×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | فروش اموال مازاد دولت برای تسریع در امور اداره کشور/امسال هزینه جاری دولت ۴۴۸ هزار میلیارد تومان است

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور امروز در ستاد بودجه ۹۹ کل کشور که بخشی از ‌آن به صورت مستقیم از شبکه خبر پخش شد، اعلام کرد: درصدد هستیم بدون اینکه ضرایب مالیاتی را افزایش دهیم و یا مالیات تولیدکنندگان را اضافه کنیم، با شناسایی پایه‌های‌ جدید مالیاتی، درآمد مالیاتی برای دولت شناسایی کنیم.

وی افزود: افزایش درآمد پایدار مالیاتی در طرح اصلاح ساختار مالیاتی دنبال می‌شود و همچنین قصد داریم، بخشی از اموال و دارایی‌های دولت را کاهش داده و یا از درآمد آنها برای اداره کشور استفاده کنیم.

نوبخت با اشاره به اینکه هزینه‌های زیادی در بخش جاری دولت و برای اداره کشور انجام می‌شود، گفت: می‌خواهیم این هزینه‌ها را کاراتر کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: در امسال هزینه جاری دولت ۴۴۸ هزار میلیارد تومان است که این رقم برای ارائه خدمات دولت به مردم مصرف می‌شود و سوال این است که آیا نمی‌توان به روش ارزان‌تر کشور را اداره کرد یا در عین حال خدمات بهتر و کاراتری به مردم ارائه کنیم. این امر مورد توجه جامعه است و انتظاری است که از سازمان برنامه و بودجه می‌رود، بنابراین باید هزینه‌های جاری دولت را بازبینی کنیم.

نوبخت این را هم گفت که باید خدمات بهتر و ارزان‌تر به مردم ارائه کنیم و در این رابطه کمیته‌هایی در سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده است که هر دفتر امور مربوطه و خدمات مربوطه را بازبینی می‌کند تا خدمات دولت به مردم به صورت مطلوب‌تر و ارزان‌تر ارائه شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: برخی از خدمات که باید دولت ارائه کند، در حال حاضر وجود ندارد و برخی از خدمات موجود باید به روش‌ ارزانتری ارائه شود و آنچه که در حال حاضر ارائه شده در قالب پیشنهاد کارشناسی است، باید این پیشنهادات به تصویب برسد و تا زمانی که پیشنهاد نهایی نشده نمی‌توان به آن استناد کرد و ما سعی می‌کنیم با رایزنی با دستگاه‌های مختلف نظرات کارشناسی آنها را گرفته و اصلاحاتی در بودجه کشور انجام دهیم.

ارسال بودجه بندی شرکت های دولتی با چهار محور کلان به مجلس

 نوبخت در حاشیه چهاردهمین جلسه ستاد بودجه و در جمع خبرنگاران بیان کرد: ۲ دستور کار در جلسه ستاد بودجه وجود داشت؛ ابتدا بودجه شرکت‌هایی که تا پانزدهم آبان باید گزارش آن به مجلس ارسال شود در چهار محور، ارزیابی عملکرد گذشته شرکت ها، وضعیت جاری، پیشنهادی برای بودجه آینده و ارزیابی آثار بودجه در شاخص‌های کلان مورد بررسی قرار گرفت و ایرادات بودجه ۳۸۳ شرکت با رسیدگی دقیق برطرف و گزارش مربوطه آماده ارسال به مجلس شد.

وی ادامه داد: دستور کار دیگر این ستاد، بررسی گزارش کمیته بازبینی هزینه‌ها بود چرا که برای اصلاح ساختار بودجه، باید در هزینه‌ها اصلاحات انجام شود و همچنین، چون منابع نفتی از بودجه جدا می‌شود باید منابع جدیدی جایگزین مشخص شود.

نوبخت تاکید کرد: برای اصلاح هزینه‌های دستگاهها، باید وضع موجود دستگاه‌های اجرائی از نظر ردیف ها، برنامه‌ها و تعدد سازمان‌ها مورد بازبینی قرار گیرد و البته نظرات کارشناسی که در این خصوص مطرح شده است تا کنون نهایی نشده و باید پس از طی مراحل دقیق کارشناسی و ستادی، به دولت و سپس به مجلس برای نهایی شدن ارسال و تبدیل به قانون شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به برخی نگرانی‌هایی که اصلاح هزینه‌ها در دستگاه‌ها ایجاد کرده گفت: با خبر شدیم برخی دستگاه‌ها تلقی کرده اند که پیشنهادات قطعی شده، و نگرانی‌هایی دارند، اما هنوز در این خصوص هیچ چیز قطعی نشده و به همه مسئولان دستگاه‌های اجرائی، مخصوصا سرای قوای مقننه و قضاییه اظهار می‌دارم که این‌ها پیشنهادات اولیه است و این پیشنهادات در جلساتی، تلفیق خواهد شد و از پیشنهادات دستگاه‌ها برای تعیین شکل نهایی اصلاح دستگاه‌ها و قوا، ? استفاده می‌شود و بدون توافق قانونی، قابلیت اجرا ندارد.

وی افزود: پانزدهم آذر هم لایحه بودجه سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ که منابع فروش نفت در بخش جاری آن دیده نشده، به همراه یک سند اجرائی که بودجه همه دستگاه‌ها در آن دیده شده و همچنین یک برنامه کلی عملیاتی دوساله، به مجلس ارسال می‌شود.

ایجاد بیش از ۲ میلیون فرصت شغلی تا سال ۱۴۰۰ 

نوبخت تاکید کرد: در کنار این ها، سه برنامه ۲ ساله نیز به مجلس می‌رود، ابتدا برنامه عمرانی به دلیل اینکه نوعی تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است اجازه داریم منابع حاصل از فروش نفت را در آن ببینیم، برنامه دیگر، اشتغال ۲ ساله است که در آن سالیانه یک میلیون فرصت شغلی و در مجموع ۲ میلیون فرصت شغلی تا سال ۱۴۰۰ دیده شده است.

وی ادامه داد: برنامه دیگر هم موضوع رفاهی و یارانه هاست که همه یارانه‌های بودجه‌ای و غیر بودجه‌ای چه آشکار و پنهان، در این برنامه در نظر گرفته شده است.

نوبخت تصریح کرد:، چون در بودجه جاری، منابع حاصل از فروش نفت وجود ندارد، نگاه جامعه جهانی به ایران بدین گونه است که اقتصاد ایران غیر نفتی است و بدون نفت اداره می‌شود و این از برکات تحریم‌های ظالمانه‌ای ست که علیه ملت ایران توسط بدخواهان اعمال شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.