×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
قول حمایت وزیر فرهنگ از تئاتر فجر و دلدادگی صحنه‌ها به فاطمیه و سردار دل‌ها

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، نیمه نخست دی‌ماه ۱۴۰۰ در کنار پُرباری از اخبار خوب و خوش برای هنرمندان تئاتر شاهد افزایش تب و تاب نزدیک شدن به جشنواره‌های تئاتری به‌ویژه رویداد جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی در سومین گام اجرایی خود و نزدیک شدن به ایام برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بود.

همچنین تلاقی دومین سالروز شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با ایام فاطمیه و سالروز شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا(س) باعث پیچیدن عطر خوش و مشام‌آمیز نمایش‌های متنوع مذهبی و تئاترهای مقاومت در فضای عمومی شهرها و استان‌های کشور و همچنین تالارها و تماشاخانه‌های سراسر ایران شد

تسریع روند واکسیناسیون و اعلام خبر استفاده از ظرفیت صددرصدی تماشاخانه‌ها بخش مهم دیگر از بازگشت آرامش میان گروه‌های تئاتری است. هر چند در این میان شاهد ورود و ثبت بسیار محدود از سویه جدید ویروس کرونا موسوم به اُمیکرون در کشور بودیم اما مسئولان تئاتر کشور برای مقابله با این ویروس و عدم ایجاد خلل در مسیر استمرار روزهای رونق و شکوفایی مجدد تئاتر در کشور بیش از هر زمانی در حال تلاش وکوشش هستند تا شاهد تاثیر نامطلوب این ویروس بر ادامه مسیر گرم فعالیت حوزه هنرهای نمایشی، هنرمندان و مخاطبان آن نباشیم.

از مهم‌ترین اخبار حوزه هنرهای نمایشی طی هفته‌، از ۱۰ تا ۱۶ دی ماه ۱۴۰۰ خورشیدی می‌توان به اخبار زیر اشاره کرد.

قول حمایت وزیر فرهنگ از تئاتر فجر و دلدادگی صحنه‌ها به فاطمیه و سردار دل‌ها

حمایت «بدون محدودیت» از جشنواره تئاتر فجر قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه ۱۰ دی‌ماه با حضور در مجموعه تئاترشهر و دیدار از نمایش تا اشکستان به نویسندگی و کارگردانی حمید حرا که به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) به صحنه رفته است با اشاره به اهمیت و جایگاه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: امسال برای افزایش کیفیت جشنواره هیچ محدودیتی نداریم.

تا اشکستان؛ نمایشی است که از اول دی ماه به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اجرای خود را در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر آغاز کرده و تا ۱۷ دی ماه همه روزه از ساعت ۱۹ به مدت زمان ۱۰۵ دقیقه میزبان علاقه‌مندان به نمایش‌های مذهبی است.

قول حمایت وزیر فرهنگ از تئاتر فجر و دلدادگی صحنه‌ها به فاطمیه و سردار دل‌ها

تمام قدرت‌مان در اختیار برگزاری باشکوه جشنواره تئاتر فجر

اسماعیلی به بهانه حضور نمایش تا اشکستان در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دربار میزان و تخصیص بودجه جشنواره و همچنین تلاش برای گستردگی برگزاری آن در استان‌های مختلف تاکید کرد: ما امسال برای افزایش کیفیت جشنواره هیچ محدودیتی نداریم

اسماعیلی با اشاره بر افزایش کیفیت برگزاری این رویداد گفت: همکاران‌مان در اداره‌کل هنرهای نمایشی و دبیرخانه جشنواره، هر درخواستی در راستای افزایش کیفیت این رویداد داشته باشند، آمادگی داریم که خواسته‌هایشان را برآورده کنیم.

قول حمایت وزیر فرهنگ از تئاتر فجر و دلدادگی صحنه‌ها به فاطمیه و سردار دل‌ها

نظر مساعد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امیدوار کننده است

همچنین حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر که همراه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تماشای نمایش «تا اشکستان» نشسته بود، با توجه به صحبت‌های دکتر اسماعیلی در خصوص بودجه جشنواره گفت: بودجه جشنواره از ماه‌ها قبل طی جلسات متعددی که در دبیرخانه با حضور رئیس انجمن هنرهای نمایشی داشتیم برآورد و تنظیم شد. اما با توجه به تورم بسیار بالا در کشور، تفاوت آن نسبت به سال گذشته  اندک بوده است.

همه می‌دانیم برگزاری جشنواره با هزینه‌های جاری بالایی سر و کار دارد؛ امیدوارم با توجه به نظر مساعدی که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص بودجه جشنواره تئاتر فجر داشتند، این اختصاص هر چه سریع‌تر صورت گیرد و همکاران‌مان کار خود را با دغدغه کمتری ادامه دهند

قول حمایت وزیر فرهنگ از تئاتر فجر و دلدادگی صحنه‌ها به فاطمیه و سردار دل‌ها

تاکید بر برنامه‌ریزی با توجه به بودجه محدود جشنواره

مسافرآستانه با اشاره بر اینکه بودجه پیش‌بینی شده، بودجه ایده‌آلی برای برگزاری چهلمین جشنواره تئاتر فجر که اهمیتش جشن پیروزی انقلاب است، نیست، گفت: شرایط اقتصادی کشور خاص است و سعی بر این خواهد بود که با نهایت صرفه‌جویی این جشنواره برگزار شود و بودجه هم بر اساس همین اصل ارائه شده است.

دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر در پایان تصریح کرد: از بسیاری مسائل حاشیه‌ای صرف‌نظر کرده و بسیاری از تشریفات را کنار گذاشتیم تا با بودجه کنونی جشنواره‌ای آبرومند را برگزار کنیم.

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۱۰ تا ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ به دبیری حسین مسافرآستانه در تهران برگزار می‌شود.

طبق اطلاع‌رسانی که پیش از این صورت گرفته است، برای نخستین بار در تاریخ برگزاری این رویداد نمایشی، مراسم افتتاحیه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تاریخ ۱۰ بهمن ماه در شهر یزد برگزار خواهد شد.

قول حمایت وزیر فرهنگ از تئاتر فجر و دلدادگی صحنه‌ها به فاطمیه و سردار دل‌ها

معرفی داوران سه بخش جشنواره تئاتر سردار آسمانی

سیدوحید فخرموسوی دبیر سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی طی احکام جداگانه داوران سه بخش نمایشنامه نویسی، تئاترخیابانی و رادیو تئاتر این جشنواره را منصوب و معرفی کرد.

در بخش تئاتر خیابانی، حسین مسافرآستانه، مهرداد رایانی مخصوص و شهرام کرمی داوری آثار مرحله نهایی این بخش جشنواره را بر عهده دارند. در بخش رادیو تئاتر، بهرام ابراهیمی، امین اشرفی و دکتر شهرام جهانبازی قضاوت و داوری آثار رادیو تئاتر را انجام خواهند داد. رضا گشتاسب،یوسف فخرایی و دکتر صادق رشیدی نیز داوری بخش نمایشنامه نویسی این جشنواره را انجام خواهند داد

قول حمایت وزیر فرهنگ از تئاتر فجر و دلدادگی صحنه‌ها به فاطمیه و سردار دل‌ها

اعلام اسامی آثار ۲ بخش جشنواره تئاتر سردار آسمانی

دبیرخانه سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی آثار برگزیده و نهایی ۲ بخش رادیو تئاتر و تئاتر خیابانی این جشنواره را اعلام کرد.

سعید نجفیان، پیام عزیزی، مهدی بذرافشان، داریوش نصیری و پژمان شاهوردی ارزیابی و انتخاب بخش تئاتر خیابانی و سلمان خطی، مصطفی محمودی و بهرام نوری ارزیابی و انتخاب بخش رادیو تئاتر سومین جشنواره تئاتر «سردار آسمانی» را برعهده داشتند.

در بخش رادیو تئاتر نمایش‌های مدافع عشق به نویسندگی پیمان قریب‌پناه و  کارگردانی بهرام سروری‌نژاد از تهران، معمای شام به نویسندگی مصطفی جعفری و کارگردانی محمد رادمهر از اصفهان، ساندی به نویسندگی منصوره عسگری و کارگردانی هانیه پیرامی از خراسان جنوبی،‌ زخم گشوده جهان به نویسندگی مجید دیندار و کارگردانی زهرا اسماعیلی از چهارمحال و بختیاری، ژنرال به نویسندگی علیرضا حنیفی و کارگردانی علی زیستی از کرمانشاه و دلدار به نویسندگی و کارگردانی شیرین سپهراد از تهران به بخش رقابتی سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی راه یافتند.

همچنین در بخش تئاتر خیابانی، نمایش‌های سپهبد به نویسندگی و کارگردانی سعید بادینی از زاهدان؛ مهمان ناخوانده به نویسندگی و کارگردانی مصطفی کولیوندی از دهلران؛ قصه‌ کفش‌ها به نویسندگی حسام‌الدین ایرانمنش و کارگردانی روح‌الله آریس از کرمان، به دنبال خورشید به نویسندگی جلال حسن‌وند و کارگردانی حسین نادری از تهران، روزگار سرد به نویسندگی امیر زارع‌زاده و کارگردانی سمیرا سلیمانی از کردستان، کربلای آب به نویسندگی علی بیداوسی و کارگردانی علی بیداوسی، سولماز محمدی از لاهیجان؛ باوان به نویسندگی حمید ناطقی و کارگردانی علی ربیحاوی، سحر محسنی از ساری؛ مضیف به نویسندگی محمدرضا حیدری و کارگردانی محمدرضا حیدری، رضا طالبی از کرمان؛ اونی که باید باشه نیست به نویسندگی آرزو بهرامی و کارگردانی مهدی روزبهانی از تهران؛ مدافع آخر به نویسندگی محمد قاسمی و کارگردان احمد جعفری از تهران؛ سوء قصد به نویسندگی و کارگردانی مجتبی خلیلی از اصفهان؛ سرباز حاج قاسم به نویسندگی و کارگردانی کاظم ارجمندنیا از بوشهر؛ فرزند ننه هرمز به نویسندگی حبیب‌الله ناصری و کارگردانی حبیب‌الله ناصری، باقر رمضان‌زاده از میناب؛ با تقدیم احترام به نویسندگی و کارگردانی حشمت‌الله زارعی، محمدرضا مصباح‌زاده از اراک و فصل گل‌های محمدی به نویسندگی و کارگردانی محسن قائمی از کرمان به بخش نهایی این رویداد راه یافتند.

سومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان دی ماه سال جاری با دبیری سید وحید فخر موسوی در کرمان برگزار خواهد شد.

قول حمایت وزیر فرهنگ از تئاتر فجر و دلدادگی صحنه‌ها به فاطمیه و سردار دل‌ها

اجرای نمایش خیابانی به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) و شهید سلیمانی

شش نمایش خیابانی به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه‌زهرا (س) و سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در منطقه ۱۱ شهرداری تهران اجرا می‌شود.

با مشارکت کانون تخصصی تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۱۱، به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه‌زهرا (س) و سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، ویژه برنامه سردار دل‌ها با عنوان «روایت بدرقه» در ۲ میدان و ۲ بوستان منطقه ۱۱ شهرداری تهران برگزار می‌شود.

۶ نمایش خیابانی «مدافع آخر» نوشته محمد قاسمی و کارگردانی احمد جعفری، «به دنبال خورشید» به نویسندگی جلال حسنوند و کارگردانی حسین نادری، «این و آن» نوشته و کارگردانی مهدی صالحیار، «زهی خیال باطل» به نویسندگی و کارگردانی سیدمهرداد کاووسی، «لالایی‌های ننه ایران برای فرزندانش» نوشته کیانوش احمدی و کارگردانی حسنا قبادی و «اونی که باید باشه نیست» به نویسندگی آرزو بهرامی و کارگردانی مهدی روزبهانی از سه‌شنبه ۱۴ دی ماه تا پنجشنبه ۱۶ دی ماه در حال اجرا هستند

این نمایش‌ها ساعت ۱۰، ۱۱:۳۰، ۱۴:۳۰ و ۱۷ در پارک دانشجو، ساعت ۱۱ در میدان راه‌آهن، ساعت ۱۳ در میدان منیریه و ساعت ۱۵ در پارک دامپزشک در حال اجرا هستند.

قول حمایت وزیر فرهنگ از تئاتر فجر و دلدادگی صحنه‌ها به فاطمیه و سردار دل‌ها

تعطیلی کلیه سالن‌های نمایش به مناسبت ایام فاطمیه به جز دو نمایش

مطابق اعلام شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش، کلیه سالن‌های نمایش از اذان مغرب روز چهارشنبه (۱۵ دی) به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) تعطیل است.

اجرای نمایش‌ها روز پنجشنبه (۱۶ دی ماه) نیز به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) تعطیل است.

اما بنا به اعلام مجموعه تئاترشهر، نمایش‌های تا اشکستان به کارگردانی حمید حراء در تالار اصلی و تملیخا به کارگردانی بابک پرهام در کارگاه نمایش روزهای پانزدهم و شانزدهم دی ماه میزبان مخاطبان تئاتر خواهند بود

نمایش تا اشکستان که به مناسبت ایام فاطمیه(س) در تالار اصلی تئاتر شهر پیش روی مخاطبان قرار گرفته روزهای چهارشنبه (۱۵ دی ماه) و پنجشنبه (۱۶ دی ماه) طی ۲ نوبت و در ساعت‌های ۱۶ و ۱۹ به صحنه می‌رود.

فعالیت سالن‌های نمایش از روز جمعه (۱۷ دی ماه) ادامه خواهد داشت.

قول حمایت وزیر فرهنگ از تئاتر فجر و دلدادگی صحنه‌ها به فاطمیه و سردار دل‌ها

معرفی مدیران ۲ بخش چهلمین جشنواره تئاتر فجر

حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر، مهدی آشنا عکاس تئاتر، سینما و تلویزیون و امین رهبر فیلمساز و کارگردان تئاتر را به عنوان مدیر ۲ بخش «مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر» و «رادیوتئاتر» چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر معرفی کرد.

چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۱۴ تا ۲۶ بهمن‌ به دبیری حسین مسافرآستانه برگزار می‌شود.

قول حمایت وزیر فرهنگ از تئاتر فجر و دلدادگی صحنه‌ها به فاطمیه و سردار دل‌ها

میزبانی «خاموشان» از رییس سازمان تبلیغات اسلامی

مراسم تقدیر از سهیلا جوادی کارگردان و سبا سلیمانی نویسنده نمایش خاموشان آخرین اثر تئاتری زنده‌یاد علی سلیمانی شامگاه ۱۴ دی ماه در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

پریسا مقتدی رییس تماشاخانه سنگلج، خانواده سلیمانی را نماد و نمونه مناسبی برای تعریف انسجام خانوادگی دانست و کوشش‌های آنها را برای به سرانجام رساندن نمایش خاموشان ستود.

در ادامه حجت الاسلام محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی با گرامی دانستن یاد و حضور زنده‌یاد علی سلیمانی، از خانواده سلیمانی به دلیل به صحنه آوردن نمایشی با محتوای مقاومت و ارزش‌های دینی قدردانی کرد.

قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هم در سخنانی کوتاه نمایش خاموشان را که آخرین اثر تئاتری مرحوم سلیمانی است، نمایشی شریف و درخور توصیف کرد و از همسر و دختر آن مرحوم به عنوان کارگردان و نویسنده اثر و نیز بازیگران و عوامل اجرایی نمایش که یاد هنرمند خوب و مردمی و متعهدی چون علی سلیمانی را زنده نگه می‌دارند، تشکر کرد

در ادامه هم سهیلا جوادی و سبا سلیمانی به ترتیب در مورد انگیزه و نحوه به اجرا رساندن خاموشان که پیش‌تر در سال ۱۳۹۸ توسط زنده‌یاد علی سلیمانی در سالن حوزه هنری روی صحنه رفته بود به ایراد توضیحاتی پرداختند.

قول حمایت وزیر فرهنگ از تئاتر فجر و دلدادگی صحنه‌ها به فاطمیه و سردار دل‌ها

تمدید مهلت ارسال به جشنواره نمایشنامه‌نویسی «ثمر»

جشنواره نمایشنامه‌نویسی ثمر به همت فرهنگسرای خانواده با مشارکت مدیریت هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به منظور کشف استعدادهای جدید در حوزه نمایشنامه‌نویسی و بهره‌گیری از تجارب نمایشنامه‌نویسان و هنرمندان تئاتر با رویکرد خانه و خانواده و با اولویت موضوع فرزندآوری در سه بخش نمایشنامه‌نویسی برای آثار صحنه‌ای، نمایش کودک و نوجوان و نمایش محیطی و میدانی برگزار می‌شود. این جشنواره تا ۱۸ دی تمدید شده است.

آثار ارسالی نباید قبلا در جایی چاپ، اجرا و یا در مسابقه دیگری شرکت کرده باشند، جشنواره محدودیت سنی ندارد، شرکت کنندگان می‌توانند در تمام بخش ها حضور داشته باشند و در هر بخش تنها ۲ اثر می توانند ارائه کنند و آثار اقتباسی باید با ذکر منبع ارسال شوند

نمایشنامه‌نویسان برای حضور در جشنواره باید فرم تکمیل شده شرکت در جشنواره را به همراه فایل PDF نمایشنامه مورد نظر تا ۱۸ دی به نشانی Jashnvareh.samar۱۴۰۰@gmail.com ارسال کنند. نام و نام خانوادگی کامل متقاضی/ شماره تماس/ آدرس و میزان تحصیلات باید در ابتدای فایل نمایشنامه نوشته شود و تصویر کارت ملی یا شناسنامه همراه سایر مدارک ارسال شود. فرم شرکت در جشنواره در سایت فرهنگسرا به نشانی https://khanevadeh.farhangsara.ir/ در دسترس علاقه‌مندان است.

قول حمایت وزیر فرهنگ از تئاتر فجر و دلدادگی صحنه‌ها به فاطمیه و سردار دل‌ها

انتشار شماره سیزدهم «نمایش‌شناخت»

فصلنامه نمایش‌شناخت به عنوان یکی از معدود نشریات تخصصی حوزه تئاتر با سردبیری نظر احمدی از چهار سال پیش به شکل مرتب منتشر می‌شود. این فصلنامه در سیزدهمین شماره خود در بخش «دیالوگ» که به گفتگو با کارورزان تئاتری اختصاص دارد با یعقوب آژند نویسنده و پژوهشگر حوزه تئاتر گفتگو کرده است. مصاحبه‌ای که توسط نظر احمدی و سارا نوری انجام شده و بیشتر بر بنیاد کتاب‌های «نمایش در دوره صفوی» و «نمایش در دوران قاجار» شکل گرفته است.

گفتگوی دوم بخش دیالوگ را آیین قبادی انجام داده و به سراغ فعال تئاتری و مترجم ادبیات نمایشی لهستان ایوونا نواتسکا رفته است. وی در این مصاحبه، تئاتر لهستان در دوران پساکرونا را به زیر زره‌بین برده است.انتوآن از دیگر بخش‌های این شماره نیز می‌توان به پرونده «دراما» اشاره کرد. در بخش نخست این پرونده، سعید فرهودی مترجم تئاتر سیاسی، همچون شماره‌های گذشته، سلسله مطالب خود تحت عنوان «درام و درام‌نویسان سیاسی» را پی گرفته و در این فراز از جمله نمایشنامه‌های «قیصر آمریکا» نوشته برنارد شاو و «باغ آلبالو» اثر آنتوان چخوف را مورد بررسی و مداقه قرار داده است.

در بخش دیگر این پرونده نیز مازیار اولیایی‌نیا استاد دانشگاه ویرجینیا که از نخستین شماره، همراه با نمایش‌شناخت بوده است به تاریخ نمایش در جهان پرداخته و موفقیت یاسمینا رضا در عرصه‌ جهانی نمایش را از نظر گذرانده است.

در کنار عناوین عنوان شده، مطالب متنوع دیگری نیز در شماره جدید نمایش‌شناخت به چاپ رسیده است.

شماره سیزدهم نمایش شناخت در ۲۶۴ صفحه و با قیمت ۶۰ هزار تومان روی پیشخوان مطبوعات در سراسر کشور قرار گرفته است.

قول حمایت وزیر فرهنگ از تئاتر فجر و دلدادگی صحنه‌ها به فاطمیه و سردار دل‌ها

تازه های اجراها از عمارت قجری تا نمایش‌های کودک کانون

نمایش کمدی عمارت قجری نوشته نیاز اسماعیل پور، کارگردانی مریم باقری و تهیه کنندگی وحید طبیب در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود.

داود داداشی، امیرحسین انصافی، محمدهادی عطایی، مریم باقری، محسن بهرامی، آیلار نوشهری، الهه پورجمشید در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

این اثر نمایشی از ۲۰ دی ماه ساعت ۱۹ روی صحنه می‌رود.

عمارت قجری روایت یک پسر عیاش و بی عار خاندان ثروتمند قجری است که با دختری به نام گل خندان که دارای خاصیت جادویی ویژه ای است ازدواج می کند …

قول حمایت وزیر فرهنگ از تئاتر فجر و دلدادگی صحنه‌ها به فاطمیه و سردار دل‌ها

میکاییل شهرستانی با سه نمایش در خانه نمایش مهرگان

نمایش‌های شاعر و پیش از صبحانه به کارگردانی میکاییل شهرستانی و اسم به کارگردانی شیرین فرخنده نژاد و طراحی میکاییل شهرستانی در تماشاخانه مهرگان روی صحنه می‌روند.

شاعر به طراحی و کارگردانی میکاییل شهرستانی و نویسندگی داریو نیکودمی هر روز ساعت ۱۸:۳۰ در سالن شماره ۲ خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود.

در این اثر نمایشی بهمن هراتی، شقایق سیدین، مرجان رزم آزما، پریسا ‌محمدی، احسان قلی زاده، کامران عبدالهی، امین نانگیر، مصطفی مهری، احسان رحمتی، دلارام زرگر، محمد سلیمانی، محمدرضا لایقی و سعید ‌پارسا ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه داستان نمایش شاعر آمده است: در ساعت ۴ عصر به دعوت دختر بزرگ خانه اعضای خانواده به جلسه‌ای دعوت می‌شوند. آنها هر یک حدس و گمانه زنی هایی می‌ زنند که همگی اشتباها ست‌ و تنها با ورود دختر خانواده (کلاریسا) از راز این جلسه مهم باخبر می‌شویم و …

قول حمایت وزیر فرهنگ از تئاتر فجر و دلدادگی صحنه‌ها به فاطمیه و سردار دل‌ها

غر زدن «پیش از صبحانه»

همچنین نمایش پیش از صبحانه به طراحی و کارگردانی میکاییل شهرستانی، نویسندگی یوجین ‌اونیل و ترجمه صادق چوبک هر روز ساعت ۱۷:۳۰ در سالن ۲ خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود.

در این اثر نمایشی مرجان رزم آزما (روزهای فرد) و دلارام زرگر (روزهای زوج) به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان نمایش پیش از صبحانه آمده است: خانم رولند کارگر تولید لباسی است که با وجود داشتن همسر، در زیرزمین ساختمانی زندگی را به سختی سپری می‌کند. زندگی سراسر رنج و درد که او را به‌ زنی تلخکام و تند با رفتارهایی عصبی تبدیل کرده است. او پیش از آنکه به سرِ کارش برود می خواهد ناشتایی را آماده کند و در عین حال غر می زند که دیگر اقتضای طبیعتش شده است؛ تنها راهی که برای ادامه این زندگی برایش باقی مانده و به اینکار در طول کار و آماده سازی صبحانه آنقدر ادامه می‌دهد تا …

قول حمایت وزیر فرهنگ از تئاتر فجر و دلدادگی صحنه‌ها به فاطمیه و سردار دل‌ها

ماجرای اسم گذاری برای کودک به دنیا نیامده

نمایش اسم به نویسندگی الکساندر دولاپتولیر و ماتیو ‌دولاپورت، کارگردانی شیرین ‌فرخنده ‌نژاد و طراحی میکاییل شهرستانی هر روز ساعت ۲۰ در سالن شماره ۲ خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود.

در این اثر بهادر ‌باستان ‌حق، الهام ‌رضایی، محمد سلیمانی، مهدی ‌ارجمند، شیما زادپور ایفای نقش می کنند.

در خلاصه داستان نمایش اسم آمده است: در شبی آرام و معمولی لیز و همسرش پی‌یر که استاد ادبیات فرانسه است منتظر مهمانانشان هستند که با ورود آنها در پی اسم گذاری برای برادرزاده‌ به دنیا نیامده‌ لیز، دچار اختلاف نظر می‌شوند به طوری که هر کدام درونیات خود را نسبت به دیگری بر ملا می‌کنند و این به اتفاقاتی می‌انجامد که سرانجام …

قول حمایت وزیر فرهنگ از تئاتر فجر و دلدادگی صحنه‌ها به فاطمیه و سردار دل‌ها

اجرای برخط «سه‌گانه پاریسی» همزمان با اجرای صحنه‌ای

نمایش سه گانه پاریسی به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی روزهای ۱۳، ۱۴، ۱۶ و ۱۷ دی‌ ساعت ۲۰ برای اولین بار در کشور، همزمان با اجرای صحنه‌ای، برای اولین بار به صورت آنلاین و مجازی از سایت آپارات پخش شد و خواهد شد

آقاخانی سرپرست و موسس گروه تئاتر پوشه در این باره عنوان کرد: نمی‌دانم این خدمت‌رسانی گروه پوشه به هموطنان تئاتردوست در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف چقدر موفق و مفید خواهد بود اما معتقدم با این کار مرزهای جدیدی را در مجازی کردن تئاتر زنده گشوده‌ایم که برای من و گروهم دستاوردی کلان محسوب می‌شود و امیدوارم جریان‌ساز باشد.

علاقمندان می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://www.aparat.com/event/۵۸۶۳ بلیت تماشای مجازی این نمایش را خریداری کنند.

ایوب آقاخانی و وحید نفر بازیگران این نمایش هستند.

قول حمایت وزیر فرهنگ از تئاتر فجر و دلدادگی صحنه‌ها به فاطمیه و سردار دل‌ها

اشکان خطیبی با ۲ نمایش تازه در صحنه تئاتر

نمایش پزشک نازنین و چخوف‌خوانی زیر نظر فدراسیون روسیه به تهیه‌کنندگی، طراحی و کارگردانی اشکان خطیبی که در اسفند ۹۸ برابر با اولین تعطیلی کرونا متوقف شد، از ۱۴ بهمن اجرای خود را در تماشاخانه سپند آغاز خواهد کرد.

پزشک نازنین بر اساس نمایشنامه‌ نیل سایمون، ترجمه شهرام زرگر با طراحی و کارگردانی اشکان خطیبی برای سومین بار است که توسط او و هنرجویانش به صحنه می‌رود. این نمایش از اجراهای پرمخاطب سال ۹۷ و ۹۸ محسوب می‌شود و انجمن منتقدان خانه تئاتر نیز در هجدهمین جشن سالیانه خود از اشکان خطیبی برای آموزش اصولی قدردانی کرد.

همچنین چخوف‌خوانی زیر نظر نماینده فدراسیون روسیه بر اساسِ نمایشنامه‌هایی از مایکل فرین، ترجمه شهرام زرگر، نویسندگی اشکان خطیبی و امید سهرابی، با طراحی و کارگردانی خطیبی برای دومین مرتبه است که با هنرجویان او روی صحنه خواهد رفت.

هر ۲ نمایش از ۱۴ بهمن و یک روز در میان در سالن سپند روی صحنه می‌روند.

قول حمایت وزیر فرهنگ از تئاتر فجر و دلدادگی صحنه‌ها به فاطمیه و سردار دل‌ها

ایرانشهر میزبان دُن‌کیشوت

نمایش دُن کیشوت براساس نمایشنامه میخائیل بولکاگف با طراحی و کارگردانی جواد مولانیا بعد از یک دوره اجرا در عمارت نوفل‌لوشاتو در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

این نمایشنامه اولین بار در سال ۱۹۳۵ میلادی به چاپ رسید، این اثر که اقتباسی نمایشی از رمان «دن کیشوت» به قلم نویسنده‌ اسپانیایی دن میگل د سروانتس ساودرا است به نقد حکومت استالین می پردازد

جواد مولانیا، بازیگر، کارگردان و مجری پیش از این نمایش ۲ زبانه‌ سوتفاهم را در تهران و اصفهان، نمایش موزیکال آمادئوس بر اساس زندگی ولفگانگ آمادئوس موتزارت را به صورت چهار زبانه در تالار حافظ و نمایش موزیکال هوراشیو پارودی هملت را در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه برده است.

نمایش دُن‌کیشوت با تغییر در بازیگران از ۲۰ دی‌ در تماشاخانه ایرانشهر، سالن سمندریان به صحنه می‌رود.

قول حمایت وزیر فرهنگ از تئاتر فجر و دلدادگی صحنه‌ها به فاطمیه و سردار دل‌ها

نمایش شب دوست‌ داشتنی روی صحنه مرکز تئاتر کانون

نمایش شب دوست داشتنی از ۲۱ دی ماه در سالن گلستان مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ویژه مخاطبان خردسال اجرا می‌شود.

در خلاصه داستان این نمایش به نویسندگی و کارگردانی حسین فدایی‌حسین آمده است: شب است اما دختربچه خیال خوابیدن ندارد چون از شب خوشش نمی‌آید. او عناصر شب (ماه و ستاره‌ها) را از روی پرده‌ اتاقش برمی‌دارد و توی صندوقچه پنهان می‌کند. فرشته‌ شب در حالیکه دنبال ماه و ستاره‌های آسمان می‌گردد با دختربچه روبرو می‌شود اما او از فرشته شب می‌ترسد. چیزی نمی‌گذرد که آن دو با هم دوست می‌شوند و سعی می‌کنند با کمک هم عناصر شب را روی پرده‌ اتاق نصب کنند.

فاطمه خدابنده‌لو، فرزانه زکی، حدیث صابری، الهام محمودی و پریسا طراوتی هنرمندان بازیگر در این نمایش هستند.

این نمایش همه روزه به جز شنبه‌ها از روز سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰، ساعت ۱۶:۳۰ در سالن گلستان مرکز تولید تئاتر کانون واقع در بلوار کشاورز، خیابان حجاب، پارک لاله اجرا خواهد داشت.

قول حمایت وزیر فرهنگ از تئاتر فجر و دلدادگی صحنه‌ها به فاطمیه و سردار دل‌ها

«لاک‌پشت و خرگوش» در راه مرکز تئاتر کانون

نمایش محیطی لاک‌پشت و خرگوش به نویسندگی منوچهر اکبرلو نمایشنامه‌نویس حوزه کودک و نوجوان و کارگردانی سعید صادقی از ۱۳ دی در محوطه باز مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صحنه رفته است.

نمایش محیطی لاک‌پشت و خرگوش با نگاهی به داستانی به همین نام، ویژه مخاطبان خردسال و کودک در فضای باز روبروی مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری اجرا می‌شود.

در این نمایش خرگوش پس از شکست در مسابقه با لاکپشت، مسابقه را به دور دوم می‌کشاند و با تیزهوشی برنده می‌شود اما این اتفاق منجر به قهر او با لاکپشت شده اما با میانجی‌گری بازیگر نمایش، مسابقه سوم برگزار می‌شود و اتفاق‌های تازه‌ای رخ می‌دهد.

این نمایش از روز ۱۳ دی ساعت ۱۵:۳۰ در محوطه باز مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون واقع در پارک لاله تهران اجرا می‌شود و مخاطبان می‌توانند این نمایش محیطی را به صورت رایگان تماشا کنند.

نمایش لاک‌پشت و خرگوش به بخش خردسال بیست‌ و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان نیز راه یافته بود.

همچنین نمایش نوازنده‌ای که ماه را می‌نواخت دیگر اثر نمایشی است که از ساعت ۱۷:۳۰ در سالن گلستان مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.