×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
ماموریت خبرگزاری جمهوری اسلامی فرا دولتی است/ امیدبخشی در ایرنا تقویت شود

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد مهدی اسماعیلی روز دوشنبه – ۲۴ مردادماه – در آئین گرامیداشت «روز خبرنگار» که در تحریریه خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار شد، با تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام این رسانه، گفت: برنامه رسمی برای حضور در ایرنا را نداشتم چراکه روز گذشته (یکشنبه ۲۳مردادماه) در گردهمایی اهالی رسانه و خبرنگاران در تالار وحدت مراسمی مفصل برگزار و صحبت ها آنجا بیان شد اما حسب وظیفه برای عرض تبریک این روز و خسته نباشید خدمت همکاران ایرنا به جمع شما بزرگواران پیوستم.

وی با اشاره به طرح صحبت ها و مسائل مطرح شده از سوی برخی همکاران ایرنا، اظهار داشت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه حمایتی به ایرنا و سازمان‌های زیر مجموعه وزارتخانه داریم از این رو تلاش من این است تا در جایگاه وزیر هر آنچه ممکن است برای پیشرفت و تعالی این رسانه انجام دهم.

عضو کابینه دولت سیزدهم به فعالیت حدود یکساله دولت مردمی اشاره کرد و گفت: امروز جامعه ما با دولتی مواجه است که تلاش شبانه روزی دارد؛ به عنوان مثال انجام ۳۱ سفر استانی دولت در کمتر از یک سال حجم بالایی ست که بطور یقین زحمت کار اطلاع رسانی این حجم کار برعهده اهالی رسانه و جامعه خبری بوده است که بنده به نوبه خودم این مهم را درک کرده و در جریان زحمات همکاران ایرنا در تهران و مراکز استانی هستم که واقعا پر تلاش و بدون کمترین توقع در حال انجام وظیفه هستند.

اسماعیلی در ادامه به برخی مشکلات مطرح شده اصحاب رسانه به ویژه خبرنگاران و همکاران ایرنایی اشاره کرد و گفت: باید زنجیره کار را با همکاری همدیگر کامل کرده و در جهت رفع مشکلات تلاش کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تاکید کرد: بنای ما در این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی حل مسائل صنفی، حقوقی و معیشتی و رفاهی اهالی رسانه به ویژه همکاران ایرنا است.

اسماعیلی افزود: موضوع پائین بودن حقوق و دستمزد مشکلی است که در وزارتخانه نیز همکاران ما با آن مواجه هستند و در مقایسه با خیلی جاهای دیگر در انتهای لیست های حقوقی و درآمدی هستیم اما در ایرنا با توجه به کار و فعالیت مضاعف و سخت و زیان آور بودن حرفه خبرنگاری باید نگاه ویژه تری از لحاظ حمایتی به حقوق خبرنگاران داشته باشیم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان یک نهاد استثنایی دولتی در میان دیگر رسانه ها و خبرگزاری های نظام یاد کرد و گفت: ایرنا در واقع پیشانی خبر نظام جمهوری اسلامی ایران است که آقای رئیسی همیشه بر این مهم تاکید می کنند. 

اسماعیلی در ادامه، ماموریت خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) را فرا دولتی عنوان کرد و گفت: این رسانه باید در فراگیر کردن عدالت رسانه‌ای و امید بخشی بدرخشد و همواره به عنوان پیشانی خبر نظام در همه عرصه ها حضوری فعال و میدانی داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به سابقه ۸۸ ساله ایرنا اشاره کرد و افزود: این قدمت بیش از نیم قرن به این رسانه هویت می دهد؛ هویتی برای ایران از این رو این هویت برای ما یک مسئولیت مضاعف ایجاد می کند.

به گفته اسماعیلی، نگاه ما به ایرنا این است که مرجعیت خبری داشته باشد ما هم در دولت بنا بر تقویت این رسانه داریم لذا ارتباط خوب آقای علی نادری مدیر عامل این سازمان خبری با دولت بطور یقین شرایط را تسهیل خواهد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در ادامه با اشاره به وجود افراد با تجربه و پیشکسوت در خبرگزاری جمهوری اسلامی، گفت: معتقد به استفاده از تجارب دوستان و همکاران ذی قیمت و باتجربه در این رسانه هستیم؛ اگر می گوییم جوان گرایی، این مهم به معنای نادیده گرفتن تجارب دوستان پیشکسوت و با تجربه نیست بلکه قائل به این هستیم به عنوان عقبه خوب تجارب کاری از آنها نیز در اجرای ماموریت های خبری ایرنا مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته اسماعیلی ممکن است که در همه بخش ها تنوع سلیقه ای وجود داشته باشد اما در مجموع یک رسانه خوب را شکل می دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به فضای باز رسانه ای همراه با رقابت سخت خبری اشاره کرد و گفت: در این میان کار خبری برجسته و با محتواست که مورد تاکید قرار می گیرد. همه رسانه ها دچار رقیب خبری هستند از طرفی هم شبکه های اجتماعی و مجازی نیز در حال برابری با دیگر رسانه ها هستند اما خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مزیت های نسبی خودش را دارد که قدمت و سابقه بیش از یک قرنی این رسانه به آن هویت می دهد.      

عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه با اشاره به یکپارچگی و همکار و همراه بودن اعضای دولت برای پیشبرد اهداف و امور کشور، افزود: بنا داریم با مجموعه اقداماتی که در دستور کار قرار داده ایم تغییر جدی داشته باشیم از این رو مقدماتش فراهم شده و در حال ساماندهی منابع انسانی و حقوق و مزایا هستیم انشاالله به شرط حیات و بودن در مسئولیت، در آینده نزدیک در عمل و نه حرف شاهد ارتقای جدی در افزایش حقوق همکاران رسانه‌ای باشیم.

ماموریت خبرگزاری جمهوری اسلامی فرا دولتی است/ امیدبخشی در ایرنا تقویت شود

به گفته اسماعیلی، انصاف این است که در ارزیابی‌ها انسان خود را جای دیگران بگذارد تا بتواند بهتر شرایط و مشکلات افراد را درک و نسبت به پیگیری و انجام اقدامات لازم تلاش کند.  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع بیمه‌ همکاران رسانه ای هم اشاره کرد و گفت: سال گذشته اصحاب رسانه با مشکلات عدیده بیمه ای مواجه بودند که مدتی کوتاه پس از استقرار در وزاتخانه و انتصاب آقای سید مجید پوراحمدی در صندوق اعتباری هنر توصیه ها و تاکیدات فراوانی برای حل و فصل مشکلات بیمه ای اصحاب رسانه شد که بحمدالله نتایج بسیار خوب و مثبتی نیز به همراه داشته و امروز تعداد زیادی از همکاران رسانه علاوه بر بیمه تامین اجتماعی از بیمه تکمیلی حمایتی نیز برخوردار هستند.

عضو کابینه دولت مردمی در بخش دیگری از سخنان خود به تسهیلات ویژه در نظر گرفته شده برای اهالی رسانه و همچنین ۱۳ مورد دستور ویژه آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اشاره کرد و گفت: بر این مبنا تلاش می کنیم در آینده نزدیک بتوانیم با وزارتخانه های مختلف تفاهم نامه های مربوطه آن را به سرانجام رسانده و نهایی و به مرحله اجرا برسانیم.

اسماعیلی همچنین از تصویب لایحه جامع خبرنگاری و روزنامه نگاری در کمیسیون فرهنگی دولت و ارسال آن برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: تصویب این لایحه به عنوان یکی از ۱۳ دستور رئیس جمهور است که با نهایی شدن و تصویب این لایحه در خانه ملت تمامی دغدغه های صنفی ، بیمه ای، معیشتی، رفاهی و مشکلات احتمالی خبرنگاران و اصحاب رسانه حل خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به وجود مشکلات در بخش های مختلف در جامعه که در حال حل و فصل است، تاکید کرد: تلاش داریم ایرنا با پشتیبانی مالی، منابع انسانی و… در جایگاه واقعی خودش با شرایط و وضعیت موجود حرکت کرده و تغییر آرایشی بدهد تا در آغاز قرن، یک سازمان رسانه ای پویا را داشته باشیم که البته نیروهای جوان آمادگی بیشتری خواهند داشت.

به گفته اسماعیلی یک سازمان پیشرو باید بدنه آن دارای تغییرات نسبتا مناسب و خوبی باشد که قابل فهم برای دیگران باشد و از طرفی هم این تغییرات منجر به خروجی های بهتر و مناسب شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به موضوع راه اندازی «ایرنا ۲۴» هم اشاره کرد و گفت: در سفرهای استانی شاهد فعالیت خوب این شبکه خبری بودم که بنظرم باید در همه استانها فعال و در عین حال قوی و تقویت شود.

اسماعیلی تصریح کرد: امروز هرچه سیستم ها و فرایندها را قوی و عدالت رسانه ای را بر فعالیت ها حاکم کنید بدون تردید قوی تر خواهید شد لذا ایرنا در عین فراگیر کردن عدالت رسانه ای و انجام ماموریت های خبری، باید در امید بخشی نیز بدرخشد. چراکه عده ای به دنبال این هستند که وانمود کنند جامعه ایرانی دچار افسردگی است؛ ما نمی گوییم رسانه های بیرونی تعریف و تمجید کنند اما باید جانب انصاف را رعایت کرده و آنچه واقعیت است اعم از ایران جوان، با استعداد، پر ابتکار، قوی و … را بیان کنند و تصویر واقعی را به جهانیان منعکس نمایند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه تصریح کرد: با راه اندازی دفاتر و نمایندگی های خارجی ایرنا و تهیه گزارش های میدانی از وقایع و اتفاقات دیگر کشورها و اوضاع و احوال آنها، باید واقعیت های کشور را نیز به دنیا معرفی و تبیین نمائیم. 

ماموریت خبرگزاری جمهوری اسلامی فرا دولتی است/ امیدبخشی در ایرنا تقویت شود

علی نادری مدیرعامل ایرنا نیز در این مراسم ضمن قدردانی از حضور خانواده‌های شهدای خبرنگار ایرنا و گرامیداشت یاد و خاطره ریحانه یاسینی، خبرنگار درگذشته خبرگزاری و تبریک روز خبرنگار به همه اصحاب رسانه اظهار داشت: در مدت حدود یکسال از حضورم در ایرنا تمام تلاشم این بوده که شان خبرنگار و همکاران آن طور که شایسته است رعایت شود. دغدغه شبانه روزی من رسیدگی به وضعیت شغلی و صنفی و حقوقی و کاری خبرنگاران بوده و در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ام.

قرار گرفتن شغل خبرنگاران ایرنا در ردیف مشاغل سخت و زیان آور، ضرورت درجه‌بندی خبرنگاران، ساماندهی رابطان خبر، انعقاد قرارداد با شرکت بیمه معتبر برای بهره مندی از خدمات بیمه تکمیلی، تاکید بر تولیدات کیفی از جمله مواردی بود که مدیرعامل ایرنا از آنها سخن گفت.  

ماموریت خبرگزاری جمهوری اسلامی فرا دولتی است/ امیدبخشی در ایرنا تقویت شود

در ادامه این مراسم شماری از خبرنگاران، دبیران و کارکنان ایرنا به نمایندگی از دیگر همکاران به بیان نقطه نظرات و پیشنهادت و درخواست های کارکنان پرداختند.

ماموریت خبرگزاری جمهوری اسلامی فرا دولتی است/ امیدبخشی در ایرنا تقویت شود

در ادامه این مراسم نیز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر عامل ایرنا از خانواده معظم شهدای خبرگزاری جمهوری اسلامی تجلیل بعمل آمد.

ماموریت خبرگزاری جمهوری اسلامی فرا دولتی است/ امیدبخشی در ایرنا تقویت شود

         

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.