×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
فردا آخرین مهلت ثبت نام وام کرونایی

 به گزارش تجارت گردان به نقل از ایسنا، فرصت ثبت نام متقاضیان تسهیلات ۱۲ درصدی برای کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا تا پایان آذر اعلام شده است.

واحدهای صنفی آسیب دیده از کرونا در ۱۴ گروه شغلی شامل موارد زیر هستند:

۱- مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی‌ها، قهوه‌خانه‌ها و اغذیه فروشی‌ها؛

۲- مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمان‌سراها، مسافرخانه‌ها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی، خدمات بین‌راهی، موزه ها و زائرسراها

۳- حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی

۴- حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری

۵- دفاتر خدمات مسافرتی گردشگری و زیارتی

۶- تولید و توزیع پوشاک

۷- تولید و توزیع کیف و کفش

۸- مراکز توزیع آجیل خشکبار، قنادی بستنی و آبمیوه

۹- مراکز باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی

۱۰- مراکز و مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی هنری و رسانه‌ای

۱۱- مراکز تولید و توزیع و فروش صنایع دستی

۱۲- آموزشگاه‌های رانندگی، آرایشگاه‌ها، سالن‌های زیبایی و گرمابه‌ها

۱۳- موسسات خصوصی دارای پروانه بهره برداری از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در حوزه های درمانی و تشخیصی و آزمایشگاهی و پاراکلینیکی فعال هستند

۱۴- واحدهای پرورش مرغ گوشتی و مرغ مادر، مراکز تولید محصولات گل خانه ای سبزی و صیفی‌جات صادراتی و مراکز تولید و عرضه گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی

البته مهلت ثبت نام تسهیلات ۱۲ درصدی برای ۱۴ گروه شغلی که پیش‌تر تا پایان شهریور تعیین و تا پایان آذر ۱۴۰۰ تمدید شده بود، به نظر می‌رسد این بار تمدید نمی‌شود. البته در راستای تمدید زمان دریافت وام جدید کرونا، پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا از سوی بانک‌ها تا پایان بهمن ماه تمدید شد.

بر این اساس فعالان ۱۴ گروه از مشاغل اعم از صنفی و غیر صنفی (شامل ۸۵۰ زیر رسته) فقط تا فردا فرصت دارند که با مراجعه به سامانه کارا به نشانی kara.mcls.gov.ir برای این تسهیلات ثبت نام کنند.

گفتنی است که تسهیلات یاد شده به تعداد کارکنان واحدهای ثبت نام شده، اعم از بیمه شده و بیمه نشده، ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان وام ۱۲ درصد، با باز پرداخت ۲۲ ماهه اقساط و ۲ ماه تنفس (مجموعا ۲۴ ماه) تعلق می‌گیرد.

البته تالارداران خسارت دیده از کرونا برای دریافت تسهیلات مطابق با دستورالعمل‌های پیش تر اعلام شده، و نامه شماره ۷/۰۹/۶۱۷۷ تاریخ ۲۸ تیر  ۱۴۰۰ اتاق اصناف ایران به جای مراجعه به سامانه کارا، باید به اتحادیه مراجعه کنند.

گفتنی است که بر اساس اعلام قبلی دبیر اتاق اصناف، سال گذشته تنها ۷ درصد مشمولان وام کرونا از آن استقبال کردند که دلیل آن سختی دریافت این وام ها از بانک، بروکراسی اداری و نبود تفاوت بین وام‌های عادی و وام کرونایی، مبلغ پایین وام بود که به ازای هر کارگر ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان و تا سقف سه کارگر به واحد صنفی اختصاص پیدا می‌کرد و نرخ این وام ۱۲ درصد بود.

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی تهران نیز اخیرا گفته بود: وامی که دولت در سال اول شیوع ویروس کرونا به واحدهای صنفی برای حفظ کارگرها داده شد، باعث ورشکستگی بیشتر این واحدها بود، چرا که در شرایط تعطیلی واحد صنفی، سود و وثایق سنگین از آن‌ها دریافت شد و صنوف ملزم به حفظ کارگران هم شدند. اما با تداوم وضعیت شیوع بیماری، تالارها درآمدی نداشتند. تسهیلات دوم نیز با احتساب متراژ واحد صنفی پرداخت می‌شد، اما بیش از ۸۰ درصد تالارها استیجاری بودند که نمی توانستند سند ارائه دهند و ورشکست شدند. بنابراین استقبال از این تسهیلات هم کم بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.