×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
فولادی‌ها مخالف واقعی شدن قیمت سنگ‌آهن هستند

مهرداد اکبریان در گفت‌و‌گو با معدن ۲۴ افزود: تولیدکنندگان شمش حاضر هستند که تمام محصولات میان‌دست و پایین‌دست زنجیره فولاد وارد بورس کالا شود و قیمت آن بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود، ولی با عرضه محصولات بالادست مانند سنگ‌آهن و گندله که ماده اولیه آن‌ها محسوب می‌شود، مخالف هستند.

وی تأکید کرد: هر روشی که به دنبال این باشد بخش معدنی سهم خود را از کیک زنجیره دریافت نکند، به زیان تمام فعالان این زنجیره خواهد بود.

او افزود: وقتی‌که تولیدکنندگان سنگ‌آهن نتوانند محصول خود را با قیمت‌های منطقی به فروش برسانند، باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاری و توسعه این صنعت به مشکل بخورد که دود آن به چشم همه فعالان و به‌خصوص فولادی‌ها خواهد رفت؛ در واقع آثار منفی ضعیف نگهداشتن بالادست زنجیره فولاد دامن همه را خواهد گرفت.

جنس مخالفت فولادی‌ها:
اکبریان در ادامه عنوان کرد: این انجمن به‌طور کامل با سازوکار بورس کالا برای عرضه محصولات موافق بوده و این روش، بهترین روش برای کشف قیمت است. در خصوص برنامه جدید وزارت صمت برای عرضه تمام زنجیره فولاد در بورس نیز دغدغه‌هایی داریم که البته با نگرانی‌های تولیدکنندگان شمش کاملاً متفاوت است.

وی افزود: درحالی‌که فولادی‌ها به دلیل واقعی شدن قیمت سنگ‌آهن با برنامه وزارت صمت مخالفت می‌کنند، ایراد ما به این برنامه نوع دیگری است، به‌طوری‌که اعتقاد داریم وزارت صمت باید پیش از تدوین هر برنامه مرتبط با حوزه سنگ‌آهن، با فعالان این صنعت و تشکل‌های تخصصی مشورت کند.

او در پایان اظهار داشت: موضوع ما این است که شاید تولیدکنندگان کوچک در رقابت با شرکت‌های بزرگ دست‌خالی بمانند که باید برای این دغدغه‌، راهکارهایی اتخاذ شود؛ اما در مجموع انجمن سنگ‌‌آهن کاملاً با سازوکار بورس کالا موافق است و از آن حمایت می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.