×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
فروش بیش از ۲۱ میلیاردی کتاب/ فاصله‌ها حذف شد

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، ویروس کرونا علیرغم ناشناختگی و چتر محدودیت بر چهره زندگی اجتماعی در ماه های آغازین شیوع در فلج کردن چرخه فرهنگ و هنر اما تاثیر آنچنان نگذاشت و این عرصه حیاتی بسیار از زودتر از حد تصور مسیر خود را یافت و از دریچه مجازی راه به حیات اجتماعی گشود.

شاید محدودیت‌های کرونایی بر حیات فیزیکی بسیاری از رویدادهای این عرصه فائق آمد اما غافل بود که در دنیای مجازی امروز چرخ فرهنگ و هنر راکد نمی ماند، یکی از حوزه های مهمی که شاید از تعطیلی رویداد فیزیکی در حال ضربه خوردن شدید بود نمایشگاه های مجازی کتاب با توجه به اهمیت رقابت تنگاتنگ و جولان شبکه های اجتماعی بود.

اما کوچ این رویدادها به فضای مجازی دریچه امیدی شد برای دوستداران کتاب در همه جای جهان و از جمله ایران که مهیای برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب بود و کرونا بر آن خط کشید. و امروز تمام تمهیدات دست به دست هم داد تا ایران سراسر به نمایشگاه کتاب تبدیل و دومین رویداد در قالب مجازی تحقق عدالت فرهنگی را تجربه کند.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با رفع مشکلات اولین آزمون و خطای این رویداد در سال ۹۹ ، از سوم بهمن ماه با اهتمام برای برگزاری باشکوه آغاز به کار کرد و امروز رییس این رویداد با اشاره به تعداد نسخه‌های به فروش رسیده در سه روز گذشته عنوان کرد: ۳۳۰ هزار و ۷۴۶ نسخه کتاب به ارزش ۲۱۸ میلیارد و ۱۴ میلیون و ۵۳هزار و ۳۲۲ ریال از سوی مردم و علاقه‌مندان به کتاب خریداری شده است.

علی رمضانی ضمن اشاره به این‌که در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، کتابخوان چابهاری از ناشر تبریزی کتاب خرید، گفت: توزیع و رساندن کتاب به‌دست مخاطبان در سراسر کشور همواره یکی از دغدغه‌های فعالان حوزه کتاب و نشر بود اما نمایشگاه مجازی کتاب تهران توانست فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده کتاب را حذف کند.

وی با اشاره به اینکه این نمایشگاه توانست فاصله‌ تولیدکننده اصلی(ناشر) و مصرف کننده(کتابخوان) را حذف کند، اظهار کرد: توزیع و رساندن کتاب به‌دست مخاطبان در سراسر کشور همواره یکی از دغدغه‌های فعالان حوزه کتاب و نشر بود اما نمایشگاه مجازی کتاب تهران توانست فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده کتاب را حذف کرده و آثار تولید شده ناشران را به‌دست همه مردم در هر نقطه‌ای از کشور برساند.

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران افزود: همچنین در سه روز گذشته ۶۱هزار و ۷۱۸ سفارش ثبت شده است که از این تعداد ۴۲هزار و ۷۶ سفارش از سوی ناشران به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شده است. همچنین ۱۹هزار و ۶۱۰ سفارش در انتظار ارسال است.

درخواست رییس نمایشگاه از ناشران

رمضانی از ناشران خواست مرسولات را در سریع‌ترین زمان ممکن به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تحویل دهند تا کتاب‌ها در کمترین زمان به دست خریداران برسد.

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران افزود: در این نمایشگاه ۲ هزار ۱۰۰ ناشر داخلی و خارجی بیش از ۲۰۰ هزار عنوان را در معرض دید علاقه‌مندان به کتاب قرار داده اند. ۱۵۰هزار دانشجو، طلبه، استاد دانشگاه و اعضای هیأت علمی موفق شدند فرایند ثبت‌نام بن خرید کتاب دومین نمایشگاه مجازی کتاب را به اتمام برسانند. امیدوار هستیم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین حامیان نمایشگاه میزان اعتبار بن خرید نمایشگاه افزایش پیدا کند.

به گفته رمضانی ۵۰ سازمان از جمله سازمان صدا و سیما، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، بانک صادرات، وزارت کشور، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حوزه علمیه، شهرداری‌ها، نهاد کتابخانه‌های عمومی مجریان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران را همراهی می‌کنند.

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با اشاره به برگزاری برنامه‌های ترویجی و فرهنگی همزمان با نمایشگاه بیان کرد: این برنامه‌ها از سوی ادارات کل استان تنظیم و همزمان با برگزاری نمایشگاه میزبان علاقه‌مندان به کتاب است. سه پویش مهم همزمان با نمایشگاه برگزار خواهد شد. نخست پویش «این کتاب را بخوان» که در آن ناشران و گروه‌های ترویجی و تشکل‌های نشر آثار خود را معرفی می‌کنند و در آخرین روز نمایشگاه به برگزیدگان این پویش جوایزی اهدا می‌شود. دومین پویش نیز با عنوان «من هم کتاب خریدم» با مشارکت خریداران کتاب برگزار خواهد شد؛ از علاقه‌مندان درخواست می‌شود بعد از خرید کتاب از نمایشگاه و به اشتراک‌گذاری سفارش خود در فضای مجازی هشتگ #من_هم_کتاب_خریدم را فعال کنند.

رمضانی درباره پویش «نذر کتاب» گفت: در برگزاری پویش «نذر کتاب» از همه ناشران و خریداران تقاضا می‌شود برای توزیع کتاب در مناطق کم‌برخوردار مشارکت داشته باشند. علاوه بر این از همه دستگاه‌های و مجموعه‌های اقتصادی خصوصی و دولتی می‌خواهیم‌ بهره‌مندی فرهنگی را برای کارکنان و اعضای خانواده خود از نمایشگاه فراهم کنند.

پیوست فرهنگی نمایشگاه با قوت رو به جلو

سعید مجیدی مدیر فعالیت‌های فرهنگی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: ستاد برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با مشارکت دستگاه‌ها، مؤسسات، انجمن ‏ها، تشکل‏ ها، ناشران و دیگر نهادهای مرتبط فعالیت‏ های فرهنگی متنوعی را با محوریت کتاب و کتابخوانی، برنامه‌ریزی و پیش‌بینی کرد تا مشتاقان و علاقمندان این حوزه در کنار لذت خرید کتاب، از این برنامه‏ها هم بهره ببرند.

مجیدی با بیان این‌که سلسله نشست‏های فرهنگی در سه سطح ستادی، ملی و بین‌المللی و در چهار حوزۀ اقتصاد نشر، ترویج کتاب و کتابخوانی، نشر الکترونیکی و هم‏افزایی بخش دولتی و خصوصی برنامه‌ریزی شده است، گفت: برنامه‌های بخش سرای اهل قلم با حضور نویسندگان، ناشران، منتقدان و مخاطبان مشتاق در حوزه کتاب برگزار می‏شود، هر چند به جهت محدودیت‏ های کرونایی امکان حضور تعداد محدودی از  علاقمندان در این برنامه‌ها فراهم شده است اما علاقه مندان می توانند  از طریق فضای مجازی بدراین نشست‌ها شرکت کنند.

مدیر فعالیت‌های فرهنگی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ادامه داد: بیش از ۵۰ نشست‏ داخلی، ۱۳ نشست‏ خارجی و بین‌المللی، شش محفل ادبی و شعر، پنج کارگاه در زمینه نویسندگی، شعر و داستان، ویراستاری و درست‌نویسی از جمله برنامه‌های مهم بخش نشست‌های فرهنگی هستند. رویدادهای فرهنگی، مجموعه فعالیت‏هایی هستند که در سطح کشور همزمان با دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اتفاق می‏افتد. در این بخش شاهد حضور و مشارکت دیگر نهادها با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی و کمک به رونق فروش کتاب خواهیم بود. در انجام برنامه ‏های فرهنگی قریب به بیست مجموعه اعم از سازمان ‏ها و ارگان‏ها و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهر تهران و سراسر کشور با نمایشگاه همکاری و مشارکت کرده‏ و برنامه ‏های متنوعی را برنامه ریزی و اجرا می کنند.

وی تصریح کرد: پویش «من هم کتاب خریدم» (ویژه عموم خریداران) با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی توسط علاقمندانی که یک یا چند کتاب از نمایشگاه خریداری کرده‌اند، طراحی شده است. همچنین پویش«این کتاب را بخرید» (ویژه ناشران) برنامه‌ریزی شده است؛ این پویش با معرفی کتاب توسط ناشر، معیاری به دست خواننده می‌دهد تا ضمن رونق فروش کتاب و بالا بردن سطح سلیقه عمومی، افراد کتاب‌های بهتری را بخرند و بخوانند. 

نشست‏‌های فرهنگی

این نشست‏‌ها در چهار رده؛ داخلی، خارجی (بین‌المللی)، محافل ادبی و کارگاه‌های آموزشی و در چهار حوزۀ اقتصاد نشر، ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، نشر الکترونیکی و هم‌‏افزایی بخش دولتی و خصوصی برنامه‌ریزی‌شده است و در بخش سرای اهل‌قلم با حضور نویسندگان، ناشران، منتقدان و مخاطبان برگزار می‏گردد.

با توجه به محدودیت‏‌های بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا و کاهش ظرفیت سالن‏‌ها، اولویت حضور با متقاضیانی است که زودتر از سایرین نسبت به هماهنگی برای حضور در برنامه با (۰۲۱۹۱۰۰۶۳۶۳ داخلی ۲۳۱ و ۲۲۵) اقدام نمایند. علاقه‌مندان همچنین می‌توانند از طریق فضای مجازی (صفحه اینستاگرام و آپارات خانه کتاب و ادبیات ایران و اسکای روم) نیز در این نشست‌ها شرکت نمایند.

فروش بیش از ۲۱ میلیاردی کتاب/ فاصله‌ها حذف شد

اما یکی از اخبار خوب نمایشگاه امسال افزایش افزایش ۶۰ درصدی یارانه اختصاص یافته به این رویداد فرهنگی بود و در ادامه آن درخواست متولیان از نهادها و ارگان ها برای تخصیص یارانه به کارکنان برای افزایش چتر خرید بود.

در ادامه این فرایند مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ثبت‌نام ۱۱۲ سازمان‌ و نهاد برای دریافت اعتبار خرید کتاب در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران خبر داد.

علیرضا اسماعیلی با اشاره به میزان ثبت‌نام‌ برای دریافت یارانه اعتباری خرید کتاب از سوی سازمان‌ها و نهادهای سراسر کشور بیان کرد: تا پایان سومین روز از برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، تعداد ۱۱۲ سازمان و نهاد با مراجعه پایگاه اطلاع‌رسانی خانه کتاب و ادبیات ایران به نشانی Ketab.ir ثبت‌نام خود را برای دریافت اعتبار خرید کتاب (بن کتاب) انجام ‌داده‌اند.

وی افزود: ثبت‌نام ۳۳ نهاد و سازمان در سامانه نهایی شده است. همچنین ۶۳ سازمان در انتظار پرداخت میزان مشارکت خود هستند و درخواست ۱۶ سازمان و نهاد نیز در دست بررسی است.

ناوگان پستی در خدمت کتاب

مدیرعامل شرکت ملی پست گفت: ۴۰۰ دستگاه وانت را به دستگاه شهری اضافه کردیم و پنج هاب –قطب- پستی دیگر به سیستم مکانیزه سورتینگ – یکی از مهم‌ترین و کاراترین سیستم‌های اتوماسیون انتقال، تشخیص وتفکیک محصول‌های متنوع است- وصل کردیم تا به سرعت ارسال بسته‌ها افزوده شود. در تهران در مدت برگزاری نمایشگاه مجازی جدای از شعبه‌های ثابت پست، ۱۸ نقطه یعنی ۹ شعبه ثابت و ۹ شعبه سیار مشغول جمع‌آوری کتاب از ناشران خواهندبود. این امکانی است که پست می‌تواند در استان‌های پرترافیک انجام دهد.
رمضانعلی سبحانی‌فر افزود: برای حفظ امنیت و صیانت از بسته‌های مخاطب‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران، چهارهزار باکس چرخ‌دار و هفت هزار باکس کوچک به چرخه پستی اضافه شده‌است. همچنین با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چهار لفاف استاندارد برای ارسال بسته‌های پستی معرفی شده‌است تا ناشران از آن‌ها استفاده دقیق کنند. همچنین باید در آدرس‌دهی توجه دقیق شود. ناشران باید توجه داشته‌باشند تا در بسته‌ها و پاکت‌ها به تعداد و حجم استاندارد کتاب بگذارند، زیرا سال گذشته شاهد بسته‌هایی بودیم که جای سه کتاب هفت تا ۱۰ کتاب در آن جاسازی شده ‌بود. این اقدامات باعث صدمه دیدن کتاب‌های ارسالی می‌شود.

فروش بیش از ۲۱ میلیاردی کتاب/ فاصله‌ها حذف شد

مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان اینکه در مدت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، یک نماینده از خانه کتاب و ادبیات ایران در شرکت پست حضور دارد، بیان کرد: این فرد در مرکز توزیع پست، بسته‌ها را بررسی می‌کند و اگر بسته‌ای خراب و قابل ترمیم بود، آن را ترمیم می‌کند و اگر قابل ترمیم نبود، بسته به ناشر بازگردانده می‌شود.

سبحانی‌فر با اعلام آمادگی شرکت پست برای ارسال بسته‌های دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به ۱۹۲ کشور، افزود: این ارسال مشروط به این است که وجه پستی پرداخت شده‌باشد. این پرداخت می‌تواند از طریق بانک‌های ایران یا کارت‌های مورد قبول برای سیستم بانکی انجام شود.

سبحانی‌فر گفت: تسهیلاتی از سوی شرکت پست برای مخاطب‌ها و ناشرها در دومین نمایشگاه مجازی کتاب در نظر گرفته شده‌است. وقتی بسته تحویل پست شد، پیامک با بارکد به افراد فرستاده می‌شود و اگراین بارکد را بررسی کنند، می‌توانند بسته پستی را رهگیری کنند. امیدواریم با همکاری ناشران، با این شرایط و امکاناتی که فراهم شد نسبت به سال گذشته امکانات بیشتری در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارائه کنیم. زیرا تجربه نخست پست در همکاری با نمایشگاه مجازی کتاب تهران، در دنیا نمونه بود تا جایی که اتحادیه جهاتی پست از آن تقدیر کرد. امیدوارم امسال هم با کار خوب و اقدامات شایسته همکاران زبانزد دنیا باشیم.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ۲۴ ساعته به علاقه‌مندان و دوستداران کتاب خدمت می کند و آن‌ها می‌توانند آثار خریداری شده خود را به صورت رایگان در آدرس مورد نظر خود دریافت کنند، همزمان در مرکز پاسخگویی نمایشگاه و در نقطه اوج نمایشگاه، هفتاد نفر پاسخگوی پرسش‌های مردم هستند. اگر کاربران در جریان ثبت سفارش یا دریافت مرسوله خود دچار مشکل شدند، مرکز پاسخگویی از ساعت ۹ تا ۲۱ از طریق شماره تماس ۹۱۰۰۹۸۹۸ -۰۲۱آماده راهنمایی آن‌هاست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.