×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
فرهنگ ایمنی کارکنان؛ عاملی مؤثر در دست‌یابی به اهداف شرکت فولاد مبارکه

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان،در این جلسه، غلامرضا سلیمی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه از تلاش‌هایی که در سال ۱۴۰۱ به‌منظور بهبود شرایط محیط کار و ارتقای فرهنگ ایمنی کارکنان صورت گرفت قدردانی کرد و گفت: به لطف خداوند و با همت و غیرت کارکنان فولاد مبارکه، در تمام قسمت‌های تولید ضمن رعایت اصول و موازین ایمنی به اهداف تولید دست یافتیم.

وی ضمن تبریک روز جهانی کارگر و روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای از زحمات تمامی تلاشگران شرکت در دست‌یابی به نتایج مطلوب ایمنی و خلق لحظات غرورآفرین در فولاد مبارکه طی سال گذشته و ثبت بهترین رکورد در شاخص فراوانی حادثه طی بیست سال گذشته تشکر و تأکید کرد: متخصصان ایمنی و بهداشت حرفه‌ای بدنه اصلی خطوط تولید هستند.

سلیمی تصریح کرد: از دیدگاه مدیریت ارشد فولاد مبارکه، کارکنان مهم‌ترین سرمایه شرکت و هسته اصلی خطوط تولید به شمار می‌آیند. وی در ادامه همچنین فرارسیدن روز معلم را به همه معلمان کشور و به‌ویژه مدرسان داخلی شرکت که برای ارتقای سطح دانش و فرهنگ ایمنی کارکنان و دست‌یابی به نتایج مطلوب ایمنی تلاش می‌کنند تبریک گفت و افزود: نقش آموزش در ایجاد فرهنگ ایمنی بین کارکنان، کاهش حوادث و آسیب‌های شغلی و عملکرد بازرسان و کارکنان امانی و پیمانکار بخش ایمنی و بهداشت حرفه‌ای نیز می‌تواند الگویی برای سایر سازمان‌ها باشد.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه در خصوص اهمیت گزارش سرپرست‌های گروه اجرایی و بازرسان ایمنی در زمینه کنترل رفتارهای ناایمن گفت: دست‌یابی به نتایج مطلوب بسیار ارزشمند است، ولی نباید از شرایط ناایمن پنهان محیط کارگاه غافل شویم، چراکه توجه به جزئیات در ایجاد بستر مناسب جهت انجام فعالیت‌ها بسیار حائز اهمیت است.

توجه به اهمیت یادگیری از گزارش‌های ارائه‌شده، ارائه درس‌آموخته‌های نواحی در کمیته ارتقای ایمنی شرکت، برنامه‌ریزی و برگزاری جلسات ارتقای شیفت‌فورمن‌ها به‌صورت فصلی، هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری جلسات کمیته ارتقای ایمنی شیفت‌فورمن‌ها به‌صورت دوره‌های یک‌روزه با موضوع مسائل ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در سال جدید و همچنین توجه به اهمیت حس مسئولیت‌پذیری کارکنان، لزوم رعایت اصول و مقررات ایمنی و افزایش همدلی و بهره‌وری خط تولید از دیگر مباحثی بود که سلیمی به آن‌ها اشاره کرد.

به گفته معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه برخی عوامل و راهبردها به‌عنوان چراغ راه ایمنی در پیشگیری از حوادث مؤثرند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: ۱-رفتار ایمن باید ملکه ذهن افراد شود و کارکنان به‌صورت خلاقانه، مشتاق به رعایت مسائل ایمنی باشند؛ ۲-نظم و آراستگی محیط کارگاه موجب ایجاد انگیزه در محیط کارگاه و کاهش حوادث می‌گردد؛ ۳-حس مسئولیت‌پذیری شیفت‌فورمن‌ها موجب ارتقای ایمنی و پیاده‌سازی موازین ایمنی و رعایت دستورالعمل‌های ایمنی و دست‌یابی به نتایج مطلوب ایمنی می‌گردد.

بنابراین گزارش، در ادامه این جلسه، حسین مدرسی‌فر، مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست فولاد مبارکه نیز ضمن تبریک روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و روز کارگر، کارگران را سرمایه باارزش سازمان برشمرد و تصریح کرد: دست‌یابی به نتایج درخشان تولید بدون تلاش کارگران غیرممکن است.

وی با تأکید بر اهمیت نقش اپراتورهای خط تولید در پیاده‌سازی موازین و قوانین ایمنی، خاطرنشان کرد: فرهنگ ایمنی کارکنان فولاد مبارکه در مدیریت رویدادها نیز از دیگر ارکان و عوامل مؤثر در دست‌یابی به اهداف است.

بنابر اظهارات مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست، دست‌یابی به نتایج مطلوب ایمنی و دست‌یابی به بهترین عملکرد شاخص «فراوانی حادثه» طی بیست سال گذشته حاصل تلاش روزافزون، جدیت و کار مجاهدانه همکاران بوده است که بسیار باارزش است. این امر مجموعه فولاد مبارکه را به‌عنوان الگویی مناسب برای سایر صنایع در ایجاد فضای همدلی و ایمنی مناسب برای ارتقاءی اهداف ایمنی و تولید معرفی کرده است.

وی ضمن گرامیداشت مقام معلم و تأکید بر نقش آموزش در ارتقای ایمنی و بهره‌وری صنایع به لزوم ایمن‌سازی مکانیسم‌ها و ایجاد شرایط مناسب و استاندارد در حوزه مکانیسم‌های حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: ایمنی حمل‌ونقل نیز همواره یکی از چالش‌های صنعت بوده است که خوشبختانه در این زمینه نیز با همکاری همه‌جانبه همه بخش‌ها در شرایط مطلوبی به سر می‌بریم.

مدرسی‌فر در ادامه، ضمن اشاره به این نکته که ایجاد محیط ایمن و بهداشتی حق اساسی و بنیادین نیروی کار است، تصریح کرد: دست‌یابی به فرهنگ مطلوب ایمنی، تأکید بر نقش رهبران در ایجاد فرهنگ ایمنی مناسب بین کارکنان و توجه ویژه به مقوله مدیریت ایمنی فرایند از برنامه‌های مهم و جدی واحد HSE در سال ۱۴۰۲ است.

در این جلسه همچنین جواد کیانی، رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی فولاد مبارکه در گزارشی، عملکرد و نتایج ایمنی نواحی مختلف و برخی موارد ایمنی در ماه گذشته را تشریح کرد.

وی در ادامه بر اهمیت تلاش جمعی کارکنان در کنترل و مدیریت رویدادها و انجام اقدامات اصلاحی برگرفته از نتایج گزارش‌های کمیته بررسی حوادث تأکید کرد.

کیانی ضمن اشاره به عملکرد نواحی در ضریب شاخص‌های فراوانی حوادث و تکرار حوادث و دست‌یابی به بهترین عملکرد شرکت فولاد مبارکه در زمینه شاخص فراوانی حوادث طی بیست سال گذشته به نحوه انتخاب نواحی برتر در سال گذشته پرداخت.

پس از آن علیرضا کاظمی مدیر تعمیرات مرکزی، عابد رئیس مرکز اجرای پروژه‌های اصلاحی و بهینه‌سازی و مجتبی میرزایی خالص کارشناس ایمنی تعمیرات مرکزی در گزارش‌هایی وضعیت ایمنی تعمیرات مرکزی و اقدامات صورت‌گرفته در جهت بهبود شرایط محیط کارگاه، ارتقای فرهنگ ایمنی، چالش‌های ایمنی تعمیرات مرکزی و اقدامات انجام‌شده برای انجام ایمن فعالیت‌ها در ارتفاع در نواحی مختلف را تشریح کردند.

مدیر تعمیرات مرکزی ضمن تشکر از همکاری همه‌جانبه نواحی مختلف، چالش‌های مهم این ناحیه در انجام فعالیت تعمیراتی نواحی مختلف را تبیین کرد و داشتن محیط ایمن و بهداشتی را حق اساس و بنیادین نیروی کار به‌خصوص در بخش پیمانکاری شرکت برشمرد. این جلسه در ساعت ۱۲:۰۰ به پایان رسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.