×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
قالیبافان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی می‌روند

به گزارش تجارت گردان به نقل از پایگاه خبری اقتصاد جوان ، مرکز ملی فرش ایران با همکاری شرکت سهامی بیمه ایران به منظور حمایت از صنعت فرش دستباف و ایجاد انگیزه بیشتر برای فرش بافان طرح بیمه تکمیلی درمان ، بلایای طبیعی ( زلزله ، سیل ، طوفان ) بیمه زندگی و حوادث را با همکاری بانک قرض الحسنه مهر ایران را اجرایی کرد 

فرح ناز رافع در حاشیه امضای تفاهم نامه همکاری با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در گفتگو با خبرنگاران تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر ۲ میلیون فعال مستمر و غیرمستمر در حوزه قالیبافی و حرف مرتبط در سراسر کشور فعال هستند که فقط حدود ۲۰۰ هزار نفر از آنها تحت پوشش بیمه‌ای می باشند.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار موجود بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر فعال مستمر قالیبافی در کشور وجود دارد گفت: مهمترین برنامه حمایتی از جامعه قالیبافی، فرش بافی، جاجیم و گلیم بافی و همچنین حرف مرتبط، انجام حمایت بیمه ای و ارائه خدمات مرتبط است.

رافع تاکید کرد: در تفاهم نامه امضا شده ارائه خدمات بیمه اجتماعی در خصوص بازنشستگی، پیری از کارافتادگی کلی و فوت مشمولین مورد توافق قرار گرفته است.

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: همه تلاش مرکز ملی فرش و وزارت صنعت، معدن و تجارت معطوف به این موضوع بوده که تعداد بیمه‌گذاران حوزه قالیبافی در کشور را افزایش دهد و در این راستا در حال رایزنی و پیگیری موارد مربوطه می باشد.

رافع افزود: مرکز ملی فرش ایران، اقدامات اجرایی در خصوص شناسایی فعالانی که دارای شناسنامه و کد شناسه فعال در حوزه قالیبافی در سراسر کشور هستند، را عملیاتی نموده و اولویت با آن دسته از جاماندگان بیمه ای بوده که تحت پوشش هیچگونه خدمات بیمه‌ای در کشور نیستند.

بدون شک نام بردن از فرش دستباف در هر نقطه از این کره خاکی بدون یاد کردن نام مقدس ایران، پوچ، ابتر و بی ارزش خواهد بود. ایران یکی از خاستگاه ها و زادگاه های اصلی فرش دستباف بوده و در حال حاضر یکی از مهم ترین و مؤثرترین کشورهای جهان در بازار هنر صنعت فرش دستباف می باشد.

فرش دستباف با معضلاتی روبرو بود که با تلاش و حمایت مرکز ملی فرش در حال مرتفع شدن میباشد 

عدم‌ پذیرش‌ شغل قالیبافی‌

واقعیت‌ این است که‌ جریان‌ رشد و گسترش‌ تولید فرش‌ و راه‌یابی‌ آن‌ به‌ بازارهای‌ خارج، در مسیر حرکت‌ خود دچار مفاسد و مشکلاتی‌ شده که‌ شاید بتوان‌ آنها را تاحدودی‌در عناوین‌ زیر خلاصه‌ کرد.

عدم‌ پذیرش‌ قالی‌ بافی‌ به‌ عنوان‌ یک حرفه‌ جدی‌ و مفید برای‌ کشور از سوی‌ مسئولین‌ وطبیعتاً عدم‌ برقراری‌ ضوابط حمایتی‌ و نظارتی‌ و عدم‌ اجرای‌ برنامه‌های‌ صحیح‌ کارگاهی‌ درمورد این‌ حرفه‌.

انقراض نسل متخصص و هنرمند در عرصه فرش

کمتر از یک دهه‌ دیگر تولید کنندگان‌ فرش‌ در ایران‌ باید برای‌ تأمین‌ طراح‌ و بافنده‌ و حتی‌رفوگر و پرداخت‌ کار چراغ‌ بدست‌، گرد شهرها بگردند ولی‌ افسوس‌ یاد از گذشتگان‌ و آثار آنها کنند.

اگر تولید کنندگانی که‌ از فرش‌ میلیونها تومان‌ استفاده‌ برده‌اند، فقط یک درصد منافع‌ خود را جهت‌ ایجاد یک آموزشگاه‌ و یا یک سازمان‌ برای‌ حمایت‌ هنرمندان‌ این‌ حرفه‌ صرف‌کرده‌ بودند امروز معدود باقی‌ مانده‌ این‌ صنتعگران‌ محبور نبودند کوله‌ بار هنر خویش‌ را به‌دوش‌ گرفته‌ برای‌ دستمزد بیشتر از این‌ کارگاه‌ به‌ آن‌ کارگاه‌ بروند و اگر خطرات‌ و مفاسدی‌ که‌ فرش‌ ایران‌ را تهدید می‌کند بماند،بر فرش‌ همان‌ خواهد گذشت‌ که‌ برخی‌ انتظار دارند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در حال حاضر ۲ میلیون بافنده فرش دستباف در سطح کشور فعالیت می‌کنند و انعقاد تفاهم‌نامه پوشش بیمه تکمیلی درمانی قالی‌بافان به‌صورت ملی کلید خورده است.

فرح ناز رافع  در جلسه رونمایی از ۵ طرح ملی در زمینه تولیدی، خدماتی و علمی فرش دستباف در استان اردبیل اظهار کرد: در حال حاضر ۲ میلیون بافنده فرش دستباف در کشور فعالیت می‌کنند و ۱۹۱ هزار صنعت جانبی در این حوزه وجود دارد.

وی با بیان این‌که به‌مناسبت دهه مبارک فجر طرح بیمه درمان تکمیلی قالی‌بافان به‌صورت ملی در اردبیل آغاز شد، افزود: انعقاد تفاهم‌نامه پوشش بیمه تکمیلی درمانی قالی‌بافان از طریق شرکت سهامی بیمه ایران به‌عنوان حامی قالی‌بافان ایرانی، به‌صورت ملی کلید خورده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه قالی‌بافانی که پیش از این تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بودند نیز می‌توانند از این بیمه استفاده کنند، گفت: قالی‌بافان‌ با پرداخت ۱۵ سال حق بیمه می‌توانند بازنشسته شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.