×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | فرجام عیش و نوش با پول معلمان

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از ایسنا،غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری روز سه شنبه ۸ خرداد ماه ۹۸  از صدور رای پرونده سید محمدهادی رضوی و احسان دلاویز (متهمان پرونده بانک سرمایه) خبر داد و گفت: در پرونده مهمی که در تهران مطرح بود هادی رضوی به جرم اخلال عمده در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس، رد مال و ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت از خدمات دولتی محکوم شده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: متهم دیگر این پرونده احسان دلاویز به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

رسیدگی به پرونده موسوم به بانک سرمایه که یکی از مهمترین پرونده‌های مطرح قضایی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود، از اواخر سال ۹۷ آغاز  شد و تا این لحظه طی سه دوره به اتهامات متهمین این پرونده رسیدگی شده است. در این پرونده علاوه بر مسئولین سابق بانک سرمایه اسامی نام آشنایی همچون پرویز کاظمی، حسین هدایتی و هادی رضوی دیده می‌شد.

۲۵ فروردین ماه سال ۹۸ بود که قاضی مسعودی مقام که رسیدگی به پرونده بانک سرمایه را بر عهده دارد در پایان ششمین جلسه از رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی، در جمع خبرنگاران پس از اعلام خبر جزییات حکم علی بخشایش، محمدرضا توسلی و پرویز کاظمی مدیران سابق بانک سرمایه، از ارسال پرونده سایر متهمین بانک سرمایه از دادسرا به دادگاه خبر داد و گفت: باقی متهمین به فراخور در نوبت دادگاه هستند. پرونده آقای محمد هادی رضوی آمده است تا بعد از پرونده پتروشیمی به آن ورود کنیم.

۲۱ اردیبهشت ماه سال جاری قوه قضاییه لیست متهمانی که در نوبت رسیدگی بانک سرمایه به ریاست قاضی مسعودی مقام قرار داشتند را به همراه کیفرخواست این متهمان منتشر کرد که اولین نام موجود در این لیست به سید محمدهادی رضوی به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال از طریق نامشروع اشاره داشت و دومین نام این لیست مربوط به احسان دلاویز با همین عنوان اتهامی می‌شد.

پیرو انتشار لیست اسامی این افراد مشخص شد که دادگاه رسیدگی به اتهامات محمدهادی رضوی و ۳۰ متهم دیگر پرونده بانک سرمایه، ۲۴ اردیبهشت ماه سال جاری در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران و مفسدان اقتصادی و به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار می‌شود.

داماد شریعتمداری‌ام، نه نتانیاهو

مساله‌ای که پرونده سید هادی رضوی سرمایه گذار سریال شهرزاد را حساس‌تر می‌کرد، قرابت سببی او با محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود. موضوعی که رضوی در اولین جلسه رسیدگی به اتهاماتش درباره آن، اظهار کرد: ظاهراً خیلی دوست دارند بگویند محمدهادی رضوی داماد شریعتمداری است ولی من که داماد نتانیاهو نیستم. من از دادگاه می‌خواهم فارغ از داماد فلانی پرونده من بررسی شود.

قاضی مسعودی مقام در ابتدای اولین جلسه محاکمه سیدهادی رضوی و احسان دلاویز  که روز ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸  برگزار شد، از نماینده دادستان تهران خواست تا کیفرخواست آقای سید هادی رضوی و احسان دلاویز را قرائت کند و گفت: متهمان اتهامات دیگری نیز دارند که در صلاحیت این دادگاه نیست.

قهرمانی نماینده دادستان در قرائت کیفرخواست هادی رضوی و احسان دلاویز، گفت: یکی از دریافت کنندگان تسهیلات از بانک سرمایه آقای سید محمد هادی رضوی است که موفق شده از طریق شرکت‌های آینده‌سازان و ره‌پویان کوثر ۶۰ و ۲۰ میلیارد تومان به نام شرکت‌های فوق و بدون تودیع وثیقه تسهیلات دریافت کند و از طریق شرکت شایگان تجارت آتیه با ۳ فقره ضمانت‌نامه ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بدون اعتبارسنجی و تودیع وثیقه دریافت کند و اقدام به خرید گوشت و مرغ از شرکت پشتیبانی دام استان تهران کرده و سپس در بازار به فروش رسانده و بانک مذکور را با چالش جدی مواجه کرده است.

وی افزود: همچنین سید محمدهادی رضوی اقدام به خرید چندین ملک در نقاط مرغوب تهران کرده است که ملک موسوم به صبا را در خیابان اندرزگو به مبلغ ۱۹ میلیارد تومان خریداری کرده است و در اسفندماه سال ۹۴ قصد داشته تا از طریق گران‌نمایی به مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان بدهی خود را به بانک سرمایه تسویه کند. وی ۱۲۰ میلیارد تومان به بانک سرمایه بدهکار بوده و از طریق گران‌نمایی ملک مذکور به مبلغ ۱۲۵ میلیارد تومان از بانک سرمایه ۵ میلیارد تومان طلبکار شده و چندین چک بابت طلب خود از بانک سرمایه دریافت و بابت طلب خود به شهرداری ارائه کرده است. ملک اندرزگو حسب ارجاع بازپرس ناحیه ۳۶ تهران به مبلغ ۷۱ میلیارد تومان ارزیابی شده و هیأت کارشناسی سازمان بازرسی و کمیته تحقیق و تفحص مجلس ملک را به ۲۶ میلیارد و ۳۰ میلیارد تومان ارزیابی کرده‌اند.

رضوی ۱۰۷ میلیارد تومان را صرف عیش و نوش کرده است

قهرمانی بیان کرد: متهم سید هادی رضوی از مجرای پرداخت رشوه به مدیران بانک سرمایه بدون تودیع وثیقه در حدود ۱۰۷ میلیارد تومان را در سال ۹۱ تا ۹۴ از شبکه بانکی خارج و صرف عیش و نوش، سفرهای خارجی، خودروهای لوکس و ملک کرده است. متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۱۰۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آزاد با قرار وثیقه است همچنین اتهامات انتسابی مبنی بر دریافت تسهیلات از بانک مسکن، دی، اقتصاد نوین و صادرات در شعبه دادسرای جرایم پولی و بانکی مفتوح و قابل رسیدگی است.

نماینده دادستان ادامه داد: متهم احسان دلاویز آزاد با تودیع وثیقه است که متهم به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق معاونت تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۱۰۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۲ میلیارد تومان است.

نماینده دادستان ادامه داد: متهم دیگر احسان دلاویز از دوستان سیدهادی رضوی و امامی بوده است که نفوذ قابل توجهی داشته است. سید محمدهادی رضوی برای افزایش خط اعتباری اقدام به پرداخت ۲ میلیارد تومان به آقای دلاویز کرده است که نظر به نقش مؤثر متهم، انتساب معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی، معاونت در تحصیل مال نامشروع و خیانت در امانت برای او محرز و مسلم است.

سید هادی رضوی پس از قرائت کیفرخواست و تفهیم اتهام، ضمن رد اتهامات انتسابی خطاب به قاضی رسیدگی کننده پرونده، گفت: اتفاقات عجیبی در پرونده من رخ داده که حواشی است و شاید در پرونده مهم باشد. اصل بدهی من ۸۰ میلیارد تومان است و من امیدوارم مبارزه با نزول خواری در این پرونده و از این به بعد شروع شود. از ۸۰ میلیارد تومان ده درصد دست آقایان مانده است و بعد از ارائه شدن این مبلغ ۲۲ میلیارد تومان پول نقد به بانک سرمایه پرداخت کرده‌ام. چرا کذب می‌گویید. ۸۰ میلیارد که داده‌اید ۲۲ میلیارد گرفته‌اید و مابقی به صورت ملک بوده است.

مگر بدهی من چقدر بوده است؟ حدود ۸۰ میلیارد تومان!

وی جایی دیگر از دفاعیات خود خطاب به قاضی پرونده عنوان کرد: آقای مسعودی‌مقام، بانک سرمایه ۳۱ بدهکار کلان دارد که بدهی‌هایشان ۳۰۰ میلیارد، ۴۰۰ میلیارد و ۱۰۰۰ میلیارد است، بدهی من کجای این ارقام قرار دارد؟! لیست اسامی این ۳۱ بدهکار توسط هیأت تحقیق و تفحص مجلس اعلام شده است که اصلاً اسم من در آنجا نیست. مگر بدهی من چقدر بوده است، حدود ۸۰ میلیارد تومان.

رضوی ادامه داد: آقای قهرمانی گفته‌اند که ملک اندرزگو ۳۰ میلیارد تومان می‌ارزد، در این خصوص باید بگویم که در برج ۵ سال ۹۵ اکیپی از آگاهی عملیات ویژه و فردی به نام آقای فرجی نزد من مراجعه کردند و من را به داخل خودرویی بدون پلاک بردند و گفتند که بیا تا تکلیف بدهی تو را مشخص کنیم. من را نزد فردی به نام شادان بردند که اخراجی قوه قضائیه بود. اینها رابط عملیات ویژه آگاهی با یکسری از بدهکاران کلان بانکی بودند که به من گفتند چقدر می‌دهی تا پرونده‌ات را زودتر تمام کنیم؟ آنها تا برج ۱۰ من را بازی دادند و بالاخره در این ماه من را احضار کردند. در آنجا آقای فرجی به من گفت که من تو را در تاریخ ۹۵.۱۰.۱۳ به دادسرا می‌برم و کسی هم تو را نمی‌بیند و همین هم شد! یعنی در تاریخ ۹۵.۱۲.۳ من را دوباره احضار کردند و دیدم بازجویی تاریخ ۹۵.۱۲.۳ را به تاریخ ۹۵.۱۰.۱۳ ثبت کرده‌اند. آنها به من گفتند که باید پول را پس بدهی و من را نزد شخصی به اسم آقای پسندیده بردند.

متهم رضوی خطاب به قاضی دادگاه گفت: آقای قاضی، من استرس دارم که مبادا برای من اتفاقی بیفتد و حتی در چندین نوبت این مطلب را هم اعلام کرده‌ام چون دائماً به من می‌گفتند که مبادا بخواهی چیزی را بگویی. من با افراد خاصی به دفترم می‌رفتم و می‌آمدم. در تاریخ ۹۵.۱۲.۲۰ بازپرس شاه‌بختی پرونده‌ام را گرفت و نهایتاً در تاریخ ۹۵.۱۲.۲۶ با قرار کفالت آزاد شدم. خلاصه اینکه تا برج ۶ برای من و پرونده‌ام اتفاقات عجیب و غریبی افتاد.

با اینکه ممنوع الخروج نبودم، نرفتم

رضوی خطاب به رئیس دادگاه گفت: مگر می‌شود من همه افراد را خریده باشم؟یک آقا با ۴۰۰ میلیارد بدهی به آلمان فرار می‌کند. اما من با اینکه ممنوع الخروج نبودم نرفتم چون کلاهبردار نبودم. حالا این رضوی کیست که سر زبان‌ها افتاده است، به طوری که شبکه voa آمریکا سه ویژه برنامه برای مسخره کردن درست می‌کند. چون زورشان آمده برای مدافعان حرم جشنواره برگزار کردم. حالا طوری شده است حرف از قاچاق خودرو می‌شود می‌گویند کار داماد فلانی است.

نماینده دادستان خطاب به سید محمد هادی رضوی گفت: شما می‌گوئید از بانک مرکزی استعلام دارید. به من بگویید شما چطور از بانک استعلام می‌گیرید؟ همچنین بگویید بانک مرکزی چگونه وظیفه دارد استعلامات را پاسخ دهد؟ ما از بانک مرکزی استعلام کردیم که تسهیلات در جای خود استفاده نشده است. بانک مرکزی به استعلام خیلی‌ها پاسخ نمی‌دهد چطور به استعلام شما پاسخ می‌دهد؟ شما پنهان کاری می‌کردید و شگرد شما این است که خود را مهم جلوه می‌دهید در حالیکه ما شما را شخص مهمی نمی‌بینیم.

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات سید محمد هادی رضوی در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه نماینده دادستان صحبت‌های خود را بر اساس ادعاهای جلسه اول رضوی آغاز کرد و گفت: در جلسه گذشته مطالبی از سوی آقای سید محمد هادی رضوی دایر بر اینکه او خود را متهم خرد اعلام کرد وجود دارد، درست است که پرونده بانک خرده‌ای از اتهامات وی است، اما او متهم خرد نیست.

قهرمانی در بخشی از صحبت‌های خود بیان کرد: رضوی می‌گوید من با ماموت قرارداد بسته‌ام و شاخ قرارداد کشور هستم، رضوی گوشت را در بازار می‌فروشد و پولش را به جیب می‌زند و نه ریالی به امور دام و نه ریالی بابت ضمانت نامه به بانک می‌دهد. رضوی به همراه آقایان دلاویز و امامی، ملکی در نوشهر بالغ بر ۷۸ هزار متر (سه ویلای لوکس) می‌خرند، ملکی ۴۵۶ متری در خیابان آفریقا و در خیابان احمد قصیر ۵ طبقه که هر طبقه آن ۶۰ متر است به نام خودش خریداری می‌کند. رضوی همچنین به نام منشی خود ملکی را رهن می‌کند و ماشین BMWX ۴ را نیز برای منشی خود خریداری می‌کند. همچنین ملکی در خیابان فرشته از آقای امامی می‌خرد.

رضوی با پول معلمان مازاراتی و بنز و … خریده است

نماینده دادستان افزود: رضوی با پول معلمان و به اسم سرمایه گذاری، خودروهایی از قبیل سواری مازراتی، بنز S. ۵۰۰، ماشین سوزوکی، تویوتا لافور، موتور سیکلت ان وی اگوستا که قیمت آن به اندازه ده پراید از مدل ۵۰ میلیون تومانی است خریداری می‌کند. خبرهایی هست که وی با تشریفاتی به خیابان می‌آمده است. رضوی به ۵۰ کشور ورود و خروج داشته است که این کشورها شامل ترکیه، ایتالیا، آلمان، اتریش، امارات و اوکراین بوده است و در مواردی نیز شریف کاظمی همراهش بوده است.

قهرمانی خطاب به متهم رضوی گفت: تسهیلات شما سرمایه در گردش نبوده و سرمایه برای گردش بوده است. شما استودیو سازی می‌کردید، گوشت منجمد می‌فروختید، تهیه کنندگی می‌کردید، به ما بگویید کار شما چیست؟

نماینده دادستان افزود: آقای سید محمد هادی رضوی در اقاریر خود در پاسخ به این سوال پرداخت وثایق، فروش سود وثایق، ملک جردن، ملک خیابان تختی، کوی فرشته، هزینه‌های جواز، سرمایه گذاری پروژه شهرزاد، اعزام ۶۰ نفر به سفر زیارتی، ۹۰ درصد سرمایه گذاری در فیلم کمدی بی حساب را بیان کرده است.

رضوی را نه داماد نتانیاهو می‌دانیم، نه کسی دیگر

نماینده دادستان در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: ما وی (متهم رضوی) را نه داماد نتانیاهو می‌دانیم نه کسی دیگر. شما خودتان دارید پرونده را سیاسی می‌کنید تا از آن استفاده‌های خاص کنید. پرونده شما اقتصادی است شما آدم خاصی نیستید بلکه یک مفسد اقتصادی هستید و باید پاسخگو باشید.

هادی رضوی نیز در دومین جلسه دادگاه، در دفاع از خود عنوان کرد: متن سیاسی بنده با کسی که به او منتسب هستم متفاوت است همچنین جریان سیاسی من نیز متفاوت است. من مفسد اقتصادی نیستم و مستند به مستند با شما جلو می‌روم. نماینده دادستان گفت که برای تبلیغات در خبرگزاری فارس تسهیلات گرفتم، بله ۲۵۰ میلیون تومان قرارداد بنده با این خبرگزاری به صورت ماهانه برای تبلیغات در ۱۰ باکس تبلیغاتی در صفحه اول بوده است و ۱۰ باکس تبلیغاتی در این خبرگزاری و در صفحه اول گذاشته شده که هر کدام قیمت خود را دارد، من قرارداد داشتم نه من دزدم و نه مدیرعامل آن خبرگزاری دزد بوده است، نه این بانک بلکه هزاران شرکت دیگر نیز تبلیغات می‌گیرند و یکی از مشتریان بانک سرمایه بوده که قبل از من بوده‌اند و اکنون نیز هستند. من الان متهم هستم و هنوز حکمی صادر نشده لذا خواهش می‌کنم تقوا در رسانه رعایت شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: اینکه نماینده دادستان می‌گوید بنده مهم نیستم اگر من کسی نیستم چرا voa قبل از دادگاه سه برنامه برایم ساخت؟ درباره اساس‌نامه ملک به من می‌گویند شما گوشت فروش هستید، دوربین مدار بسته می‌فروشید و … من طبق اساس‌نامه شرکت شایگان تجارت انجام وظیفه کرده‌ام کار من این بود من هلدینگ داشتم.

در ادامه این جلسه علی‌محمدی مسئول مطالبات بانک سرمایه که به دستور قاضی مسعودی مقام در جایگاه حاضر شده بود تا مطالب خود را بیان کند، خطاب به هادی رضوی گفت: آقای رضوی قرار نبود اسمی از پدر همسر شما آورده شود، شما دادگاه را به مسیری هدایت کردید و خود را فدایی نزاع سیاسی معرفی کردید. آقای رضوی داماد نتانیاهو کی این گونه کرد که شما کردید؟

ناراحتی رضوی از تیتر شدن حرف‌های نماینده دادستان در رسانه‌ها

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات سیدهادی رضوی با گلایه او از رسانه‌ها مبنی بر اینکه از جلسات  دادگاه صرفاً صحبت‌های نماینده دادستان را تیتر می‌کنند آغاز شد.

وی ادامه داد: به رسانه‌ها بگویید حرف‌های مرا هم پخش کنند. نمی‌گویم حرف‌های من را تیتر بزنند اما دادگاه علنی یعنی من دفاع کنم و دفاعیات من منعکس شود. هیچ یک از رسانه‌ها ادله من را بیان نکردند به جز میزان و چند رسانه دیگر.

رضوی در پاسخ به مطالب گفته شده توسط نماینده دادستان در جلسه دوم دادگاهش، بیان کرد: آقای قهرمانی در مورد تبانی من با یک خانم صحبت کردند و گفتند با منشی خودم اروپا گردی کردم در حالی که ایشان ۱۵ سال با من کار می‌کند. این خانم منشی من بوده و با خانواده من در آن سفر بوده است. از آن ۱۰۰ مورد ورود و خروج ۵۰ مورد فقط مربوط به عراق بوده است. من فقط ۷ بار به امارات رفتم ۵ بار آلمان و ۴ بار هم اتریش و اروپا گردی در کار نبوده است. من کاسب و بازرگان بودم و طی ۱۰ سال گذشته بارها به اکراین و جاهای دیگر سفر کرده‌ام. در مورد آقای علیمحمدی اگر به حاشیه‌ها پاسخ بدهم اصل کیفرخواست گم می‌شود. امروز من اسناد ۱۰ پراید ۵۰ میلیونی را آروده‌ام تا نشان دهم.

وی خطاب به اهالی رسانه و حاضرین جلسه گفت: من ادله به ادله موارد را بیان کردم. چرا برگ برنده من در پرونده نیست؟

قاضی مسعودی مقام در این قسمت از متهم پرسید. این نامه که می‌گوئید به امضای چه کسی است؟ در پاسخ به نامه شما استعلام کردند؟ خودتان نامه زدید یا کسی از جانب شما با آقای همتی تماس گرفت؟ الحمدلله بانک مرکزی که به وظایف خود عمل نمی‌کند. ما یک استعلام می‌خواهیم ماه‌ها طول می‌کشد که پاسخ بدهند اما پاسخ بعضی‌ها را سریع می‌دهند. در این زمینه باید پاسخگو باشند زیرا این اقدامشان خلاف قانون و مقررات است. ما قطعاً آقای حنیفی را خواهیم خواست که آیا صلاحیت این کار را داشتند یا نه؟

در ادامه این جلسه قهرمانی خطاب به رضوی گفت: آقای رضوی لزومی ندارد شما یک وانت زونکن با خود بیاورید. من از شما سه سوال می‌پرسم اگر جواب بدهید حکم برائت شما را صادر می‌کنم. اول اینکه طبق گزارش کارشناسان اعتباری شما صلاحیت تسهیلات نداشتید، چطور ۱۰۷ میلیارد تومان گرفته اید؟ باید اسناد مالی بیاورید. همچنین شما می‌گوئید وام شما مشارکت مدنی نبوده و سرمایه در گردش است. اسناد بیاورید که کار بازرگانی می‌کردید. شما باید در راستای تولید کار می‌کردید. چرا این موارد را انجام نداده اید؟ همچنین شما وثیقه را با پول بانک خریده اید و حال می‌خواهید همان و ده‌ها ملکی که از آن طریق خریده اید را پس بدهید. چرا از پول بانک وثیقه خریده‌اید؟ در خصوص بیرون کشیدن پرونده اظهارات شما کاملاً کذب است و اگر سندی دارید در اختیار خبرنگاران قرار بدهید.

در بخشی از این جلسه وکیل مدافع هادی رضوی در واکنش به صحبت‌های نماینده دادستان بیان کرد: نماینده دادستان به زونکن‌ها اشاره کردند در حالیکه ما باید برای دفاعیات آنها را استفاده کنیم. موکل من اگر مرتکب جرمی شده باید مشخص شود و اگر غیر از این است نیز باید مشخص شود. طی روزهای گذشته جو حاکم بر محکمه راضی کننده نبود. نماینده دادستان گفتند اگر سه سوال مطرح شده را پاسخ دهیم برائت صادر می‌شود. من در پاسخ باید بگویم مگر شما می‌توانید بر اساس قوانین وقتی کیفرخواست صادر و به دادگاه ارائه می‌شود حکم برائت بدهید؟

وی ادامه داد: ای کاش تحقیق صورت گیرد که آیا موکل من واقعاً تولید کننده است یا خیر؟ اصلاً تجهیزات تولیدی اش به درد بخور است یا نه؟ اگر سالن کنفرانس درست می‌کنند حرفش صحت دارد یا نه؟ اینکه گفته است سالن کنفرانس برج میلاد را راه اندازی کرده صحت دارد یا نه؟ اگر صحت داشته باشد یعنی ۱۰۰ نفر کارمند دارد و پول‌ها را در راه تولید خرج کرده است. همه جراید زده اند متهم ۱۰۷ میلیارد تومان تسهیلات گرفته و برده است. طبیعتاً در جامعه‌ای که مردمش لنگ ۲ و ۳ میلیون هستند وقتی این ارقام را می‌شنوند و می‌فهمند متهم داماد وزیر هم هست از نظام گله‌مند می‌شوند. در صورتی که این عدد مبلغ دریافتی بوده که آن هم تسویه شده است.

در چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات سید محمد هادی رضوی و احسان دلاویز که در تاریخ ۵ خرداد ماه ۹۸ برگزار شد نوبت به دفاعیات احسان دلاویز رسید.

قاضی مسعودی مقام پس از تفهیم اتهام به احسان دلاویز گفت: بر اساس گزارش هیات کارشناسی و نظریه سازمان بازرسی و گزارش دادستانی و گزارش شورای عالی ضد پولشویی وزارت صنعت، شما متهم به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام بانکی و دریافت ۵ فقره تسهیلات به مبلغ یک هزار و ۷۵ میلیارد ریال هستید، از خود دفاع کنید.

احسان دلاویز در بخشی از دفاعیات خود عنوان کرد: من نمی‌دانم چرا امروز در دادگاه هستم و فکر می‌کنم دلیل حضورم دوستی با امامی و رضوی هست، اما بین من و هادی رضوی هیچ دوستی وجود ندارد و تنها یک ارتباط فرهنگی و کاری بوده است.

خواهرزاده و برادرزاده و داماد هیچ مسئولی نیستم

دلاویز در بخش دیگری از دفاعیات خود بیان کرد: من هیچ وامی نه برای خود و نه برای فرد دیگر نگرفتم و حتی یک آگهی دولتی هم در هیچ کدام از کارها نداشتم. من گران ترین مجله را از نظر تولید و اگهی داشتم و من خواهرزاده و برادرزاده و داماد هیچ مسئولی نیستم، اما مرا به این متهم می کنند. زدن احسان دلاویز با خط رسانه‌ای آمدنیوز شروع شد. آمدنیوز از عشق بنده به کشور کینه دارد. من برای نظام می میرم و حال بیایم و اخلال کنم؟ من شیر پاک خورده و تربیت شده یک معلم در یک شهرستان دورافتاده به نام گچساران هستم و نمی توانم دست در جیب معلمان کنم و هرگز نمی گذارم کسی هم این کار را بکند و سوگند می خورم این موارد هیچ ارتباطی به من ندارد و می خواهم به من کمک کنید که به کارم ادامه دهم.

نماینده دادستان در پاسخ به بخشی از دفاعیات دلاویز عنوان کرد: امامی بازیگر اصلی تئاتر در بانک سرمایه بود. آقای دلاویز شما خواهر زاده هیچ کسی نیستید، اما آقای حیدر آبادی را شما به بانک سرمایه آوردید و در خصوص ارتباط خود با بخشایش و حیدر آبادی توضیح دهید.

همسر سابق امامی چندین بار تهدید شده است

نماینده دادستان گفت: امامی و دلاویز لیست بدهکاران کلان بانک سرمایه را در اختیار داشتند و کارچاق کن بودند. امامی سال ۸۶ وضعیت مالی سبکی داشت و از زمانی که با بخشایش آشنا شد وضعیت مالی خوبی پیدا کرد. خانم پیراسته همسر جداشده امامی گفته است که امامی و دلاویز  از طریق لابی گری ۲ بار بخشایش را به عنوان مدیرعامل بانک سرمایه معرفی می کنند و خانم پیراسته همسر سابق امامی چندین بار تهدید شده است و تذکر می دهم که اگر مجدد تهدید شود با برخورد جدی دادستانی رو به رو می شوند. طبق اظهارات همسر امامی، احسان دلاویز مشاور بخشایش بود و همزمان شرکت نفت و گاز پاسارگاد به امامی معرفی شده است و احسان دلاویز به صراحت بیان می کرد که هیچ جا ردی از خودش بجا نمی‌گذارد. طبق اظهارات همسر آقای امامی، دلاویز و امامی رابطه نزدیک با آقای بخشایش داشتند.

وی افزود: دلاویز و امامی به صورت مکرر بانک را برای تسهیلات برخی مشتریان خاص تحت فشار قرار می دادند. احسان دلاویز و امامی همیشه با فشارهای لازم خواسته‌های شان را محقق می کردند. بازیگر اصلی میدان تهاترها با بانک سرمایه، امامی بوده است و از طریق ارتباط با دلاویز و فردی که از بستگان رضوی و مدیر شرکت توسعه ساختمان بانک سرمایه بوده ملک خریده و ۳۰ میلیارد گران‌تر به شرکت توسعه می‌فروختند.

نماینده دادستان تهران همچنین با ارائه چند عکس از جلسات محرمانه امامی و دلاویز با بخشایش در ویلایی در امارات از متهم خواست در این باره توضیح دهد.

قاضی مسعودی مقام خطاب به دلاویز گفت: مراجعات شما به بانک سرمایه برای چه بوده است؟ شما فرمودید دخالتی در بانک سرمایه نداشتم اما وقتی شرکت تاسیس می‌کنید باید نقش پررنگی در بانک سرمایه داشته باشید که توانسته‌اید این کارها را انجام دهید. در مورد املاک و خودروها توضیح دهید.

متهم دلاویز گفت: خرید آنها با حساب و پول شخصی خودم بوده است و  اگر خودرویی خریدم قبل از آن یک خودرو فروختم، در سال ۹۰ خودرو لکسوس ال اس را ۸۵ میلیون خریدم که بعد قیمت آن یک میلیارد و خرده‌ای شد، سال ۸۱ سالنامه جوان بنده پرتیراژترین سررسید بود و تقاضاهای زیادی داشت و  در سال ۸۴ آقای امامی در زندگی من وجود نداشت و در بهترین نقطه تهران خانه خریدم و بهترین ماشین را که زانتیا بود خریداری کردم؛ آقای قاضی زندگی قبل از سال ۹۰ بنده را بررسی کنید.

نام دلاویز آویزان محموله‌های نفتی در خارج از کشور شده است

پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات سیدهادی رضوی و احسان دلاویز در تاریخ ۸ خرداد ماه سال ۹۸ برگزار شد و وکیل مدافع احسان دلاویز درابتدای جلسه مطالب را در دفاع از موکل خود بیان کرد.

نماینده دادستان در این جلسه گفت: نام دلاویز آویزان بر محموله‌های نفتی در خارج از کشور شده است لیکن وی در جلسه گذشته اعلام کرد که هیچ سمتی در بانک سرمایه نداشته و نزد آقای بخشایش برای نوشتن خاطرات می‌رفته که آن را کتاب کند. آقای دلاویز بروید خاطرات پالم امارات ایشان را منتشر کنید که رسانه‌ها و مردم مطالعه و استفاده کنند. آقای دلاویز می‌گوید چک‌هایی که گفته می‌شود را من وصول نکرده‌ام و این چک‌ها توسط آقای شیرخان وصول شده است. شیرخان دانشجویی بوده که به تهران می‌آورند و پول‌ها را وصول می‌کند. این پول‌ها بخشی به حساب حاجیان و بخشی به حساب شرکت‌های آقای امامی واریز می‌شود. شما درباره پورشه و پول‌های نجومی که صرف خرید املاک برای خود و همسرتان کردید و گردش میلیاردی بانک ملی‌تان توضیح دهید. آیا با اداره چهار مجله اینقدر پول به دست می‌آید؟

قاضی مسعودی مقام خطاب به دلاویز در رابطه با ماشین مورد بحث گفت: بفرمائید سند این ماشین به نام چه کسی است؟ این موارد بحث ردیابی است درباره ماشین‌های قبلی و بعدی خود توضیح دهید.

نماینده دادستان در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به عکسی در دست خود خطاب به دلاویز گفت: مهدی محمدی کیست؟ چهارمین فرد موجود در عکس که وارد کننده خودرو بوده و با حاجیان کار می‌کرده است. کلیه هدایا و ماشین‌هایی که به عنوان حق حساب‌هایی داده می‌شد توسط مهدی محمدی انتقال آن را انجام می‌دادند و تمام واسطه‌ها یا پرداخت رشوه توسط محمدی بوده است. تمامی ساعت‌های لوکس، املاک توسط مهدی محمدی دیزاین می شده است. خودروهایی که آقای امامی به اشخاص می‌دادند چک‌هایش را از شخصی به نام فرشاد صادقی که وسیله پولشویی آقای امامی بوده است دریافت می‌کرده. محمدی می‌گوید اصلاً از شما پولی نگرفته است و این جالب است. او می‌گوید همراه دلاویز و رضوی به دبی برای خرید اتومبیل و لوازم اتومبیل رفتیم و در رستوران امیر فرزام و هادی رضوی هم بودند که بر سر معامله کارخانه بهروز و خرید این کارخانه بابت کمیسیون میان رضوی و دلاویز دعوا شد و به هم فحش ناموسی می‌دادند که معامله آن شکل نگرفت.

دلاویز در ادامه گفت: این خودرو با پول خودم و توسط خودم خریداری شده و من قرارداد آگهی‌ها را دارم و آن زمان اوج فروش شاهگوش بوده که از سود آن بوده است.

قاضی پرسید: شما باید پول خود را به فروشنده می‌دادید. چرا در وجه قادری پرداخت کردید؟

دلاویز پاسخ داد: یکی یک مجموعه و کارپرداز داشته چه ایرادی دارد؟ چون کارپرداز قادری و امامی همه امورات را برای خرید و فروش ماشین انجام می‌داده است و من با آقای محمدی قبل از فروش پورشه دیداری نداشتم و هر سه چک از حساب بانکی خودم است که حدود ۴۴۰ میلیون تومان است که پول خودم بوده است.

نماینده دادستان در واکنش گفت: شما مگر از قادری خودرو نخریدید؟ عکس‌های شما برای دبی است. چطور ایشان را نمی‌شناسید؟

دلاویز پاسخ داد: تاریخ این عکس‌ها را چرا نمی‌گویید؟ من عکس رنگی این را با پرینت تاریخ موبایلم برای شما می آورم. به خدا اینها هیچ ربطی به هم ندارند.

رضوی: اگر صندوق ذخیره فرهنگیان غارت شده، چطور پول فرهنگیان بازنشسته را پرداخت کرده‌اید؟

قاضی مسعودی مقام در ابتدای ششمین جلسه رسیدگی به پرونده محمدهادی رضوی و احسان دلاویز که در تاریخ ۱۸ خرداد ماه ۹۸ برگزار شد اظهار کرد: دفاعیات ابتدایی آقایان محمدهادی رضوی و دلاویز استماع شد و امروز آخرین دفاع با قید رعایت وقت و پرهیز از حواشی انجام خواهد شد در نتیجه افراد از تکرار دفاعیات قبلی پرهیز کنند.

سیدمحمدهادی رضوی پس از حضور در جایگاه خطاب به قاضی گفت: تمنا دارم به من فرصت داده شود تا پاسخ مطالبی که نماینده دادستان فرمودند را بیان کنم. از اهالی رسانه هم تمنا دارم حرف‌های مرا عیناً انتقال دهند. رسانه‌های محترم دقت کنید من سیستم تک بعدی دارم و اگر در میان صحبتم مطلبی بیان شود به هم می ریزم. آقایان گفتند پول معلم‌ها را خورده‌ای. قابل توجه معتقدین به حیف و میل شدن اموال، از ۸۰ میلیارد تومان ۲۲ میلیارد پرداخت شده است. در مورد پول معلمان اگر صندوق غارت شده است چطور پول فرهنگیان بازنشسته را پرداخت کرده‌اید؟ این چه غارتی است که از سویی سرمایه گذاری بزرگ برای آینده می‌کنند؟ سرمایه گذاری ما اصلاً پول فرهنگیان نیست. من در مشارکت مدنی فعال بوده‌ام که مدارک آن را ارائه کرده‌ام. مبالغ مستقیماً به حساب من وارد می‌شد زیرا کار من به صورت عام بازرگانی بود و مدیران گردن هم می‌اندازند. مرد باشید و پای کار خود بایستید.

وی در ادامه دفاعیات خود گفت: آقای قاضی من دو قرارداد سری نشانتان می‌دهم و معذور هستم که نمی‌توانم در مورد آن به رسانه‌ها بگویم و اینکه نمی‌توانم اعلام کنم دلیل خاصی دارد.

رضوی در قسمتی از دفاعیات خود عنوان کرد: آقای قهرمانی در جلسات قبل عنوان کردند که من با پول معلمان پورشه و مازراتی خریده‌ام. این در حالی است که در سال ۸۴ ماشینم بی ام و سری ۷ بوده است و در سال ۹۰ پورشه داشتم که اسناد آن موجود است. آقای قهرمانی عیش و نوش مصداق دارد. می‌گوئید در سریال شهرزاد پولشویی شده است. من از آقای امامی ۸ و نیم میلیارد طلب دارم و امامی سر باز زده و این پول را نداده است. در آگاهی گفتند بنویس که از امامی طلب ندارم. بنده در دادسرای انتظامی قضات از آقای شاه بختی شکایت کردم، خواهش می‌کنم به این موضوع هم توجه شود.

رضوی در مورد سفرهای خارجی که نماینده دادستان به آنها اشاره کرده بود نیز، گفت: باید بگویم من از بچگی سفر می‌رفتم اینکه می‌گوئید با یک شخص بوده است، من در اینجا خواهش می‌کنم. آن فرد متأهل است و بچه دارد. زن و بچه من در آن، سفر بودند.آقای علیمحمدی در دادگاه می‌گویند بنده به سیاسی کاری اشاره کردم. آقای قاضی تنها کسی که مصاحبه می‌کند و هیچ اسمی از انتسابات بنده نمی‌برد شخص شما هستید. صدا و سیما و رسانه‌ها می‌گویند داماد فلانی. درمورد آقای علیمحمدی اتفاقاتی افتاده که از دادگاه خواهش دارم مدارک من را خارج از فشارهای سیاسی و رسانه‌ای بررسی کند.

قاضی مسعودی مقام: فشار سیاسی و رسانه‌ای برای ما وجود ندارد

قاضی مسعودی مقام بیان کرد: فشار سیاسی و رسانه‌ای برای ما وجود ندارد. بیست سال است این پرونده‌ها را بررسی می‌کنیم اگر حکم شما محکومیت یا برائت باشد با قدرت آن را منتشر می‌کنیم و مردم و خود شما می‌توانید ارزیابی کنید.

رضوی عنوان کرد: برای من فشار وجود دارد. اینکه در صدا و سیما می‌گویند ابر بدهکار بانکی من چه باید بگویم؟

در ادامه جلسه دادگاه قهرمانی نماینده دادستان خطاب به رضوی گفت: شما با مصاحبه حرف‌هایتان را ارائه می‌دهید. با سایتی مصاحبه کرده‌اید که با نماینده دادستان دو تا سه سال است که خصومت شخصی دارید. حال سوال اینجاست که من سه سال پیش شما را کجا می‌شناختم؟ شما ادعا کردید کار بازرگانی می‌کنید ما بر اساس ردیابی و فاکتورها می‌گوئیم بخشی را به صرافی، بخشی را در ملک و بخشی را در حساب منشی خود واریز کرده‌اید و فاکتورهای ارائه شده وجود خارجی ندارد. شما یک مورد کار بازرگانی نکرده‌اید و کارشناس اهلیت شما را در این کار زیر سوال برده است. گوشت کالای اساسی است و کالای مهم را نباید به دست هر کسی بدهند. این کالای سریع الفساد به یک جوان بی تجربه و بی پول داده شده است.

رضوی پاسخ داد: شرکت پشتیبانی دام به هرکسی با ضمانتنامه گوشت می‌دهد.

قاضی مسعودی مقام گفت: قطعاً ما برویم به ما نمی‌دهند.

رضوی تاکید کرد: با وثیقه ملکی و ضمانتنامه بانکی می‌دهند.

نماینده دادستان افزود: در خصوص ضمانت نامه‌ها چرا شرکت دولتی پشتیبانی امور دام کالای سریع الفساد را با چک داده است؟ ۲۷.۵ میلیارد گوشت کالای اساسی را با سه چک و بدون هیچ پیش پرداخت به رضوی داده‌اند. کالا، کالای استراتژیک و اساسی است و کالای اساسی را نباید به هرکسی داد. دولت باید کالای اساسی را به دست کسانی بدهند که شبکه توزیع دارند در صورتی که آقای رضوی حتی یک روز هم تجربه فروش و توزیع گوشت نداشته است. جالب اینجاست که همه چک‌ها برگشت خورده است. چه بسا گوشت‌ها فاسد شده بودند.

قهرمانی خطاب به رضوی با کنایه گفت: نکند با ستاد تنظیم بازار در ارتباط بودید؟

قاضی مسعودی مقام در واکنش به این صحبت گفت: ستاد تنظیم بازار وقت آن زمان در اختیار چه کسی بوده است؟

قهرمانی پاسخ داد: نمی‌دانم.

قاضی مسعودی مقام در قسمتی از این جلسه خطاب به رضوی اظهار کرد: شما هم مانند سایر بدهکاران بانکی چند ملک می خرید و با یک ملک تسویه می‌کنید در صورتی که شما تسهیلات می‌گیرید تا با اصل و فرع تسویه کنید. چرا پول گرفته شده را پس نمی‌دهید؟

رضوی پاسخ داد: ما می‌خواستیم وثیقه را تبدیل کنیم اما قبول نکردند. چرا قبول نکردند؟

قاضی مسعودی مقام ادامه داد: بدهکاران بانکی قیمت املاک تا نجومی بالا بردند. مگر ارزش افزوده چیزی جز پول جواز و غیره است؟

 هفتمین جلسه رسیدگی به پرونده هادی رضوی و احسان دلاویز،  روز ۲۱ خرداد ماه ۹۸ برگزار شد.

قهرمانی: این دادگاه آبروی قوه قضاییه است

نماینده دادستان در بخشی از جلسه عنوان کرد: به آقای مسعودی مقام تبریک می‌گویم. این دادگاه آبروی قوه قضائیه است. امروز هفتمین جلسه است و آقای رضوی ساعت‌ها از خود دفاع کردند. خود من گاهاً خسته می‌شدم اما دادگاه با سعه صدر استماع کرد. شاید شما هیچ دادگاهی را سراغ نداشته باشید که به این شکل اجازه دفاع بدهند.

وی افزود: وکیل آقای رضوی خواستار اعتماد به جوانان هستند. آقای وکیل! این جوان که شما می‌گوئید پول‌ها را بی ربط هزینه کرده است. اگر به دنبال جوان هستید به شما شرکت‌های دانش بنیان و جوانانی را معرفی کنم که گرفتار کمترین تسهیلات هستند.

قهرمانی در جای دیگری از صحبت‌های خود خطاب به رضوی گفت: در مورد زمین شما اشتباه کردم. آن زمین مشاعی است. این اشتباه را می‌پذیرم.

رضوی از قاضی خواست تا به او فرصت دفاع بدهد.

قاضی مسعودی مقام یک دقیقه به او فرصت دفاع داد.

رضوی بیان کرد: بانک مرکزی رقم را اشتباه گفته است. شما قصد ضایع کردن من را دارید این درست نیست.

قاضی مسعودی مقام تصریح کرد: شما لایحه خود را به همراه مطالب در سی دی یا فلش ظرف ۱۰ روز آینده به دادگاه ارائه دهید.

دلاویز: نه در مجلس شورای اسلامی و نه در وزارت‌خانه‌ای مهمان کسی نبودم

پس از اتمام دفاعیات رضوی، قاضی مسعودی مقام مجدد خطاب به احسان دلاویز اتهامات را تفهیم کرد و از او خواست آخرین دفاعیاتش را ارائه کند.

دلاویز در آخرین دفاعیات خود بیان کرد: نمی‌دانم چرا تقدیر به اینجا رسید که در کنار آقای رضوی قرار گرفتم. واقعاً حکمت آن را نمی‌دانم. اینکه در معرض اتهامی قرار گرفته‌ام که قطعاً آن را نمی‌پذیرم و آن را رد می‌کنم. نه در مجلس شورای اسلامی و نه در وزارت خانه‌ای مهمان کسی نبودم یا کسی مهمان من نبوده و در مسائل دولتی و بیت المال دخالتی نکردم.

وی خطاب به نماینده دادستان گفت: آقای قهرمانی بین موضوعات تفکیک قائل شوید. آقای رضوی علاقه‌ای به شریک کردن من در کاری نداشتند چه برسد به اینکه نیازی به من داشته باشد. درباره خودرویی که به من ربط می‌دهید اصل مدارک را خدمت، شما ارائه می‌کنم که مبالغ در آن مشخص شده است. شما گفتید در بانک مدارکی معدوم شده است این اتهام سنگینی است مگر من چه قدرتی داشته‌ام؟

“حقوق ۳۰ سال معلمی” در حساب همسر دلاویز

نماینده دادستان بیان کرد: ما گردش حساب آقای دلاویز را در بانک ملی قبل از سال ۹۲ و بعد از آن استخراج کردیم که نشان می‌دهد بالاترین واریزی قبل از سال ۹۲، ۲۴ میلیون و ۵۰۰ تومان بوده اما بعد از سال ۹۲، گردش دو حساب ملی آقای دلاویز ۳۰ میلیارد تومان بوده است. آقای دلاویز آیا سر رسید اینقدر سود دارد؟ همه اینها مستندات است. شما می‌گوئید معلم زاده هستید اما باید بگویم به اندازه حقوق ۳۰ ساله یک معلم در حساب همسر شما موجودی است.

دلاویز پاسخ داد: من کی گفتم فقط از طریق سررسید کسب درآمد داشته‌ام؟ خواهش می‌کنم در این باره کارشناس رسمی برای بررسی موضوع گمارده شود. اینها گردش مالی کاری بود. این افراد امورات آقای امامی را انجام می‌دادند. من واقعاً تعجب می‌کنم که حساب مشترکی با کسی داشته باشم مگر اینکه مرا خواب کرده باشند.

قاضی مسعودی مقام گفت: ظاهراً حساب‌های بانکی شما زیاد است و از خاطر شما رفته است. در مورد حساب‌های بانکی خود تحقیق کنید. زیاد بودن حساب‌ها حسابشان را از دست شما خارج کرده است. قرائن و امارات نشان می‌دهد ایشان تسهیل کننده امور بوده است.

در ادامه هفتمین جلسه و پس از اتمام دفاعیات احسان دلاویز ، وکیل مدافع وی با یادآوری جلسات یکم تا ششم این دادگاه نسبت به روند اخذ آخرین دفاعیات اعتراض کرد و گفت: در جلسه گذشته آخرین دفاع از آقای رضوی اخذ شد و بعد از دفاعیات ایشان نماینده دادستان و آقای علیمحمدی مطالبی را بیان کردند در صورتی که در دادرسی‌های کیفری آخرین حرف در دادگاه باید توسط متهم یا وکیل او بیان شود.

قاضی مسعودی مقام در واکنش به این اعتراض گفت: تذکر شما مردود است. متهم مطالبی گفت سپس نماینده دادستان مطالبی را مطرح کرد و آخرین دفاع را وکیل انجام می‌دهد. متهمان هفت جلسه دفاع کردند و ممکن است در آخرین دفاعیات خود مطالبی را بیان کند که نیاز به توضیح داشته باشد.

هشتمین جلسه رسیدگی به اتهامات هادی رضوی و احسان دلاویز در تاریخ ۲۲  خرداد ماه ۹۸ برگزار شد و در این جلسه بخش دیگری از دفاعیات وکیل مدافع احسان دلاویز اخذ شد.

پس از پایان دفاعیات وکیل مدافع دلاویز نماینده دادستان در رابطه با بخشی از موضوعات بیان شده در این جلسه مطالبی را بیان کرد.

در نهایت در هشتمین جلسه رسیدگی به این پرونده قاضی مسعودی مقام گفت: با پایان گرفتن آخرین دفاعیات متهمین آقایان رضوی و دلاویز شما موظف هستید ظرف ده روز آینده آخرین مستندات را تقدیم دادگاه کنید.

بر اساس این گزارش، پرونده بانک سرمایه ۴۰۰ متهم دارد و بر اساس مستندات پرونده بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان از سرمایه فرهنگیان کشور از بین رفته است.

در اولین مرحله رسیدگی‌ به این پرونده، پرونده علی بخشایش فرزند روح الله به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و مشارکت در ۴۶ فقره خیانت در امانت، پرویز کاظمیفرزند درویش به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و مشارکت در ۴۱ فقره خیانت در امانت و محمدرضا توسلی فرزند غلامرضا به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و مشارکت در ۴۰ فقره خیانت در امانت در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی در ۴ جلسه علنی و به ریاست قاضی مسعودی مقام رسیدگی شد. بدهی این سه متهم حدود ۳ هزار میلیارد تومان است.

پس از پایان رسیدگی به این مرحله از پرونده، ۲۷ اسفند سال گذشته اعضای هیأت مدیره بانک سرمایه، علی بخشایش، پرویز کاظمی و محمدرضا توسلی هرکدام به ۲۰ سال حبس، تحمل ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی و محرومیت دائم از مشاغل دولتی محکوم شدند.

در مرحله دوم رسیدگی به این پرونده؛ حسین هدایتی و ۱۰ متهم دیگر در ۶ جلسه و در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران ارزی و اقتصادی محاکمه شدند.

بر این اساس، حسین هدایتی به جرم اخلال عمده در نظام پولی کشور به تحمل ۲۰ سال حبس و محرومیت دائم از به کارگیری در خدمات دولتی و رد مال معادل ۴۸۸ میلیارد تومان به نفع بانک سرمایه و تحمل ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی محکوم شد.

مرداد ماه سال ۹۷ بود که آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در نامه‌ای به رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به “جنگ اقتصادی دشمنان علیه ملت ایران و انجام برخی جرائم از سوی عده‌ای از اخلال گران و مفسدان اقتصادی در این شرایط همسو با اهداف دشمنان” درخواست کرد اجازه اقدامات ویژه در برخورد قاطع و سریع در چارچوب قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادی کشور و قانون مجازات اسلامی داده شود.

در این نامه پیشنهاد شد که هرگونه تعلیق و تخفیف مجازات اخلال گران و مفسدان اقتصادی ممنوع باشد. رهبر انقلاب اسلامی نیز با این پیشنهادها موافقت و تأکید کردند: مجازات مفسدان اقتصادی سریع و عادلانه انجام گیرد و در مورد اتقان احکام دادگاه‌ها دقت لازم توصیه شود.

از آنجا که طبق متن استجازه آیت‌الله آملی لاریجانی رییس وقت قوه قضاییه از رهبر انقلاب برای تشکیل دادگاه‌های ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران و مفسدان اقتصادی «آرای صادره از این دادگاه به جز اعدام، قطعی و لازم الاجرا می باشد» حکم صادره برای سیدهادی رضوی و احسان دلاویز قطعی است و باید منتظر اجرای آن بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.