×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
قوه قضائیه برای گرفتن حق مظلوم از ظالم برنامه جدی دارد

 به گزارش تجارت گردان به نقل از ایسنا، حجت الاسلام محمد مصدق در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر گفت: همان طور که امام خمینی ره درباره آیت الله بهشتی گفتند او یک ملت بود.

وی با گرامیداشت هفته قوه قضاییه اظهار کرد: از رهبر انقلاب که برای دومین بار مسوولیت قوه قضاییه را بر عهده فرزندی از فرزندان قوه قضاییه گذاشتند تشکر می کنیم. اولین بار آیت الله رییسی را منصوب کردند و در سال گذشته حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای. امروز سکان وزارت عدلیه در دست کسی است که چهار دهه سابقه مدیریتی در این نهاد را دارد و به معنای واقعی کلمه دارای روحیه انقلابی جهادی و تحولی است.

وی گفت: یکی از راهبردهای قوه قضاییه تحول و برنامه محوری است. روح اصلی حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هم تحول گرایی است. یکی از مهمترین محورهای کاری قوه قضاییه موارد شش گانه مندرج در حکم انتصاب رییس قوه قضاییه است که از سوی مقام معظم رهبری بیان شد. این ۶ محور اصولی و راهبردی از جمله فناوری های نوین، تسهیل خدمت رسانی به مردم، ارج نهادن به قضات پاکدامن، ارتباط با مردم و غیره.  محور دوم فعالیت قوه قضاییه سند تحول قضایی است و این دو محور نقشه راه قوه قضاییه است.

معاون اول رییس قوه قضاییه گفت: ما در سند تحول قضایی به دنبال تحقق سخن کوتاه رهبری هستیم که فرمودند، قوه قضاییه کارهای خوبی انجام داده است اما باید به جایی برسد که اگر در جامعه دو نفر دعوا کردند، آن کسی که مظلوم واقع شده است، بگوید حق مرا بده، وگرنه به عدلیه مراجعه می کنم. ما امروز برنامه جدی  برای تحقق اینکه مظلوم بتواند از دستگاه عدلیه حق خود را از ظالم بگیرد، داریم.

وی ادامه داد: برنامه دیگر قوه قضاییه که در دستور کار است، مبارزه با فساد است. معتقدیم این مسیر از راه همکاری هر سه قوه انجام می شود. قوه قضاییه در تولید پرونده ها در جاهای مختلف نقش ندارد،  نتیجه به ما می رسد و ما باید بررسی کنیم، اما مهم این است که هر سه قوه به این مساله رسیدگی کنند، نه اینکه دائم فساد ایجاد شود و قوه قضاییه به آن رسیدگی کند. ۶ شعبه در این رابطه مشغول کار هستند و عمده پرونده ها مربوط به رانت خواری و فسادهای بزرگ است.

مصدق اظهار کرد: یکی دیگر از مسایل اساسی در قوه قضاییه حمایت از اقتصاد مقاومتی است. در ستاد اقتصاد مقاومتی در قوه قضاییه ماهیانه یک جلسه برگزار می شود؛ مشکلات مربوط به سازمان بورس از جمله موضوعاتی است که در این جلسات مطرح و مشکلات بررسی شد.

معاون اول قوه قضاییه افزود: مردم حق دارند از ما بخواهند پرونده ای که در دادگستری مطرح شده است در کوتاه ترین زمان رسیدگی شود، ما  در حال برنامه ریزی هستیم تا این مساله را حل کنیم در عین حال که در سال جاری نسبت به سال ۹۹ این زمان بسیار کاهش یافته است.

مصدق در مساله حقوق بشر بر تبیین حقوق بشر تاکید کرد و کفت: سردار دلها که با دعوت رسمی به کشور عراق سفر کرده بود را ترور کردند؛ حتی حقوق دانان منصف هم این اقدام را محکوم کردند. همچنین از دفتر نشر و آثار امام تشکر می کنم که در همایش حقوق بشر امریکایی این مساله به طور جدی بررسی می شود. ما قربانی تروریسم هستیم و باید سخن خود را به مجامع بین المللی اعلام کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.