×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
فریب محصولات گرانقیمت پوست و مو را نخورید

بسیاری از افراد در شناخت این موضوع که پوستشان از نوع خشک است یا چرب، دچار مشکلاتی شده و در تشخیص دچار مشکل می شوند، ساده ترین راه تشخیص نوع پوست چیست؟

برای تشخیص بهتر است به وضعیت پوست صورت خود پس از استحمام دقت کنند، چنانچه نیم ساعت یا ۲۰ دقیقه بعد از بیرون آمدن از حمام احساس کنند که پوستشان در حال کشیده شدن است، این پوست از نوع خشک است. همچنین می توانند از روی علایم دیگری نیز تشخیص دهند. به عنوان مثال، پوسته پوسته شدن در سطح پوست یا ایجاد ضایعات پوستی مثل اگزما، از علایم دیگر خشکی پوست است. بعضی از افراد چنین می گویند که بعد از بیرون آمدن از حمام، پوستشان حالت سوزش، کشیدگی و پارگی دارد، اینها علایم خشکی پوست بوده و پوست مرطوب نیز علایم خاصی ندارد.

برای مراقبت از پوست های خشک چه اقداماتی می توان انجام داد؟

برای مراقبت از پوست خشک، باید در حمام از صابون هایی استفاده شود که مخصوص پوستهای خشک و حساس است، ترجیحا اعلام می شود که این افراد پوست صورت یا بدن خود را با آب خالی شست و شو دهند، یا اگر عادت دارند که از مواد شست و شو استفاده کنند، باید از صابون بچه یا پن استفاده شود.

پن ها از چه موادی تشکیل شده و با صابون ها چه تفاوتی دارند؟

پن ها شبیه صابون هستند اما از مواد غیر صابونی تشکیل شده که آن شوینده است. توضیح بهتر اینکه،  پ هاش پوستی پ هاش اسیدی است و صابون های عادی پ هاش پوست را به سمت وسوی قلیایی شدن سوق داده و باعث خشکی هرچه بیشترپوست می شوند؛ اما وقتی از پن ها استفاده شود، پ هاش اسیدی پوست همچنان حفظ شده و بر روی کاهش خشکی پوست نیز تاثیر زیادی دارد. به همین دلیل توصیه می شود که در حمام حتما از پن یا صابون های بچه گلیسیرینه استفاده شود.

پس از بیرون آمدن از حمام نیز، به مراقبت خاصی نیاز است؟

بله؛ بعد از بیرون آمدن از حمام، همان زمان که حوله روی بدنشان بوده ( در سه دقیقه اول ) وقتی بدن نم دارد و مرطوب است، بدنشان را با لوسیون های مخصوص بدن مرطوب کنند تا از خشکی پوست جلوگیری شود. پوست های مرطوب هم نیازی به به استفاده از لوسیون های مخصوص ندارند.

بسیاری از افراد به دلیل گران بودن لوسیون ها از خریدشان صرف نظر می کنند، به این افراد چه پیشنهادی دارید؟

این افراد با مراجعه به پزشک می توانند از لوسیون های ساختنی استفاده کنند بسیاری از پزشکان، لوسیون های ساختنی مناسب پوست تهیه کرده که بسیار ارزان تر از دیگر لوسیون ها هستند.

آیا آنها که پوستشان خشک است، الزاما موهای خشکی هم دارند و اصلا این دو باهم در ارتباط هستند؟

خیر لزوما به این معنی نیست. حتی در بدن، ممکن است یک قسمت از بدن خشک و ناحیه دیگری از بدن نیز چرب باشد. الزاما فردی که موهای خشک دارد، پوست خشکی ندارند.

دفعات استحمام در این افراد به چه صورت باید باشد؟ آیا حمام بیشتر، به خشک شدن پوست منجر نمی شود؟

خیر، دفعات حمام برای پوست خشک و چرب فرقی ندارد حتی برای پوست خشک، حمام خوب است به این شرط که مدت ماندن در حمام کوتاه باشد و بلافاصله بعد از بیرون آمدن از حمام، خودشان را با لوسیون های مخصوص پوست مرطوب کنند.

یکی دیگر از مشکلات بسیاری از افراد، معضل ترک پا است، به این افراد چه پیشنهادی دارید؟

باد، گرد و خاک برای پوست های خشک مضر بوده و باعث اگزما و حساسیت می شود به همین دلیل باید در زمان وزش شدید باد و هوای آلوده از منزل بیرون نیامده یا محل های حساس و در معرض آسیب پوشانده شود. متاسفانه دیده می شود افرادی که از ترک پا رنج می برند، این موضوع را نادیده می گیرند، اولین و مهمترین پیشنهاد این است که حتما در این زمینه به پزشک مراجعه شود، به احتمال فراوان، ترک پا به دلیل وجود نوعی قارچ است. پزشکان در این زمینه راهکارهایی دارند به عنوان مثال، درمنزل از جوراب نخی یا دمپایی های طبی استفاده کرده و یا از کرم های خاصی که تجویز پزشک دارد استفاده شود. استعمال وازلین به کف پا در این موارد نیز منعی ندارد.

از نظر متخصصان و پزشکان مناسب ترین شامپو برای موهای خشک و چرب چه نوع شامپویی است ؟

هر مویی با یک نوع شامپو سازگاری دارد ممکن است یک شامپوی گران قیمت تهیه شود اما سازگاری کمتری با پوست و جنس مو داشته باشد. اکثر افراد با استفاده از شامپوهای معمولی و با قیمت مناسب رضایت بیشتری دارند. البته ناگفته نماند که شامپوی خوب را مصرف کنندگان باید از روی شفافیت و در خشندگی موها، تشخیص دهند. اگر شامپو به مو سازگار نباشد، حالت کدری به خود می گیرد. ولی شامپوی سازگار با مو از ظاهر و شفافیت مو قابل تشخیص است.

آیا شامپوهای گرانقیمت از کیفیت بیشتری برخوردار هستند؟

از روی قیمت نمی توان به کیفیت شامپو پی برد، قیمت نقش تعیین کننده چندانی ندارد، بهتر است برای تهیه شامپو نیز از نظر پزشکان استفاده شده و از داروخانه تهیه شود. شامپوی خارجی و ایرانی نیز مهم نیست. بسیاری از شامپوهای ایرانی نیز از کیفیت بالایی برخوردار هستند. افرادی که موی خشک، آسیب دیده و حساس، دارند باید از شامپوهای مخصوص به جنس مویشان استفاده کنند که بر روی شامپوها در این مورد اطلاعات کافی وجود دارد، شامپوهای مخصوص موی خشک و شکننده معمولا برای موهای خشک مناسب هستند. غیر از شامپو می توان از ماسک مو نیز استفاده کرد. یعنی بعد از حمام، از ماسک مو نیز استفاده شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.