×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
قیمت لوازم خانگی تابع نرخ مواداولیه است/آرامش بر بازار حکمفرماست

به گزارش تجارت گردان ، عباس هاشمی در گفت و گو با مهر درباره قیمت لوازم خانگی، اظهار داشت: علی رغم اینکه لوازم خانگی مشمول قیمت گذاری تکلیفی نیست اما سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر قیمت‌های این اقلام نظارت مستقیم دارد.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه مواد اولیه لوازم خانگی شامل مس، برنج، آلومینیوم، پتروشیمی و فولاد است، افزود: قیمت گذاری مواد اولیه لوازم خانگی بر اساس نرخ جهانی است؛ به عنوان مثال قیمت فولاد بر مبنای متوسط قیمت ۲ هفته اخیر متال بلتن + نرخ روزِ ارز+ حاشیه رقابت در بورس تعیین می‌شود. بنابراین تولیدکنندگان لوازم خانگی مواد اولیه را به نرخ جهانی از کارخانجات داخلی خریداری می‌کنند.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر اینکه، خرید مواد اولیه به قیمت جهانی برای زمانی است که مواد اولیه به اندازه کافی عرضه شود اما معمولاً عدم عرضه کافی، عاملی برای گرانی است؛ حتی در مقاطعی قیمت‌ها ۴۰ درصد بالاتر از نرخ پایه به فروش می‌رسند و تولیدکننده لوازم خانگی مجبور می‌شود مواد اولیه را به دو برابر قیمت از بازار آزاد تهیه کند. ما محاسبات مربوط به قیمت نهاده‌های تولید را به سازمان حمایت ارائه می‌کنیم و بدون موافقت این سازمان، امکان افزایش قیمت را نداریم.

هاشمی با بیان اینکه تولیدکنندگان لوازم خانگی اصراری به بالابردن قیمت لوازم خانگی ندارند و نهاده‌های تولید، تولیدکننده را مجبور به ترمیم و تعدیل قیمت می‌کنند، گفت: البته در حال حاضر با توجه به تقویت نسبی قدرت خرید مردم و افزایش عرضه لوازم خانگی، بازار به سمت آرامش در حال حرکت است. حتی پیش بینی می‌شود وارد رکود شویم.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تاکید کرد: باید تکلیف روشن شود که آیا به بازار آزاد اعتقاد داریم و یا بازار کنترل شده، زیرا اگر قرار است بازار کنترل شده باشد نیاز است که مکانیزم‌های دقیقی پیش بینی شود. اینکه مواد اولیه با نرخ جهانی عرضه شود اما تولیدکننده اجازه تغییر قیمت را نداشته باشد منطقی نیست.

وی تصریح کرد: یا باید قیمت در همه بازارها تابع بازار آزاد و قیمت جهانی شود و بگویند که بر اساس هزینه‌ها به علاوه یک سود متعارف کالا قیمت گذاری شود؛ یا اگر قرار بر نظارت است و حاکمیت دغدغه مصرف کننده نهایی را دارد باید ابزارهای دقیقی به کار گرفته و تعادل رعایت شود و این نظارتها در همه حلقه‌های زنجیره، از مواد اولیه تا کالاهای نهایی را شامل شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.