×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
قیمت خرید تضمینی گندم ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است
مهدی رضاخانی - خبرنگار حوزه صنعت

تجارت گردان | قیمت خرید تضمینی گندم ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، یزدان سیف معاون وزیر صمت و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران در نشست خبری خرید تضمینی گندم و دانه‌های روغنی، اظهار کرد: با حدود ۳۷ میلیون تن از اقلام ضروری مردم سال بسیار مناسبی را در تامین مایحتاج مردم رقم زدیم.

وی افزود: سال گذشته هم ۷ میلیون و  ۸۶۰ هزار تن خرید تضمینی گندم را داشتیم که متوسط وزن هر محموله ۶ تن و میانگین درآمد گندمکاران حدود ۳۰ میلیون تومان بود که نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است.

این مقام مسئول ادامه داد: علی رغم آن که میزان تحویل ما حدود ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده است، ما میزان پرداختی را ۶ درصد افزایش دادیم همچنین زمان پرداخت پول کشاورزان از ۲۹ روز به ۱۲ روز کاهش پیدا کرد.

او با اشاره به ارزیابی‌هایی که از عملکرد این حوزه در سال ۹۸ انجام شده است، گفت: تلاش کردیم تا فرآیند خرید در سال ۹۹ اصلاح شده و بهبودی مناسبی پیدا کند. با اتفاقاتی که شکل گرفت الک خرید گندم از ۲ در ۲ تغییر کرد و با استاندارد‌های جهانی هماهنگ شد، این الک‌ها به مرور در واحد‌های خرید توزیع خواهد شد.

سیف تصریح کرد: خرید تضمینی گندم با افزایش ۴۷ درصدی به ۲۵۰۰ تومان برای هر  کیلوگرم گندم تغییر پیدا کرد. برآورد دولت حدود ۱۱ میلیون تن است و امیدوار هستیم به شرایط مناسب فصول گرمی برداشت خوبی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: با این افزایش قیمت گندم میزان یارانه گندم و آرد را به ۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رساندیم. مراکز خرید تضمینی در ۷ استان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و آماده خرید هستیم. از استانداران هم درخواست کردیم تا با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی پرتوکل مناسبی برای تامین امنیت غذایی کشور و مقابله با ویروس کرونا تدوین شود.

سیف درباره تامین دانه‌‌های روغنی گفت: سال گذشته حدود ۴۹۰ هزار تن دانه روغنی خریداری شد و پیش بینی می‌کنیم امسال هم ۵۸۰ هزار تن خرید داشته باشیم تا کشور در این حوزه هم بی‌نیاز صده و مشکلی در تهیه و تویلد روغن وجود نداشته باشد، ۳۲۶ مرکز خرید در حوزه کلزا وجود دارد که در حال حاضر ۱۰ مرکز ان فعال شده است. سال گذشته حدود ۲۳۰۰ نفر از عوامل فعال در این حوزه از طریق دوره‌های مجازی تامین شد.

او بیان کرد: آخرین ارزیابی‌های ما از تهیه نان کشور خبر از ارتقاع دامنه کیفیت نان نسبت به گذشته می‌دهد. سامانه‌های مناسبی برای بهبود سیستم حمل و نقل، پرداخت کرایه‌ها، تامین گندم مراکز مصرف کننده و مواردی از این قبیل به وجود آمده است. در تامین و توزیع کالاهای اساسی هم سال بسیار خوبی داشتیم و تمهیدات بسیار مناسبی از طرف این سازمان اتخاذ شد. ۱۰۰ درصد نیاز کشور در تهیه گندم تامین شد و هیچ مشکلی در این حوزه نداشتیم.

سیف بیان کرد: ۲۳۰ هزار تن برنج در ایام پر مصرف عرضه شد که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است همچنین در سال ۹۸ حدود ۵۴۰ هزار تن روغن توزیع شده است. حدود یک میلیون و ۴۸۰ هزار تن تولید شکر داشتیم.

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ما در سال ۹۸ فعالسازی بندر چابهار بود، ۱۰۰ هزار متر مربع انبار تجهیز و راه اندازی شد و در ۶ ماه اول امسال ۲۰۰ هزار متر مربع انبار با بازسازی انبار‌های قدیمی افزوده خواهد شد.

سیف درباره بهداشت نانوایی‌ها در مقابله کرونا گفت: در استان‌های مختلف استاندار‌های مختلف پرتوکل‌هایی را به مراکز نانوایی‌ها ابلاغ کردند؛ واحد‌های متخلف تعطیل شده و این موضوع مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. مقدمات لازم فراهم شده تا نانوایی‌های سنتی که در تامین محیط مناسب با مشکل مواجه هستند تعطیل صده و به مراکز عرصه نان صنعتی تبدیل شود.

معاون وزیر صمت با تاکید بر این که تعیین قیمت تا حدود زیادی به استاندار‌ها محول شده است، گفت: در همین لحظات اولین محموله گندم خرید تضمینی تحویل سیلو دشستان شد. خرید بخش خصوصی تحت بررسی است و امیدوار هستیم تا پایان هفته مشخص شود.

او با اشاره به خرید‌های مناسبی که پیش از ورود ویروس کرونا به کشور انجام شده است، گفت: تجربه چین نشان داد که می‌توتن در کم‌تر از ۲ ماه این ویروس را کنترل کرد؛ امیدوار هستیم این فرایند مقابلا روند مناسب خود را طی کند و حتی اگر شوکی اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد چشمگیر نخواهد بود، ما چه در بخص خصوصی و چه در بخش دولتی با مشکل تدابیر لازم در نظر گرفته شده است.

سیف گفت: با توجه به آن که رئیس جمهور موضوعی را مطرح نکرده اثت تغییری در قیمتت اقلام اساسی نخواهیم داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.