×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
فولاد خوزستان اولین معدن سنگ آهن ۱۰۰٪ مالکیتی خود را به بهره برداری رساند

 امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: امروز نقطه عطفی در توسعه و پیشرفت فولاد خوزستان در حوزه معدنی است. برای اینکه در بازارهای رقابتی حضور داشته باشیم، خرید معادن کوچک را در برنامه خود قرار دادیم. صنعت فولاد با شرایط سختی به واسطه چالش‌های انرژی، مواد اولیه و سنگ آهن روبروست. در شرکت فولاد خوزستان به دنبال ایجاد فرهنگ جدید و تغییر نگاه در حوزه معدنی هستیم. معدن گوزل‌دره ظرفیت یک میلیون تُن کنسانتره ایجاد می کند. باید توسعه‌هایی در استان های بالا دست در حوزه پهنه‌های معدنی داشته باشیم.

اصغرزاده مشاور شرکت توسعه فراگیر فولاد خوزستان در امور معدنی گفت: شرکت فولاد خوزستان در بحث معدن سرمایه گذاری خوبی انجام داده است و با درایت به حوزه معدن نگاه می کند. هشت معدن در کلاس جهانی توانستیم اکتشاف کنیم و به بهره برداری برسانیم و پنج معدن دیگر در مرحله اکتشاف قرار دارد.

عباس زاده مدیرعامل شرکت توسعه فراگیر فولاد خوزستان‌ گفت: کنسانتره و مواد اولیه کلیدی ترین مساله در شرکت فولاد خوزستان است و باید هر ساله دو معدن را افتتاح کنیم. انتخاب معدن گوزل‌دره در استان زنجان به منظور تامین سنگ آهن بسیار هوشمندانه بوده و پتانسیل افزایش را دارد.

سیدعلی مدیرعامل شرکت توسعه معدن فولاد خوزستان در ادامه این همایش اظهار داشت: کشور ایران ۱ درصد از جمعیت کل دنیا را دارد و ۷ درصد از منابع طبیعی جهان را در اختیار دارد. اما سهم تولید ناخالص داخلی کشور متاسفانه به زیر ۲ درصد رسیده است. 

وی گفت: ضعف دیگری که در صنعت معدن کشور مشاهده می‌شود، مربوط به بحث آمایش سرزمینی و نبود برنامه جامع معدنی در کشور است. اگر این برنامه وجود می‌داشت امروز شاهد این نبودیم که شرکت‌های معدنی به دنبال صنایع فولادی باشند و شرکت‌های تولیدکننده فولاد همچون فولاد خوزستان که رتبه دوم تولید فولاد در کشور را دارد به دنبال تملک و بهره‌برداری از معادن. شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان که تنها ۱/۵ سال از زمان تأسیسش می‌گذرد بلافاصله توانست به الگوریتم مصوبی جهت تملک و مشارکت در پتانسیل‌های معدنی دست یابد. ما در پی این شدیم که معادنی را تملک کنیم که خروجی محصول آن ها بتواند مشخصات فنی بارِ ورودی خط تولید شرکت فولاد خوزستان را تامین کند. تا پایان ۱۴۰۱ شرکت در حوزه آهن توانست ۱۸ معدن در کشور را بررسی کند و از آن میان اقدام به تملک دو معدن کرد که یکی از آن ها معدن گوزل دره زنجان است.

سیدعلی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که در گوزل دره انجام شد بحث ماینبل بودن ذخیره بود. پروانه‌ای که جدیداً برای این معدن صادر شد در سطح استان در حوزه سنگ آهن بی‌سابقه است. حفاری‌های انجام شده خبر از وجود بالغ بر ۳۰ میلیون تن ذخیره نهفته به صورت ماینبل در این معدن دارند.

کار استخراج از معدن گوزل دره پس از ۸ ماه عملیات راستی‌آزمایی و حفاری‌های مربوطه که همگی توسط آزمایشگاه‌های برند کشور و زیر نظارت مشاورین مطرح بودند

خبر خوب دیگر احداث خط خردایش و دانه‌بندی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در ماه در معدن است. پروژه‌ای که آماده‌سازی، ساخت و راه‌اندازی آن دستکم ۹ ماه زمان نیاز داشت، ظرف ۱۰۸ روز به بهره‌برداری رسید. در معدن گوزل دره امروز نزدیک به ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند که افتخار داریم ۸۳ درصد این افراد از نیروهای بومی هستند. ان شاءالله که بتوانیم با برنامه‌های در دست  در بالادستی که در زنجیره ارزش تولید فولاد خوزستان قرار گرفته‌ایم منشأ اقدامات موثر و خوبی باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.