×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
قانعی: معافیت مالیاتی سرمایه‌گذاران در پایین دست ظرفیت خوبی برای توسعه این بخش است/ صانعی:چالش اصلی امروز در حوزه علم داده محیط زیست و هوش مصنوعی است/ انصاری‌‌نیک: پتروشیمی بندر امام روی توسعه محصول تمرکز کرده

به گزارش تجارت گردان به نقل از ستاد خبری رویداد بین المللی ایران‌پتروکم، امروز (چهارشنبه، ۲۵بهمن‌ماه)، رشید قانعی مدیرعامل پترول در دومین روز از  نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم ۱۴۰۲نشست تخصصی سهم نوآوری و فناوری در پیشران توسعه صنعت پتروشیمی، با بیان اینکه با توجه به سیاست‌های کشور مبنی بر جلوگیری از خام‌فروشی، همه هلدینگ‌ها دنبال این هستند که زنجیره تامین و ارزش پایداری داشته باشند، افزود: معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با هدف ترغیب شرکت‌ها به سمت سرمایه‌گذاری در بخش پایین دست، به معافیت مالیاتی سرمایه گذاران در این بخش پرداخته است، که انتظار داریم شرکت‌ها به سمت استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان در این مسیر حرکت کنند.
پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری به ظرفیت‌های همکاری صنایع پتروشیمی با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها پرداخت و گفت: برای توسعه این ظرفیت با توجه به ایجاد پنجره واحد نظام ایده‌ها و نیازها (نان)، تمام بخش‌های دولتی و خصوصی می‌توانند نیازهای خود را در این سامانه ثبت کنند و ما نیز به حمایت علمی و مالی از شرکت‌هایی که درخواست خود را در این سامانه ثبت کرده‌اند می‌پردازیم.  
صالحی با بیان اینکه شرکت‌هایی که با ثبت مشکلاتشان در سامانه نان و برقراری ارتباط با دانشگاه‌ها برای حل مشکل‌شان می‌پردازند از تخفیف مالیاتی برخوردار می‌شوند، افزود: وزارت علوم و فناوری سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در این بخش برای ارتباط دانشگاه و صنعت کرده است و شما به عنوان بخش صنعت می‌توانید از این ظرفیت استفاده کنید.
وی همچنین از دیگر ظرفیت‌های ایجاد شده برای استفاده از توان علمی جامعه دانشگاهی در بخش صنعت را استفاده از ظرفیت هیات علمی پسادکترا ذکر کرد و گفت: فرصتی فراهم شده است که اعضای هیات علمی پسادکترا می‌توانند دوره‌های سربازی خود را در این شرکت‌ها بگذرانند و برای نخستین بار است که به اذن مقام معظم رهبری سالانه ۵۰۰ نفر می‌توانند سربازی‌شان را در بخش‌های تحقیقات بنیادی، کاربردی، فناوری و صنعتی بگذرانند.
وی افزود: استفاده از این امکان یک نظام نگهداشت نخبگان به شمار می‌رود و شرکتهای پتروشیمی می‌توانند از این ظرفیت برای توسعه بخش فناوری و تولید خود بهره ببرند.
 
حرکت به سمت نواوری در کلاس جهانی
تقی صانعی، مدیرعامل پتروشیمی نوری هم در این نشست با بیان اینکه حرکت به سمت نوآوری در کلاس جهانی یک الزام است و پتروشیمی نوری نیز در این مسیرگام برداشته است، افزود: پتروشیمی نوری یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های پتروشیمی در ایران و جهان با ظرفیت تولید چهارونیم میلیون تن محصول در سال است که بیش از سه میلیارد دلار تولید و فروش دارد که نیمی از آن صادر و نیمی هم فروش داخلی است.
وی با بیان اینکه امروز چالش اصلی در صنعت پتروشیمی مساله خوراک و بازار نیست، تصریح کرد: چالش اصلی ما امروز در حوزه علم داده محیط زیست و هوش مصنوعی است، اگر در این مسیر گام برنداریم قادر نخواهیم بود به عنوان بازیگر درعرصه جهانی نقش ایفا کنیم.
مدیرعامل پتروشیمی نوری از جمله روندهای کلانی که در صنعت پتروشیمی ایران مطرح است را، مدیریت منابع، آب، خوراک، توسعه پایدار، استفاده از محصولات با بهره‌وری بالا و توسعه صنایع پایین دستی اعلام کرد و گفت: ما در صنعت پتروشیمی نمی‌توانیم بسیاری از پلنت‌هایی که داریم را تغییر دهیم اما می‌توانیم در بسیاری از موارد بهره‌وری آن‌ها را با استفاده از فناوری نوین افزایش دهیم، این کاری است که پتروشیمی نوری موفق شده آن را عملی کند.
به گفته صانعی، پتروشیمی نوری موفق شده است از فناوری در کلاس جهانی استفاده کند و در این مسیر نیز جوایز بین المللی را کسب کرده است که حاکی از موفقیت آن در این عرصه است.  
وی از جمله اهدافی که پتروشیمی نوری در کلاس جهانی از آن بهره برده است را استفاده از ظرفیت‌های اکوسیستم بین‌المللی برای و توسعه زیرساخت‌های دیجیتال و خلق ارزش اعلام کرد و گفت: رسیدن به این هدف نیازمند توجه به پژوهش و فناوری، مدیریت تکنولوژی، مدیریت دانش ساخت داخل و فناوری‌های نوین است که در نهایت به مدیریت نوآوری منجر می‌شود. صانعی با بیان اینکه ما در پتروشیمی نوری نقشه راه مدیریت دانش را شناسایی کرده و ۱۵۰۰ دانش را در این زمینه ثبت کرده‌ایم، افزود: این امر منجر به صرفه‌جویی ۱۱ میلیون دلاری در شرکت شده است.
مدیرعامل پتروشیمی نوری ادامه داد: ما در بخش ساخت داخل و فناوری نوین همکاری بسیار نزدیکی با دانشگاه‌های کشور داریم، به نحوی که در ۹ ماهه امسال بیش از ۲ هزار میلیارد تومان از ظرفیت تولید داخل استفاده کردیم، همچنین به بومی‌سازی بیش از ۹۰ درصد کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی که در سال جدید  پرداخته‌ایم.
صانعی ادامه داد: پتروشیمی نوری در بخش تحول دیجیتال ۶ برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را برای پنج سال آینده تعریف کرده است که در این برنامه نقشه راه دیجیتال شرکت، ساختارهای فنی هوشمند تولید و تعمیرات به هم متصل می‌شوند.
 
تمرکز بر فرایند حل مساله به جای اعلام تقاضا
سپهدار انصاری نیک، مدیرعامل پتروشیمی بندر امام نیز درباره خلق ارزش و نوآوری در پتروشیمی بندر امام صحبت کرد و افزود: ما در پتروشیمی بندر امام بر روی نیازهای شرکت تمرکز کرده‌ایم و در فرایند حل مساله و نیازسنجی بسترهای خلاقیت و نواری را ایجاد کرده‌ایم.
انصاری نیک ادامه داد: پتروشیمی بندر امام در بخش خلق ارزش روی توسعه محصول تمرکز کرده است که توجه به این بخش تاثیر مثبتی بر روی فرهنگ نوآوری ومدیریت سازمان داشته است.
مدیرعامل پتروشیمی بندر امام با بیان اینکه باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که فضا برای نخبگان جذاب باشد، افزود: ما در کشورمان بازار بسیار بزرگی در بخش صنعت داریم که می‌توانیم در این بازار به پرورش استعدادها پرداخته و خلاقیت‌ها را به نوآوری تبدیل کنیم.
انصاری نیک ادامه داد: پتروشیمی بندر امام در دوسال گذشته در همایش دانش بنیان‌ها که در این مجتمع برگزار شده بود هزار مساله را برای حل مسائل شرکت مطرح کرد و در نهایت به ۳۰۰ مساله رسید، پس از آن از شرکت‌های دانش بنیان دعوت کرد تا این مسائل را حل کنند که در نهایت منجر به عقد ۷۰ موافقتنامه شد.
مدیرعامل پتروشیمی بندر امام در انتها با تاکید بر اینکه که این مجتمع به دنبال فرهنگسازی استفاده از نوآوری و فناوری  گفت: ما در این مجتمع به دنبال حل مساله هستیم، از این رو نوآوری را مبتنی بر نیاز و حل مساله گذاشتیم.
حسین افشین، رییس پژوهشکده علوم وفناوری‌های انرژی، آب و محیط زیست دانشگاه شریف نیز در این نشست به بررسی توجه به نوآوری در دانشگاه پرداخت و گفت: شرکت‌ها باید قبل از هرچیز به این مساله توجه داشته باشند که آیا نوآوری و فناوری در واحد آن‌ها واقعی است یا خیر، آن‌ها باید واقف باشند فرهنگسازی در این زمینه مساله مهمی است.
 
نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم ۱۴۰۲ با شعار حمایت از تولید دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش به همت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از ۲۴ تا ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ در مرکز بین‌المللی همایش‌ها و نمایشگاه‌های جزیره کیش دایر است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.