×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳
لغو بازی‌های استقلال و فولاد در انتظار جلسه ستاد مقابله با کرونا

تجارت گردان | لغو بازی‌های استقلال و فولاد در انتظار جلسه ستاد مقابله با کرونا

جواد نکونام سرمربی فولاد پیش از بازی با نساجی گفت که تعدادی از بازیکنان فولاد دچار کرونا هستند. این مصاحبه با واکنش مسئولان پزشکی فوتبال توأم شد و آنها اعلام کردند که نتیجه نهایی تست بازیکنان فولاد تکلیف این تیم را برای بازی نساجی مشخص می‌کند و اگر حدود ۲۵ درصد بازیکنان این تیم درگیر ویروس کووید ۱۹ باشند، بازی این تیم با نساجی لغو می‌شود.

در شرایطی که انتظار می‌رفت موضوع بازیکنان فولاد از طریق مسئولان امر پیگیری و به عموم اعلام شود، باشگاه استقلال با لغو تمرین امروز -شنبه- پیش از سفرش به جم، اعلام کرد که تعداد زیادی از بازیکنانش به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و مسئولان این باشگاه بلافاصله جلسه‌ای را تشکیل دادند.
بر این اساس، دکتر امین نوروزی و دکتر کاوه ستوده به عنوان اعضای موثر پزشکی باشگاه استقلال به همراه فرهاد مجیدی سرمربی و سعید رمضانی سرپرست تیم به محل باشگاه رفتند و با احمد سعادتمند و برخی دیگر از مدیران باشگاه جلسه‌ای فوری را برگزار کردند و سپس دکتر نوروزی به اتفاق رمضانی به سازمان لیگ رفتند.

براساس خبرهای اولیه، تست کرونای وریا غفوری، فرشید باقری، داریوش شجاعیان، مسعود ریگی، حسین پورحمیدی، ذکریا مرادی، روزبه چشمی و مهرشاد رهبر – عضو کادر پزشکی تیم- مثبت اعلام شده است. از طرفی ۱۶ نفر از اعضای باشگاه فولاد که ۱۱ نفر آن از بازیکنان بوده، مشکوک به ویروس کرونا هستند.
طبق آخرین پروتکل اعلام شده، هر زمان ۲۵ درصد اعضای یک باشگاه به کرونا مبتلا شوند، همه نفرات آن باشگاه دو هفته به قرنطینه خواهند رفت. استقلالی‌ها عقیده دارند در بازی مقابل فولاد و از بازیکنان حریف این ویروس را گرفته‌اند.

پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی سازمان لیگ نیز باعث شده برخی از اهالی فوتبال مدعی شوند که نمی‌توانند این موارد را رعایت کنند، چون هم هزینه‌های‌شان بسیار بالا خواهد رفت و از طرفی این پروتکل‌ها قابلیت اجرایی ندارند. یکی از بندهای موجود در پروتکل بهداشتی سازمان لیگ، جابه‌جایی تیم‌ها بین هتل و ورزشگاه با حداقل چهار دستگاه اتوبوس است. در زمان صرف ناهار و شام نیز هر یک از نفرات تیم باید بر سر یک میز به صورت انفرادی بنشیند که بعید به نظر می‌رسد تیم‌ها این موضوع را براحتی رعایت کنند.
از طرفی، بازیکنان باید به صورت نوبتی و تیم‌های پنج نفره وارد رختکن شوند. حضور افراد مختلف روی نیمکت هم محدود شده و برخی افراد نمی‌توانند روی نیمکت بنشینند.

هراتیان: ما به عنوان مجری نظارت می‌کنیم
رئیس مرکز ارزیابی‌های پزشکی و بازتوانی فوتبال ایران (ایفمارک) در رابطه با نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی سازمان لیگ به ایرناپلاس گفت: «فدراسیون پزشکی ورزشی باید پاسخگوی این سوال شما باشد، اما درباره مسابقات، ما سه و چهار روز پیش از شروع بازی‌ها، یک کارگروهی به اسم ناظران ایفمارک را تشکیل دادیم و پس از شکل‌گیری ستاد مبارزه با کرونا در فوتبال، نام آن را به ناظران ستاد مبارزه با کرونا در فوتبال تغییر دادیم.

دکتر زهره هراتیان افزود: برای آنکه رفت‌وآمد زیاد نشود و کسی مورد آسیب قرار نگیرد نامه‌ای برای باشگاه‌ها ارسال کردیم تا یک نفر از کادر پزشکی آنها که زیاد درگیر تیم نباشد را به ما معرفی کنند و ما آموزش‌های لازم را درباره اینکه چه چیزهایی را باید چک کنند، دادیم. یک چک ‌لیست پنج صفحه‌ای هم به همراه یک یونیفرم به آنها داده‌ شده و یک آیدی کارت نیز برایش صادر کردیم تا در روز بازی از همه مرحله وارد شدن تیم، آنها و محل مورد نظر را چک و از آن عکس و فیلم می‌گیرند و با یک گزارش کامل برای ما ارسال می‌کنند. ما به عنوان مجری نظارت می‌کنیم.»

وی در ادامه اضافه کرد: «اما در مورد تمرینات و رفت‌وآمدها، ما درگیر نبودیم؛ چون پروتکل را فدراسیون پزشکی ورزشی نوشته و گفته‌اند نظارت می‌کنند؛ ما در این مرحله نتوانستیم ورود پیدا کنیم اما چون مسئول برگزاری بازی‌ها سازمان لیگ است و ما نیز قسمت پزشکی لیگ هستیم از لحظه آغاز همه مسابقات لیگ برتر و لیگ یک، هم نظارت کرده‌ایم و هم کارها را به جلو برده‌ایم.»

هراتیان در واکنش به ابتلای بازیکنان استقلال و فولاد به ویروس کرونا گفت: «تا این لحظه هیچ گزارشی درباره نتیجه آزمایش کرونای اعضای باشگاه استقلال و فولاد به دست ما نرسیده است. اصلاً کادر پزشکی استقلال بسیار خبره است و من اطمینان دارم آنها بهترین عملکرد خود را ارایه خواهند داد. اما، در صورتی که ۲۵ درصد بازیکنان و کادر هر یک از این تیم‌ها به بیماری کرونا مبتلا شده باشند، کل تیم قرنطینه خواهند شد. اینکه گفته شده بازیکنان فولاد کرونا گرفته‌اند، منظور کووید ۱۹ یا بیماری نیست. ممکن است این بازیکنان ناقل بدون علامت باشند. هر کسی که پاسخ آزمایش او مثبت می‌شود حتماً بیماری کووید ۱۹ ندارد و تنها نگرانی که در خصوص این افراد وجود دارد این است که احتمال دارد بیماری را انتقال دهند.»

وی در پاسخ این پرسش که آیا با گرفتن تست خون می‌توان گفت بازیکن کرونا گرفته است، اظهار کرد: «به هیچ عنوان و حتماً باید تست  PCR باشد. حتی وزارت بهداشت و درمان تاکید داشته تست خون برای غربال‌گری مناسب نیست تا اطلاعات بعدی کامل شود. از طرفی باید بگویم استقلال و فولاد مستندات خود را فرستاده‌اند و همه این مدارک وارد جلسه ستادی می‌شود که اعضای کمیته مسابقات، کمیته نقل‌وانتقالات، اعضای ستاد مبارزه با کرونا و .. حضور دارند. در این ستاد همه دغدغه‌ها اعلام و خروجی یک نظر کارشناسی خواهد بود که در اختیار مسئولان سازمان لیگ قرار خواهد گرفت آنگاه تصمیم به لغو بازی‌های این دو تیم گرفته خواهد شد.»

با توجه به شرایط موجود امکان لغو بازی‌های استقلال و فولاد مقابل حریفان متحمل است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.