×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
لغو قانون تغییر ساعت زمان‌بر خواهد بود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، مصطفی رجبی مشهدی در پاسخ به این پرسش که لغو تغییر ساعت چه تأثیری در حوزه مصرف برق دارد؟ افزود: باید روال قانونی مصوبه تغییر ساعت طی و به دولت ابلاغ شود و دولت هم تمهیدات لازم را برای اجرای قانون فراهم کند.

مدیرعامل مدیریت شبکه برق ایران با اشاره به اینکه تغییر ساعت، صنعت برق را هم درگیر می‌کند، ادامه داد: با تغییر ساعت، شبکه بانکی و سرورها باید تغییر کنند و با دقت و به موقع انجام شود تا اختلالی در زندگی روزمره مردم از جمله کارهای بانکی، پرداخت‌ها، دریافت‌ها و بلیط هواپیما رخ ندهد.

سخنگوی صنعت برق کشور اضافه کرد: در حوزه انرژی هم مطالعات زیادی انجام شده است و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و وزارت نیرو مطالعاتی را انجام دادند که نشان می‌دهد با لغو تغییر ساعت، در ساعات اوج مصرف برق حدود تا دو درصد و در بخش انرژی هم حدود یک درصد افزایش مصرف را خواهیم داشت و وزارت نیرو هم باید تمهیدات لازم را فراهم کند تا بتواند قانون را به درستی اجرا کند

وی گفت: دستگاه‌های اندازه‌گیری ما و کنترل شبکه برق بر اساس تغییر ساعت از سال ۱۳۸۶ به این طرف تغییر کرد و به گونه‌ای تنظیم شد که به صورت خودکار بتواند این تغییرات را انجام دهد.

رجبی مشهدی افزود: حجم زیادی از دستگاه‌های سنجش انرژی در کشور فعال هستند که با لغو تغییر ساعت، باید دوباره تنظیم شوند و این موضوع زمان بر خواهد بود.

سخنگوی صنعت برق کشور اضافه کرد: برخی این سیستم‌ها تا چند هفته و برخی شاید تا حدود یک ماه نیاز به کار داشته باشند.

رجبی مشهدی افزود: در مراجع بین المللی استانداردهایی وجود دارد که اگر بخواهیم هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم حدود یک سال طول می‌کشد تا همه چیز بر اساس مقررات و استانداردها انجام شود.

وزارت نیرو ۶ هزار مگاوات نیروگاه جدید را در دستور کار دارد

مدیرعامل مدیریت شبکه برق ایران با اشاره به اینکه وزارت نیرو برای سال ۱۴۰۱ تمهیدات بسیار گسترده‌ای را پیش بینی کرده است، گفت: این وزارتخانه حدود شش هزار مگاوات نیروگاه جدید یا ارتقای ظرفیت نیروگاه‌های موجود را در دستور کار دارد.

رجبی مشهدی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: تابستان سال ۱۴۰۰ به علت گرمای هوا و خشکسالی نتوانستیم حداکثر تولید را از نیروگاه‌های برق آبی داشته باشیم و این موجب شد که ناترازی تولید حدود ۱۳ هزار مگاوات را داشته باشیم.

وی ادامه داد: وزارت نیرو در رژیم بهره برداری از نیروگاه‌های برق آبی به سمت این پیش می‌رود که ذخیره سازی کند و در تابستان از این ذخیره استفاده کرد.

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه میزان ناترازی زیاد است، گفت: باید متناسب با مقدوراتمان این کار را اجرایی و عملیاتی کنیم

وی افزود: بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۱۳۹۹ انجام شد تأثیر تغییر نکردن ساعت رسمی کشور می‌تواند تا دو هزار مگاوات افزایش مصرف را در ساعات اوج مصرف شبانه در پی داشته باشد

مدیرعامل مدیریت شبکه برق ایران افزود: در صورتی که لغو تغییر ساعت به دولت و وزارت نیرو ابلاغ شود دوباره باید بررسی‌ها و تمهیدات لازم را پیش بینی کنیم اما به نظر می‌رسد با توجه به مقدمات و توضیح سخنگوی شورای نگهبان، تغییر ساعت در این طرف سال انجام نمی‌شود.

رجبی مشهدی گفت: به نظر می‌رسد این تمهیدات می‌تواند برای سال ۱۴۰۲ پایه گذاری شود تا بدون مشکل و با دغدغه کمتر بتوانیم این کار را انجام دهیم.

وی افزود: حدود ۶۰ کشور هست که تغییر ساعت رسمی در آنها اتفاق می‌افتد و برخی‌ها نیز این تغییر را برگرداندند اما برای برگرداندن حدود یک سال به خودشان و سازمان‌های مربوط زمان دادند تا بتوانند پیش بینی‌های لازم را انجام دهند تا اختلالی در زندگی روزمره مردم پیش نیاید.

رجبی مشهدی گفت: در مناطق گرمسیر و دارای رطوبت بالا از جمله استان‌های حاشیه خلیج فارس و عمان از کولرهای گازی استفاده می‌شود که مصرف برق بسیار بالایی دارد؛ زمانی که ساعت را جلو می‌کشیم از خنکی صبح استفاده و در نتیجه از کولرها کمتر استفاده می‌شود.

مدیرعامل مدیریت شبکه برق ایران افزود: ساعت کار اداری هم زودتر پایان می‌یابد و وسایل سرمایشی زودتر خاموش می‌شود و این موضوع کمک می‌کند ساعت اوج مصرف روزانه را با مصرف کمتری سپری کنیم.

رجبی مشهدی اضافه کرد: البته با اصلاح ساعت کاری و زودتر آغاز کردن کار هم می‌شود این کار را انجام داد و این به کاهش مصرف انرژی منجر می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.