×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
قرارداد ساخت راه‌آهن رشت- آستارا به امضا می‌رسد/ تشکیل کمیته ویژه اقتصاد دریا 

به گزارش تجارت گردان به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش امروز ۱۹ اردیبهشت در حاشیه چهاردهمین همایش‌ بین‌المللی بنادر، سواحل و سازه‌های دریایی در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: طبق فرمایشات رهبر انقلاب، اقتصاد دریا از اولویت‌های اقتصادی وزارت راه و شهرسازی و مجموعه دولت است که در این دولت شتاب می‌گیرد.

تشکیل کمیته ویژه اقتصاد دریا

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موقعیت مناسب جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران بر بهرمندی از سواحل تاکید کرد و افزود: در دولت کمیته ویژه اقتصاد دریا تشکیل شده و در برنامه هفتم توسعه نیز احکام خوبی در حوزه اقتصاد دریا در حال تدوین است و همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام در سیاست‌های کلان اقتصاد دریا در حال تهیه احکام هستند.

بذرپاش توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی چندین کار مهم را در برنامه دارد که بخشی از آنها شامل توسعه شهرهای ساحلی و جمعیت پذیری در آنهاست. استان‌هایی که از ساحل برخوردار نیستند و هرکدام ازاین استان‌ها در قالب طرح هم‌پیوندی استان‌ها با اقتصاد دریا به هر استان در مجموعه ساحلی زمینی را دریافت می‌کنند و تمام سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی آن استان که تمایل به سرمایه گذاری در سواحل دارند در آن منطقه فعال خواهند شد.

وی در خصوص سرمایه گذاری در بخش بنادر گفت: این روزها با پیشنهادهای متعددی از سوی کشورهای منطقه و همسایه و فعالان عرصه بندر و دریا مواجه هستیم که تمایل به سرمایه گذاری در بنادر کشور ایران دارند. با توجه به موقعیت‌های خوب بندری در جمهوری اسلامی ایران در کنار تکمیل کریدورهای ریلی و جاده‌ای در بخش شمال-جنوب و شرق-غرب نقش شایان توجهی را به بنادر ایران داده است.

تمایل کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و همسایه‌های شمالی برای استفاده از کریدورهای ایران

بذرپاش افزود: کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای شمالی ایران تمایل به استفاده از کریدور شمالی- جنوبی و شرقی-غربی ایران دارند که تکمیل این کریدورها می‌تواند برای کشور و منطقه موثر باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در مذاکرات با کشورهای دیگر تکمیل این کریدورها را در دستور کار داریم و بر توسعه حمل و نقل ترکیبی متمرکز هستیم.

تکمیل ۵۵۰ کیلومتر از جاده ساحلی در جنوب کشور در دولت سیزدهم

بذرپاش گفت: یک جاده ساحلی در جنوب کشور داریم که بیش از ۱۸۵۰ کیلومترسواحل جنوبی است و در برنامه است که این زنجیره ترانزیتی در جاده ساحلی فعال شود. در حال حاضر ۵۵۰ کیلومتر از جاده ساحلی باقیمانده است که تمام تلاش خود را می کنیم تا این جاده که بخشی زیادی از آن در استان سیستان و بلوچستان است به اتمام برسد  زنجیره ترانزیتی نوار ساحلی تکمیل می‌شود.

وی افزود: اقتصاد دریا مجموع این زیرساخت های در حوزه های بندری، ریلی، جاده ای و هوایی است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در حوزه کریدور شرق-غرب خط آهن سرخس فعال می‌شود و از غرب کشور خارج می شود. توافقی با کشور سوریه داشتیم و مدیرعامل راه‌آهن در روزهای گذشته در خاک عراق توافق برای راه‌آهن شلمچه-بصره را انجام داد و عملیات اجرایی آغاز شده است. هم اینک زمینی که باید عملیات مین روبی روی آن انجام می‌شد تحویل شده است و به مراحل اجرا رفته ایم.

توافقات ایران و عراق برای تکمیل خط آهن شلمچه-بصره

بذرپاش گفت:  تکمیل راه آهن شلمچه-بصره یک پروژه ای ۴۰ ساله و حائز اهیمت برای کشور است که تکمیل این پروژه برای ایران و عراق اهمیت دارد و کارهای آن در حال انجام است. با تکمیل این قطعه عملا ایران به کشور عراق متصل می شود و از عراق به خاک سوریه دسترسی خواهیم داشت که این اتفاق بزرگی به شمار می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: هفته آینده قرارداد راه رشت- آستارا به امضا می‌رسد و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد و بخشی از سرمایه‌گذاری در این پروژه با طرف روسی انجام می‌شود.

در بندر چابهار تمایل به سرمایه‌گذاری بلند مدت داریم

وزیر راه و شهرسازی در خصوص بدعهدی اپراتورهای هندی در بندر چابهار گفت: در حال حاضر ایران به هیچ وجه در شرایطی نیست که کسی با منت در بنادر کشورمان سرمایه گذاری کند. آنقدر تقاضا برای سرمایه گذاری زیاد است که در شرایط انتخاب قرار گرفته‌ایم. ما اصرار قرارداد بلند مدت در چابهار داریم.

بذرپاش ادامه داد: بسیاری از نهادهای مالی و بخش خصوصی در کشور خودمان تمایل به سرمایه گذاری در بنادر دارند که از مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خواسته ایم تا این سبد و این سرمایه گذاران را در بخش داخلی و بین‌المللی تکمیل کند.

وی تصریح کرد: امسال سال رونق سرمایه گذاری در این بخش است.

آغاز پروازهای دو کشور ایران و عربستان به زودی

وی درباره توسعه روابط با عربستان گفت: پروازهای بین دو کشور به زودی آغاز می‌شود. درباره همکاری‌های دریایی هنوز از طرف عربستان پیشنهاد دقیقی دریافت نکرده ایم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.