×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
قفل تولید تیلاپیا در پنج استان کشور شکسته شد

 به گزارش تجارت گردان به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «سید قباد مکرمی» درباره وضعیت تولید تیلاپیا در کشور افزود: در ۱۴ سال اخیر ماهی تیلاپیا به کشور وارد شده و به صورت آزمایشی توسط همکاران مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در حال تحقیق و بررسی است و از سال ۱۳۹۷ پس از صدور مجوز توسط سازمان حفاظت محیط زیست، پرورش آن در پنج استان یزد، سمنان، قم، خراسان جنوبی و رضوی توسط بخش خصوصی آغاز شد.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ به دلیل مخالفت معاون وقت سازمان محیط زیست، توسعه مزارع پرورشی تیلاپیا متوقف شد، اظهار داشت: با تمهیدات اندیشیده شده توسط هیأت مقررات‌زدایی، قفل‌های توسعه این ماهی اررزشمند باز شد و بدون هیچ محدودیتی در استان‌های یاد شده در حال تولید است.

وی درباره میزان تولید تیلاپیا در کشور، ادامه‌داد: در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۷۳۰ تن و در سال ۱۴۰۱ حدود ۸۴۰ تن از این گونه در چهار استان کشور تولید شد.

مکرمی با اشاره به مخالفت‌هایی که در تولید ماهی تیلاپیا وجود دارد، گفت: ایران در مقایسه با دیگر کشورها جزیره جدایی در تولید این گونه نیست و در حال حاضر در ۱۴۴ کشور جهان پرورش این گونه وجود دارد و فقط در کشورهای خاص سردسیر از جمله اسکاندیناوی امکان پرورش این گونه نیست.

وی، تیلاپیا را معروف به مرغ آبزی‌پروری در دنیا عنوان کرد و ادامه داد: هفته گذشته گزارشی در مجله‌های آبزی‌پروری جهانی داشتیم که این‌گونه در سیستم‌های مداربسته کشور سوئد نیز پرورش داده شده است.

تولید بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۰

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران با اعلام آنکه تیلاپیا دومین ماهی پُرتولید جهانی است، اضافه‌کرد: در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن از این بود.

وی افزود: سیستم‌های آبزی‌پروری جدای از منابع طبیعی هستند و نباید نگاه بدبینانه‌ای به آن داشت و نگران باشیم که این ماهی به آب‌های طبیعی راه پیدا می‌کند.

این مسؤول ادامه داد: مشاهده این گونه در آب‌های خوزستان براساس گزارش‌های رسیده بدان علت است که این ماهی از طریق کشور عراق به آب‌های استان خوزستان رسیده و علت آن است که کشور ترکیه برخلاف ایران از سال ۱۹۷۹ طرح رهاسازی این ماهی را داشته است و از آن طریق وارد کشور ما شده است اما طی ۱۴ سال اخیر هیچ گزارشی از فرار این‌گونه از استان‌های کشور وجود نداشته است.

مکرمی تاکید کرد: استان‌هایی انتخاب شدند که شرایط منابع آبی خاصی دارند و با توجه به تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌هایی که در پیش رو داریم باید به فکر تأمین نیاز پروتئینی کشور باشیم.

وی با اعلام آنکه باید به سمت منابع پروتئینی که وابستگی کمتری به غلات داشته باشد حرکت کنیم، تصریح کرد: دنیا به عنوان یک راهکار، در کنار سایر گونه‌های ارزشمند از تیلاپیا استفاده می‌کند.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران گفت: تیلاپیا به عنوان دومین ماهی پرتولید جهان است و نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت و به نظر می‌رسد رسانه‌ها در حق این ماهی کم‌لطفی کرده‌اند و افکار عمومی نیاز به آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی واقع‌بینانه در این مورد دارد.

وی ادامه داد: کشور آمریکا در ۱۴ ایالت تولید تیلاپیا دارد و در سایر کشورها همچون سوئیس، آلمان و فرانسه این ماهی در حال پرورش است.

مکرمی به ارزش غذایی این ماهی اشاره کرد و گفت: برخی نظرات غیرکارشناسی حاکی از آن است که کسانی که این ماهی را مصرف می‌کنند به بیماری‌هایی چون آلزایمر، بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند اما سازمان غذا و داروی آمریکا و یا کمیسیون امنیت غذایی اتحادیه اروپا توصیه می‌کنند زنان باردار هفته‌ای دوبار این ماهی را مصرف کنند.

آب مصرفی برای تولید تیلاپیا به اندازه شناور کولر خانه‌ای در تهران

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران تصریح کرد: این ماهی می‌تواند با قیمت پایین تولید شود زیرا کمترین وابستگی را به منابع غلات دارد و از همه مهم‌تر با شرایط کم آبی منطبق بوده و بررسی میزان آب مصرفی در برخی مزارع کشور نشان می‌دهد که مقدار آب مصرفی روزانه آن به اندازه شناور کولرهای خانگی در تهران است اما میزان تولید آن ۱۵ تن است.

وی گفت: نباید جزیره‌ای عمل کنیم و از نمایندگان مجلس و دولت که با تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در این زمینه راهگشا شدند باید تشکر کرد.

مکرمی افزود: در حال حاضر مشکلی برای تولید این گونه در چهار استان کشور وجود ندارد و به یمن وجود قوانین موجود در کشور تمام دستگاه‌های دولتی موظف هستند که از قوانین تبعیت کنند تا مسیر برای تولید این گونه و تأمین امنیت غذایی در کشور باز شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.