×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
ماجرای ارسال پیامک‌های کشف حجاب چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از ایرنا، با گذشت بیش از یک سال به تازگی نیز حجمی از این پیامک ها برای برخی شهروندان ارسال شد، شهروندانی که این پیامک را دریافت کرده اند، تنها به جامعه زنان محدود نمی شود زیرا گزارش ها حاکی از آن است که این پیامک برای برخی از مردان نیز ارسال شده است.

یک شهروند تهرانی (آقا) ضمن تماس با ایرنا مدعی شده که پیامکی اخیرا از سوی پلیس امنیت اخلاقی برای وی صادر شده در حالی که همسرش با خودروی شخصی خود رفت و آمد دارد و از طرفی صاحب دو فرزند پسر بوده، نمی داند چرا این پیامک برای وی ارسال شده است.

همچنین یک خانم کارمند نیز ضمن تماس با ایرنا  اظهار داشت: در خانواده ای متدین متولد شده و حالا که ۴۰ سال و اندی سن دارد و در یک سازمان دولتی کار می کند، هیچ روزی را به یاد نمی آورد که بی حجاب در خودرو نشسته باشد. ارسال این پیامک برای وی منجر به اختلاف خانوادگی شده و همسرش نسبت به چنین مسائلی بسیار حساس است.

این در حالی است که به نظر می رسد در روزهای اخیر حجم انبوهی از این پیامک ها به شهروندان ارسال شده است.  

یک منبع آگاه در نیروی انتظامی در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: سامانه ارسال پیامک کشف حجاب حدود دو هفته با مشکل مواجه بود اما اخیر این اشکال رفع شده و این نقص دو هفته ای سامانه منجر شد تا به ناگاه حجم انبوهی از این پیامک ها به شهروندان ارسال شود.

وی ادامه داد: تک تک پیامک های ارسال شده، درست است و هیچ از موارد بی دلیل ارسال نشده است.

سال گذشته نیز که این پیامک ها برای شهروندان ارسال شده بود، پلیس اذعان داشت که در ارسال این پیامک هیچ نقشی ندارد و پلیس راهور نیز ارسال کننده این پیامک ها نیست، پلیس امنیت اخلاقی به واسطه مسئولیتی که به آنها واگذار شده، این پیام ها را ارسال کرده و مجری قانون است.

در این متن گذری داریم به علت ارسال پیامک هایی که سال گذشته به شهروندان داده شد و مسئولان ذی ربط سئوالات شهروندان را در این زمینه به نوعی پاسخ دادند.

عباس جعفری دولت آبادی دادستان وقت تهران ۱۶ اسفند سال ۹۶ در هفتمین جلسه دادستانی پیرامون آسیب‌های اجتماعی که با حضور سردار رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران و تعدادی دیگری از فرماندهان نیروی انتظامی برگزار شد با تاکید برتداوم برخورد پلیس با افراد ساختارشکن در حوزه حجاب گفت: پلیس باید در این زمینه به وظیفه خود عمل کند. دادستانی تهران دستور کتبی برای توقف اتومبیل رانندگانی که فاقد حجاب شرعی هستند، صادر کرده و حسب اعلام پلیس، چندین دستگاه اتومبیل در رابطه با کشف حجاب، مزاحمت نوامیس، آلودگی صوتی و مانند آن توقیف شده است.

‌غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه نیز در ۱۷ اردیبهشت سال گذشته در دومین نشست خبری خود گفت: به موجب تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی عدم رعایت حجاب شرعی در منظر عموم و در اماکن عمومی از ناحیه بانوان جرم شمرده می شود.

وی همچنین درباره موضع قوه قضاییه در ارسال پیامک های بی حجابی گفت: این که پیامک ها را چه کسی ارسال کرده ممکن است ناجا یا غیر ناجا باشد اما آنچه ما اعلام می‌کنیم این است که عدم رعایت موازین شرعی جرم است و این موضوع در اماکن عمومی جرم مشهود محسوب می‌شود. نیروی انتظامی اگر از این هم قوی تر به میدان بیاید مورد حمایت دستگاه قضایی خواهد بود.

سخنگوی قوه قضاییه در اردیبهشت ماه سال گذشته در نشست شورای فرهنگ عمومی استان تهران نیز گفت: اقدام اخیر نیروی انتظامی در ارسال پیامک به کسانی که در خودرو اقدام به کشف حجاب می کنند برای برخورد با افرادی بود که می خواهند بی فرهنگی را در جامعه ترویج دهند. نیروی انتظامی در این زمینه اقدامی سازمان دهی شده را در مورد جرایم مشهود آغاز کرده است.

از سوی دیگر گفته شده که طرح ناظر از سوی ناجا اجرا شده و در راستای اجرای این طرح پیامک های کشف حجاب برای افراد ارسال می شود.  

سردار حسین اشتری فرمانده ناجا تیر ماه سال گذشته در جمع ائمه جمعه سراسر کشور اعلام کرد، برای عده ای این پیامک ارسال شده و برخی برای اخذ تعهد مراجعه کردند و با برخورد محترمانه از آنها تعهد اخذ شده و در صورت تکرار تخلف، خودرو این افراد توقیف و در مرحله بعد به مراجع قضایی معرفی می شوند.

فرمانده ناجا با اشاره به اینکه براساس قانون بی حجابی جرم محسوب می شود، گفت: بارها اعلام کرده‌ایم، خودرو حریم خصوصی نیست و کشف حجاب در آن، جرم محسوب می شود، بر همین اساس طرح ناظر یک را راه‌اندازی کرده‌ایم که خوشبختانه اثرات مثبتی نیز به همراه داشته است.

وی افزود: نیروی انتظامی در برخورد با ناهنجاری های اجتماعی در عمل تنها است، عده‌ای با صدور برخی اطلاعیه ها و بیانیه ها، از پلیس حمایت کنند اما ناجا در عمل تنها است.

سردار اشتری به وظایف ۲۶ دستگاه در موضوع عفاف و حجاب، اشاره کرد و افزود: ۳۰۰ مصوبه در شورای عالی انقلاب فرهنگی که به تصویب مقام معظم رهبری (مدظله العالی) رسیده است، وجود دارد و باید از این دستگاه ها سوال شود که در قبال تهاجم و شبیخون فرهنگی دشمن که رهبر معظم انقلاب چندین بار در این رابطه تذکر داده اند، چه کرده اند؟

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی در این میان وظایف خود را به خوبی انجام داده است، گفت: گرچه ما به این حد نیز راضی نیستیم ولی برحسب قانون وظایف خود را به درستی انجام داده ایم.

سردار اشتری با انتقاد از کسانی که مخالف این طرح هستند، گفت: بررسی ها نشان داده افرادی که با این طرح مخالفت دارند، دلیل آن این است یکی از بستگان آنها پیامکی از سوی پلیس دریافت کرده اند. مبنای کار ناجا، همواره قانون بوده و هست و برخورد با پدیده بدحجابی نیز برخورد با بی قانونی محسوب می شود.

سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت نیز اردیبهشت سال گذشته با تایید ارسال پیامک از سوی پلیس امنیت اخلاقی برای عده ای از رانندگان از تداوم برخورد این پلیس با بدحجابی و بی حجابی در خودروهای شخصی خبر داد و گفت: پلیس مطابق قانون موظف است با هر اقدام غیرقانونی برخورد کند.  ماموران پلیس در سطح شهر خودروهایی که در آنها کشف حجاب می شود را شناسایی و با آنها برخورد می کند.

وی با بیان اینکه رصد خودروهای حامل افراد هنجارشکن با چشمان غیرمسلح انجام می شود، افزود: البته اظهارات کسانی را که نسبت به این اتهام اعتراضی داشته باشند، شنیده و در صورت اثبات بی گناهی آنها مشکلی برای آنها پیس نمی آید.

رحیمی با بیان اینکه این پیامک ها فارغ از اینکه اقدام به کشف حجاب از سوی چه کسی در خودرو انجام شده باشد، برای مالک خودرو ارسال شده، گفت: ممکن است کسانی که کشف حجاب کرده اند، مسافر باشند اما پلیس امنیت اخلاقی در این زمینه راننده خودرو را می شناسد. افرادی که پیامک را دریافت کرده اند پس از مراجعه به پلیس امنیت و ارائه یک تعهد کتبی مرخص می شوند و در صورتی که برای بارهای بعدی این اقدام در خودروی آنها مشاهده شود نسبت به تشکیل پرونده و ارسال آن به مراجع قضایی اقدام خواهد شد.

وی بر تداوم سیاست پلیس برای برخورد با کشف حجاب در خودروها تاکید کرد و افزود: این اقدام پلیس قانونی است و پلیس تردیدی در تداوم اجرای آن ندارد.

این در حالیست که در اسناد بالادستی و بیانات مقام معظم رهبری مکرر به مساله عفاف و حجاب تاکید شده است. شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بیش از ۳۰۰ مصوبه در این زمینه دارد.

طرح راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب نیز ۱۳ دی سال ۱۳۸۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید؛ بر اساس این طرح ۲۶ وزارتخانه، سازمان و دستگاه اجرایی موظف به اجرای اصولی برای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف شدند و  بر اساس این طرح، سازمان صدا و سیما با ۳۱ وظیفه برای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در رأس ۲۶ دستگاه متولی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب قرار دارد.

 در ۱۲ شهریور سال گذشته نیز جزییات سند اجرایی حجاب و عفاف به عنوان متمم مصوبات قبلی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس جمهوری تصویب شد.

همچنین در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی آمده است: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای‌ نقدی محکوم خواهند شد.»

سخنان مسئولان ذی ربط نشان از آن دارد که رعایت حجاب در کشور جمهوری اسلامی یک قانون است و همه شهروندان موظف به اجرای قانون هستند و پلیس به عنوان ضابط قضائی در صورت مشاهده جرایم مشهود باید برخورد قانونی را اتخاذ کند، بر این اساس هر فردی که قانون را رعایت نکند باید در برابر بی اعتنایی به قانون پاسخگو باشد.

اما در نهایت یک سئوال باقی می ماند که تکلیف افرادی که به راستی جرمی مرتکب نشده اند اما این پیامک برای آنها ارسال شده است، چیست؟

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.