی ابایی نمی‌کند. این لکه ننگ هیچگاه از دامان رژیم آمریکا پاک نخواهد شد و ملت ایران هیچگاه این جنایت هولناک را که همزمان با حمایت تمام عیار آمریکا از رژیم متجاوز بعثی در جنگ ۸ ساله صورت گرفت فراموش نمی‌کند و در کنار آن تحریم‌های ظامانه و ترور‌های ناجوانمردانه و صده‌ها جنایت دیگر را فراموش نخواهد کرد.

کنعانی درباره اوضاع جاری در فرانسه و اینکه ماکرون دستور محدود شدن شبکه‌های اجتماعی و بحث قطع اینترنت در برخی نقاط فرانسه اظهار داشت: شاهد تحولات بسیار مهم و فراگیری در فرانسه هستیم و زمینه آن شلیک مستقیم پلیس فرانسه به سر یک نوجوان ۱۷ ساله فرانسوی و از جامعه مهاجران مقیم فرانسه بود که شلیک به فاصله کمتر از یک متر به سر این نوجوان انجام و منجر به قتل آن شد و شاهد آغاز مجدد موج اعتراضات گسترده اجتماعی و سیاسی در فرانسه هستیم.

وی گفت: اعتراض به خشونت مفرط و غیرضروری پلیس فرانسه صورت گرفت. طبیعی است ایران مبتنی بر رصد تحولات بین‌المللی تحولات فرانسه را با دقت دنبال می‌کند. موضع رسمی و شفاف خود را در این ارتباط اعلام کردیم. 

فرانسوی ها  از به کارگیری خشونت مفرط اجتناب و به خواسته‌های قانونی معترضین توجه کنند

کنعانی ادامه داد: توصیه‌هایی که به دیگران می‌کنند و مواضع حکیمانه‌ای که از موضع یک کشور رعایت کننده تمام عیار حقوق بشر به دیگران می‌کنند در حق معترضان فرانسوی رعایت کنند. صدا‌های معترضان را بشنوند از به کارگیری خشونت مفرط اجتناب و به خواسته‌های قانونی آن‌ها توجه کنند و به توصیه‌هایی که به دیگران گفته اند آن را آویزه گوش خود کنند. در ارتباط با تحولات داخلی ایران صرفا شاهد توصیه‌های آن‌ها نبودیم بلکه شاهد مداخلات فزاینده آن‌ها در خصوص امور داخلی و گفتار‌های کاملا تحریک آمیزی بودیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: آنچه در ارتباط با ایران رخ داد بخش قابل توجهی ناشی از مداخلات تحریک آمیز کشور‌های مختلف بود که به جای توصیه به آرامش توصیه به خشونت داشتند. درخواست می‌کنیم همان توصیه‌ها را مدنظر قرار داده و صدای شهروندان را بشنوند و از رفتار‌های توأم با خشونت و تبعیض نژادی پرهیز کنند.

وی درباره مرخصی رابرت مالی نیز بیان کرد: مرخصی رابرت مالی را من باید جواب بدهم. در ارتباط با موضوعات داخلی دیگر کشور‌ها اظهارنظر نمی‌کنیم. آنچه برای ما مهم است سیاست‌ها و رویکرد‌های کشور‌ها و مشخصا سیاست‌ها و رویکرد‌های دولت آمریکاست نه اشخاصی که در گفتگو‌ها دولت آمریکا را نمایندگی می‌کنند. اینگونه به نظر می‌رسد هر فردی مجری سیاست‌های حاکمیت و نظام خودش است و تغییر افراد نمی‌تواند تغییر چندانی در تغییر سیاست‌ها ایفا کند.

گسترش روابط با کشور‌های همسایه و اسلامی در منطقه در اولویت سیاست خارجی دولت قرار دارد

کنعانی درباره ورود گردشگران ایرانی به مصر هم و عادی سازی روابط ایران و مصر اظهار داشت: هیچ موضع رسمی در ارتباط با نکته‌ای که اشاره کردید دریافت نکردیم. اظهاراتی که مطرح شده هنوز از سوی مراجع رسمی و ذیربط مصر راستی آزمایی نشده است. در ارتباط با روابط مصر موضع و دیدگاه روشن خود را بار‌ها اعلام کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران در پاسخ به هرگونه اقدام مثبتی که از سوی دولت و مقامات مصر در ارتباط با روابط با ایران صورت بگیرد حتما پاسخ متقابل و متناسب خواهد داد و از هرگونه تحول مثبت استقبال خواهد کرد. اینکه اخباری در این زمینه منتشر شده هنوز از سوی مراجع ذیربط راستی آزمایی نشده و گزارش رسمی در ارتباط با چنین گفتگو‌هایی دریافت نکردیم و الان از اظهارنظر در این زمینه اجتناب می‌کنم.

کنعانی گفت: گسترش روابط با کشور‌های همسایه و اسلامی در منطقه در اولویت سیاست خارجی دولت قرار دارد و در این زمینه از هرگونه تحول و رویکرد مثبت دولت‌های همسایه و اسلامی استقبال می‌کنیم.

وی درباره عضویت رسمی ایران در شانگهای اظهار داشت: آخرین گام از روند عضویت کامل و رسمی و تمام عیار ایران در سازمان همکاری شانگهای است. عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای یک منفعت دوطرفه است هم برای ایران و هم برای اعضای شانگهای است

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: این تحول مثبت می‌تواند ارزش افزوده‌های مرتبط با سازمان شانگهای به عنوان سازمان مهم منطقه‌ای را افزایش دهد. این تحولی در راستای منافع همه کشور‌های عضو و تقویت روند منطقه‌گرایی خواهد بود.

فضای مناسبات بین ایران و آذربایجان  با اقدامات دیپلماتیک صورت گرفته مثبت است

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر امیرعبداللهیان به باکو برای شرکت در نشست عدم تعهد نیز اظهار داشت: اهمیت اجلاس وزرای خارجه عدم تعهد بر کسی پوشیده نیست. عدم تعهد به عنوان سازمان مهم و ریشه دار دارای اعضای متعدد و نقش مهم و اثرگذار در حوزه‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی است و دارای نقش متنوع در حوزه‌های بین‌المللی است. حضور در اجلاس برای ایران حائز اهمیت است. در گفت‌وگوی تلفنی اخیر بین وزرای خارجه ایران و آذربایجان، وزیر خارجه آذربایجان تأکید زیادی بر ضرورت مشارکت ایران در عالی‌ترین سطح در این اجلاس داشت و ایران هم به دلیل اهمیتی که برای جنبش عدم تعهد قائل است هم به دلیل اهمیتی که برای روابط دوجانبه با آذربایجان قائل است و هم در پاسخ به دعوت و تأکید همتای آذری برای مشارکت فعال، امیرعبداللهیان در رأس هیأتی در اجلاس شرکت خواهد کرد.

وی گفت: هیأت مقدماتی ایران به ریاست معاون امور حقوقی و بین‌المللی در باکو حضور دارد و در آماده سازی اسناد حضور فعالی خواهد داشت. دیدار امیرعبداللهیان با همتای آذربایجانی دوجانبه انجام خواهد شد و دیدار‌های دیگری هم در حاشیه اجلاس برگزار خواهد شد.

کنعانی ادامه داد: فضای مناسبات بین دو کشور با اقدامات دیپلماتیکی که صورت گرفته و تبادل هیأت‌ها می‌توانیم تأیید کنیم که فضا به نحو قابل توجه و ملموسی مثبت است و سفر وزیر خارجه و دیدار‌ها و گفت‌وگوهایش در باکو می‌تواند شتاب بیشتری به این روند مثبت و رو به رشد در روابط دو کشور ایفا کند.

عذرخواهی دولت سوئد به تنهایی کافی نیست 

سخنگوی وزارت خارجه درباره محکومیت هتک حرمت قرآن کریم از سوی وزارت خارجه سوئد بیان کرد: دولت سوئد صدای بلند مسلمان جهان را شنیده و دریافت کرده است. اهانت به مقدسات اسلامی اهانت به همه کسانی است که به ارزش‌های دینی و آیین سماوی پایبند هستند. اقدامی که انجام شد کاملا غیرقانونی است. توهین به احساسات جامعه بشری و ارزش‌ها و مقدسات همه مسلمانان عالم است. دولت سوئد باید صدای همه مسلمانان جهان که این اقدام را به انحای مختلف محکوم کرده‌اند شنیده و دریافت کند. عذرخواهی دولت سوئد به تنهایی کافی نیست جبران این اهانت ضرورت دارد و اینکه دولت سوئد مانع تکرار این اقدامات اهانت آمیز شود. این چیزی است که دولت‌ها و ملت‌های مسلمان و همه آزادیخواهان جهان از دولت سوئد انتظار دارند و انتظار داریم دولت سوئد به اقدامات بازدارنده خود جدیت ببخشد و شاهد چنین اقداماتی نباشیم.

وی گفت: مردم مسلمان و معتقد در کشور‌های مختلف در این خصوص واکنش‌های مطالبه گرایانه‌ای را نشان دادند. سازمان همکاری اسلامی در سطح روسا و سفرای عضو سازمان اجلاس برگزار و طی بیانیه‌ای دیدگاه‌ها و خواسته‌های روشن اعضا را به صورت جدی بیان کرده است. مطالبات از دولت سوئد کاملا روشن است و امیدواریم دولت سوئد اقدام مسؤولانه انجام دهد و از تکرار چنین اقدامی پیشگیری کند.

جنایت در ذات و ماهیت رژیم صهیونیستی نهفته و نهادینه شده است

سخنگوی وزارت خارجه درباره تجاوز گسترده رژیم صهیونیستی به کرانه باختری و جنین نیز اظهار داشت: حادثه تلخی که از دیشب شاهد آن هستیم حملات نظامی گسترده ترکیبی شاهد حملات هوایی، زمینی و موشکی ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی به شهر جنین هستیم. این اقدام جنایتکارانه و ماجراجویی آشکار و مصداق بارز تروریسم دولتی است. ملت فلسطین هیچ جرمی جز دفاع از حقوق قانونی و شناخته شده خودش مرتکب نشده است. این ملت برای احقاق حقوق قانونی خود تلاش می‌کند و از خود در مقابل یک رژیم متجاوز و اشغالگر در حال دفاع است. ملت فلسطین یک بار دیگر شکست را بر صهیونیست‌های اشغالگر تحمیل خواهد کرد و تردید نداریم این رژیم یک بار دیگر شکست سختی را از مردم فلسطین خواهد خورد.

کنعانی ادامه داد: حمایت از حقوق مردم فلسطین از مسئولیت سازمان ملل و شورای امنیت ملی و سازمان همکاری اسلامی به هیچ وجه کم نخواهد کرد. جامعه جهانی در حمایت از این مردم و در مقابل تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی مسئولیت دارد و باید با جدیت به وظیفه خود عمل کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین تصریح کرد: جنایت در ذات و ماهیت این رژیم نهفته و نهادینه شده است. جنایات مستمر این رژیم و حملات جاری علیه جنین یک بار دیگر نشان داد صلح و سازش و عادی سازی برای خاموش کردن ماشین جنگی رژیم صهیونیستی نه بازدارنده است نه موثر و این رژیم نه قابل اعتماد است و نه به دنبال صلح.

کنعانی گفت: موضع ما محکومیت شدید حملات جاری رژیم صهیونیستی است و انتظار است جامعه جهانی به مسؤولیت‌های خود جامه عمل بپوشاند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدامات ایران برای زائران هندی و پاکستانی به منظور شرکت در اربعین حسینی اظهار داشت: اقدامات مرتبط با برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم اربعین حسینی در دست انجام است. ستاد مرکزی برگزاری اربعین با مسؤولیت وزارت کشور در این خصوص مسؤولیت کار را در دست دارد. دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف هم در قالب ستاد مرکزی اربعین مسؤولیت‌هایی را برعهده دارند و هم در قالب مسوؤلیت کمیته‌های فرعی که از سوی ستاد اربعین تشکیل می‌شود فعالیت را انجام می‌دهد. وزارت خارجه مسؤولیت کمیته سیاسی و کنسولی را برعهده دارد. اقدامات لازم و مقدماتی از مدت‌ها پیش انجام شده و مذاکرات صورت گرفته است. با جدیت بیشتر در بازه زمانی آینده قطعا شاهد فعالیت‌های بیشتر ستاد مرکزی اربعین و هم کمیته‌های فرعی وابسته به ستاد خواهیم بود.

در ارتباط با تسهیلات روادیدی در حوزه شبه قاره مشکل و محدودیتی نخواهیم داشت

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: زورای که از حوزه شبه قاره و افغانستان هر ساله عازم عراق برای شرکت در اربعین هستند، امسال هم اقدامات لازم انجام خواهد شد تا جایی که اطلاع دارم پیش بینی‌های اولیه انجام شده و ایران به عنوان کشور مسیر عبور و ترانزیت این زوار به مسؤولیت‌های خود به صورت جدی عمل خواهد کرد. در ارتباط با تسهیلات روادیدی در حوزه شبه قاره مشکل و محدودیتی نخواهیم داشت، ولی کشور میزبان عراق است و اربعین در جغرافیای عراق برگزار می‌شود و نیازمند هماهنگی‌های دوجانبه با دولت عراق هستیم و ان‌شاءالله دولت عراق با میزبانی کریمانه از زوار اربعین با همکاری و همراهی ایران بتواند زمینه ساز مشارکت آسان‌تر و باشکوه‌تر زوار شبه قاره باشد.

وی درباره همکاری‌های تجاری ایران و پاکستان اظهار داشت: پاکستان به عنوان کشور مهم همسایه شرقی ایران روابط در حوزه تجاری و اقتصادی متناسب با سیاست همسایگی دولت هم در چارچوب مذاکرات خوب صورت گرفته و هم در چارچوب اراده مثبت در سطوح عالی شاهد فضای مثبتی در مسیر تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی هستیم. آمار‌ها بیانگر افزایش حجم همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور بوده و پیش بینی می‌کنیم در سال جاری با تسهیلات در مرز‌ها و گفتگو‌های مقامات و گشایش بازارچه مرزی جدید در سال جدید شاهد افزایش حجم مبادلات باشیم. در ارتباط با مبادلات پولی و بانکی تجارت نیازمند این تسهیلات است. ایران در چارچوب‌های تخصصی و فنی این موضوع را با طرف‌های پاکستانی دنبال می‌کند و در چارچوب سیاست تعیین شده مبتنی بر افزایش همکار‌های تجاری و بانکی تدابیر بانکی و پولی اتخاذ خواهد شد.

سیاست کلی ما فعال نگهداشتن سفارتخانه‌ها در کشور‌های مختلف است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حمله صورت گرفته به سفارت آذربایجان در تهران نیز اظهار داشت: پیگیری حمله به سفارت آذربایجان در عالی‌ترین سطح مورد تأکید مقامات سیاسی، امنیتی و قضایی بوده است و با اهتمام لازم مورد پیگیری قرار گرفت. قوه قضائیه موضوع را با جدیت دنبال کرد و به نتایج خوبی رسید. فردا جلسه سخنگوی قوه قضائیه برگزار می‌شود و این سؤال را از ایشان بپرسید.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا ایران هنوز در فرانسه و انگلیس سفیر ندارد؟ گفت: سیاست کلی ما فعال نگهداشتن سفارتخانه‌ها در کشور‌های مختلف و استفاده از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک برای پیگیری منافع ایران در حوزه منافع و سیاست خارجی است. انتخاب سفرا برای این دو کشور در دستورکار قرار دارد و در مقطع زمانی مناسب اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهیم داد. برای کشور‌های دیگر سفرا انتخاب و جابه‌جایی‌هایی صورت گرفته و دو کشور مذکور در توجه دستگاه دیپلماسی و دولت است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.