Categories: بورس

فولادی‌ها مخالف واقعی شدن قیمت سنگ‌آهن هستند

مهرداد اکبریان در گفت‌و‌گو با معدن ۲۴ افزود: تولیدکنندگان شمش حاضر هستند که تمام محصولات میان‌دست و پایین‌دست زنجیره فولاد وارد بورس کالا شود و قیمت آن بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود، ولی با عرضه محصولات بالادست مانند سنگ‌آهن و گندله که ماده اولیه آن‌ها محسوب می‌شود، مخالف هستند.

وی تأکید کرد: هر روشی که به دنبال این باشد بخش معدنی سهم خود را از کیک زنجیره دریافت نکند، به زیان تمام فعالان این زنجیره خواهد بود.

او افزود: وقتی‌که تولیدکنندگان سنگ‌آهن نتوانند محصول خود را با قیمت‌های منطقی به فروش برسانند، باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاری و توسعه این صنعت به مشکل بخورد که دود آن به چشم همه فعالان و به‌خصوص فولادی‌ها خواهد رفت؛ در واقع آثار منفی ضعیف نگهداشتن بالادست زنجیره فولاد دامن همه را خواهد گرفت.

جنس مخالفت فولادی‌ها:
اکبریان در ادامه عنوان کرد: این انجمن به‌طور کامل با سازوکار بورس کالا برای عرضه محصولات موافق بوده و این روش، بهترین روش برای کشف قیمت است. در خصوص برنامه جدید وزارت صمت برای عرضه تمام زنجیره فولاد در بورس نیز دغدغه‌هایی داریم که البته با نگرانی‌های تولیدکنندگان شمش کاملاً متفاوت است.

وی افزود: درحالی‌که فولادی‌ها به دلیل واقعی شدن قیمت سنگ‌آهن با برنامه وزارت صمت مخالفت می‌کنند، ایراد ما به این برنامه نوع دیگری است، به‌طوری‌که اعتقاد داریم وزارت صمت باید پیش از تدوین هر برنامه مرتبط با حوزه سنگ‌آهن، با فعالان این صنعت و تشکل‌های تخصصی مشورت کند.

او در پایان اظهار داشت: موضوع ما این است که شاید تولیدکنندگان کوچک در رقابت با شرکت‌های بزرگ دست‌خالی بمانند که باید برای این دغدغه‌، راهکارهایی اتخاذ شود؛ اما در مجموع انجمن سنگ‌‌آهن کاملاً با سازوکار بورس کالا موافق است و از آن حمایت می‌کند.

فتحنایی

Recent Posts

لغو تعدادی از پروازها از ساعت ۲۱ امشب

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با توجه به محدودیت عملیاتی پیش آمده، پرواز تعدادی از…

4 ساعت ago

جزئیات تغییر سقف سوخت‌گیری با کارت شخصی

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی جزئیات تغییر سقف سوخت‌گیری با کارت شخصی را تشریح…

4 ساعت ago

مدیرعامل پتروشیمی ایلام منصوب شد

با حکم رشید قانعی؛ مدیرعامل پترول، یوسف شریفی به عنوان مدیرعامل پتروشیمی ایلام منصوب شد.

7 ساعت ago

بازدید وزیر نفت از شرکت پتروشیمی پارس

وزیر نفت به همراه جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت، ضمن بررسی روند تولید شرکت…

7 ساعت ago

آگهی مزایده فروش سهام شرکت فن آوری ارتباطات همگرارایانه

شرکت جهان ارقام پارس (سهامی خاص) به شماره ثبت ۵۰۲۵۲۵ متعلق به بانک ایران زمین…

7 ساعت ago