×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ دی , ۱۴۰۳
قیمت پایه فولاد مبارکه در بازار بورس اصلاح شود / لزوم توجه به اتحادهای استراتژیک برای موفقیت در بازارهای صادراتی

رضا حیدری معاون فروش بازاریابی شرکت فولاد مبارکه در پنل تخصصی «بازارهای مصرف محصولات فولادی و پتانسیل‌های توسعه» در گفتمان مرتبط با «مسیر پیشران» اظهار کرد: اولویت اول ما در فولاد مبارکه تأمین نیاز داخل کشور است، در حال حاضر به جرأت می‌توان گفت تمام محصول گرم کشور و بخش عمده محصول سرد توسط فولاد مبارکه تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: واقعیت این است که فولاد مبارکه به عنوان شرکتی سودده سود خود را نه بابت افزایش قیمت و گران کردن محصولات، بلکه به دلیل داشتن زنجیره کامل فولاد به دست آورده است، ما از سنگ آهن تا محصول نهایی را در اختیار داریم و با حداقل هزینه‌های حمل و نقل محصول خود را تولید می‌کنیم.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه گفت: در شرایط موجود که همه شرکت‌های فولادی از جهت سودآوری دچار مشکل هستند، فولاد مبارکه کماکان توانسته نسبت به هزینه‌ها، سودآوری خوبی داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه مکانیزم‌های موجود برای عرضه محصولات فولاد مبارکه در حال حاضر مکانیزم بورس کالا است، تصریح کرد: در حال حاضرعمده محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا به فروش می‌رسد و یکی از چالش‌هایی که ما داریم موضوع قیمت پایه محصولات فولاد مبارکه است، متأسفانه قیمت پایه موجود تحریک کننده تقاضای کاذب است و بخش زیادی از افزایش قیمت و رقابتی که در بورس کالا صورت می‌گیرد به خاطر مدل اشتباهی است که این قیمت پایه را می‌سازد.

حیدری با بیان اینکه درخواست اول ما از متولیان امر این است که این قیمت پایه را در اولین فرصت اصلاح کنند، ادامه داد: از سوی دیگر نیز مسئولان در وزارت صنعت، معدن و تجارت باید توجه ویژه‌ای به میزان بهره‌وری شرکت‌های فولادی داشته باشند، متأسفم که بگویم بخشی از زنجیره با بهره‌وری تولید ۲۰ تا ۲۵ درصد کار می‌کند و کارخانجات در بخش گالوانیزه با ۳۰ تا ۳۵ ظرفیت و فعالیت دارند و این در حالی است که شاهد واردات ورق‌های گالوانیزه به کشور هستیم.

وی اضافه کرد: در سال گذشته موج واردات ورق سرد، گالوانیزه، رنگی و قلع اندود را در کشور داشتیم، بر اساس گزارش‌های موجود یک و نیم میلیارد دلار ارز صرف واردات ورق‌های فولادی شده است و عرضه‌های این محصولات در بورس کالا بدون مشتری بود.

حیدری ادامه داد: امروز ما با دامپینگ کشور چین مواجه هستیم، نزدیک به ۱۰ کشور مصرف کننده فولاد در حال حاضر برای حمایت از صنایع خود تعرفه واردات را تعریف کرده‌اند، متأسفم که بگویم افرادی که باید در این زمینه در کشور آگاهی داشته باشند ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند، فولادسازان کشور بابت واردات بیشترین ضرر را متحمل می‌شوند. این ضرر نه فقط به فولادسازان بلکه به اقتصاد و داشته‌های کشور است، امیدواریم این شرایط در سال ۱۴۰۳ به بهترین شکل مدیریت شود چرا که ما نه بیشتر از این ارزی برای واردات داریم و نتوانی که شرکت‌های فولادی را حفظ کنیم.

وی در خصوص چشم انداز صنعت فولاد در کشور نیز اضافه کرد: ما باید طی یک تا ۲ سال آینده به سمت صادرات ورق‌های سرد و گرم سوق پیدا کنیم، امروز همه محصولات ورقی سرد و گرم فولاد مبارکه در داخل مصرف می‌شود اما تا دو سال آینده کشور باید به یکی از بزرگترین صادرکنندگان ورق گرم و سرد تبدیل شود.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه برای توسعه صادرات به کشورهای خارجی نمی‌توان یک دفعه و ناگهانی وارد شد، گفت: قطعاً باید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور تدابیری اندیشیده شود که شرکت‌های فولادساز بتوانند جایی در بازارهای جهانی پیدا کنند و رقابت پذیری را داشته باشند.

وی تاکید کرد: صادرات امروز ما قطعاً تمرینی برای آینده است که بتوانیم محصولات کیفی کشور خود را روانه بازارهای جهانی کنیم.

حیدری اضافه کرد: فولاد مبارکه در بخش کیفیت رقابت پذیری خوبی را دارد، اما همه از محدودیت‌های حاصل از تحریم‌ها آگاه هستند، یک بخش این تحریم‌ها بخش مالی و فاینانس است، ما از ابزارهای مالی رایج دنیا امکان استفاده نداریم و در این زمینه بیگانه هستیم، سیستم حمل و نقل محدودیت‌هایی را دارد، در بازار رقابتی فولاد کسی توان رقابت دارد که بتواند اتحادهای استراتژیک با همدیگر داشته باشد.

وی در ادامه گفت: کشورها به سمت اتحادهای استراتژیک رفته‌اند و وقتی این اتحاد برقرار می‌شود بنا بر یک بازی برد برد شرایط را برای خودشان فراهم می‌کنند که تولید کننده بتواند اقتصادی‌تر محصول خود را به خریدار برساند و خریدار نسبت به سایر مشتریان و تولید کنندگان بتواند خرید کند.

معاون فروش بازاریابی شرکت فولاد مبارکه گفت: ما در این شرایط تحریمی می‌توانیم با یک سری اتحادهای استراتژیک با مصرف کنندگان فولاد به سمت اقتصادی کردن محصول در بازارها برویم، البته ما به تنهایی این کار را نمی‌توانیم انجام دهیم و سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در این زمینه با ما همکاری داشته باشد.

هدفگذاری افزایش تولید در فولاد مبارکه متناسب با نیاز مصرف است

همچنین مجید فخاری، مدیر برنامه‌ریزی فروش و حمل محصولات شرکت فولاد مبارکه نیز در این آئین اظهار کرد: مصرف فولاد به عنوان یک کالای واسطه‌ای بسته به سطح فعالیت‌ها در اقتصاد است و آشناترین مشخصه و شاخصی که می‌تواند وضعیت سطح فعالیت اقتصاد را معرفی کند بحث تولید ناخالص ملی است.

وی افزود: توسعه اقتصادی، رشد صنعت، سرمایه‌گذاری، توسعه شهری و رشد جمعیت عوامل فزاینده شدت مصرف فولاد هستند، همچنین عواملی مانند تغییرات تکنولوژی، اقتصاد مدور، کلان روندها، تکنولوژی دیجیتال و رشد مصرف محصولات کیفی با وزن پایین‌تر، روند مصرف فولاد را کاهش می‌دهد.
مدیر برنامه‌ریزی فروش و حمل محصولات شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه شدت مصرف فولاد بر اساس میزان توسعه یافتگی در کشورهای مختلف متفاوت است، ابراز کرد: برخی از کشورها نیاز به سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت دارند و کشورهای توسعه یافته با رشد بخش خدمات و تکنولوژی شدت مصرف فولاد کمتری دارند.

وی با بیان اینکه حجم تقاضای کالای نهایی در اقتصاد و سطح فعالیت زیر بخش‌های مصرف کننده، بزرگترین محرک تقاضای فولاد است، ادامه داد: بخش مصرف فولاد کشور، صنعت و زیرساخت است که ۵۲ درصد در حوزه زیرساخت و ساختمان هزینه می‌شود و بخش بعدی نیز خودرو است که تأثیر زیادی دارد.

فخاری با بیان اینکه بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی در کشورهای تولیدکننده فولاد رشد خوبی ندارد، ادامه داد: این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه که شدت مصرف در آنها زیاد شده، رشد اقتصادی بسیار متغیر است.

وی اضافه کرد: رشد اقتصادی پیش بینی شده در کشور بر اساس بودجه بسته شده، حدود ۳.۵ درصد است و همه پارامترها نشان می‌دهد که اتفاق خاصی در اقتصاد دنیا و کشور نمی‌افتد. همچنین پیش بینی برای کامودیتی‌ها این است که روند ثابت قیمت‌ها را خواهیم داشت حتی ممکن است شیب نزولی داشته باشد.

فخاری گفت: در سال گذشته یک میلیارد و ۸۹۲ میلیون تن فولاد از ۲.۵ میلیارد تن ظرفیت موجود در دنیا تولید شده است که یک میلیارد و ۷۶۳ میلیون تن مصرف جهانی فولاد بوده است؛ در عین حال شاهد افزایش ظرفیت‌ها در دنیا هستیم که ۱۲۴ میلیون تن ظرفیت به دو و نیم میلیاردی ایجاد شده در حال اضافه شدن است.کشور ما نیز یکی از کشورهایی است که طی چند سال اخیر بالاترین رشد ظرفیت‌ها را داشته است و امروز ۴۵ میلیون تن ظرفیت تولید رسیده‌ایم. با بررسی وضعیت تولید کنندگان فولاد مبارکه در دنیا شاهدیم که فولاد مبارکه در رتبه چهل و دوم قرار دارد.

وی گفت: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که رشد زیر ۲ درصدی برای مصرف فولاد در جهان را شاهد هستیم. و در اکثر کشورها به جز دو کشور ثبات مصرف را داریم.

مدیر برنامه‌ریزی فروش و حمل محصولات شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از تولید فولاد کشور توسط فولاد مبارکه تأمین می‌شود، ادامه داد: این شرکت در حال حاضر ۱۰.۳ تن تولید فولاد را دارد و در سال ۱۴۱۰ به ۱۸ میلیون تن خواهد رسید.

وی در ادامه با بیان اینکه نه ۴۶ درصد از مصرف پولاد در کشور مربوط به محصولات تخت است، ادامه داد:
مصرف فولاد در کشور تثبیت شده اما سهم تولید کنندگان داخلی افزایش یافته، در سال گذشته ۱۵ درصد از نیاز کشور به محصولات تخت از محل واردات تأمین شده است.

فخاری در خصوص توسعه ظرفیت‌های تولید محصولات فولادی گفت: هدفگذاری افزایش تولید در فولاد مبارکه متناسب با نیاز مصرف است، برای امسال در حوزه خودرو در زمینه تولید ورق‌های خاص خودرویی برنامه‌ریزی کرده‌ایم و توسعه‌ها هدفمند در دستور کار است.

ضرورت توجه به تولید محصولات با ارزش افزوده بالا در صنعت فولاد کشور

همچنین یونس حمزوی تله بازلو، مدیر فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه نیز در این پنل گفت: قرار است که امروز در خصوص وضعیت فعلی بازار فولاد تقاضا مصرف هم در حال حاضر و هم در آینده گفتگو داشته باشیم. مطالعات خوبی در سطح کشور انجام شده است، در فولاد مبارکه نیز هر ساله مطالعات خوب و با کیفیتی انجام می‌شود که یکی از با کیفیت‌ترین گزارش‌ها است، تمامی گزارش‌ها نشان دهنده این است که بازار محصولات فولادی تخت در برخی از حوزه‌ها رقابتی است و تمام حوزه‌های محصولات تخت حداقل تا دو سال آینده رقابتی خواهد شد.

وی افزود: در خصوص وضعیت بازار رقابتی باید توجه داشت که شرکت‌هایی در رقابت پیروز خواهند بود و می‌توانند کالای خود را بفروشند که صادرات محور باشند، حداقل در سال‌های آینده چندین میلیون تن محصول مازاد بر تقاضای کشور تولید خواهد شد و ظرفیت ایجاد می‌شود و شرکت‌هایی موفق خواهند شد که صادرات داشته باشند.

مدیر فروش داخلی فولاد مبارکه ادامه داد: شرکت‌هایی در رقابت موفقیت خواهند داشت که بتوانند کالاهایی با ارزش افزوده بالا و ویژه تولید کنند،
در بازار رقابتی محصولات گالوانیزه کشور شرکت‌هایی که بتوانند محصولات گالوانیزه خودرویی را با کیفیت بالا تولید کنند و برای محصولات ساختمانی برنامه داشته باشند، می‌توانند کالای خود را بفروشند.
در محصولات سرد نیز شرکت‌هایی که ورق الکتریکی تولید می‌کنند می‌توانند در بازار رقابت کنند.

وی گفت: اگر می‌خواهیم در آینده شرکتی رقابت پذیر داشته باشیم باید در سبد محصولات خود محصولات ویژه و دارای ارزش افزوده بالا را داشته باشد. سازمان‌های رقابت پذیر در آینده سازمان‌هایی هستند که تمامی تصمیمات آنها بر مبنای رضایت مشتری و برآورده کردن رضایت مشتری انجام شود.

حمزوی تاکید کرد: مشتری مداری اصل اول سازمان‌های رقابت پذیر در آینده خواهد بود و
سازمان‌ها به دنبال کاهش هزینه باید باشند تا موفق شوند.

منبع: ایراسین

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.