×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | مبارزه با فساد، گامی بلند در تحقق عدالت

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از  شبکه خبر،حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در خطبه دوم نماز جمعه گفت: مبارزه با فساد به ویژه فساد اقتصادی گام بسیار بلندی در تحقق عدالت علوی است که آرمان بزرگ انقلاب اسلامی است.

وی افزود: یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی و مردم عزیز ما مبارزه با فساد به ویژه فساد اقتصادی بود که در رژیم ستمشاهی نهادینه شده و تحقق عدالت اقتصادی از آرمان‌های انقلاب بود.

خطیب جمعه تهران گفت: در تمام سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسئله مبارزه با فساد اقتصادی و تحقق عدالت اقتصادی و علوی در صدر مطالبات امام راحل و رهبر عالیقدر ما بوده و هست.

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبری افزود: پرچمداری مبارزه با فساد در همه سال‌های رهبری به دست رهبر عزیز، حکیم و عالیقدر ما بوده و از نگاه ایشان تحقق عدالت با مبارزه با فساد به صورت مستمر امکان پذیر است.

خطیب جمعه تهران گفت: بر اساس نوشته‌ها و بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سه دهه گذشته مبارزه با فساد همواره مورد مطالبه و تاکید جدی ایشان بوده است.

وی افزود: شاید بیش از ۴ هزار بار مسئله مبارزه با فساد آن هم مبارزه با فساد اقتصادی در نوشته‌ها و بیانات رهبر معظم انقلاب موجود است.

خطیب جمعه تهران گفت: فرمان ۸ ماده‌ای که در سال ۸۰ از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شد سندِ علوی جاودانه‌ای است برای نظام اسلامی که وقتی امروز آن را مطالعه می‌کنیم انگار برای همین امروز صادر شده است.

وی افزود: در بیانیه گام دوم که سند مبنای الگوی پیشرفت ما در افق چله دوم انقلاب اسلامی است نیز این امر مورد تاکید قرار گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبری گفت: چهارمین ماموریت و توصیه راهبردی که رهبر عزیزمان عنوان فرمودند عدالت و مبارزه با فساد است و در آنجا مطلب را به صورت بسیار دقیق و با همان تعابیر هوشمندانه تبیین فرموده اند و امروز که محاسبه می‌کنیم می‌گوییم‌ای کاش این یادآوری‌ها و تذکر‌ها جدی گرفته می‌شد.

وی افزود:‌ای کاش آن بیانیه ۸ ماده‌ای و آن فرمان جدی گرفته می‌شد و‌ ای کاش مسئولان عزیز در تمام ادوار به سیره رهبر عزیز ما در زندگی شخصی و خانوادگی شان اقتدا می‌کردند که در آن صورت وضع ما حتما بهتر از این بود.

خطیب جمعه تهران گفت: البته در تمام سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اقداماتی بسیار گسترده و جدی توسط فرزندان انقلاب اسلامی در بخش‌های مختلف برای تحقق عدالت و مبارزه با فساد انجام گرفته که همه این اقدامات مشهور است و سرمایه‌ای است برای ادامه راه و اقدامات نظام اسلامی به منظور تحقق عدالت که باعث مباهات و افتخار است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با اشاره به اینکه مبارزه با فساد به ویژه فساد اقتصادی یک مطالبه عمومی است، افزود: وقتی مسیر طی شده را نگاه می‌کنیم با صحنه‌های تلخی از ویژه خواری ها، دست اندازی به منابع عمومی و انفال و ثروت‌های بادآورده مواجه می‌شویم که آزاردهنده است.

وی اختلاس، رشوه و اشرافی گری را برای مردم غیرقابل قبول و آزاردهنده دانست و گفت: مردم مطالبه عمومی و جدی برای مبارزه با فساد دارند و مسئله به صورت جدی تا رسیدن به شرایط مطلوب باید دنبال شود.

خطیب جمعه تهران افزود: در شرایط ویژه‌ای که در آن قرار داریم توجه به مسئله فساد اقتصادی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چرا که گزینه اصلی دشمنان برای جنگ با انقلاب، گزینه اقتصادی است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری تحریم ها، آشفتگی وضعیت اقتصادی کشور، نفوذ و کمک به مفسدان اقتصادی و اتهام به نظام اقتصادی درباره فساد سیستمی را از برنامه‌های دشمن در قبال ملت ایران ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه راهبرد اقتصاد مقاومتی دستور کار مشترک همه فرزندان انقلاب اسلامی درشرایط کنونی است، گفت: اگر بخواهیم گفتمان مقاومت در عرصه اقتصاد یعنی اقتصاد مقاومتی و رونق تولید و حل مشکلات اقتصادی به نقطه مطلوبی برسد راهی نداریم جز اینکه حتما با فساد اقتصادی به صورت گسترده و روشمند مبارزه کنیم و باید این کار در دستورکار جدی همه نهاد‌ها و مجموعه‌های کشورباشد.

خطیب جمعه تهران همچنین در خصوص علل سوء استفاده از اموال عمومی با استفاده از مناصب و امانت‌هایی که برخی‌ها در اختیار داشتند، افزود: علل اعتقادی، ایمانی، تربیتی، ساختاری و ریشه‌های قانونی و بخش‌های نظارتی از جمله این عوامل است.

وی گفت: چیزی که جامعه ما را رنج می‌دهد پیامد‌هایی است که از فساد اقتصادی در بخش‌های گوناگون دیده می‌شود هم در بخش اختلال در اقتصاد کشور و هم در بخش مسایل اجتماعی، کاهش سرمایه اجتماعی، ضربه به اعتماد عمومی و رواج قانون ستیزی و قانون گریزی ناشی از فساد اقتصادی است.

خطیب جمعه تهران همچنین ناامیدی تولیدکنندگان، توسعه فقر، کاهش کیفیت کالا، رکود و تعطیلی بسیاری از کارگاه‌ها و نیز اثرات آن در حوزه‌های اخلاقی و خانوادگی و ایجاد انواع و اقسام ناهنجاری‌های اخلاقی و از بین بردن برکت و در نهایت آسیب زدن به مشروعیت نظام را از پیامد‌های فساد اقتصادی دانست.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری همچنین به تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای برخورد با فساد اقتصادی اشاره کرد و گفت: باید مسئله مبارزه با فساد اقتصادی به صورت کاملا جدی مورد توجه همه قرارگیرد و باید مبارزه‌ای همه جانبه، هوشمندانه، عالمانه، مستمر و مجاهدانه در دستور کار همه قوا و مردم عزیزقرار گیرد.

خطیب جمعه تهران تاکید کرد: باید در تحلیل وضعیت کشور و مسیر طی شده انقلاب اسلامی واقع بین باشیم؛ اقدامات گسترده و باعظمت و پرافتخار نظام اسلامی در تحقق عدالت را ببینیم و شاکر باشیم ​ثانیا باید توجه داشته باشیم که به رغم تبلیغات دشمن چیزی به نام فساد سیستمی در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد، زیرا قواره نظام اسلامی فسادستیز است نه اقبال کننده به فساد.

وی همچنین با اشاره به اینکه فساد عمومی بین مردم و فعالان اقتصادی و همه مسئولان نیست، گفت: اکثریت جامعه ما به خاطرایمانشان و تعلق خاطر و تعهدشان و مدیران و مسئولین ما در سطوح مختلف مردمانی پاک دست و مومن هستند و از وجود این فساد‌ها رنج می‌برند. ​فساد موجود عارضی، تحمیلی و موردی است و البته متاسفانه به دلیل غفلت‌ها و تاخیر‌ها و خطا‌ها جدی، قابل توجه و خطرناک است.

خطیب جمعه تهران افزود: براساس مطالعات و پژوهش‌ها شکاف ادراکی بین آنچه واقعیت فساد اقتصادی است با آنچه مردم احساس می‌کنند قابل توجه است همانند خود امنیت و احساس امنیت.

وی ضعف اطلاع رسانی مسئولان از یک سو و عملیات بسیار سنگین دشمن برای سیاه نمایی در جامعه را از دلایلی دانست که چنین تلقی می‌شود که فساد در جامعه ما فراگیر و همه گیر شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری گفت: این بیماری و این غده سرطانی وجود دارد و متاسفانه خطرناک هم شده و در بعضی موارد ریشه دوانده، ولی به لطف حق قابل معالجه است و الان موقع اقدام شایسته است که به صورت همه جانبه صورت گیرد.

وی افزود: ​اولا نگاه پیشگیرانه باید در مبارزه با فساد جدی گرفته شود و در گزینش مدیران طهارت اخلاقی بیشتر مورد توجه قرارگیرد.

خطیب جمعه تهران ساده زیستی و ارتباط دائمی با مردم، تقویت اخلاق مداری در مدیران، تقویت فضای معنوی و اخلاق تربیتی، معاد باوری و مرگ آگاهی در بین صاحب منصبان، ارتباط دائمی با بدنه مردم و تنظیم روش زندگی شان مطابق با زندگی عموم مردم و پرهیز از اشرافی گری را از مواردی دانست که مسئولان و صاحب منصبان باید در دستور کار خود قرار دهند.

وی همچنین تعبیه ساختار‌های نظارتی قوی در تمام قوا و دستگاه‌ها برای جلوگیری از فساد و مبارزه با آن را ضروری دانست و گفت: باید در دستگاه‌ها از نفوذ مرفهان بی درد و ویژه خواران انحصارطلب جلوگیری کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد علی اکبری در خطبه اول نماز جمعه تهران با اشاره به پایان ماه پربرکت ذیقعده افزود: در آخرین روز از این ماه عزیز در سالروز شهادت مولایمان حضرت جواد الائمه (ع) در سراسر میهن اسلامی، جامعه ارادتمندان آن حضرت در نماز جمعه‌ها به این امام مظلوم عرض ارادت می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبری گفت: از مسیر ولایت آن بزرگوار همه اهل سلوک و طالبان تقوا، تقوای الهی را از توسل به آن حضرت و از باطن مصفای این امام کریم تمنا می‌کنند و دانایان اسرار و رازها، زمان، خانواده، فرزندان و به ویژه جوانان خودشان را به لطف و عنایت این حضرت پیوند می‌زنند و از این بزرگوار برای جوانانشان سعادت می‌خواهند؛ جوانان پیرو اهل بیت هم صفا و فتوت را در عمل به سیره آن بزرگوار دنبال می‌کنند.

وی ضمن تسلیت این ایام به امام عصر، رهبر انقلاب و پیروان اهل بیت افزود: در آستانه ورود به ماه ذیحجه هستیم که بشارت بزرگی برای طالبان قرب الهی و سالکان کوی اوست، ماه ذیحجه ماهی متفاوت است و مشحون لطف پروردگار و فرصت‌های بزرگ معنوی است.

خطیب جمعه تهران با اشاره به اینکه رتبه و شان ماه ذیحجه با ماه مبارک رمضان پهلو می‌زند، گفت: به خصوص در دهه اول این ماه که بندگی و عبادتِ حق از همه ایام سال نزد خدای متعال محبوب‌تر است، توصیه شده که مومنان ازظرفیت این قطعه آسمانی و ملکوتی بهره‌مند شود.

وی همچنین افزود: همیشه یاد خدا مطلوب است، اما در بعضی از ایام مطلوبیت ویژه‌ای دارد؛ مثل همین حضور در روز جمعه برای نماز جمعه؛ ایام دهه اول ماه ذیحجه هم چنین خصوصیاتی دارد، چه متن‌های زیبایی از تهلیلات علویه تا هدایای جبرائیل، تا دعایی که هر روز از امام صادق (ع) وارد شده، تا پیشنهادی که برای روزه روز اول و دهه اول مطرح شده، این‌ها همه از ظرفیت‌های این ماه است.

حجت اسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره به اینکه آغاز ماه ذیحجه با تولد حضرت ابراهیم (ع) و ازدواج حضرت امیرمومنان (ع) و حضرت زهرا (س) همزمان است، گفت: سازنده‌ترین عبادت بین المللی مسلمانان یعنی حج در این ماه قرار گرفته است؛ آن‌ها که مشرف هستند و به این سفر رفته اند ان شاءالله تحت عنایت امام زمان (عج) با انجام شایسته مناسک حج و اعلام برائت در عرفات حجی مقبول و سعی مشکور داشته باشند.

وی در این باره افزود:، اما پسندیده است سایر مومنان هم در چنین ایامی با حجاج در ذکر و توسل و … همراهی کنند، مخصوصاً در روز عرفه با حجاج همراه شوند و با حضرت حق مناجات کنند.

خطیب جمعه تهران با تاکید بر اینکه روز عرفه جلسات فراوانی با حضور گسترده نسل جوان در سراسر کشور برگزار می‌شود، گفت: این اتفاق بسیار شیرین و سازنده است و امسال هم مثل هر سال این مراسم برگزار خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اعیاد قربان و غدیر که در ماه ذیحجه قرار دارد، افزود: دهه دوم ماه ذیحجه هم برای سلوک عرفانی و هم برای سلوک سیاسی دهه ممتازی است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری ضمن تبریک این اعیاد به عموم مردم گفت: راه بهره مندی از ظرفیت‌های شگفت انگیز ماه ذیحجه یک کلمه بیشتر نیست و آن عبارت است از تقوای الهی؛ لذا حضرت حق درباره سفر حج می‌فرمایند در این سفر با تمام فراز و نشیبش اگر بخواهید سوغات بگیرید و توشه بردارید تنها و تنها تقواست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.