×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
لایحه حجاب و عفاف خارج از نوبت بررسی می‌شود

به گزارش تجارت گردان به نقل از خانه ملت، احمدحسین فلاحی در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه، ۲۶ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری مطرح کرد: آنچه امروز مطالبه مردم است، بحث لایحه عفاف و حجاب است، مردم مطالبه دارند که این لایحه گرفتار سرنوشت قانون فضای مجازی نشود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس یازدهم ادامه داد: قانون فضای مجازی با وجود اینکه مطالبه رهبری بود، معطل ماند. سال آخر مجلس باید در این زمینه رأی گیری کنیم و این موضوع زمان زیادی نمی‌برد. نگرانیم لایحه عفاف و حجاب به سرنوشت قانون فضای مجازی گرفتار شود. موادی که به این لایحه افزوده شد، لایحه را قطور کرده و زمان بررسی آن را طولانی می‌کند.

وی گفت: می‌توانستیم خیلی کوتاه‌تر لایحه عفاف و حجاب را تدوین کنیم، شما تجربه تقویت نیروی انتظامی را دارید، این موضوع یکی از موفقیت‌های شما در حوزه مدیریتی است. به نیروی انتظامی قدرت دهیم و دستگاه قضا پای کار بیاید، می‌توانیم با مختصرترین قوانین، جامعه را کنترل کنیم. انتظار می‌رود این امر مورد اهتمام جدی قرار گیرد.

بررسی لایحه حجاب‌وعفاف در کمیسیون تمام شود، خارج از نوبت در صحن علنی بررسی می‌شود

دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: این نکته مهمی است و ما بار‌ها این موضوع را توضیح داده ایم، در اینکه لایحه قضایی ارسال شده مهم است هیچ شکی نیست، این لایحه با دوفوریت آمد.

وی ادامه داد: در مجلس همه با هم بحث کردیم که این لایحه از همه ابعاد به موضوع عفاف و حجاب توجه کند، موضوعات فرهنگی، اجتماعی، قضایی و آموزشی دارد و باید دستگاه‌های مختلف وظایفشان را انجام دهند. سال گذشته کمیسیون فرهنگی گزارشی تهیه کرد که ۳۱ دستگاه تخلف کرده و به وظایفشان عمل نکردند. بخشی از این موضوع به دلیل عدم صراحت وظایف بود. با اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه داشت، اما الزام آور از جهت قانونی نبود.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: آیا در این لایحه نباید این موارد را شفاف کنیم؟ مجلس تصمیم گرفت لایحه را یک فوریتی انجام دهد تا رسیدگی کند. الان همه ابعاد لایحه برسی شده و کار در کمیسیون قضایی انجام می‌شود و خواهش می‌کنم که اعضای کمیسیون همراهی کنند. البته اعضای کمیسیون فرهنگی نیز آنجا هستند و نظراتشان را ارائه می‌کنند. هر زمان از کمیسیون بیاید، طبق تبصره ۱ ماده ۱۰۰ آیین نامه داخلی لایحه را خارج از نوبت در صحن علنی بررسی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: حتما قانون ناقص تصویب نمی‌کنیم، اما اختیار داریم که خارج از نوبت آن را بررسی کنیم.

دکتر قالیباف با بیان اینکه موضوعات فرهنگی در لایحه حجاب و عفاف مهم است عنوان کرد: خواهش می‌کنم که دوستان در کمیسیون نه اینکه فشار بیاورید که بحث فرهنگی اش را حذف کنید، آقای آقاتهرانی می‌داند بحث فرهنگی اش مهم است، وظایف دستگاه‌ها مهم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اینکه می‌گویند به نیروی انتظامی اختیار دهیم، خلاف قانون اساسی است، نیروی انتظامی ضابط اجرای قانون است، نیروی انتظامی نمی‌تواند حکم ثابت کند، جایی را پلمب یا ببندد، بلکه قاضی باید تصمیم بگیرد. آقای فلاحی؛ مگر ما می‌توانیم خلاف قانون اساسی اقدام کنیم.

وی گفت: نیروی انتظامی ضابط قوه قضائیه است، نه اینکه به جای قاضی تصمیم بگیرد و حکم صادر کرده و جایی را پلمب کند، به این موضوعات دقت کنید. با این حال آماده ایم دوستان به گونه‌ای عمل کنند که در ماه محرم و صفر قانون جامع و کامل در صحن داشته باشیم. کمیسیون را هم پیگیر هستم تا کار با سرعت، اما با دقت پیش برود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.