×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مازاد عرضه درهم در مرکز مبادله/ صندوق تثبیت ارزی تاسیس می ­شود/ عرضه موفق اوراق مرابحه ارزی

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر فرزین نیز در آیین رونمایی از عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور سیاست تثبیت اقتصادی را محور برنامه ریزی و تصمیم گیری اقتصادی کشور خواند و گفت: سیاست کنترل نوسانات نرخ ارز با هدف پیش بینی پذیر کردن اقتصاد بخشی از سیاست تثبیت اقتصادی است و مرکز مبادله ارز و طلای ایران در راستای سیاست های تثبیت ارزی راه اندازی شده است.
رئیس کل بانک مرکزی در آیین رونمایی از عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور در مرکزی مبادله ایران گفت: هدف از عرضه این اوراق تامین منابع ارزی مطمئن برای پروژه های توسعه ای کشور است و سعی می کنیم این منابع در راستای رشد و توسعه کشور مورد بهره برداری قرار گیرد. 

فرزین با اشاره به اهمیت سیاست تثبیت اقتصادی تصریح کرد: سیاست تثبیت شامل نظام بودجه ریزی کشور، مدیریت و ثبات در بازار پول و کنترل نوسانات نرخ ارز با هدف پیش بینی پذیر کردن اقتصاد برای فعالان است و راه اندازی مرکز مبادله ایران در راستای سیاست های تثبیت ارزی بوده است.

وی افزود: منظور از سیاست تثبیت در بازار ارز کاهش بی ثباتی در این بازار و کنترل نوسانات نرخ ارز در محدوده پیش بینی شده است و از نظر ما محدوده نوسان کمتر از ۵ درصد امکان پیش بینی پذیری را برای فعالان و بازرگانان فراهم می کند. 

رئیس کل بانک مرکزی از مرکز مبادله ایران به عنوان بازوی اجرایی بانک مرکزی در پیاده سازی سیاست تثبیت نام برد و گفت: ایده ها، ابزار ها و سامانه های این بازار اماده عملیاتی شدن هستند و این مرکز آماده اثرگذاری در فضای اقتصاد ایران است. 

فرزین از ابزار سواپ ارزی به عنوان یکی از ابزارهای مورد استفاده در این بازار نام برد و گفت: به عنوان نمونه با استفاده از این ابزار عرضه درهم که یکی از اسعار تاثیرگذار در نوسانات نرخ ارز است بیش از تقاضای مورد نیاز بوده و در روزهای گذشته همواره مازاد عرضه وجود داشته است که نشانگر کارایی این ابزار در مدیریت بازار ارز است. 

وی افزود: استفاده از ابزار های فردایی (forward) نیز با هدف پوشش ریسک بازرگانان و علات دهی به بازار در خصوص نرخ های آتی اسعار نیز در دستورکار قرار دارد و پیش بینی می  کنیم بسیار مورد توجه بازرگانان باشد. 

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به صندوق تثبیت ارزی به عنوان یکی از دیگر ابزار های سیاست تثبیت ارزی گفت: این صندوق با هدف کاهش ریسک های آتی بازار طراحی شده است و تا بازه زمانی ۶ ماهه این اطمینان را به فعالان می دهد که بازار دچار نوسانات هیجانی و جهشی نخواهد شد و بازرگانان با اطمینان بیشتری به آینده می توانند در بازار فعالیت کنند. 

فرزین جایگزینی ارزهای محلی با ارزهای دلار و یورو را دیگر برنامه بانک مرکزی در کنترل و مدیریت بازار ارز برشمرد و گفت: با توجه به تجربه موفق استفاده از ارزهای محلی در مراسم اربعین به دنبال مکانیسم هایی هستیم که در مبادله با شرکای تجاری و کشورهای همسایه از ارزهای محلی استفاده کنیم که این سیاست نیز در مرکز مبادله ایران پیگیری می شود. 

رئیس کل بانک مرکزی مرجعیت بخشی به نرخ ارز مرکز مبادله را از دیگر اهداف راه اندازی مرکز برشمرد و گفت: تلاش ما این است که نرخ مرکز مبادله به نرخ ارز مرجع و قابل استناد در کشور تبدیل شود و برای دستیابی به این هدف باید تلاش زیادی انجام دهیم. تابلوهای مرکز مبادله باید به مرجع علامت دهی برای خریداران و متقاضیان تبدیل شود و این فرآیند با دستور امکان پذیر نیست و با طراحی ابزارها و استفاده از ظرفیت های مرکز در آینده می توانیم به آن دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به همبستگی نزدیک  نرخ طلا و ارز تصریح کرد: از طرفیت این مرکز برای کنترل و ثبات بخشی به بازار طلا نیز بهره خواهیم برد.

فرزین در ادامه با اشاره به اینکه سیاست ارزی در ایران مدیریت شناور شده نیست بلکه نرخ موجود نرخ خزنده است، یادآور شد: خزندگی نرخ ارز در مقاطع مختلف آسیب های جدی به اقتصاد کشور زده است و هدف مرکز مبادله بهره گیری از ابزار سازی و نهادی سازی کنترل رفتار نرخ ارز است. در این مسیر با مطالعه نمونه های کشورهای مختلف و بومی سازی آن با توجه به وضعیت اقتصاد کشور سعی می کنیم که کمترین آسیب به اقتصاد کشور از ناحیه نرخ ارز وارد شود.

رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به نقش انتظارات تورمی در نوسانات نرخ ارز گفت: با کنترل متغیرهای کلان اقتصادی مانند کنترل رشد نقدینگی که به ۲۶٫۴ درصد رسیده و همچنین شاخص قیمت تورم تولیدکننده که در آبان ماه سال جاری به ۰٫۸ درصد رسیده است و همچنین روند کاهشی که در شاخص تورم مصرف کننده شاهد بودیم و سایر اقدامات بانک مرکزی توانسته ایم انتظارات تورمی را کاهشی کنیم و امیدواریم با بروز آثار سیاست تثبیت اقتصاد، انتظارات تورمی را نیز کنترل کنیم. 

وی تصریح کرد: برنامه بانک مرکزی در کنار کنترل تورم از طریق کنترل متغیرهای کلان مانند کنترل رشد نقدینگی و پول، تامین منابع مالی پروژه هایی است که بخش تولید و رشد اقتصادی کشور فعالیت می کنند.

.


رئیس کل بانک مرکزی گفت: اوراق مرابحه ارزی که برای اولین بار در مرکز مبادله عرضه شده است، بدون آثار تورمی برای اقتصاد، تامین مالی پروژه ها توسعه را هدف گذاری کرده است و این اوراق ابزار مطمئنی است که سرمایه گذاران بتوانند در پروژه های تولیدی کشور مشارکت کنند و نرخ سود ۶ درصد نیز نرخ جذابی برای آنان خواهد بود. 

فرزین در پایان خاطر نشان کرد: مرکز مبادله ایران در ابتدای راه فعالیت خود قرار دارد ولی با توجه به ظرفیت های پیش بینی شده در این مرکز، فعالان اقتصادی و عموم مردم هر ماه منتظر اقدامات و محصولات جدید برای مدیریت بازار ارز و طلا باشند تا این ثبات ایجاد شده در بازار پایدار بماند. 

آیین رونمایی از عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور در مرکز مبادله ایران و افتتاح ساختمان جدید این مرکز با حضور رئیس کل بانک مرکزی، معاونین رئیس کل، جمعی از مدیران عامل و هیئت مدیره بانک ها، مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به عنوان اولین منتشرکننده اوراق مرابحه ارزی در داخل کشور و جمعی از تجار و بازرگانان و فعالان اقتصاد در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شد. 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.